info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Українська література
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 7 клас
Методи: Дебати, Декодування, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності:

Комплекс вправ "Зґарди" для використання на уроці української літератури у 7 класі при вивченні теми «Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників. Образ тухольської громади: роль і місце кожного в суспільному житті» є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Сітькова Ірина Миколаївна, вчителька української мови та літератури Ліцею "Гроно", м. Львів.

Роботу над вправою авторка розпочала ще у в Часовоярському НВК Бахмутського району, а зараз вона працює у Львові. 

«Дуже прикро бачити, коли робота над літературним твором зводиться виключно до складанню плану та  переказування. І часто дорікають, що учні 7 класу ще не такі дорослі, щоб розрізняти де текст, де підтекст, глибоко занурюватися. Але я вважаю, що однакове питання можна поставити і першокласнику і одинадцяти класнику. Зрозуміло, що глибина відповіді буде пов’язана з досвідом дитини, зі сформованістю в неї певних  процесів, тому не треба боятися ставити запитання складні та важливі. Слід вчити дитину думати. Сама форма згарди була навіяна тим, що це певний оберіг в українській культурі, тому можна прокласти місточок і до того сторожа, який оберігав Тухлю. Мене ще непокоїть те, що в  підручниках немає початку цього твору, без нього зрозуміти твір неможливо» – ділиться Ірина Сітькова.

Мета вправи/заняття: сформувати вміння розрізняти факти й судження; відрізняти маніпулятивні заголовки від влучних; продукувати змістовні тексти; визначати стереотипи, знаходити способи уникати їхнього впливу.

Короткий опис вправи, анотація: Пропоновані вправи дібрані за одним твором, тому можуть легко комбінуватися. Завдання можна використати проведення як для очних, так і онлайн-уроків. Вправи названо низками відповідно до разків зґард, що дозволяє створити логічне обрамлення уроку.

Низка 1*. Перегляд мультфільму. Робота в парах. Рефлексія.

Низка 2. Гронування як актуалізація життєвого досвіду. Швидке опитування (ментіметр, гугл-форма, сигнальні картки). Аналіз заголовків. Робота в мінігрупах зі створення допису за алгоритмом. Аналіз створених дописів. Прийом “Галерея робіт”. Рефлексія.

Низка 3. Завдання на встановлення відповідности. Поняття про стереотипи. Визначення стереотипів в описах персонажів твору. Тренінгова вправа “Займи позицію” на визначення ролі стереотипів у житті людини. Робота в парах за STEAM-картками з доповненою реальністю. Рефлексія.

*Методичний коментар. Може бути використана як домашнє завдання.

Час необхідний на виконання вправи:

Низка 1 - до 15 хв.
Низка 2 - до 30 хв.
Низка 3 - до 20 хв.

Застосування вправи: на уроці під час очного або дистанційного навчання; вправа за біографією І. Франка може бути використана як домашнє завдання.

Необхідне обладнання/матеріали: ґаджети, навушники (для виконання першого завдання буде достатньо м/м проектора та екрана), стікери, сигнальні картки для швидкого опитування (якщо немає технічної можливости провести швидке опитування цифровими засобами), друковані матеріали для роботи в групах.

Форма/метод роботи: перегляд анімації; робота в парах і мінігрупах; тренінгова вправа “Займи позицію”; швидке опитування; робота зі STEAM-картками з доповненою реальністю.

Очікувані результати:

Українська література

Учень/учениця

  • розповідає коротко про І. Франка;
  • переказує і коментує зміст повісти;
  • визначає тему твору;
  • характеризує образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка;
  • підтверджує власну думку цитатами з тексту;
  • визначає улюбленого героя;
  • аналізує роль художніх засобів.Інфомедійна грамотність

Учень/учениця

  • розрізняє факти й судження;
  • дбає про баланс між фактами й судженнями, продукуючи зв’язне висловлення;
  • аналізує
    • вплив відео на якість сприйняття інформації людиною;
    • вплив заголовків на емоції;
  • визначає маніпулятивні заголовки;
  • продукує повідомлення, дотримуючись принципу повноти інформації;
  • визначає стереотипи;
  • добирає способи уникнення їхнього маніпулятивного впливу.Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: обмін думками в довільній формі; конструювання відповіді за поданим шаблоном; відгуки про роботу в групах; хмара слів.

Переглянути та завантажити вправу можна ТУТ.

Використані джерела:

  1. STEAM-картки з доповненою реальністю: Електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/4AcoHg8
  2. Застосунок BeeFree: Електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/HAcoaFJ
  3. Інфомедійна грамотність на уроках української мови для 8 - 9 класів: Навчально-методичні матеріали для вчителя, IREX, проєкт «Вивчай і розрізняй: інфо-медійна грамотність» (Learn to Discern in Education), 2020 рік: Електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/ZAcyflb
  4. Нобелівська премія для Франка: Відео. - Режим доступу: https://youtu.be/9PfXLB1CPzQ
  5. Українська література. 5 - 9 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів:електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/OAcra3a
  6. Франко І. Захар Беркут: Електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/gAcrcM7

magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram