Предмети: Географія
Застосування: На уроці
Вік/клас: 6 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Проєктна робота
Теми медіаграмотності: Вправа "На першу шпальту" для використання на уроці географії у 6 класі при вивченні теми «Багатство вод Світового океану. Океан і Людина» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Таранюк Майя Іванівна, вчителька географії КЗ "Вороновицький ліцей" Вінницького району Вінницької області.
Актуальність. Рушійною силою процесу навчання є інтерес учнів до предмета.Щоб цей інтерес не пропав, а, навпаки, постійно розвивався – педагогу необхідно уміти знаходити цікаву, актуальну та, головне, правдиву інформацію зі своєї дисципліни. Разом з тим, дуже важливо навчити учнів орієнтуватися в сьогоднішньому світі інформації, адже медіаграмотність, наразі, починають вважати одним із базових умінь сучасної людини.
Основна ідея. За допомогою різних джерел інформації учні мають створити власні тематичні презентації у вигляді наукового сенсаційного повідомлення. Окрім формування у школярів поняття про багатства вод Світового океану, вправа розвиває уміння вибіркового «споживання» інформації з мас-медіа, навички критичного мислення, комунікативні здібності та взаєморозуміння. Учні покращують свою медіаграмотність та підвищують загальнокультурний рівень особистості.
Реалізація.
- Учні розділяються на три групи: «Біологічні ресурси», «Мінеральні ресурси», «Енергетичні ресурси».
- Учитель демонструє учням короткий огляд «передовиць» найвідоміших газет та наукових журналів світу, звертає увагу на вимоги до матеріалу, що розміщується на першій сторінці чи розвороті друкованих видань.
- Учні самостійно опрацьовують роздатковий матеріал (вирізки з науково-популярних видань), підпункти в §45,46 підручника, що відповідають їх виду ресурсів (біологічні, мінеральні чи енергетичні), знаходять додаткову інформацію в пошукових системах інтернет-ресурсів на планшетах.
- Кожна група робить презентацію-повідомлення «На першу шпальту» зі своєї теми у вигляді тексту, малюнка, схеми, колажу тощо, використовуючи підручні матеріали. Інформація має бути достовірна але подаватися у вигляді сенсації – так, щоб зацікавити потенційного читача.
- Варто провести коротке обговорення презентацій. Дізнатися наскільки учнів зацікавило те чи інше повідомлення та чому.
- Учитель пропонує учням своє повідомлення у вигляді відео-презентації «Океан та людина». У ній, окрім реальних фактів та подій, потрібно використати «фейки», що стосуються тем усіх груп. Важливо, щоб діти звернули на них увагу та вказали на недостовірність.
- Підводячи підсумок вправи, звертається увага учнів на важливість уміння критично сприймати медіа-інформацію та розділяти судження від фактів.
*Вправа може використовуватися на уроках і на тренінгових заняттях.