info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Медіа та інформаційна грамотність – досвід Казахстану + приклад уроку з медіаграмотності

17.02.2022  

Академія української преси провела перший із серії онлайн-міст з міжнародним експертом з медіаграмотності – Гульнар Асанбаєвою, регіональною консультанткою з медіаграмотності Internews у Казахстані.

Запис зустрічі можна переглянути за посиланням: https://www.facebook.com/events/3035392023351520

У рамках онлайн-мосту ми публікуємо дві вправи, які були створені та опубліковані в 2021 році у Казахстані у методичному посібнику «Медіа та інформаційна грамотність» для вчителів 9–11(12) класів загальноосвітньої школи. Автор посібника – Каратабанов Руслан Аділханович.

Публікацію здійснив Суспільний фонд «Міжнародний центр журналістики «MediaNet».

Даний посібник розроблено на допомогу вчителю, що реалізує зміст навчального підручника «Медіа та інформаційна грамотність».

Навчальний курс, розроблений за змістом підручника, є елективним та розрахований на 17 годин у навчальному році.

У методичному посібнику представлені особливості структури, змісту та методичного забезпечення підручника «Медіа та інформаційна грамотність», календарно-тематичне планування, плани-результати (особистісні, системно-діяльні та предметні) за підсумками вивчення зазначеного курсу, методичні розробки уроків. Також у ньому відображені найактуальніші питання теорії та практики застосування активних методів навчання на уроці з даного курсу: поняття та класифікація активних та інтерактивних методів про навчання, рекомендації щодо вибору видів активних методів навчання під час реалізації різних навчальних завдань, основні методичні підходи до організації групової роботи.

До вашої уваги переклад вправ українською.

Нижче можна знайти лінк на повні версії посібника та підручника казахською та російською мовами.

Урок 7

Розділ Кібербезпека
ПІБ педагога
Дата
Клас Кількість присутніх: Кількість відсутніх:
Тема уроку Кібербезпека

 

Цілі навчання відповідно до навчальної програми ● визначати ознаки кібербезпеки;
● оцінювати безпеку соціальних мереж, месенджерів та поштових сервісів;
● застосовувати засоби захисту особистих облікових записів у соціальних мережах від кібератак.
Хід уроку
Етап уроку Дії педагога

 

Дії учнів

 

Оцінювання
Мотивація

 

Вчитель демонструє заголовки зі ЗМІ про те, що у відомих осіб зламані акаунти, стався витік персональних даних осіб тощо. Учні визначають передбачувану тему уроку.

 

Формативне оцінювання у формі зворотнього зв'язку в разі правильних відповідей, наводящих запитань – у разі утруднення.
Вступ

 

Узагальнення відповідей учнів із застосуванням ключових слів: пароль, персональні дані, безпека та повідомлення теми уроку
Завдання 7.1

Індивідуальна робота / Легкий рівень складності

Порахуйте, скільки ви особисто користуєтеся соціальними мережами та месенджерами.

Завдання 7.2

Парна робота / Середній рівень складності

Обговоріть, які види кібербулінгу ви спостерігаєте у соціальних мережах. Подумайте, як ви будете діяти у випадку, якщо ваші друзі або ви самі піддаєтеся онлайн-травлі, до кого звернетеся по допомогу. Поділіться своїми ідеями з учителем.

 

 

 

 

 

 

 

За завданням 7.2 оцінюються наявність та ефективність ідей (взаємооцінювання).

 

Презентація «Алгоритм захисту облікових записів». Робота у групах

Кожна з груп вибирає собі одну із соціальних мереж (наприклад, VK, Facebook, Instagram, Tik-Tok тощо), визначає особливості безпечної роботи в ній та пропонує класу власний алгоритм створення паролів та забезпечення безпеки.

Критерії оцінювання: наявність зрозумілого для всіх алгоритму.
Основна частина

 

Презентація «Загрози інтернету та соціальних мереж».

 

У казахстанських та світових ЗМІ знайдіть матеріали, що підтверджують наявність загроз:

● Злом облікового запису

● Крадіжка особистої інформації

● Шахрайство

● Кібербулінг

Критерії оцінювання: відповідність прикладів завданню; аргументація відповіді. (Взаємооцінювання).
Підбиття підсумків Організація роботи з рубрикою «Підсумки» Парна робота / Легкий рівень складності

Скористайтеся способами, викладеними в цьому розділі, та створіть різні паролі. Перевірте надійність паролів за допомогою онлайн-сервісів «How Secure Is My Password?», Strength Test та Password Check. Обговоріть, як сервіси оцінили ваші паролі.

Оцінюються розуміння правил забезпечення безпеки у соціальних мережах та наявність зрозумілого всім алгоритму.

 

Групова робота / Підвищений рівень складності

За результатами виконання завдання «Алгоритм захисту облікових записів» об'єднайтеся в групи по три-чотири особи. Кожна з груп має обрати собі одну із соціальних мереж / один із месенджерів / один із поштових сервісів. Погодьте свій вибір із іншими командами щоб уникнути повторів. Примірявши роль блогера, у форматі відеоролика підготуйте за обраною соцмережею / месенджером / поштовим сервісом навчальний матеріал для тих осіб, хто не має спеціальних знань та навичок щодо забезпечення своєї безпеки на цих популярних у Казахстані платформах. Обговоріть критерії ролика заздалегідь (обсяг, тривалість, ясність, зрозумілість та ін.) та уявіть свій проект.

Оцінюються відповідність творчих робіт запропонованій структурі та колективно визначеним критеріям (обсяг, тривалість, ясність, зрозумілість та ін.), навички презентації проекту.
Рефлекція

 

Рефлексія «Дерево Блоба»

Пропонується на індивідуальному дереві Блоба відзначити себе по відношенню до знань та навичок на тему «Кібербезпека».

Учні визначають рівень своїх знань та навичок та графічно його представляють на «Дереві Блоба».

Урок 8

Розділ Конфіденційність у соціальних мережах
ПІБ педагога
Дата
Клас Кількість присутніх: Кількість відсутніх:
Тема уроку Конфіденційність у соціальних мережах
Цілі навчання відповідно з навчальною програмою ● оцінювати негативні наслідки особистих рутинних дій в інтернеті;

● розпізнавати мережеві ризики та загрози;

● застосовувати засоби захисту персональних даних та гаджетів.

Хід уроку
Етап уроку/час Дії педагога Дії учнів Оцінювання
Мотивація Вчитель демонструє "шапку" голови.

 

Учні оцінюють за 10-бальною шкалою кожен пункт у рубриках «Ви дізнаєтесь» та «Ви навчитеся»:

Ви дізнаєтеся:

● до яких негативних наслідків можуть призвести ваші рутинні дії в інтернеті,

● яку особисту інформацію необхідно захищати від зловмисників,

● як розпізнати ризики та загрози мережі.

Формативне оцінювання – наявність оціночних суджень, самої оцінки та аргументація відповіді.
Вчитель демонструє "шапку" голови.

 

Ви навчитеся:

● обмежувати рекламний спам,

● захищати свої персональні дані та гаджети,

● протистояти онлайн-булінгу.

Вступ

 

Узагальнення відповідей учнів із застосуванням ключових слів: спам, шахрайство, комп'ютерний вірус, кібербулінг та повідомлення теми уроку.
Основна частина Організація вивчення таблиць 8.1 «Основні ризики для інтернет-користувачів» та 8.2. «Поведінка інтернет-користувачів та обумовлені ним ризики». Оцініть рівень безпеки власних соціальних мереж, опираючись на тести «Як встояти перед натиском реклами та не читати нескінченні рекламні повідомлення?», «Як захиститися від шахраїв?», «Як захиститися від вірусів?», «Залучення до протиправної діяльності», «Троллі (кібербулінг)», «Грабіжники».

 

Робота в групах:

Кожна із груп створює пам'ятку для учнів з безпечної активності у соціальних мережах у формі постера/інфографіки по одній із наведених тем.

Критерії оцінювання: навички застосування інформації у навчальному посібнику в повсякденному житті в контексті кібербезпеки.

 

Оцінювання творчої роботи: відповідність до теми, жанру пам'ятки, оглядовість, достовірність.

Презентація «Активність у соціальних мережах та закон». Учні визначають відповідальність дій в соціальних мережах. У ЗМІ знаходять підтвердження фактів притягнення користувачів до відповідальності. Аналіз власних облікових записів на наявність слабких місць. Критерії оцінювання: наявність відповідних прикладів із ЗМІ.
Організація експерименту «Слабкі місця у своїх акаунтах». Завдання 8.1

Парна робота / Легкий рівень складності

Для першої частини експерименту вам знадобиться смартфон вашого друга, який підписаний на вас у соцмережі. Попросіть друга відкрити ваш обліковий запис на своєму телефоні та разом проаналізуйте побачене за списком нижче. Позначте те, що можете побачити. Ставте по одному балу за кожний пункт.

1. Фотографії профілю.

2. Телефон, електронна пошта.

3. Фотографії, на яких ви відмічені.

4. Список ваших друзів.

5. Список ваших груп.

6. Ваші позначки та/або фотографії на карті.

7. Ваші фотоальбоми.

8. Публікації на стіні.

Якщо в першій частині експерименту («погляд друга») ви нарахували 8 балів, то ви довіряєте своїм друзям.

Подумайте тільки про те, чи всі користувачі ВКонтакте, яких соцмережа називає друзями, дійсно є вашими друзями.

Ви дійсно готові кожному зі списку друзів довірити інформацію зі списку вище?

Оцінюється проведення експерименту у відповідності з методикою, одержання проміжних та підсумкових оцінок, висновок про слабкі місця свого облікового запису та наявність рекомендацій підвищення рівня його безпеки.

 

Завдання 8.2

Парна робота / Легкий рівень складності

Для другої частини експерименту знайдіть людину, яку ви не додавали в друзі у соціальній мережі. Попросіть її відкрити ваш обліковий запис на своєму телефоні та знову разом проаналізуйте побачене за списком із Завдання 8.1. Позначте те, що можете побачити. Ставте по одному балу на кожен пункт. У другій частині («погляд користувача соцмережі») буде погано, якщо ви наберете від 4 до 8 балів. Оптимальний варіант – не більше 4 балів.

Завдання 8.3

Індивідуальна робота / Легкий рівень складності

Для третьої частини експерименту вам потрібно тимчасово вийти зі свого облікового запису і відкрити його в окремій вкладці, не вводячи ім'я та пароль. Таким чином ви зможете оцінити свій обліковий запис за списком із Завдання 8.1 з погляду тих, хто не зареєстрований у соціальній мережі. Позначте те, що можете побачити. Ставте по одному балу за кожний пункт.

У третій частині експерименту («погляд збоку») найкращим результатом слід вважати 0–3 бали. Всім, хто не зареєстрований у соцмережі, повинні – максимум – бути доступні лише ваше ім'я та фотографія профілю.

Підбиття підсумків Організація роботи з рубрикою «Підсумки». Індивідуальна робота / Підвищений рівень складності

У Таблиці 8.4 зібрано інформацію про налаштування приватності у чотирьох популярних соціальних мережах. Уважно розгляньте можливості кожної мережі. Визначте, наскільки захищені ваші профілі у вказаних соцмережах. Увімкніть налаштування приватності у ваших облікових записах (таблиця 8.4 «Налаштування приватності соціальних мереж» повністю наводиться у тексті розділу в рубриці «Підсумки»).

 

Групова робота / Середній рівень складності

Використовуючи знання та навички, отримані при вивченні Розділу 6 («Медіа та реклама»), підготуйте у будь-якій формі (комерційна/соціальна реклама, агітація, політична агітація, пропаганда, інформування, PR-кампанія) звернення до жителів Казахстану, націлене на інформування товариства про одне із джерел цифрових загроз (рекламодавці, шахраї, комп'ютерні віруси, залучення протиправної діяльності, кібербулінг, грабіжники). Презентуйте роботу в класі.

Оцінюються розуміння правил забезпечення безпеки в соціальних мережах.

 

Оцінюються відповідність творчих робіт запропонованій структурі та колективно визначеним критеріям (обсяг, тривалість, ясність, зрозумілість та ін.), навички презентації проекту.

Рефлекція Метод п'яти пальців

М (мізинець) – розумовий процес.

Які знання, досвід я сьогодні одержав?

Б (безіменний) – близькість до мети.

Що я сьогодні робив і чого досяг?

С (середній) – стан духу.

Яким був сьогодні мій переважний настрій?

В (вказівний) – послуга, допомога.

Чим я сьогодні допоміг, чим порадував чи чому посприяв?

В (великий) – бадьорість, фізична форма.

Яким був мій фізичний стан сьогодні? Що я зробив для здоров'я?

Учні діляться своїми думками щодо «питань на кожний палець».

 

Команда експертів з Казахстану, Киргизстану, Росії, України та Литви розробили навчальний підручник для учнів 9-11(12) класів, а також методичний посібник для вчителів шкіл казахською та російською мовами. Вони доступні в електронному форматі за посиланням (російською та казахською мовами): https://www.dropbox.com/sh/0vd8q6lx28idh52/AACXSXrr7d-18xum8AI6BC9ca?dl=0&fbclid=IwAR3qqOvIMgUKS_hpHXzWdure3qRxNALEkISna21w-9ICyroZrn1zI_RjWjU

Також є підручник. Його автори посібника: Павло Банніков, головний редактор Factcheck.kz (Казахстан); Іван Печищев, професор Пермського державного університету, медіатренер, автор курсу з критичного мислення (Росія); Олександр Гороховський, засновник ресурсу з фактчекінгу БезБрехні, сертифікований тренер та автор книг та курсів з медіаграмотності та фактчекінгу (Україна); Таша Соколова, авторка та редакторка проекту «Монітор», медіатренерка (Росія); Дмитро Шишкін, медіаексперт, тренер, письменник (Казахстан); Дайнюс Радзявічус, голова Спілки журналістів Литви, експерт ОБСЄ, один із авторів Кодексу етики журналістів та видавців Литви (Литва); Айчурек Усупбаєва, програмний директор, експерт Центру підтримки ЗМІ (Киргизстан).

Цей навчально-методичний комплекс був підготовлений ОФ «Міжнародний центр журналістики MediaNet» у рамках Центральноазіатської програми MediaCAMP, що реалізується Internews за фінансової підтримки USAID.

 

Онлайн-міст, підготовка та публікація цього матеріалу відбувається завдяки нашому спільному проєкту між «АУП» та міжнародною організацією Internews. Вона впроваджує «Медійну програму в Україні» за фінансування Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації.

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram