info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Як ми і природничу науку не загубили, і медіаосвіту інтегрували – 1

27.08.2020  

Три дні тривали інтенсивні заняття у двох групах ГЕО і БІО на 20 Літній школі медіаосвіти і медіаграмотності АУП, яка вперше відбувалася для викладачів природничих дисциплін  (м. Київ, 24-26.08.2020).

Викладачів та експертів Школи можна було поділити на дві частини: тих, хто формував навички загальної медіаграмотності особистості (Валерій Іванов, президент АУП; Андрій Куликов Голова Комісії з журналістської етики, журналіст, редактор, радіоведучий; Андрій Кулаков, тренер з медійної грамотності,  директор з програмної діяльності ГО «Інтерньюз-Україна», Олександр Мокрогуз, завідувач кафедри суспільних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського ОІППО імені К. Ушинського) і тих, хто як Ольга Волощенко та Олександра Козак, методистки кабінету координації впровадження НУШ Львівського ОІППО, авторки модельної навчальної програми інтегрованого курсу «Я  досліджую світ» та лінійки підручників з інтегрованого курсу ЯДС для учнів 1-4 класів з загальним накладом понад 100 тис. кожний, показував як інтегрувати МО в природничі науки. Зокрема з Олею і Лесею, АУП співпрацює вже третій рік поспіль.

На фото НУШівці: Р. Шиян, О. Козак та О. Волощенко


Так як все для природничників було вперше, то ми вирішити надати можливість кожному тренерові висловитися ще й публікацією на порталі.

Метою інтегрованого предмету «Я досліджує світ» (1 - 4 кл.) є формування в учнів цілісної картини світу в процесі опанування соціального досвіду. Він охоплює систему знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації у різних сферах життєдіяльності, способи дослідницької діяльності. Саме в цей предмет, на думку  авторок – Ольги Волощенко і Лесі Козак, органічно вплітається медіаосвітній аспект.  Самі колеги через форс-мажорні обставин не змогли особисто бути присутні, але їх співавтори намагалися максимально представити їх досвід.

Розпочинати роботу з сюжетним малюнком авторки радять колективно, шляхом проведення бесіди з учнями.

У перший день навчання дитини у школі пропонується ознайомитися з сюжетним малюнком «Школа» (тематичний тиждень 1 «Я – школяр /  школярка»).

Для обговорення змісту медіатексту  пропонується бесіда, яка виводить дітей за рамки малюнка і дозволяє виявити їхні власні зацікавлення / побажання / очікування.

Орієнтовна робота над змістом сюжетного малюнка:

  • Сонячного осіннього дня повз школу проходив художник. Побачивши дітей, які бавились на шкільному подвір’ї, художник замилувався ними і вирішив намалювати картину. Розглянь її.
  • Яку назву ти б дав / дала цьому малюнку?
  • Що тебе найбільше здивувало?
  • Про що ти запитав би художника?

У дітей надзвичайно важливо розвивати здатність «декодувати» малюнки. Тому далі:

  • Чи можна всіх діток, зображених на малюнку, назвати школярами? Поясни свою думку.
  • Чи є серед дітей на малюнку не школяр? Чому ти так вважаєш?
  • Кожен з нас має свої вподобання, інтереси та захоплення. Розкажи про свої інтереси.
  • Чи однакові інтереси в усіх школярів, зображених на малюнку?
  • Скільки дітей малюють на асфальті, а скільки грають з м’ячем?
  • Відшукай на малюнку школярів, які полюбляють малювати. Скільки їх? На чому малюють діти? Як ти гадаєш, вони малюють спільну картину чи кожен створює свою власну? Поміркуй, про що можуть говорити діти, малюючи одну картину на двох? Інсценізуй їхню розмову з однокласником.
  • Відшукай на малюнку дівчинку, якій дуже подобається спостерігати за живою природою. За якою ознакою ти впізнав (впізнала) школярку? Який прилад допомагає дівчинці вести спостереження? Чи доводилося тобі спостерігати за чимось за допомогою лупи? Розкажи про результати своїх спостережень.
  • Скільком дітям подобаються спортивні ігри? У які ігри вони грають?
  • Чим займаються школярі, яких ми бачимо у приміщенні школи?
  • Скільки дорослих зображено на малюнку? Чим займається кожен з них?

Найдавніший представник медіа – книжка.  Дитина знає про її існування ще задовго до школи. За період навчання в початковій школі дитина неодноразово повертатиметься до книжки як джерела інформації.

Авторки пропонують створити власний медіапродукт

 Ну і звісно, куди ж без реклами:

Медіаосвіта сьогодні відкриває великі можливості для розвитку дитини, її здібностей, самостійного мислення; формує вміння орієнтуватися в сучасних інформаційних потоках, виховує компетентного медіаспоживача; підвищує рівень медіаграмотності.

А більше про шляхи інтеграції МО в інтегрований курс «ЯДС»  можна буде довідатися з посібника Ольги Волощенко, Олександри Козак «Інтеграція медіаграмотності в навчальний предмет  «Я досліджую світ», який невдовзі буде опублікований на наших  ресурсах.


Проведення Літньої школи стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю авторської групи та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram