План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 5 класі “Значення води у природі. Використання води людиною”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема. Значення води у природі. Використання води людиною

Мета: поглибити знання про природу, способи використання води людиною; сприяти розвитку у учнів практичних навичок пошукової і науково – дослідницької діяльності; формувати ключову компетентність – уміння вчитися; ціннісні орієнтації у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики; створити умови для розвитку у школярів умінь висловлювати свої думки, впливати на оточення, здатності відповідально і критично аналізувати; формувати загальнокультурну, інформаційну і комунікативну компетентності.

Очікувані результати

Учень:

наводить приклади використання води і розчинів людиною;

застосовує знання ощадливого використання води у побуті;

розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини;

використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних повідомленнях;

свідомо дотримується авторського права;

формує і розвиває уміння:

  • розрізняти наукові факти та інтерпретувати їх, відмінність фактів від суджень;
  • вирізняти достовірну інформацію, перевіряти достовірність джерел і створювати власні медіаповідомлення;
  • ідентифікувати методи, якими наукові меседжі передають медіа широкому загалу;
  • здійснювати пошук зображень і текстів в Інтернеті за ключовими словами, посиланнями та зберігати результати пошуку;
  • обирати відповідні ілюстрації для відображення ходу й висновків спостереження із запропонованих вчителем та матеріалів, отриманих з мережі Інтернет;
  • створювати комп’ютерні презентації для оформлення результатів виконання завдання;
  • спільними зусиллями вирішувати поставлену задачу.

Навчальні матеріали і обладнання: ілюстративний та роздатковий матеріал на кожну групу, відеоматеріали, компьютер або ноутбук на кожну групу з доступом до мережі Інтернет, зошити.

Тип уроку: урок-ділова гра

Хід уроку

  1. Організаційний етап

Об’єднати учнів у 5 робочих груп. Створити позитивний емоційний фон за допомогою вправи «Енергетична кулька».

Вправа «Енергетична кулька»

Тремо долоні одна об одну приблизно 1 хвилину, доти, поки вони не стануть теплими. Потім торкаємося розводимо долоні на 1-2 см,  «зліплюємо енергетичну кульку» і передаємо сусіду, щоб поділитися гарним настроєм.

  1. Мотивація

Учитель зачитує уривок з вірша Т. Чорновола.

В росах

Між трав розлита,

Світанком неба в барви райдуги лечу,

В грозах

Палкого літа

Спадаю щастям життєдайного дощу.

Очі

Мої блакитні

Дивують всі безводні зоряні світи.

Хочу,

Земляни рідні,

Щоб ви любов мою зуміли зберегти.

  • Підкажіть мені діти, чому очі нашої планети — блакитні?

Сьогодні ми присвятимо урок цій унікальній речовині, а саме — нашому відношенню до використання води. Вода — відновлюваний ресурс нашої планети, але якість води стає все гіршою, і це може обмежити наше використання цієї надважливої речовини.

Учитель повідомляє тему уроку і форми роботи на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань

Вправа «Асоціативний кущ».

Учитель пропонує учням назвати і пояснити свої асоціації зі словом вода.

  1. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

4.1 Робота в групах за завданнями.

  1. Учитель нагадує правила роботи в групах (вільно висловлюватися, висловлюватися по черзі, не перебивати, не піддавати критиці людину, а тільки думку, розподілити обов’язки і завдання).
  2. Повідомляє, який час дається для виконання кожного етапу завдання.
  3. Роздає необхідні матеріали.
  4. Обговорює з учасниками, чи зрозуміли вони завдання.
  5. Рухається від групи до групи і допомагає учням дотримуватися правил роботи в групі, пояснює незрозуміле.

Група 1

Девіз: «Слухай мене, роби як я!»

Завдання

Переглянути і проаналізувати текст і відео реклами, яку створили інші учні про ощадливе використання води в побуті.

Підібрати і створити із запропонованих або самостійно підібраних фотографій слайд-шоу, які можуть бути ілюстраціями до тексту. (Додаток 1)

Схема аналізу реклами

  1. Ця реклама за метою: комерційна, соціальна чи аналітична?
  2. Сформулюйте головну ідею реклами?
  3. Яке завдання цієї реклами: проінформувати, переконати чи нагадати про проблему?
  4. Які елементи реклами (художні, інформативні) допомагають нам дійти такого висновку?
  5. Хто споживач цієї реклами: діти, дорослі? Чи звернули б свою увагу на цю рекламу ваші батьки і чому ви так вважаєте?
  6. Де, на вашу думку, краще розмістити дану інформацію: на білбордах, у пресі, на телебаченні, у соціальних мережах?
  7. Чи здалася вам ця реклама цікавою? Чому? Що вас в ній приваблює або відштовхує? Які зміни ви б запропонували з метою зробити рекламу дієвішою? Наприклад, залучити зіркових спортсменів чи акторів тощо.

Реп

Ми усі за чистоту,

Але й за економію.

Кілька правил вам розкажем,

Які самі виконуємо.

Якщо душ приймаєш ти—

Економиш кошти.

Менше витече води—

Купиш більше зошитів.

Гоління справа непроста,

Тече вода, тече вода…

Тече вода, а витікають

Копієчки із гаманця.

Зуби чистиш — пам’ятай,

Воду в склянку наливай.

Кожна крапля — то життя

Для якогось деревця,

Для комашки, для тваринки,

І маленької дитинки.

Без потреби не проллєш,

І планету збережеш.

Наша планета — блакитна,

Вона як ця кулька — тендітна.

Одна пара рук — слабка,

А разом — ми сила.

Група 2

Девіз: «Слова, які підкріплені зображенням, посилюють емоції».

Завдання

  1. Прочитати і проаналізувати уривок з вірша Л. Забашти.

Жива вода дає життя

Всьому живому в світі.

Якщо живе жива вода,

тоді земля у цвіті.

(Джерело: https://dovidka.biz.ua/virsh-pro-vodu-ukrayinskoyu-movoyu/ )

  1. Сформулюйте головну думку вірша.
  2. Із запропонованого набору підберіть фотографії (4-5 фото) і створіть слайд-шоу, в якому буде розкрита головна, на вашу думку, ідея вірша. Поясніть вибір фотографій. (Додаток 2)
  3. Придумайте підписи до вибраних вами фотографій.
  4. Чи допомогло вам це завдання краще зрозуміти значення води у природі?
  5. Які почуття виникали у вас під час виконання цього завдання? Що більше вплинуло на ваші емоції: текст вірша чи фотографії?
  6. Які знання і уміння з природознавства знадобились вам для виконання цього завдання?

Група 3

Девіз: «Інформація повинна бути достовірною».

Завдання

Проаналізувати інформацію «Це варто знати».

  1. Наскільки ця інформація є важливою для вас або інших людей? Чому?
  2. Чи вказані джерела інформації?
  3. Якщо є можливість, перевірте достовірність інформації, скориставшись посиланнями на джерела.
  4. Заповніть таблицю «Чинники, які зменшують запаси питної води, або роблять воду непридатною для життя», використавши наведені факти. Наприклад:
Назва чинника Інформація на підтвердження
Людина використовує багато води у побуті і забруднює її. У містах витрати води на 1 людину становлять 300-500 л/добу.
   

Джерела:

  1. https://24tv.ua/naysuhishe_mistse_na_zemli_v_antarktidi_n140024
  2. http://jkg-portal.com.ua/ua/publication/one/vodospozhivannja-za-ukrajinskimi-pravilami-36714
  3. http://ru.osvita.ua/vnz/reports/ecology/21069/

Група 4

Девіз: «Південний Буг — річка життя для Вінниччини?»

Завдання

За посиланням: https://vn.20minut.ua/Podii/hto-zabrudnyue-pivdenniy-bug-doslidniki-sklali-mapu-z-richkami-ukrayin-10703086.html знайдіть статтю Валерія Чудновського «Хто забруднює Південний Буг? Дослідники склали мапу з річками України». Уважно прочитайте її.

  1. До якого жанру належить цей матеріал: новина, репортаж чи коментар?
  2. Наскільки достовірною є ця інформація і чому ви так вирішили?
  3. Проаналізуйте дану статтю за схемою:

а) про яку подію йде мова;

б)  де відбувалась;

в)  коли це сталося;

г)  чому була написана ця стаття;

д)  кому буде корисною дана інформація.

  1. Висловіть власне судження щодо подій, щоб перетворити цю новину на коментар.

Група 5.

Девіз: «Найкращий співрозмовник той, хто вміє слухати».

Завдання

  1. Перегляньте відеозапис інтерв’ю.

https://drive.google.com/open?id=1QgOvXfmrHVKXY8uH3DautWG7guzXWgOZ

 Проаналізуйте за схемою:

  • До якого типу належить це інтерв’ю: інформаційне, проблемне, портретне?
  • Думки стосовно якої проблеми хотіли почути журналісти, беручи інтерв’ю?
  • Чи була проведена підготовка до інтерв’ю (наскільки продумані запитання, які респонденти брали участь)?
  • Наскільки вдалося журналістам дізнатися про особистісне ставлення кожного із опитаних до проблеми?
  • Прочитайте вислів журналіста В. Аграновського: «При інтерв’ю потрібно задавати герою питання, на які він не може відповісти “так” чи “ні”». Чи розділяєте ви його думку і чому?
  1. Напишіть коротку замітку до шкільної газети «Збережемо кожну краплю», використавши матеріали інтерв’ю. Висвітліть власне ставлення до проблеми.

4.2 Фізкультхвилинка

Угорі пливе хмаринка.

Унизу росте травинка.

Тваринка стежкою біжить,

У листі вітер шелестить.

Ми нагнулись до струмка:

– Ой, вода у нім яка!

Миєм ручки, миєм личка,

Акуратність наша звичка.

4.3 Презентація групами своєї роботи

Після завершення роботи в групах надається слово їх представникам для повідомлення результатів виконання завдання.

Підсумки кожної презентації коротко обговорюються. Можна запитати, чим обґрунтоване саме таке рішення. Чи є у членів групи особливі думки? Що завадило дійти згоди? Групи можуть ставити питання одна одній.

  1. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

– Чи сподобалося вам виступати в ролі журналістів?

– Продовжіть речення: «Ще вчора я не знав…, а сьогодні навчився…»

  1. Домашнє завдання

Скласти сінквейн про воду. Написати коротку замітку в колонку новин про сьогоднішній урок, пам’ятаючи, що матеріал повинен дати відповідь читачу на запитання: «Що? Де? Коли? Як? Чому?».

Використана література та інші джерела

  1. Авторські заняття від медіапедагогів-лідерів: медіаосвітні практики в позакласній роботі учнів 5–7 класів / О. Волошенюк, І. Іванюк, О. Кущ, Г. Шевченко; За ред. В. Іванова, О. Волошенюк. – К. : ЦВП, АУП, 2017. – 50 с. http://www.aup.com.ua/uploads/5_7_class.pdf
  2. Основи медіаграмотності: Навчально-методичний посібник для вчителя 8 (9) клас. Плани-конспекти уроків / За ред. В.Ф. Іванова, О.В. Волошенюк, О.П. Мокрогуза. – Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2014. – 190 с.

Додаток 1

https://ecoaction.org.ua/yak-efektyvno-ekonomyty-resursy.html

http://rukamy.in.ua/vodopostachannya/yak-ekonomiti-vodu-v-domashnih-umovah.html#.XLUHIugzbcs

https://lviv.vgorode.ua/news/kommunalka/303917-yak-zekonomyty-na-vodi-porady-lvivskoho-santekhnika

http://owoman.com.ua/ekonomiya-vodi-u-kvartiri-yak-ekonomiti-vodu-v-pobuti.html

https://sonnik.in.ua/iak-i-chym-chystyty-zuby-sobatsi-v-domashnikh.html

https://www.ourboox.com/books/ادوات-النظافة/

http://kordon.in.ua/news/u-shatsku-viddil-osvity-ta-natsionalnyj-park-oholosyly-konkurs-dytyachoho-malyunka-8

https://sobkor.net/zdorove/10550-mediki-rasskazali-kak-i-kogda-pravilno-pit-vodu.html

 

Додаток 2

http://bcvoda.com.ua/gallery-2/roboti-finalistiv-ii-go-ekologichnogo-konkursu-voda-dzherelo-zhittya-na-zemli-2015r/nggallery/image/262

 

http://li-best.ru/post359417241/

 

https://4vlada.com/investigations/20889

 

http://uzhgorod.net.ua/news/128632

 

https://www.dukascopy.com/fxcomm/blog/?action=post-show&post_id=189367

 

http://www.poznavayka.org/uk/zoologiya-2/yak-tvarini-p-yut/

 

https://cherchuk.blogspot.com/2016/12/blog-post_28.html

https://guide.karpaty.ua/uk/plakamyanetski-vodospadces/


Розробила: Сологуб Ірина Миколаївна, вчитель хімії КЗ ЗСО І-ІІІ ступенів №9 Вінницької міської ради

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *