План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 5 класі “Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Колообіг води. Значення води у природі. Використання води людиною”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


План – конспект уроку з природознавства.

Клас: 5  

Предмет: природознавство

До розділу III. “Земля – планета Сонячної системи”.

Тема 1. Земля як планета. 11-12 урок в темі.

Тема уроку:

Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Колообіг води. Значення води у природі. Використання води людиною.

Мета уроку:

  • сформувати в учнів уявлення про роль води в природі, агрегатні стани води, властивості води; її значення в природі, використання води людиною;
  • розвивати вміння аналізувати, робити висновки;
  • вчити працювати в групах; формувати навички роботи з лабораторним обладнанням; безпечно, правильно та охайно проводити досліди;
  • дотримуватися правил безпеки під час проведення дослідів;
  • навчити дітей економному використовуванню води.

Сприяти формуванню компетенцій:

Знаннєвий компонент:

учні називають властивості води; наводять приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною.

Ціннісний компонент:

усвідомлення, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини;

висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінюють значення природничих наук для охорони природи;

розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини.

Діяльнісний компонент:

учні показують на глобусі та географічній карті: океани, моря, озера, річки;

складають план досліду і проводить його.

Використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання.

Обладнання: 5 склянок, 3 ложки, вода, крейда, сіль, цукор, олія, барвники, піна для гоління, крохмаль, гуаш, серветки, банки 1-2-3 літрові, пробірки, підручники, атласи, 15 ПК, SMART дошка, карта України, фізична карта світу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Створення емоційного фону уроку. Лунає музика . Перегляд відео.

У1: Про воду сказано немало чудових слів. Французький письменник Антуан  де Сент- Екзюпері з захопленням писав: «Вода, у тебе немає ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти сама життя».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Хмара тегів за посиланням: https://worditout.com/user/1324587/settings/145a941e3ad1c43b620f723012f8eba7

Постановка мети уроку. Учні формують мету уроку із запропонованих слів та словосполучень. Вчитель озвучує мету уроку.

У1: Розшифруйте закодоване послання, питання про які ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

У2: Де на Землі знаходиться вода?

У яких станах вона перебуває?

Які властивості має вода?

Яке значення води для людини?

У1: Ми відправляємося з вами в царство води, а допоможуть нам у подорожі науки: географія (дасть відповіді де є вода на Землі), хімія та фізика (розповість про властивості води), біологія, екологія.

Учні працюють біля дошки в парах, виконують завдання на встановлення відповідності. та коментують хімічні властивості води: формула води – Н2О, складається з 2 атомів гідрогену та 1 атому оксигену, будова молекули –

Фізичні властивості води: може перебувати у 3-х агрегатних станах: рідкому, твердому (сніг, лід, іній), газоподібному (водяна пара). Проводить та утримує тепло, проводить електричний струм, через наявність у ній розчинених речовин.

          t кипіння = 100°C

         t замерзання = 0 °C                                          

SVART lab із колекції Smart Notebook.

Вода – унікальна речовина, бо при замерзанні розширюється, на відміну від інших речовин та тіл! Отже: не можна залишати воду в скляній посудині чи металевих трубах, замерзаючи вода їх зруйнує! Густина води при замерзанні зменшується. Густина рідкої води =1 г/см3, а льоду, при t =0°C – 0,92 г/см3, тому лід знаходиться на поверхні води, утримуючи тепло водойм (+4°C).

Вода – розчинник, в природі немає чистої води. Так солі, розчинені в морській воді надають їй воді гірко-солоного смаку. А вміст всіх твердих розчинених речовин, що є в 1 кг морської води, виражені в грамах називають солоність, вимірюється в проміле (‰). Солоність прісної вода -1‰ або 1г/л. У Світовому океані – 35г/л, у Чорному морі -41г/л, Азовському – 18г/л, або 18‰. Найсолоніша водойма світу (озеро) – Мертве море до 300‰, а це означає, що люди можуть легко плавати на поверхні води природним чином.

Поширення води в природі. Поняття про гідросферу.

У2 підсумовують: Гідросфера – одна з 4-х оболонок Землі, що включає в себе всю воду: в твердому, рідкому, газоподібному стані. Займає: ¾- S Землі. Вода – унікальна речовина. Її можна зустріти в природі у 3-х агрегатних станах. Вона немає кольору, запаху та смаку. Здатна розчиняти багато речовин, руйнувати гірські породи. Природні процеси на Землі пов’язані з унікальними властивостями водою. Вода здатна поглинати велику кількість тепла. Навіть при невеликій кількості солі у воді , вона здатна проводити електричний струм.

Складові гідросфери:

Світовий океан3/4 води

У1: розріжте аркуш на 4 частини – лише 1/4– це питна вода Землі, решта – солона, непридатна для пиття.

Називаємо води суші та даємо визначення гідрологічним об’єктом:

Річки

Озера

Підземні води

Болота

Льодовики

Вода в атмосфері- краплини води та водяного пару

Робота з фізичною та контурною картою: знаходимо та показуємо океани, моря.

Колекція Smart Notebook (Lesson Activity Toolkit 2.0)

У2. Експрес – тести зі SMART дошкою ( Водні об’єкти України) – встановлюємо відповідності. Та маркером на SMART дошці обводимо моря та річки України (робота в парах).

У1. Пройдіть тренажери (індивідуальна робота) «Вода в природі», “Куди несуть свої води річки України?” за посиланням: https://etreniki.ru/5FQSR97J83

https://etreniki.ru/US1D4D5LG5

Колообіг води в природі

У1: Щоденно людство витрачає 14 000 000 000 000 літрів прісної води. Іще більше потрібно для рослин. Якби запаси прісної води постійно не поповнювались, Земля перетворилась би на величезну пустелю. Чому ж запаси  води на Землі не вичерпались?

https://www.youtube.com/watch?v=P55M5sSjAoM

Завдяки процесу циклічного переміщення води, що включає всі оболонки Землі. І складається з процесів: випаровування, конденсації, опадів.

Океан оновлюється  – за 3200 років

Озеро – 100 років

Річка – 6 місяців

Атмосфера – 9 днів

У1: діти, прошу вас перейти до комп’ютерів та пройти тестування для перевірки засвоєних знань

LearningApps

https://learningapps.org/display?v=pxzf9ha2t17

Фізкультхвилинка

Практикум «Властивості води». Робота в групах.

Визначити колір, смак та запах води.

Діти, у вас на партах є пляшки з питною водою. Розгляньте її, скуштуйте на смак і понюхайте.

Запишіть результати своїх спостережень в робочому зошиті:

«Смак_________, запах ________ , якого кольору __________ ».

Вода – розчинник.

  1. Перевіримо здатність води розчиняти різні речовини. Додайте в стакан з водою 1 чайну ложку кухонної солі, розмішайте.

В робочому зошиті запишіть висновок, що відбулося з сіллю у воді.

  1. В той же стакан додайте ще декілька чайних ложок солі, поступово розмішуючи її у воді. Запишіть результат досліджень

Якщо до 100 г води кімнатної температури (це приблизно 20-23 °С) додати 100 г кухонної солі і перемішати, то домогтися повного розчинення не вдасться. Це тому, що у певній порції води будь-яка речовина розчиняється лише до певної межі. Межею розчинення кухонної солі у 100 г води при температурі 20 °С є 36 г цієї речовини. Тому, наприклад, 38 г кухонної солі за тих самих умов повністю уже не розчиняється.

Демонстрація експериментів.

 Презентація учнівських міні – проектів за випереджувальним завданням (учні самостійно обрали дослід, використовуючи матеріали каналу Youtube опрацювали його з батьками і продемонструвавши перед класом, пояснили де можна застосувати, або де зустрічається таке явище в природі):

  1. В склянку наливаємо воду, додаємо пів-стакана олії. Спостерігаємо, як олія піднімається вверх, через різну щільність речовин.

https://youtu.be/v9q2VfYePbE

  1. Експеримент з Неньютонівською рідиною (Дамо відповідь на питання:» Чи можна ходити по воді?») https://youtu.be/6YZ1vj7jHsI
  2. «Кольоровий дощ» https://www.youtube.com/watch?v=14dA9OlqSJY
  3. «Рухлива райдуга» https://www.youtube.com/watch?v=oMrSOehmmiQ
  4. Відео експериментів з водою учнів 5-х класів:

https://youtu.be/X45IZd1y7lY

https://www.youtube.com/channel/UC-B0jZb6M5LSjMmKi69kV0g/videos?view_as=subscriber

  1. 5 неймовірно гарних трюків з водою:

https://www.youtube.com/watch?v=f5ma_Kr0t4g

  1. Закріплення вивченого матеріалу.
  2. Експрес – тести SMART ( Властивості води – встановлюємо відповідності).

Еко Дослідження (міні – проект).  Методичний прийом «фішбоун» (діаграма Ісікави, причинно-наслідкова діаграма). Ключові питання:

Джерела забруднення води, як очистити воду вдома, на підприємствах, у природі?

По даним ООН, 80 країн мають проблеми з нестачею питної води. Майже 500 млн чоловік потерпають від захворювань, викликаних нестачею і поганою якістю питної води.

Значення води в природі

У1: вода – одна із умов життя на Землі. Впливає на клімат Землі. Формує рельєф планети (вітрові форми рельєфу: бархани, дюни; створені тимчасовими водними потоками: яри, балки, постійними – пороги та водоспади; підземними водами – печери, карстові форми рельєфу). Вода захищає Землю та живі організми, приймає участь у фізіологічних процесах. Добова норма вживання Н2О для людини = 1,5-2 л, 60 тонн – в рік на харчування, 300 тонн – на інші потреби!

У господарстві: найбільше води використовує промисловість (на 1 кг Al –9 кг Н2О) та сільське господарство (на 1 кг цукру Н2О іде в 10 разів більше, а на 1 кг рослин – 2 тони води, 1 кг м’яса – 20 тонн води!).

Забруднення води. Кислотні дощі.

Забруднюючи атмосферу вихлопними газами, димом від металургійних заводів та ТЕС, при спалюванні відходів, ми викидаємо в атмосферу сірку, яка сполучається з атмосферною водою, утворює кислотні дощі, які шкодять усьому живому.

Вчимося економити воду.

Гра лайфайки: http://savemoney-electrolux.com.ua/game

У2. Випереджувальне завдання. На Землі міститься 1,5 млрд км3 води, її вага 1,5 . 1018 т! Однак 94% цього об’єму складають солоні води океанів, 6% — це води суші (річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічна мерзлота), із них тільки 2% — прісні води.

Якщо нашу планету за розмірами порівняти з головою новонародженої дитини, то вся вода на Землі буде дорівнювати двом слізкам на її віях.

Бутель з водою – це вся вода на Землі. Більш ніж ½ склянки – прісна вода. І тільки декілька крапель з цієї склянки – питна вода.

Тільки уявіть собі: кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб.

При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.

Уже сьогодні понад 1 мільярд людей не мають доступу до чистої, питної води. Понад 2,4 мільярда людей живуть у незадовільних санітарних умовах (тобто, відсутня система каналізації, сучасні очисні споруди для побутових стічних вод).

 За прогнозами вчених, 2/3 населення Землі страждатимуть від нестачі води вже найближчим часом.

У1. Вода звертається до нас вустами нашого земляка, поета з Миколаївщини Степана Крижанівського «Монолог води».

Я—вода. І я родилась чистою.

Не для себе ллюся, а для вас.

Озиваюсь мовою врочистою

І лише за правду без прикрас.

Я—вода. Я чиста й чесна віта

Я течу, журчу, туди й сюди.

Чи ти бачиш, окаяний світе,

Що все більше мертвої води?

Хочеш ти ковток водиці чистої,

Щоб була я вічно молода?

Чоловіче, я сама не вистою,

Ти рятуй мене,

Бо Я—ВОДА!

Лунає звук МП3: https://givemp3.com Анімаційні малюнки, гіф.

Бонус за кращий дослід з водою! Відео з 3D окулярами

(шляхом голосування, учні визначають переможця на кращий дослід). Перегляд відео за посиланням: https://youtu.be/lJype_TafRk

Домашнє завдання. Диференційоване.

Діти! Познайомтесь із властивостями води, використовуючи додаткові джерела інформації та матеріали підручника. Підготуйте коротке повідомлення по темі: «Дивовижні властивості води».

Інтерактивний елемент Smart Notebook – “Прокрутка тексту банера” Анімація із колекції Smart Notebook – поява. Групування.

  1. – Пройдіть тест в Google таблиці в Інтерактивному зошиті, або в ClassRoom.
  2. – Візьміть ідеї для роботи над проектом з сайту “Інтернет сервіси у навчанні”
  3. – Повний курс природознавства для самостійної роботи на сайті “Дистанційне  навчання”

Використані при підготовці до уроку інтернет сервіси: 

  • Програмне забезпечення: SMART NOTEBOOK-17 та SMART NOTEBOOK-18
  • https://animoto.com/ відео за лічені хвилини за допомогою легкого виробника відео Animoto. Об’єднання фотографії та відеокліпів з музикою, щоб зробити потужні, професійні відео.
  • еТреники— онлайн-конструктор навчальних тренажерів. Кожен тренажер отримує на сайті унікальний код и доступний всім бажаючим.
  • LearningApps– безкоштовний онлайн-сервіс, дозволяє створити різноманітні інтерактивні вправи для перевірки знань.
  • Освітня платформа Використовує готові вправи, для вставки в електронний зошит.
  • Padlet https://padlet.com/12969larisa/1md9lx9ubnmf
  • Канал YouTube «Віртуальна реальність»

https://www.youtube.com/channel/UCzuqhhs6NWbgTzMuM09WKDQ

  • Окуляри віртуальної реальності Mi VR Glasses Black
  • Worditout– створює хмару із тексту, котрий вводить користувач, реєстрації не потребує.

https://www.youtube.com/channel/UC-B0jZb6M5LSjMmKi69kV0g?view_as=subscriber – мій канал на Ютубі

https://sites.google.com/view/interaktuvnyrok

http://qr-coder.ru/

Використані на уроці інтернет сервіси: 

  • Презентація в програмному забезпеченні SMART NOTEBOOK-17 та SMART NOTEBOOK-18
  • еТреники— онлайн-конструктор навчальних тренажерів. Кожен тренажер отримує на сайті унікальний код и доступний всім охочим.
  • LearningApps– безкоштовний онлайн-сервіс, дозволяє створити різноманітні інтерактивні вправи для перевірки знань.
  • Padlet   https://padlet.com/12969larisa/1md9lx9ubnmf
  • Канал YouTube «Віртуальна реальність»

https://www.youtube.com/channel/UCzuqhhs6NWbgTzMuM09WKDQ


Підготувала: Мірошник Лариса Павлівна, вчитель географії, природознавства Енергодарської ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 Енергодарської міської ради Запорізької області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *