info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ” у 4 класі "Сміття – глобальна екологічна проблема людства"

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Конспект інтегрованого уроку з природознавства, англійської  мови, математики та трудового навчання з елементами ділової гри та медіаграмотності

Тема уроку. Сміття – глобальна екологічна проблема людства

Завдання  уроку

Навчальні:

  • узагальнювати знання дітей про використання людиною природних багатств Землі;
  • учити передбачувати можливі негативні наслідки для природи в процесі недбалої господарської діяльності людини.

Розвивальні:

  • розвивати вміння вирізняти достовірну інформацію, досліджувати різні точки зору та різноманітні джерела, формувати здатність самостійно інтерпретувати дані і створювати власні медіаповідомлення;
  • сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів, розширенню їх світогляду;
  • формувати екологічно доцільну поведінку учнів, пов’язану зі скороченням відходів вдома та у побуті, їх повторне використання;
  • розвивати соціальну, комунікативну та інформаційну компетентність;
  • підвищувати рівень екологічної свідомості та екологічної культури;
  • залучати школярів до дій, які приводять до збереження чистоти рідного краю.

Виховні:

  • виховувати відповідальне ставлення до природи, власного здоров’я, нового світосприйняття та виробляти новий підхід до діяльності, що ґрунтується на формуванні екологічних цінностей.

Тип уроку: систематизації, узагальнення  знань та творчого пошуку.

Форма проведення: наукові дебати з елементами ділової гри.

Форми організації освітньої діяльності: індивідуальна, парна, групова.

Обладнання: інтерактивна дошка, плакати, картки з завданнями, аудіо запис, відеозапис, ілюстрації.

Час: 80 хвилин.

Хід уроку

 І. Організаційно-мотиваційний етап

Сьогодні,  шановні учні, я пропоную вам провести наш урок у вигляді наукових дебатів з питань екологічних проблем людства, які ви досліджували протягом місяця. Це і буде заключним  етапом нашого екопроекту «Сміття – глобальна екологічна проблема людства».

За результатами ваших досліджень я пропоную Вам підготувати до випуску розширений буклет-памятку.

На столах є картки (робочі матеріали) в яких ви будете фіксувати свої думки, аргументовані висновки, презентувати пропозиції щодо шляхів реалізації тієї чи іншої проблеми, саме з них ми складемо буклет-памятку.

Нашу роботу пропоную розпочати з висловів, які, на мою думку, дадуть нам можливість глибше зазирнути в суть питання:

«Я насмілюся стверджувати, що з усіх знань це найкорисніші для нас знання – знання природи,  її законів»

            Жан   Батит  Ламарк.

«Від того, що ми будемо знати, залежить те, ким ми станемо»

Жан Ростан.

Гра «Мікрофон»

  • Як ви розумієте ці вислови?
  • Чи згодні ви з ними?

Висновок:

 Людина, прагнучі підкорити природу за для свого добра та комфорту, можливо, з причини відсутності знань; або споживацького ставлення до навколишнього середовища, і звичайно не замислюючись над наслідками своєї діяльності, порушує закони природи, що  поставило під загрозу подальше існування її самої та всього живого на Землі.

Отже, за нами людьми вибір, чи ми дбайливі господарі на рідній землі, чи нещадні знищувачі її.

Щоб, як кажуть, щоб побачити цілісну картину, оголити проблему, яку ми сьогодні розглядаємо, окреслити питання, над яким ми будемо працювати я пропоную вам уважно переглянути відео ролик.

Під час перегляду відеоролику, зазначте питання та проблеми, які стають перед людством і проаналізуйте внаслідок чого вони виникли

Обговорення після перегляду

  • Які питання висвітлені у відеоролику?
  • Яка головна проблема стає перед людством?
  • В чому причини її виникнення

ІІ. Дослідницький практикум

 – Отже, шановні мої дослідники-експерти, протягом місяця ви ґрунтовно досліджували питання, щодо сміття, яке складає неабияку загрозу людству.

Проблемне питання

  • Поміркуйте, яка із запропонованих тем, найточніше відображає актуальність та важливість піднятого нами питання.

Варіанти

  1. «Сміття – екологічна проблема людства», (синя)
  2. «Сміття – екологічна катастрофа Землі», (червона)
  3. «Сміттєва криза – зростаюча загроза людства», (чорна)
  • Визначте свою позицію, кинувши у скриньку карточку відповідного кольору.

На столах карточки трьох кольорів і прозора скринька

  • Якщо ви вважаєте, що «Сміття – екологічна проблема людства», до скриньки покладіть картку синього кольору.
  • Якщо ви вважаєте, що «Сміття – екологічна катастрофа Землі», до скриньки покладіть картку червоного кольору.
  • Якщо ви вважаєте, що «Сміттєва криза – зростаюча загроза людства» до скриньки покладіть картку чорного кольору.
  • За результатами об’єднайтеся у три групи.

1-ша біля дошки;

2-га посередині класу;

3- тя в кінці класу.

Робота у групах

  1. Обґрунтуйте вибір своєї теми!
  • Зараз у нас з вами пройшло так назване соціологічне опитування з зазначеної теми, ми визначилися з поглядами на це питання нашої класної спільноти
  1. Можливо, ви сформулюєте проблему інакше?

Висновок.

  • Підводячи підсумок, можу зазначити всі ваші позиції об’єднані спільними висновками.
  1. Це дуже актуальне і важливе питання для нашого з вами життя.
  2. Воно дуже гостро постає перед людством, має серйозну загрозу його існуванню.
  3. Але у людини завжди є надія. І лише силою волі та бажанням кожного з нас змінити світ на краще завжди можна знайти вихід з самої безнадійної ситуації.

А зараз пропоную розпочати роботу на випуском буклету-пам’ятки, як для ваших однолітків, так і для всіх українців, які мріють бачити нашу країну екологічно-чистою державою. Ці буклети будуть інформаційним вісником з метою пропагування шляхів щодо вирішення складних екологічних питань.

Перший крок.  Складемо назву буклету

Робота у групі. Кожна група визначить назву свою буклету, виконавши завдання з конверту № 1.

- Поміркуйте! Відшукайте ключ до розшифровки! Уважно прочитайте завдання, Розшифруйте та оголосіть назву буклету своєї групи.

  • Код українця – чиста планета
  • Зробимо нашу Україну – екологічно-чистою державою.
  • Україна – наш спільний дім, зробимо затишок  у  нім.
  • Чисте довкілля – запорука якісного життя.

Так, на жаль, як  доводять нам факти, світ може «потонути» в смітті та відходах, які людство накопичило за свою історію. Ситуація не просто «видається» катастрофічною, вона дійсно набуває небезпечних масштабів. Людство повною мірою відчуло глобальну екологічну кризу. Ймовірно, людина перейшла допустимі межі впливу на природу, що поставило під загрозу існування сучасної цивілізації. Один необережний крок — і людство «зірветься» у прірву. Один необдуманий рух — і людство може зникнути з обличчя землі.

Робота в групі.

Давайте ж обговоримо

Чим же так небезпечні відходи? Обговорити та прописати.

«Асоціативний кущ»

  • РОБОТА З КАРТКАМИ

Впишіть у прямокутники ваші міркування.

  • Групи презентують по черзі (по одному факту)

Індивідуальна робота

  • Наступне Ваше завдання, складіть сенкан, в 5 рядках якого висловіть своє розуміння та ставлення до теми.

Складання сенкану до слова сміття або відходи

Екологічні задачі

На підтвердження, ваших висновків, пропоную розв’язати екологічні задачі. Як кажуть, цифри –  потужній метод переконань і доведень.

Задача 1

 Пластикова пляшка гниє у ґрунті 180 років, поліетиленовий пакет – на 20 років довше, а папір – у 100 разів швидше, ніж поліетилен. За скільки років згниє папір у ґрунті?

  • 180 + 20 = 200 (р) – гниє поліетиленовий пакет;
  • 200 : 100= 2(р)
  1. Чи щось вразило у фактах?
  2. Що несе найбільшу загрозу забрудненню?
  3. Що найменшу? (папір)
  4. Який висновок і яку пораду ми можемо надати спільноті? (замінити поліетиленові пакети паперовими)?
  5. Проте заміна паперовими пакетами не знищує проблему, робить лише меншою.

Висновок

Яка альтернатива щодо викиду паперу? (Збір макулатури)

Задача 2

20 кг макулатури зберігають від зрубування 1 дерево. Скільки дерев збереже 1 тонна макулатури?

  • 1000 : 20 = 50 (д)

А чи можете ви, у своєму віці сприяти вирішенню  цієї  глобальної проблеми?

І на скільки це вагомо і результативно доведе на розв’язання наступної екологічної задачі?

Задача 3

Відомо, що з 20  кг макулатури можна виробити стільки паперу, скільки його виробляють з одного дерева. Скільки дерев зберегли учні двох класів, якщо один клас зібрав 300 кг макулатури, а другий – 360 кг?

  • 300 + 360 = 660 (кг)
  • 660 : 20 = 33 (д)

Висновок !

  • Закликаємо здавати макулатуру!
  • Можна заробити гроші!

10 кг макулатуру – 26 грн

  • Скільки заробив 1 клас (780грн)
  • Скільки заробив 2 клас (936 грн)
  • Скільки заробили 2 класи (1716)
  • Висновок. Ми відходи легко можемо перетворюємо на ресурси

Чудовим прикладом є коли відходи можна перетворити  у доходи.

Є ініціатива двох учнів київської спеціалізованої математичної школи №17 - Микити Шульги і Софії-Христини Борисюк – перетворилася у екологічний рух «Компола», українські школярі запропонували у своїй шкільній їдальні, для переробки органічних відходів встановити спеціальний бак - компостер, в якому відходи за участю черв'яків перетворюються на добриво.

 Застосування медіаресурсу (новини каналу «1+1»)

Проблемне запитання

- Що ж необхідно для того, щоб відходи ставали ресурсом?

Перегляд відеоролику «Сортування сміття»

Обговорення після перегляду

Реалізації цієї проблеми у нашій країні, на жаль, приділяється неналежна увага.

Так як, це проблема світова, давайте звернемося, до зарубіжної спільноти, як вирішують цю проблему у розвинутих європейських країнах?

Англійський блок (2 відео ролика + завдання з сортуванням)

-Good morning, children!

I’d like to join your, so important, discussion about garbage. As you know, developed countries don’t simply throw out their waste, like we often do. They sort it. In general, the idea is the same but, anyway, every country has its system.

-Let’s watch two short videos about waste collection system in British and German cities and compare them.

-Your task is to find the differences!

Video 1: City of Greater Dandenong (Britain)

Green lid: greenery: grass, leaves, small branches, flowers, weeds – taking to compost.

Yellow lid (recycling): glass bottles, glass jars, aluminium cans, steel cans, foil trays, aerosol cans, newspapers, magazines, envelopes, catalogues, cardboard, plastic bottles, milk and juice containers – are collected and taking to recycling storing factory and make new products.

Warning: NO plastic bags in Recycling bin.

Red lid (garbage): broken glass, crockery, nappies, soft plastic, some food scraps.

Video 2: Hohenheim (Germany)

Brown (black) bin: organic waste.

Yellow bin: recyclable plastic and metals.

White bin: glass bottles, no deposit (you can return deposit ones to the supermarkets and get some cash).

Blue (green) bin: paperboard, cardboard.

Big black container: old shoes, rubber, tires.

Batteries, chemicals, soil and bricks are not going to any of these bins. They go to transfer station.

-So, how many waste bins are there in the City of Greater Dandenong?

And in Hohenheim?

-What colour are they?

-What can we put into a green bin (yellow, red)?

So, the differences are: 1) colours of  bins.

2) The sorting. (In Germany glass, cardboard and paper are separated from plastic)

-Let’s train to sort the garbage.

 You can see some waste in the picture. Sort it.

Remind, please, what colour is the bin for paper (glass, plastic, organic)? Colour only lids, please.

-Great. Well done. See you later again.

ІІІ. Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації

Цікаві (важливі) факти щодо утилізації різного виду сміття.

  • Перегляд відеороликів.

Утилізація сміття — одна із найважливіших проблем сучасної цивілізації.

Сьогодні існує три принципово різних шляхи утилізації сміття: організація звалищ, спалювання і вторинне використання відходів.

Проблемне питання

- Поміркуйте, який з них самим придатним?

- Переконайте опонентів у правильності своєї думки.

Обговорення

Виступ творчих груп

Проте жоден з них не можна визнати оптимальним.

Вторинне використання відходів — найбільш ресурсозберігаючий шлях, але він не завжди рентабельний як в економічному, так і в екологічному плані.

Спалювання спричиняє низку екологічних проблем. Вивезення сміття на звалища — найдешевший, проте найбільш недалекоглядний спосіб його утилізації.

Звалища (особливо навколо великих міст) займають величезні площі. Отруйні речовини потрапляють у підземні води, які часто використовують як джерела питної води, розвіюються вітрами по околицях і тим самим завдають шкоди навколишньому середовищу.

До того ж, у результаті процесів гниття без доступу повітря утворюються гази, які отруюють довкілля і здатні до самозаймання, тому на звалищах регулярно виникають пожежі, через які в атмосферу викидаються отруйні речовини.

Презентації творчих проектів учнів

Робота в групах

Ділова гра «Ланцюжок ідей»

  • З переліку пропозицій вибрати ті шляхи розв’язання проблеми, які вважаєте найвлучнішими та результативними. Та додайте ті, що вважаєте

РОБОТА В ПАРАХ

-  Наші дослідники створили презентації, в яких надані досить влучні поради з цих питань.

Презентація «Прості поради»   

Одним із шляхів щодо вирішення цієї проблеми дати нове  життя старим речам. (Презентує вчитель трудового навчання)

  1. Пропоную переглянути презентацію «Нове життя старих речей – це просто й екологічно».
  2. Діти презентують свої ідеї витвори!

Вставка з англійської мови до цієї теми

-We come back to foreign experience. Let’s talk about recycling. Here is an example: process of recycling plastic bottles in the factory calls Repreve. Let’s watch!

-Who can tell us  what happens with plastic bottles?

Plastic bottles are collected, sorted, cleaned and chopped in high quality flakes. Then bottle flakes turned  to something, called chip (small pieces of plastic). Then chip is melted and make recycled fiber. Then fiber is made to fabric.

-Let’s reconstruct the chain!

Bottles – flakes – chip – fiber – fabric.

-Is it important to give plastic bottles the second life? Why?

(They pollute the planet.)

That’s why, our motto is:

Recycle – buy recycled products – join to green movement.

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання навчальної діяльності

Пропоную здійснити самооцінку  роботи над даною темою за такими критеріями

Твердження  Бали

Я знаю, наскільки велику загрозу людству складає сміття

(1 б. – 3б.)

Я знаю, як сортувати сміття

(1 б. – 6 б.)

Я знаю, як застосувати набуті знання в реальному житті

(1 б. – 8б.)

Я знаю, що буду робити я для реалізації цього проекту

(1 б. – 10б.)

Загальний бал 27 б

Гра «Мікрофон»

  • Висновки по підведенню підсумків

Створення колективного медіаповідомлення

  • Пропонуємо переглянути наше відео звернення людству

Це є закликом до української спільноти.

Створіть буклет-пам’ятку з робочих матеріалів своїх досліджень!


Підготували: Ірина Боровик – заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель початкових класів (математика, природознавство), Магдалина Кучінка – вчитель англійської мови, Іоланта Герасименко –  вчитель трудового навчання

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram