План-конспект уроку біології в 8 класі “Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).


Тема: Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи.

Мета уроку: дидактична – розширити ролі виділення у обміні речовин, засвоїти будову органів системи виділення у взаємозв’язку з  їх функціями;

розвиваюча – розвивати аналітичне мислення, сприйняття, довільну увагу, формувати інформаційну компенентність;

виховна – виховувати соціальні компетентності, відповідальне ставлення до здоровя.

Обладнання: схема будови сечовидільної системи, підручник, смартфон, QR-код.

Поняття та терміни: виділення, нирки, сечоводи, сечовий міхур, сечівник, сфінктер, сеча, нефрон, будова нефрона.

Тип уроку: засвоєння нових  знань.

Методи і прийоми: гра-руханка, робота з сайтом вчителя BioSvita, інтерактивні вправи он-лайн, рольова гра.

Хід уроку

I. Організаційний етап.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Емоційне налаштування на урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра-руханка «Вірю/не вірю» – учитель зачитує твердження, якщо учні з ним погоджуються, то плескають у долоні 1 раз, а якщо ні – піднімають руки навхрест. Після кожного невірного твердження учні виправляють помилку в ньому.

  • Виділення відбувається лише в кишківнику.
  • Обмін речовин – це поглинання їжі та виведення її рештків травною системою. –
  • Виділення як етап обміну речовин здійснюється легенями, нирками, шкірою. +
  • Функції виділення в обміні речовин здійснюють тільки нирки. –
  • Сеча утворюється в нирках. +
  • Шкіра не бере участь у виділенні як етапі обміну речовин. –
  • Виділення – важливий етап обміну речовин. +

Молодці, діти!

III. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне питання з візуалізацією через сайт.

Спробуйте пояснити, чому виділення – це важливо для метаболізму.

Сканування QR-коду та перехід на сайт учителя біології BioSvita.

Розгляньте фото на сайті. Та виконайте перше завдання в парах.

Який орган людини зображено нижче?

На що він схожий? Яку форму має?

Учні розглядають фотографію нирки людини, дають відповідь на запитання усно.

Отже, сьогодні ми детальніше вивчимо будову цих органів і з’ясуємо їх роль у виділенні.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку шляхом бесіди, формулювання плану учнями.

  1. Органи сечовидільної системи.
  2. Механізм утворення сечі.
  3. Роль виділення в обміні речовин.

ІV. Засвоєння нових  знань.

  1. Будова органів сечовидільної системи.

Розповідь учителя з елементами пояснення та візуалізації (малюнок «Будова органів виділення» настінний).

Зверніть увагу, органами сечовидільної системи людини є нирки – парний бобовидний орган. Тут утворюється сеча, яка далі виводиться по двох сечоводах та збирається в сечовому міхурі. Звідси сеча виводиться у зовнішнє середовище через непарну протоку – сечівник.

 Розглянемо нирки зсередини і детальніше! Виконайте завдання № 2 з сайту в парах.

Проблемне завдання – учні розглядають малюнок «Будова нирки», виконуючи завдання № 2 з сайту учителя. Презентація розповіді від імені нирки про її власну будову.

Орієнтовний текст розповіді учнів: Я – нирка. Вкрита я ________ оболонкою. Маю такі шари як кірковий та мозковий. У кірковому розташовані __________, а у мозковому _________.  Кров у мене потрапляє по _________, а виводиться по __________. Місце, в якому всередину нирки входять судини називають _____________. Найменша моя часточка, яка вміє утворювати сечу називається ___________. Сеча збирається у ниркові ________, а потім у одну ниркову _________. Далі я віддаю сечу сечоводам.

Розповідь учителя про будову сечоводів, сечового міхура та сечівника, функції сфінктерів.

  1. Механізм утворення сечі.

Візуалізація (перегляд відео фрагменту з сайту).

Діти, виконайте завдання № 3. Перегляньте відео та заповніть пропуски в реченнях, які ви бачите перед ним.

Перевірка результатів шляхом зчитування речень фронтально.

V. Узагальнення і закріплення знань

Завдання №4 з сайту. Скласти схему сечоутворення (письмово) та озвучити відео фрагмент.

Завдання на платформі https://learningapps.org/1596215 .

Учні сканують другий QRкод і виконують завдання на телефоні. Після завершення вони роблять скріншот екрану з результатом та часом виконання і надсилають на електронну адресу вчителя безпосередньо на уроці.

Результати виконання завдань перевіряються усно вибірково в класі. Помилки аналізуються та виправляються у ході фронтальної бесіди.

Фронтальна бесіда

Чому виділення – це важливий етап обміну речовин?

VI. Підбиття підсумків уроку

Домашнє завдання:  обов’язкове – вивчити параграф підручника, нові терміни і поняття; творче завдання – створити пазл на вибір «будова нирки», «будова нерфона», «будова сечостатевої системи» і т. п.

Рефлексія за технологією «3,2,1».


Розробила: Гайденко Альона Олександрівна, учитель біології Миколаївської ЗОШ № 16 Миколаївської області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *