Предмети: Громадянська освіта, Гурток, Медіаграмотність в умовах війни, Факультатив, Я досліджую світ
Застосування: На уроці, Поза уроком, Поза школою
Вік/клас: 3 клас, 4 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Дискусія, Ігрова діяльність, Критичне мисленння, Мозговий штурм, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Новинна грамотність, Пошук і збір інформації
П.І.Б. автора: Ганик Оксана Володимирівна
Короткий опис вправи, анотація: “Чи вірите Ви, що…” (23-и суперечливі твердження для циклу уроків на тему війни, Google Презентація)
1.Учитель читає запитання, а учні ставлять “галочку” під словом “так”, якщо згодні з твердженням, або під словом “ні”, якщо не згодні.
- Запитання підібрані так, щоб на деякі без перегляду медіатекстів можна було відповісти “вірю” і “не вірю”, але в медіатексті є інформація про це.
- Учні (за бажанням) аргументують власні твердження.
- Після перегляду медіатекстів припущення учнів підтверджуються або спростовуються.
“Мозковий штурм” (3-и завдання на тему війни для циклу уроків, Google Презентація)
- Вчитель записує всі пропозиції учнів на дощці в порядку їх висловлення.
- Під час “вписування ідей” не можна пропускати жодної.
- Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.
- Розширення запропонованої ідеї заохочується.
- На закінчення обговоріть і оцініть запропоновані ідеї.
Мета вправи/заняття:
- “Чи вірите Ви, що…”
Мета методу - навчити давати оцінку твердженню, порівнювати і аналізувати, знаходити твердження своєї позиції в медіатексті.
- Мозковий штурм
Мета методу – навчити висловлювати гіпотези стосовно вирішення конкретної проблеми, сприймати думку іншої людини, порівнювати й оцінювати власну та іншу думку.
Необхідне обладнання/матеріали: Ноутбук, Google Презентація, сервіс для проведення відеозустрічей, зокрема зокрема Zoom.
https://docs.google.com/presentation/d/1FUN188dje-UA9QGAjWXBIT8lDQ0rKt84jFa7PwvxG28/edit?usp=drivesdk
Очікувані результати: Обов’язкові результати навчання здобувачів освіти, 3- 4класи (за Державним стандартом початкової освіти, 2018):
*критично сприймає інформацію для досягнення різних цілей;
уточнює інформацію з огляду на ситуацію (МОВ)
*виокремлює необхідну інформацію з різних усних джерел, зокрема медіатекстів, для створення власного висловлювання з конкретною метою (МОВ)
*висловлює своє ставлення до усного повідомлення, простого тексту, медіатексту, обгрунтовує думки, спираючись на власний досвід; визначає позицію співрозмовника, погоджується з нею або заперечує (МОВ)
* висловлює власні погляди, підтверджує їх прикладами, враховує думки інших осіб; дотримується найважливіших правил літературної вимови, висловлюючи власні погляди (МОВ)
* висловлює припущення про достовірність інформації, отриманої з цифрових джерел, розрізняє факти і судження (ІО)
*знаходить потрібну інформацію про минуле і сучасне; добирає джерело інформації відповідно до потреб і заінтересованості (ГІО)
*виокремлює факти, які викликають сумніви; знаходить інформацію,яка спростовує або підтверджує сумніви; пояснює можливі наслідки поширення неправдивої інформації (ГІО)
*формулює власну думку щодо вчинку, події, пам’ятки культури; добирає прості докази; дотримується послідовності викладення думок (ГІО)
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: До “Чи вірите Ви, що…”
Листок самооцінювання
1.Я маю власне припущення щодо достовірності інформації.
- Я можу пояснити чому я сумніваюсь.
- Я маю власну думку щодо вчинку, події.
- Я вмію висловити власний погляд.
- Я добираю прості докази.
- Я розрізняю факти і судження.
- Я можу пояснити наслідки поширення неправдивої інформації.
До “Мозкового штурму”
“Рефлексивний екран”
Діти почергово висловлюються одним реченням. Початки речень записано на екрані.
- Сьогодні я дізнався/ дізналася…
- Я виконував/виконувала завдання…
- Я навчився/навчилася…
- Мені було корисно дізнатися…
- Мене здивувало, що…
- Я розповім батькам…
“Смайлики”
- Оберіть смайлик, який відповідає Вашому настрою в кінці уроку.
- Які причини Вашого настрою? Чому так сталося?
- Що я хочу й можу змінити?
- Що для цього треба зробити?
Використані джерела: Література:
- Путівник з розвитку критичного мислення в учнів початкової школи: методичний посібник для вчителів / автори-укладачі О. І. Пометун, І. М. Сущенко. – Київ, 2017. – 96 с.
- Фідкевич О.Л. Навчально-методичний посібник “Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 3- 4 класах закладів загальної середньої освіти” для педаогічних працівників/ Олена Фідкевич, Наталія Богданець – Білоскаленко. – Київ: Генеза, 2020. – 96 с.
Інтернетресурси:
https://www.youtube.com/watch?v=GM57ANudRcM
https://www.youtube.com/watch?v=5eq7ZHIbaEE
https://www.youtube.com/watch?v=cIJiM1jKyOE
https://poglyad.tv/v-rezultati-obstrilu-okupantiv-zgoriv-ukrayinskiy-litak-mriya-article
🌊 Демидів - знищені дамби на Київщині призвели до затоплення села
https://www.youtube.com/watch?v=UMSiM89y4-4
https://www.facebook.com/groups/khmelnytskii.my.sity/posts/1899419826923749/
https://www.youtube.com/watch?v=MJ3qT3RWRtk
https://life.nv.ua/ukr/znamenitosti/kit-stepan-otrimav-nagorodu-naykrashchih-inflyuenseriv-i-blogeriv-svitu-2022-u-kannah-foto-50243372.html
https://nv.ua/ukr/kharkiv/kit-stepan-zibrav-10-tisyach-dolariv-na-dopomogu-tvarinam-novini-harkova-50229033.html
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02aKt1KSAzf88hhpx1ztj1uGTBWg5CrABqM4fyUZU7nfAdueyDjUhyaJkSjtv85RUSl&id=100001824970666
https://www.facebook.com/vladimir.sokol.94/posts/pfbid02AbPwtF8hKwHqQp4vSQrNu6G4CzXGduNYCrK9Gqsayzc4iCMzHAzwqo4LPjCoEhmYl
https://www.facebook.com/vladimir.sokol.94/posts/pfbid0fvTGUz9MCixt5ycdpuZLuLvj72Vn7YkQpRrD4R9arhwyJFffWvfCviZPrdNbptizl
https://docs.google.com/presentation/d/1vE3kUeVNmCXlX0PkDq0EMSJcmYjgRLv2ou0luEti6mI/edit?fbclid=IwAR2Wk9SoNTp-O9PKsxze2JX50rMTyTHbW3t7Ldw-5WdrwuY3mqrE8kTB330#slide=id.g1187482ddab_1_3
https://www.youtube.com/watch?v=W3aOFJVo4pY
https://www.youtube.com/watch?v=YujzhGdUIFE
https://www.facebook.com/groups/5215998881763548/posts/5596341287062637