info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Англійська мова
Застосування: На уроці
Вік/клас: 10 клас, 11 клас, 12 клас, 8 клас, 9 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Дискусія, Ігрова діяльність, Індивідуальна робота, Критичне мисленння, Мозговий штурм, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Етика в медіа, Інфобезпека, Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Новинна грамотність
П.І.Б. автора: Сулейманова Тетяна Сергіївна
Короткий опис вправи, анотація:

Ця вправа розрахована на учнів 8-12 класів. Вона сприяє розвитку критичного мислення, тренує пам'ять і здатність швидкого збору інформації, її аналізу, синтезу, відокремлення ключових елементів та їх відтворення. Вправа також тренує логічне мислення і розвиває монологічне мовлення на іноземній мові. Учні на своєму власному прикладі демонструють процес створення газетної статті, де кожен з них відіграє певну роль у зібранні, обробці та передачі інформації. Кінцевий результат, який демонструє останній учасник, є реальним результатом того, що отримує читач на виході. Учасники процесу зможуть наочно самостійно простежити за спотворенням фактів і подій, а також зробити свої власні висновки.


Мета вправи/заняття:

формування в учнів необхідних компетенцій для усвідомлення, аналізу та критичного оцінювання інформації, яка представлена у пресі, радіо-і телепередачах, кінофільмах, Інтернеті та в інших джерелах інформації.


Необхідне обладнання/матеріали:

текст з новиною, бейджі з назвою ролей, телефони, комп'ютер.


Учитель пропонує учням відчути себе у ролі працівників газети і відтворити етапи збору, обробки та відтворення інформації в щотижневій газеті.

Для цієї вправи прекрасно підійде педагогічний підхід «коло Сократа», де учні діляться на два кола - активний і спостережливий.

Активне коло складається з семи чоловік:

  1. керівник зоопарку
  2. репортер
  3. фотограф
  4. секретар
  5. редактор новин
  6. верстальник
  7. читач.

Всі інші учасники є спостерігачами. Вони стежать за активними діями першого кола, аналізують побачене і почуте, але не втручаються в процес передачі інформації і не намагаються змінити хід подій.

Учасники активного кола отримують бейджі зі своїми ролями. Після цього всіх учасників, окрім керівника зоопарку, просять покинути приміщення і залишатися за дверима. Їх викликатимуть по одному. Головне їхнє завдання - передавати наступному учаснику саме ту інформацію, яку вони отримали від попереднього учасника, намагаючись не висловлювати своє судження або точку зору, і не придумувати нові факти, щоб не спотворити першоджерело.

У класній кімнаті залишається вчитель, керівник і учасники спостережного кола. Учитель зачитує новину керівнику зоопарку:

«Деякі скептики стверджують, що теорія Чарльза Дарвіна про походження людини від мавпи є помилковою. Але все ж не варто заперечувати той факт, що примати дуже схожі на людей і здатні імітувати звички людини, а також мислити креативно. Доказом цього може послужити історія нашого зоопарку у Бразилії, де ми заборонили нашим відвідувачам давати мавпам запалені сигарети. 

Якщо ви вважаєте, що мавпи почали палити, то ви помиляєтеся. Ці розумники використовують сигарети для того, щоб позбутися бліх. Вони підносять запалений кінець сигарети до своєї шерсті і тримають до тих пір, поки блохи від спеки не почнуть вистрибувати.

Тепер, коли у вас вже немає сумнівів в тому, що мавпи досить розумні, вас не дивує той факт, що вони самі знайшли ефективний спосіб боротьби зі своїми мучителями.

Єдина біда полягала в тому, що деякі, самі нерозумні представники мавпячого племені, завдали собі серйозні опіки, необережно поводячись з сигаретами. І як наслідок цього - я поклав край подібній практиці, для того щоб врятувати деяких мавп від самоспалення».

Після того, як керівник зоопарку прослухав інформацію, в кімнату запрошують наступного учасника (репортера). Керівник передає йому почуту інформацію. Потім в кімнату запрошують по черзі інших учасників, і сценарій повторюється аж до останнього учасника, а саме читача. Читач, який замикає цю ланку, переказує інформацію, яку він почув і зрозумів, всім учасникам.

На останньому етапі вправи учитель зачитує оригінальну новину ще раз для всіх присутніх у класі, щоб кожен зміг порівняти інформацію «до» та «після».

Очікувані результати:

Таким чином на наочному прикладі учні зможуть прослідкувати процес створення більшості новин у медійному просторі та усвідомити необхідність підвищення свого рівня медіаграмотності, критичного підхода у відборі інформації, джерел, та перевірки їх достовірності.


Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Учитель просить учнів спостережного кола перейти за посиланням на платформу mentimeter і проголосувати за твердження, що новина була передана читачеві правильно, згідно з оригінальною інформацією. Варіанти відповідей: повністю згоден, повністю незгоден, частково згоден. Отримані результати виводяться на екран, відповідно до чого учасники спостережного кола діляться своїм враженням від побаченого і обговорюють процес спотворення і трансформації фактів.


Використані джерела:
  1. А. Матвеєва, А. Сарапульцева "Ділова етика". 

    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram