info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Біологія, Етика, Основи здоров’я
Застосування: На уроці, Поза школою
Вік/клас: 8 клас, 9 клас, Навчання впродовж життя
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Ігрова діяльність, Критичне мисленння, Мозговий штурм, Проєктна робота
Теми медіаграмотності: Інфобезпека, Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Реклама, Стереотипи

ПІБ автора(ки) *: Таранюк Майя Іванівна

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: КЗ «Вороновицький ліцей» Вороновицької селищної ради

Ваша посада*: учитель основ здоров’я

Короткий опис вправи, анотація*:

Наразі, мобільний телефон – це предмет першої необхідності сучасної людини і джерело постійного надвисокочастотного випромінювання, за допомогою якого і здійснюється зв’язок. Мобільник давно став універсальним засобом комунікації, від якого вже неможливо відмовитися. З появою стільникового зв’язку, одразу почала з’являтися різноманітна інформація про його негативний вплив на організм людини. Для того, щоб розібратися в наявній інформації, перш за все, треба розділити характеристики впливу мобільного зв’язку на людину. Перша пов’язана з безпосереднім впливом надвисокочастотного випромінювання на організм, починаючи з елементарної функціональної одиниці – клітини. Друга обумовлена психологічними, соціальними та іншими наслідками використання телефону.

Здобувачі освіти самостійно шукають інформацію, що відповідає тематиці вправи, обговорюють та аналізують її, звертаючи, при цьому, увагу на компетентність джерела інформації.

Завдання вправи «Телефономанія» - завдяки знанням з медіа грамотності, спонукати підлітків задуматися про «культуру» користування мобільним телефоном, знайти «золоту середину» між необхідністю та залежністю.

Мета вправи/заняття*:

  • сформувати у здобувачів освіти уявлення про потенційну можливість впливу мобільних телефонів на фізичне здоров’я людини;
  • звернути увагу на психологічні та соціальні наслідки надмірного використання мобільних телефонів;
  • розвивати уміння оцінювати художню якість створеного цифрового продукту;
  • розвивати медіаграмотність, вміння роботи з різними джерелами інформації;
  • формувати критичне мислення, вміння висловлювати і аргументувати свою думку, робити висновки. 

Необхідне обладнання/матеріали*

мультимедійна дошка; дошки Padlet; індивідуальні цифрові пристрої здобувачів і здобувачок освіти з доступом до мережі Інтернет; ватман; маркери; зошити; ручки. 

Детальний опис вправи/уроку*:

На мультимедійній дошці демонструються фото (1-6). 

Як у Черкасах працюватиме безготівкова система оплати проїзду
Як гаджети впливають на дітей | Mind.ua
Чи погано спати поряд з мобільним телефоном? - Моє здоров'я
Android Pay в Україні. Як працює і що далі — Мінфін
Відкрилася благодійна виставка "Кольори білого континенту" :: Офіційний  сайт міста Миргород. Офіційний сайт Миргородської міської ради
Інстаграм - які секретні функції є в додатку | Коментарі Україна

«Мозковий штурм»

  • Із огляду на запропоновані світлини, що або хто буде головним об’єктом нашого обговорення? 
  • Яку інформацію несуть ці зображення? Які емоції викликають?
  • У чому особливість покоління «iGen» (дітей народжених у 1995-2012 рр.)?
  • Чому люди не можуть і не хочуть відмовлятися від смартфонів?

Робота в малих групах + «Естафета» + «Гронування»

Написати усі можливі варіанти використання смартфонів.

Озвучення варіантів (кожна пара по черзі називає один із записаних варіантів, доки вони не закінчаться).

Учитель записує усі варіанти на мультимедійній дошці (методом «Гронування»: робота, навчання, дозвілля, спілкування) та пропонує зробити висновок стосовно місця смартфонів у житті сучасної людини.

На мультимедійній дошці демонструються фото (7-12). 

Вплив мобільних телефонів на організм людини | KitGSM
Чотири негативних впливи мобільних телефонів, про які ви навіть не  здогадувалися - Моє здоров'я
Одинадцять причин вимкнути смартфон | Економічна правда
За рік у Закарпатті оштрафовано майже 700 водіїв за розмови по мобільному  під час руху » Тячів NEWS
Чи треба забороняти смартфони в школах. Що насправді передбачає скандальний  законопроєкт? - Главком
У 2022 році всі великі мобільні оператори США відключать мережу 3G: як не  залишитися без зв'язку - ForumDaily

Проблемне запитання

Яке інформативне навантаження несуть запропоновані світлини? Про який вплив сматфонів на людину вони свідчать?

Робота в групах.

Клас ділиться на 2 групи «Оптимісти» та «Скептики».

Група «Скептики» отримує завдання із різних джерел знайти інформацію, що доводить  негативний вплив мобільного зв’язку, смартфонів на фізичне, психічне та соціальне здоров’я.

Група «Оптимісти»  отримує завдання із різних джерел знайти інформацію про способи мінімізації негативного впливу мобільного зв’язку на здоров’я людини (групу бажано створити із творчих та креативних здобувачів освіти).

Здобувачі освіти самостійно роблять пошукові запити, занотовують інформацію, фіксують джерела.

«Скептики» усю отриману інформацію  у вигляді схем, малюнків,  коротких тез прикріпляють до дошки Padlet.

У висновку звертають увагу на достовірність джерел інформації (що є підтвердженням цієї достовірності).

«Оптимісти» пробують заперечити скептикам короткими сценками-пантоміми, слоганами, які ілюструють розумне використання мобільного телефону та превентивні заходи, що допоможуть мінімізувати негативний вплив.  За бажанням, інформацію можна презентувати у вигляді   комікса (на аркуші ватману).

У висновку звертають увагу на власний досвід та спостереження.

Очікувані результати*:

Здобувачі освіти, завдяки обробці та критичному осмисленню інформації з різних джерел,  формують уявлення про потенційну можливість впливу мобільних телефонів на фізичне, психологічне, соціальне здоров’я людини.

Вправа допомагає здобувачам освіти удосконалювати навички пошуку інформації в мережі Інтернет, формувати критичне мислення, вміння висловлювати і аргументувати свою думку, робити висновки.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*:

«Міф» чи «Реальність»

Дітям та підліткам потрібно обмежувати час користування телефонами, оскільки їхній мозок і нервова система все ще перебувають у процесі формування.

- Користування мобільном телефоном може спровокувати попадання блискавки в людину.

- Систематичне використання мобільного телефону 100% призводить до появи ракових пухлин.

Не рекомендується відразу, після натискання кнопки підносити телефон до вуха. У момент сигналу він працює на повній потужності. Варто підносити його після натискання відповіді через кілька секунд.

- Для забезпечення надійного зв’язку операторам доводиться встановлювати обладнання в житлових районах. Люди, які проживають поруч з побудованою вишкою, будуть в безпеці, якщо: висота вишки нижче будівлі де вона розташована.                                                                                                                                                                                      

Творче завдання по створенню власного медіа продукту.

Щоб підвести остаточний підсумок вправи здобувачі освіти отримують завдання зробити «Пам’ятку розумного споживача мобільного зв’язку» в якій будуть основні поради та рекомендації стосовно безпечного користування мобільними телефонами.  «Пам’ятку»  можна зробити у паперовому варіанті та розповсюдити серед своїх знайомих, зробивши для звіту фото фіксацію, а можна зняти відеоролик та поширити його у соціальних мережах (прозвітувати посиланням).

Використані джерела*:

https://www.radiosvoboda.org/a/28705680.html
https://www.uoz.cn.ua/pub011112.htm
https://into-sana.ua/articles/o-vrede-mobilnyh-telefonov/
https://www.bbc.com/ukrainian/features-43238017
https://putivlska-gromada.gov.ua/news/1615301271/
magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram