ПІБ автора(ки) *: Полтавець Юлія Сергіївна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Український державний університет імені Михайла Драгоманова
Ваша посада*: Старший викладач кафедри журналістики
Короткий опис вправи, анотація*:
Вправа розрахована на формування уміння аналізувати аудіовізуальний медіатвір (серіал «Спіймати Кайдаша») і зіставляти його з тим твором, інтерпретацією якого він є (повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»).
Мета вправи/заняття*:
Педагогічна мета | |
Цілі з літератури | Цілі з медіаграмотності |
з’ясувати, у чому саме виявляється реалізм у творі «Кайдашева сім’я»,знати оцінку твору І. Франком,проаналізувати інтерпретацію твору в іншому виді мистецтва. | декодувати аудівізуальний твір;застосовувати ключові питання до аналізу кінотворів (Хто автор? За допомогою яких творчих засобів сконструйовано серіал? Для якої аудиторії? Які цінності транслює? Яка мета створення?);сформувати критичне ставлення до медіатворів. |
Індикатор досягнення цілей – заповнена порівняльна таблиця.
Формування компетентностей:
Підготовка до виконання вправи
Ця вправа з медіаграмотності передбачає попередню підготовку до уроку.
Учням необхідно подивитися першу серію серіалу «Спіймати Кайдаша» (доступний на TelePortal, YouTube-каналі телеканалу СТБ, а також з 29 березня 2023 р. на стримінговій платформі Netflix). Після перегляду ознайомитися зі статтею Андрія Кокотюхи «Кайдашева війна», опублікованої на Детектор медіа.
Учителю варто створити в електронному документі шаблон порівняльної таблиці, яку потрібно буде заповнити упродовж уроку; для наочності можна підготувати презентацію зі скриншотами сцен із серіалу, про які йтиме мова під час обговорення; мати онлайн-доступ до серії, щоб під час обговорення можна було відтворити деякі епізоди.
Необхідне обладнання/матеріали*:
Ноутбук, проєктор, інтернет.
Детальний опис вправи/уроку*:
Хід виконання вправи
Обговорення серіалу і його порівняння з літературним твором відбувається поетапно. Вправа містить 5 блоків питань. Перед переходом до кожного наступного блоку питань потрібно заповнити відповідну частину порівняльної таблиці.
Запитання для декодування | Коментарі |
Блок 1Авторство й створювачі медіатворуХто створив серіал «Спіймати Кайдаша»? Скільки людей створювало цей медіатвір? У чому полягала робота кожного з них?Як ви зрозуміли цю назву? Як її пояснюють творці?До якого виду кіномистецтва належить фільм? Який його жанр? | Починаємо розмову безпосередньо про творчу команду, яка працювала над твором, насамперед зазначаємо режисера і автора сценарію. Потім можна обговорити особливості знімального процесу, про кількість людей, залучених до створення серіалу, які перебувають поза кадром. Зазначаємо, що це ігровий (побудований на грі акторів, а не документальний чи анімаційний фільм), або ж художній серіал, за жанром – трагікомедія. |
Блок 2Конструювання медіатворуЯким перший епізод серіалу, який зоровим образом він розпочинається?Чи збігається це з літературним твором?Які зорові образи вам запам’яталися? Чи було на них акцентовано увагу, наприклад, зняти великим планом?Що можна сказати про одяг героїв? А як щодо звуків? Які звуки ви запам’ятали, на які звернули увагу під час перегляду? Які пісні звучать у першій серії? З чим у вас асоціюються співи гостей?Чи були звуки природи? А техніки? Який настрій вони викликають? Чому, на вашу думку, уже навіть у першій серії так багато уваги приділено темі сексу? | Серіал розпочинається панорамним зображенням природи, що збігається з пейзажним описом літературного твору.Є зорові образи, на яких чітко акцентують увагу – знімають їх великим планом, затримують довше на них камеру (це й настінний календар, і подерте взуття Карпа і т.д.). Варто почути від учнів, які ж образи вони помітили, які запам’ятали.Різноманітними є й слухові образи. Це й скавуління собаки, й кування зозулі, і гудіння мотора машини, і церковні дзвони, і шаркання туфлями по подвір’ю тощо. З’ясуйте, який настрій вони навіюють учням.Було б добре, якби вчитель/ вчителька відтворювали б фрагменти серіалу, попередньо позначивши собі, на якій хвилині які слухові чи зорові образи містяться (наприклад, звуки під час розмов Карпа і Мотрі). |
Блок 3Сприйняття медіатворуЧи повірили ви героям серіалу і серіалу взагалі? Чому він здався вам «справжнім» чи навпаки? Чи було щось у медіатворі вам близьке? Чи були самі в схожих обставинах? Чи, можливо, були свідком подібних до зображуваних у серіалі ситуацій? Якою є мова героїв? А чим досягається реалізм літературного твору? Чи збігаються деякі його засоби в обох творах?Хто є аудиторією цього серіалу? Чи сподобався він вам? Можливо, хто подивився його повністю? Зі скількох серій він складається? Який настрій після перегляду? Як оцінила громадськість, професійна спільнота цей серіал? А щодо «Кайдашевої сім’ї» І. Нечуя-Левицького теж такі неоднозначні думки сучасників?Чому такі різні думки щодо серіалу? До чиєї позиції ви схиляєтеся?Чи свідчить така популярність серіалу серед глядачів про його якість? | Завдання цього етапу обговорення серіалу – показати, що одне й те ж медіаповідомлення сприймається усіма по-різному. Для одних суржик, що звучить з вуст героїв – це несмак і неповага до мови (мовляв, як можна таке транслювати по телебаченню), інші – захоплюються, настільки природно звучать герої, які вони справжні, бо саме так в народі і говорять (це і є стилістичною особливістю реалістичного твору). Вислуховуємо різні думки, поважаємо різні погляди, просимо в учнів аргументувати свої позиції. |
Блок 4Цінності медіатворуДе відбувається дія твору? Коли? Хто герої серіалу? Чи відразу усіх головних героїв ми бачимо?Яку поведінку героїв зображено? Чи бачимо ми наслідки цих дій? Вони коротко- чи довгострокові? Як герої ставляться до релігії і церкви? Чи збігається це з літературним твором?Про які ідеї і цінності йдеться в творі? Чи бачимо вже в першій серії напругу між членами сім’ї? У чому вона виявляється?Чи бачимо ми тут стереотипи? Кого вони стосуються? | Аналізуємо ідейно-тематичне спрямування твору й те, які цінності він транслює. Обговорюючи дії і бездіяльність героїв, звертаємо увагу на те, як по-різному в часі виявляються їхні наслідки: одні виникають відразу або дуже швидко (як бійка клубі; як те, що на ранок сусідка прийшла Лавріна сватати на своїй дочці), інші тривають вже довго (тут згадуємо, як Омелько пояснив своє пияцтво синові під час відвертої розмови з ним, а також гору, через яку вже зламано купу транспорту, а Омелько її сварить, як і батько його її сварив). Акцентуємо увагу на гендерних стереотипах. |
Блок 5Мета створення і поширення медіатворуДе саме (на якому медіасервісі) ви дивилися серіал? Хто був зацікавлений у його створенні, хто спонсорував? Хто його поширює?Чому для СТБ як поширювача серіалу так важливо привернути увагу до цього фільму? Яка і для кого користь від цього медіапродукту? | Учням варто зрозуміти, що усі медіатвори створюються заради прибутку (або впливу). Телеканали живуть переважно за рахунок рекламодавців. Рекламодавці й спонсори зацікавлені представляти свій продукт великій аудиторії, тож завдання телеканалу привабити її, зробити лояльною до свого медіабренду. |
Чи відомі вам інші сучасні інтерпретації «Кайдашевої сім’ї» І. Нечуя-Левицького? | Питання наостанок, щоб показати, що сучасні інтерпретації твору Івана Нечуя-Левицького є і в інших видах мистецтва (театральне – лялькова вистава для дорослих, трагікомедія Ігоря Федірка «Кайдашева сім’я» (2018), вистава Максима Голенка «Кайдаші 2.0» (2019); літературне, образотворче мистецтво – див. Додаток 1 – ілюстрації в стилі колажу, літературна інтерпретація у стилі мешап). |
Очікувані результати*:
Результат виконання вправи
Підсумовуємо обговорення, фіксуючи відповідні тези в порівняльній таблиці.
«Кайдашева сім’я» | «Спіймати Кайдаша» |
Авторство | |
Іван Нечуй-Левицький | режисер Олександр Тименко, авторка сценарію та виконавча продюсерка (шоуранерка) – Наталка Ворожбит. До творчої команди належать також: оператор-постановник – Анатолій Сахно, художник-постановник – Вадим Шинкарьов, продюсери Людмила Семчук, Дмитро Кіцай, Володимир Бородянський, виконавчий продюсер – Єгор Малихін. |
Рід / вид мистецтва, жанр | |
епічний твір,соціально-побутова повість | ігровий фільм, кіносеріал,трагікомедія |
Оцінка твору, популярність твору | |
позитивна «Кайдашева сім’я» з погляду «на високо-артистичне змалювання селянського життя і добру композицію належить до найкращих оздоб українського письменства» (І. Франко). «Жодна література світу не має такого правдивого, дотепного, людяного, сонячного, хоч дещо затьмареного тугою за кращим життям, твору…, як «Кайдашева сім’я» Нечуя» (М. Рильський). «Кайдашева сім’я» — це модель всієї України. Автор блискуче розкрив деякі непривабливі риси нашої національної вдачі, які існують поза часом. Україна XXI ст. залишається схожою на «Кайдашеву сім’ю» (В. Панченко). | неоднозначна до прикладу, телеведучий Анатолій Єрема, журналістка Яніна Соколова оцінюють високо, а мовознавець Юрій Шевчук називає мотлохом. Лише за перший місяць на екранах його подивилося 10,5 млн глядачів, повідомляє «День». Сумарна кількість переглядів усіх 12 серій на Youtube сягає понад 32,7 млн переглядів. |
Композиція | |
9 частин | 12 серій |
Час дії у творі | |
з 1878 р. | 2005 – 2014 рр. |
Місце дії | |
село Семигори, недалеко від Богуслава | село Семигори, недалеко від Богуслава |
Головні герої | |
Сім’я Кайдашів | Сім’я Кайдашів |
Стиль | |
реалізм | реалізм |
Канал поширення | |
уперше надруковано 1879 р. у львівському журналі «Правда», того ж року вийшла окремим виданням.Сучасні видання створені у видавництвах «Основи», «Фоліо», «Навчальна книга – Богдан», «Центр навчальної літератури», «Клуб Сімейного Дозвілля» та ін. | прем’єра відбулася на каналі СТБ 24 лютого 2020 року Доступний на нелінійному аудіовізуальному медіа-сервісі TelePortal, YouTube-каналі телеканалу СТБ, стримінговій платформі Netflix |
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*:
Учні / учениці продовжують такі речення:
Використані джерела*:
ДОДАТОК 1
Нечуй-Левицький І. Кайдашева сім’я / ілюстрації Валерії Ляшенко. – К. : Основи, 2015 . – 176 с.
Декань О. Кайдашева сім’я проти зомбі. – К. : ТУТ, 2021. – 144 с.