ПІБ автора(ки) *: СТЕПАНЕНКО Галина Анатоліївна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Прилуцький ліцей № 9 Прилуцької міської ради Чернігівської області
Ваша посада*: заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель зарубіжної літератури
Короткий опис вправи, анотація*: Здоровий спосіб життя, формування й утвердження духовно-моральних якостей особистості – чи не найважливіші (поряд з патріотизмом) пріоритети нашого сьогодення для старшокласників і моделі випускника навчального закладу.
Вправа зосереджена на розвитку критичного мислення у виборі «бути чи не бути?», фокусує увагу на реалізації гедоністичних поглядів у житті, проєктування особистісної стратегії поведінки й усвідомлення наслідків власних дій.
Дієвість вправи випробовує життя, коли випускники минулих років приходять і говорять: «Я так часто згадую ваші уроки зарубіжної літератури! Вони мені реально допомагають жити… » і ти розумієш, що не дарма «спалив» себе у цій професії. Отож, можливо комусь із колег стане в нагоді моя вправа… Спробуйте, учням сподобалось!
Час необхідний на виконання вправи: 25-30 хвилин (залежно від активності класу)
Застосування вправи: вправу варто застосовувати після прочитання й опрацювання роману Оскара Вайльда «Портрет Доріана Грея» й рекомендованого учням перегляду художнього фільму «Доріан Грей» ( Велика Британія. 2009. Режисер Олівер Паркер). Це допоможе не тільки переконатися в засвоєнні знань, тестоцентризмі, а й порівняльному аналізі, презентації власних ідей, аргументації висновків, співпраці товаришів по групі у ході спілкування, самооцінюванні, в цілому - як підсумковий етап уроку.
Мета вправи/заняття*: пропагувати здоровий спосіб життя у викладанні зарубіжної літератури на прикладі аналізу гедоністичних поглядів героїв роману.
Необхідне обладнання/матеріали*: цифрові пристрої здобувачів і здобувачок освіти з доступом до Інтернет-мережі(телефони, планшети тощо); телевізор чи мультимедійна дошка, ілюстрації (скріншоти) з фільму; матеріали для створення лепбуків (при потребі) , стікери на липкій основі, текст твору для кожної групи.
Форма/метод роботи: компетентнісний урок (навчання впродовж життя) із застосуванням діяльнісного підходу до навчання: робота в групах; порівняльний аналіз гедоністичних поглядів та вчинків головного героя в тексті твору та фільмі; обговорення й складання кроссенсу, створення скрайбінгу; проведення рефлексії; робота з платформою Classroom (електронною дошкою в Meet).
Детальний опис вправи/уроку*:
Вітаю всіх, спраглих до знань!
Будь ласка, зайдіть на хвилинку на платформу Google Classroom, я виставила запит, який отримала на свою сторінку Фейсбук, але переадресувала вам усім…Отже, що ви бачите?
Відповідь учнів: запит на дружбу від … Доріана Грея.
Я переконана, що кожний чи не щодня отримує такі запити, когось приймає, комусь відмовляє… Пропоную разом поміркувати:
Я пропоную розібратися нам спільно, бо кожен з нас складає для себе життєві пріоритети, обирає стратегію поведінки й стосункам у суспільстві, складає про себе враження й отримує результат не тільки у форматі «Божого суду», а й власного здоров’я, авторитету, набутих цінностей… Пропоную вашій увазі вправу «Гедонізм у сучасному вимірі», яка не тільки дасть нам можливість подискутувати, а й отримати чи узагальнити знання, пов’язані з безпекою життєдіяльності.
В підготовці до уроку ви самостійно (бо вже 10 клас!) розділилися на 4 групи (по дружбі, уподобанням, лідерству) й кожна група (за жеребом, або за складом команди) отримали випереджувальне завдання: підібрати інформацію щодо негативних звичок, якими захопився «кіношний» Доріан Грей, спокусившись на пропозиції лорда Генрі: паління, пиятика, вживання наркотичних засобів, випадкові статеві зв’язки. Оформити свої проєкти ви могли в паперовому вигляді, закодувати QR-кодом, озвучити...Фантазія у кожної групи власна. Головне – поєднати текст твору, екранізацію та зібрану інформацію для аналізу, порівняння, обговорення…
(До речі, учні відразу зауважили, що роман відмінний від фільму. Бо сюжет фільму – це своєрідна інтерпретація книги О. Вайльда, коли режисер прагне сюжетом вразити глядача й наблизити до сучасності) .
Зауважу, що кожна група обрала свого лідера (капітана), який має можливість оцінити роботу і внесок кожного члена команди після проведеної вправи. Я оцінюю роботу групи балом, який, записавши на стікері, прикріплю до парти групи, а капітан оцінює роботу кожного, виходячи з найвищого балу, але зменшуючи на бал оцінку наступного учасника. Тобто, якщо група отримує 12 балів, то найактивніший учасник отримує 12, наступний – 11 і т.д. (варто аргументувати оцінку). Окрім цього, обрали «кореспондента-журналіста», який створить колаж найвдаліших і найцікавіших моментів вашої роботи на уроці.
Отже, перед вами (на дошці) роздруковані ілюстрації (скріншоти) з фільму з яскравими гедоністичними поглядами Доріана Грея. Ілюстрацій більше ніж негативних захоплень: серед них, назвіть…
Відповіді учнів: Сибіла Вейн, епізод вбивства художника Безіла Ворда, Доріан- красунчик, портрет Доріана красивий і портрет потворний. (В ході роботи учні мають самі визначити «зайві» в ряду ілюстрації й прокоментувати свій вибір).
(Відповіді учнів майже однакові, коли юнак приїхав з навчання, й був ще «чистим аркушем» для гедоністичних експериментів. )
Тож, за словами лорда Генрі «Єдиний спосіб збутися спокуси - піддатися їй». Питання для уважного глядача : яку спокусу лорд Генрі першою пропонує Доріану? Яка негативна звичка, на вашу думку, найпоширеніша?
Відповідь учнів: паління.
Група учнів, які готували проєкт про негативний вплив паління на організм людини обговорюють проблему, створюють колаж (або приносять на урок готовий – це економить час) і захищають його. Головне – співвіднести цю проблему (як і всі інші) з текстом роману.
Підводимо підсумок, питання й завдання для всіх груп:
Обирайте, яка спокуса буде наступною?
Дослідіть текст роману, знайдіть про неї відголосок. Чиї це слова?
«Він дедалі більше закохувався у власну красу і дедалі більше зацікавлено спостерігав розклад власної душі».
«Чим гострішав контраст, тим своєріднішою була насолода»
Узагальнюємо нашу роботу: на вашу думку, що найбільш негативно впливає на організм людини?..
- А на душу?..
Відповідь учнів: «нарцисизм». І в романі, і у фільмі лорд Генрі розпочинає свої гедоністичні експерименти саме зауваженням про красу Доріана. Навіть у реальному житті ця риса притаманна багатьом дітям, які, випещені власними батьками, ставлять завищені вимоги у стосунках з однолітками, вимагають підвищеної уваги від вчителів, не бажають контролювати власну поведінку, лексику.
- Що найбільше вплинуло на Доріана?
- Як би склалася його доля, коли б Доріан обрав життя з Сибілою Вейн?
- Що із цього ряду ілюстрацій можна долучити до гедоністичних захоплень?
Відповіді учнів: насолода від вбивства Безіла Ворда. Адже морально-деградована людина, яка відчуває безкарність від своїх вчинків, може отримувати насолоду й від убивства.
Для підведення підсумків: 1. пропоную скласти кросенс із почутої й побаченої інформації. Це сучасна логічна головоламка, коли кожна інформація має бути дотичною до наступної, а посередині – головний результат. Разом складається цілісна картинка певної ідеї.
Висновок, який варто зробити: хоч у реальному житті, хоч у художньому творі чи його екранізації людина сама здатна обирати свій шлях і розуміти його цінності, бо інакше це призведе до жахливого результату.
2. Скрайбінг. Зайдіть, будь на дошку платформи Classroom (в Meet). Члени кожної групи, намалюйте схематично знак, символ і т.і., яким би ви хотіли поділитися чи попередити про небезпеку гедоністичних поглядів у сучасному вимірі. Визначимо кращу ідею…
Очікувані результати*: Після виконання вправи здобувачі освіти:
Як ви вважаєте, чи потрібно сучасній молодій людині випробувати на собі гедоністичну ідеологію?
Відповіді учнів.
Повернімося до початку вправи. Запит на дружбу на сторінці фейсбук від Доріана Грея: приймете чи відхилите пропозицію?
Це буде вашим домашнім завданням. Будь- яку відповідь аргументуйте. Зробіть скріншот вашої переписки з Доріаном Греєм й надішліть мені на платформу Google Classroom .
Фотограф-кореспондент готує звіт-колаж.
Оцінка роботи груп учителем, капітани оцінюють роботу кожного учасника.
Використані джерела*:
1. Зарубіжна література ХІХ століття : Хрестоматія. - Навчальний посібник для 10 класу загальноосвітньої школи / Упорядник, автор дидактичного матеріалу О.В. Пронкевич. - Київ : Педагогічна преса, 2002. 592 с.
2. Фільм «Доріан Грей». ( Велика Британія. 2009. Режисер Олівер Паркер)3.Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти // [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/28030/