info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Історія, Медіаграмотність в умовах війни, Факультатив
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 10 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Дискусія, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Громадянські права і свободи, Мова ненависті

Автор: Білоус Людмила Миколаївна

Місце роботи: Мелітопольська гімназія № 6  Мелітопольської міської ради Запорізької області

Посада: вчителька історії

Короткий опис вправи, анотація*: Україна у війні. Чітко прослідковуються історичні паралелі між знищенням євреїв гітлерівськими нацистами та воєнними діями, що відбуваються зараз на території України. Тема, пов’язана з Голокостом, в умовах воєнного стану актуальна як ніколи, оскільки зараз твориться наша історія і від сьогодні залежить наше завтра і саме зараз ми повинні не забувати і наше минуле. Вправу бажано проводити з учнями, які знайомі з темою Голокост, з поняттям табору смерті. Вона зможе розширити знання та уявлення учнів про табір смерті Аушвіц-Біркенау на прикладі доль конкретних людей, чиї фотографії зберіг «Альбом Аушвіц».

Мета вправи/заняття*

  • на основі вивчення матеріалів «Альбому Аушвіц» створити умови для формування у учнів уявлення про те, як функціонував табір смерті Аушвіц-Біркенау, в яких умовах та за яких обставин опинилися в таборі ті, хто прибував з різних куточків Європи (на прикладі долі депортованих євреїв із Угорщини);
  • розвивати вміння учнів аналізувати медіатексти, сформулювати власну думку, висловлювати ставлення до подій історії;
  • виховувати негативне ставлення до будь-яких форм насильства над людиною, а також прагнення засуджувати, запобігати та протистояти цьому у наш час.

Час, необхідний на виконання вправи: 35-45 хв.

Застосування вправи: на уроці історії під час вивчення теми «Друга світова війна» або як позакласне заняття

Необхідне обладнання/матеріали*: мультимедійна дошка, друковані матеріали для роботи в групах

Детальний опис вправи/уроку*: вправа за покликанням https://cutt.ly/L4Kdpq3

Очікувані результати*

  • ця вправа дасть змогу розширити знання та уявлення учнів про табір смерті Аушвіц-Біркенау на прикладі доль конкретних людей, чиї фотографії зберіг «Альбом Аушвіц»;
  • здобувачі освіти зможуть
    • аналізувати медіатексти, формулювати власну думку, висловлювати ставлення до подій історії;
    • робити висновки з фактів про  злочини над людяністю, засуджувати їх.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*

Учитель: “Сьогодні ви побачили, на жаль, важкі сцени, але це реальний світ і реальний людський досвід.

1. У чому цінність “Альбома Аушвіц”? Для істориків? Для тих, хто проводив розслідування злочинів нацистів у роки Другої світової війни? Для тих, хто пережив Катастрофу? Для всього людства?

2. Про що може свідчити твердження “Між тим, що видно на фото з “Альбому”, і подальшим знищенням зображених на них людей, пролягає прірва”?

3. Чи можна поглянути на сьогоднішню ситуацію в Україні через призму Голокосту? Чи потрібно?

Учитель: Потрібно! Щоби виробити адекватні алгоритми життя в найближчій перспективі зі страшним онтологічним ворогом - російським фашизмом. І не лише для цього. На думку Софії Андрухович, української письменниці, «війна Росії проти України і горе, яке вона приносить, дозволяють українцям краще усвідомити трагедію Голокосту. Власне горе дає нам можливість виплакати всі попередні біди нашої історії» 

4. Які почуття та емоції ви переживали на уроці?

5. Наскільки важлива пам'ять жертв Голокосту саме в часи російської війни проти України?

Учитель: “І пам'ятайте: незалежно від того, якої національності людина, вона має право жити. Бо життя - найвища цінність”.

Використані джерела*

  1. 10 одкровень людей, які пережили Голокост [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/W4KFB68   (дата звернення 17.03.2023) – Назва з екрана.
  2. Аушвіц» – пекло на землі. 200 колишніх в’язнів концтабору взяли участь в урочистостях в Освенцимі.  [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/B4KDGvq  (дата звернення 15.03.2023) – Назва з екрана.
  3. Де був табір Освенцім. Концтабір Аушвіц. [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/J4KHtkf  (дата звернення 07.03.2023) – Назва з екрана.
  4. Лилли Якоб [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/Q4F1FMN  (дата звернення 03.03.2023) – Назва з екрана.
  5. Лілі Якоб із Закарпаття 35 років зберігала єдине фотосвідчення про жертв Аушвіца (ФОТО) [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/a4F0ycb  (дата звернення 04.03.2023) – Назва з екрана.
  6. Обозреватель еврейский. Информационно-аналитическое издание еврейской конфедерации Украины» [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/B4FZ30R   (дата звернення 28.02.2023) – Назва з екрана.
  7. Софія Андрухович: як війна проти України допомагає переживати пам’ять про Голокост [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/A4H4wov   (дата звернення 20.03.2023) – Назва з екрана.
  8. Україна у війні: відкрита лекція директора Українського центру вивчення історії Голокосту Анатолія Подольського для студентів та аспірантів НУБіП України [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/44DbqMA  (дата звернення 11.03.2023) – Назва з екрана.
  9. File:WW2-Holocaust-Europe-2007Borders.png [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/x4GfLjn  (дата звернення 21.02.2023) – Назва з екрана.
  10. Yad Vashem [Електронний ресурс] Режим доступу https://cutt.ly/v4DQKmN   (дата звернення 21.02.2023) – Назва з екрана.
magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram