ПІБ автора(ки): Щербатюк Лілія Михайлівна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: опорний заклад загальної середньої освіти «Монастирищенська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №5» Монастирищенської міської ради Черкаської області
Ваша посада: заступник директора
Короткий опис вправи, анотація: вправа з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-10 класів «ВолонтЕрство чи ВолонтИрство» передбачає опрацювання оголошень волонтерського характеру у таких ЗМІ як масова преса та масові статичні зображення. Учні мають розпізнати шахрайські збори коштів на потреби ЗСУ та лікування військовослужбовців на прикладах оголошень у місцевих газетах і соціальних мережах. Вправа містить завдання для учнів та корисну інформацію (підказки) для вчителя. Виконання розраховане на на групове виконання та використання гаджетів (завдання вправи подані через Qr-коди).
Інформація щодо назви вправи: У назві вправи протиставляються два слова «волонтЕрство» та «волонтИрство», у одному з яких виділено «е», а в іншому – и». У слові «ВолонтИрство» частиною слова є «тирити» (жаргонізм) – має значення «красти». Виконуючи цю вправу, здобувачі освіти мають відрізнити справжнє волонтерство від шахрайства (крадіжки). Хто ж волонтЕрить, а хто волонтИрить?
Мета вправи/заняття: навчити здобувачів освіти розрізняти інформацію про волонтерство у ЗМІ, бачити потенційну маніпуляцію та не піддаватися їй, аналізувати і критично оцінювати медійну інформацію, створювати власні повідомлення для медіаресурсів. Розвиває 11 ключових компетентностей учнів. Формує ряд змістовних умінь. Виховує відповідальність, повагу до прав людини,
та милосердя.
Необхідне обладнання/матеріали: матеріали для вчителя, роздатковий матеріал для учасників, презентація PowerPoint, гаджети.
Детальний опис вправи/уроку: перед виконанням доречно пригадати з учнями все, що їм відомо про волонтерську діяльність в Україні та ознайомити із статистичними даними у сфері волонтерства відповідно до останніх досліджень (передбачена презентація). Учасники об’єднуються у групи по 5-6 чоловік. Кожна група отримує роздатковий матеріал для дослідження (додаток 1). Час на виконання: 15 хв. У матеріалі передбачено по 5 оголошень щодо волонтерського збору на проблеми війни (ЗСУ, лікування військовослужбовців, потреби постраждалого цивільного населення). Щоб переглянути кожне оголошення необхідно перейти за індивідуальним Qr-кодом. Завдання учасників: визначити яка з інформацій є достовірною, а яка – шахрайською. Обґрунтувати свої відповіді. Після групових досліджень та обговорень групи діляться між собою своїми думками та судженнями. Вчитель за потребою надає інформаційну допомогу («Лайфхаки з виявлення «волонтИрів»).
Очікувані результати: шляхом спостережень, співставлень, набутих раніше знань та дискусій учні мають навчитися виявляти ознаки неправомірних дій псевдоволонтерів, знаходити серед запропонованих варіантів реальну потребу в допомозі, вказувати на ознаки достовірної та фейкової інформації, надавати корисні поради тим, хто вирішив пожертвувати кошти на благочинність або стали жертвами шахраїв.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: для узагальнення пропонується створити порадники для тих, хто хоче пожертвувати і для тих, хто став жертвою «волонтИра».
Використані джерела*: