ПІБ автора(ки)*: Сорока Ірина Анатоліївна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Рівненський ліцей №14 Рівненської міської ради
Ваша посада*: учителька фізики
Короткий опис вправи, анотація*: Вправа поєднує завдання з фізики (тема «Рух і взаємодія») та медіаграмотності (тема «Фактчек»).
Мета вправи/заняття*: формувати розуміння, як працюють медіа; вправлятися в розмежуванні фактів від думок і суджень; навчити ефективно працювати з інформаційним потенціалом медіаресурсів; формувати базові навички емоційного інтелекту, стійкість до маніпулятивних впливів.
Необхідне обладнання/матеріали*: мультимедійні засоби навчання; посилання на презентацію до вправи: https://drive.google.com/drive/folders/1bAT6GMYTwAy70pStJBGn5GOtD5fTy3lD?usp=sharing
Детальний опис вправи/уроку*:
Хід уроку
Чи відчували ви силу, з якою вас штовхає батут?
Продовжте речення «Якщо з більшою силою подієш на батут, то …» (вище підлетиш).
Бесіда. Обговоримо запропоновані назви до цього відео (слайд 2).
Який із заголовків викривлює інформацію найбільше?
Вправа «Маніпулятивний заголовок»
Завдання: учням потрібно зацікавити певну групу людей – цільову аудиторію, щоб вони переглянули це відео, яку із запропонованих назв ви оберете для:
Висновок: Будемо обережні - заголовок може бути маніпулятивним.
Не вся інформація, створена людиною, є правдивою, тому виникла необхдність у фактчекерах – людях, які перевіряють інформацію.
Методичний коментар: учителю потрібно показати учням, як створювати карту знань на прикладі карти знань «Фактчекер».
Переглянемо карту знань «Фактчекер». Щоб створити карту знань, потрібно виділити головне, встановити зв’язки, зобразити їх схематично. Для цього ставимо запитання, наприклад: як термін фактчекер замінити одним зрозумілим словом? що робить фактчекер? які бувають вердикти? Карта знань систематизує знання і сприяє їх швидкому запам’ятовуванню.
Додаткова інформація для учителя: у журналістському фактчекінгу вердикти бувають різні: правда; напівправда; неправда; маніпуляція; технічна помилка; перебільшення; фактична помилка; фейк; не зовсім правда, але й не брехня; без вердикту. Педагог пропонує учням перелік вердиктів на свій розсуд, враховуючи індивідуальні особливості учнів (вік, обізнаність в журналістиці, медіаграмотність тощо). Учням необхідно винести вердикт та пояснити свої аргументи. Необхідно наголосити, що під час фактчекінгу надається пріоритет більш авторитетному джерелу, наводиться мінімум другорядних аргументів, вибудовується чітка та зрозуміла логіка доказів, необхідна точність передачі і опрацювання деталей аргументації.
Спробуємо себе в ролі фактчекерів: встановимо вердикт, заразом перевіримо виконання домашнього завдання. У тексті над кожним реченням потрібно поствити цифри: 1- правда, 2- неправда, 3-описка, 4-фейк.
Вправа «Вердикт фактчекера»
Си́ла — фізична величина, що характеризує ступінь взаємодії тіл і є мірою дії одного тіла на інше. Сила позначається літерою S (від англійського «strong» - сильний). Одиниця сили в СІ позначається Н, названа на честь письменника Некрасова, 1Н = 1. Сила не спричиняє зміну швидкості, має числове значення та напрям, тому називається від’ємною величиною. На малюнках силу позначаємо стрілкою; чим більша сила, тим довша стрілка. Якщо діють одночасно кілька сил, то їх можна замінити однією, яка буде називатися рівнорійною. Якщо на тіло діють сили в одному напрямку, то рівнодійна дорівнює сумі їх значень, а напрямок залишається тим самим. Якщо діють сили протилежно напрямлені, то рівнодійна дорівнює їх різниці, а напрям залишається той, що в меншої сили.
Розв’яжемо задачу про батутну пружину. (Слайд 7).
Задача. Визначте довжину пружини батута під час її робочого навантаження, маючи наступні технічні характеристики пружини:
Початкова довжина пружини | 100.00 мм |
Робоче навантаження | 3718.8 H |
Жорсткість пружини | 20.66 H/мм |
Дано: F = kx
l0 = 100 мм = 0,1м x =
F = 3718,8 Н x = l-l0
k = 20,66 = 20660 l-l0 =
l - ? l = +l0
[ l ] = + м = +м=м
l = 0,28 м
Відповідь: l=0,28 м
Демонструючи слайд 7, учитель поступово відкриває розв’язок задачі після коментування учнів.
Очікувані результати*: Повторення вивченого раніше матеріалу про силу пружності; учень володіє такими медіанавичками: оцінювати та інтерпретувати інформацію, критично мислити (уміння ставити запитання, обґрунтовувати власну позицію, аналізувати передумови та причини), знає хто такий фактчекер.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*: Обговорення: Хто такий фактчекер? Які команди українських фактчекерів ви знаєте? Написати лист до Роберта Гука, посилаючись на факти з його біографії (з метою проведення фактчеку вашого листа на наступному уроці).
Використані джерела*:
Інформаційні ресурси