На уроці розвитку мовленнєвого розвитку зі створення усного твору-опису тварин як дидактичний матеріал використано світлини «бойових котиків», кота-арештанта, робота з якими передбачає акцентування уваги на особливостях наукового та художнього описів, сприяє розвитку вмінь співставляти словесну та візуальну інформацію, виділяти індивідуальні особливості описуваних тварин, якими вони різняться від собі подібних, здійснювати аналіз, декодування та інтерпретацію візуальної інформації (зображень), виявляти візуальні маніпуляції на основі критичного сприйняття інформації, добирати заголовки новини до фото, описувати тварин.
- учити створювати опис тварини за світлинами;
- учити добирати заголовки та писати новину;
- розвивати в учнів навички роботи в групах, індивідуально;
- розвивати критичне мислення задля ефективної роботи з інформацією (її пошук, аналізу, декодування та інтерпретація) та розпізнавання візуальних маніпуляцій;
- розвивати інформаційну та візуальну грамотність;
- співставляти візуальні та словесні образи, описувати зображення;
- критично оцінювати візуальну інформацію, зокрема меми;
- уміння усно висловлюватися і тлумачити поняття, думки, факти та погляди.
мультимедійне оснащення (інтерактивна дошка), презентація для супроводу уроку, світлини котів.
Привітання. Вступ. Оголошення мети й теми уроку.
Презентація виконаного домашнього завдання:
Учні показують знайдені світлини найвідоміших котів України. Озвучують новину, починаючи із заголовка, потім знайомлять із самою новиною, даючи відповідь на питання:
Вправа «Декодуємо зображення»
– А зараз ми поговоримо ще про одного котика. Його світлину побачила у себе в стрічці у фейсбуці. Багато хто лайкнув або запостив її, не замислюючись над тим, що хотіли нам сказати цим зображенням.
Мінідискусія
– Чи можна постити інформацію в соцмережах, не проаналізувавши її?
– Роздивіться світлину.
– Що одразу спало на думку, коли ви побачили цього кота?
– Які почуття викликає ця світлина у вас?
– Що не так із цією світлиною?
– Хто створив цю світлину? З якою метою?
– Якщо кіт молодець, то чому ж у такому разі його поставили біля поліцейської лінійки?
– Як ви гадаєте, хто його заарештував? У якій країні? Які деталі зі світлини вам це підказали?
– Якщо на росії, то хіба там могли написати «Насрав оркам в танк» і відправити руський воєнний корабель у добре всім відомому напрямку?
– Якщо ж в Україні, то в чому провина кота?
– Чи справді кота було заарештовано чи це фейк? Відповідь вам підкаже зображення злодія. Зверніть увагу на те, яка інформація має бути розміщена на табличці, яку затриманий тримає в руках?
– Як ви гадаєте, у яких ЗМІ могла бути надрукована ця світлина з таким підписом «Медаль котові!»? Поясніть, чому ви так думаєте.
– Які візуальні маніпулятивні прийоми використано авторами світлини котика? (Головний герой – котик, а коти такі «няшні», завжди викликають розчулення, співчуття. Образ кота-арештанта. Крупний план. Чесні очі. Усе це розраховано на емоційне сприйняття. Відсутня повна інформація про кота (кличка, де, коли з ним це сталося, чому арештували…). Текст на табличці, яку кіт тримає в лапах. Ненормативна лексика.)
P.S. Варто звернути увагу учнів на недоречність використання ненормативної лексики в нашому мовленні. Не варто виправдовувати її використання війною, поганим настроєм тощо.
– Придумайте заголовок до новини за поданою світлиною.
P.S. По завершенні роботи учні/учениці презентують свої заголовки до світлини. Визначають найбільш вдалий заголовок. Обговорюють словесні засоби впливу на людську свідомість та способи маніпуляцій.
– Опишіть кота-арештанта, героя події. Сподіваюсь, ви зрозуміли, щоб скласти вдалий опис тварини, потрібно підмітити її основні ознаки, якими вона відрізняється від решти тварин, навіть собі подібних. Скористайтесь також порадами, як скласти гарний опис тварини, які ви сьогодні опрацювали, та таблицею «Схема опису тварини».
Таблиця «Схема опису тварини»
Зачин | Що? Кого? описуємо | – З чого почнемо опис? (Хто? Котик, його кличка.) |
Основна частина |
Ознаки предмета |
– Які ознаки котика треба розкрити? (Як виглядає: а) розмір; б) масть; в) шерсть (хутро, шкіра); г) форма тулуба; ґ) писок, очі, ніс, вуха, лапи, хвіст тощо; д) особливості вдачі) |
Кінцівка | Своє ставлення до предмета опису | – Моє ставлення до тварини. Що відрізняє котика від інших домашніх котів? (Сміливий, не побоявся висловити свою точку зору, заарештований, злодій). |
– Самостійна робота над складанням опису кота-арештанта.
– Презентація своїх описів кота-арештанта (1-3 учні/учениці).
Домашнє завдання.
Переглянути презентацію уроку від авторки:
Очікувані результати:Українська мова
Учень/учениця
Інфомедійна грамотність
Учень/учениця
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Я знаю…
Я вмію…
Новим для мене на уроці було…
Я навчився/навчилася…
Я усвідомив/усвідомила…
P.S. Під час рефлексії варто акцентувати увагу учнів/учениць на тому, що для того, щоб не стати жертвою маніпуляції, потрібно будь-яку інформацію ретельно перевіряти, особливо під час війни.