info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Українська література
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 5 клас, 6 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Ігрова діяльність, Індивідуальна робота, Критичне мисленння, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Інфобезпека, Критичне мислення, Маніпуляція
П.І.Б. автора: Сітькова Ірина Миколаївна
Короткий опис вправи, анотація:

Конструктор уроку розроблений за твором "Хаппі та її суперсила" сучасної авторки І. Бови (аудіоверсія доступна за покликанням: https://youtu.be/EcTgzoagQg4) . Казка не є програмовою, але може бути опрацьована на уроці позакласного читання, літератури рідного краю або під час виховної години (5 -6 кл.). Учитель на власний розсуд може вилучати деякі вправи чи замінювати свої.

До уроку чи позакласного заняття учні й учениці мають прочитати (або прослухати) вищеназваний твір.

До розробки додано робочий зошит для учнів і учениць, доступний за покликанням: https://cutt.ly/bKT5bb7 . Для кращого розуміння змісту діяльности школярів і школярок варто звертатися до нього під час ознайомлення з Конструктором.

Учитель, проявивши творчість, може успішно адаптувати вправи для онлайн-заняття. 

Час на роботу

Впр.1 "Віртуальні друзі" - 10 хв.

Впр. 2 "Дерево рішень" - до 30 хв. (крок 1 - до 5 хв., крок 2 - до 25 хв.)

Впр. 3 "Маска" - до 15 хв.

Рефлексія - до 5 хв.

Для того, щоб укластися в час уроку, можна запропонувати вправи "Віртуальні друзі" та "Літературна розмальовка" (впр.2, крок 1) виконати вдома.


Мета вправи/заняття:

сформувати навички

  • роботи з текстом;
  • трансформації текстової інформації у візуальну;
  • аналізу власної поведінки в соцмережах;
  • аналізу медіаповідомлень з метою виявлення маніпуляцій та протидії їм;
  • аргументувати власну позицію.

Необхідне обладнання/матеріали:

Роздрукований робочий зошит, кольорові олівці, ручки.

Для проведення онлайн-заняття завдання зошита можна перенести на слайди гугл-презентації, гугл-документа, джемборду, надавши відповідний рівень доступу учням і ученицям.


Підготовча робота

  • Вправа “Віртуальні друзі” (10 хв.)

Мета: проаналізувати чинники, що впливають на встановлення нових віртуальних контактів у соцмережах.

Форма: робота в мінігрупах.

Обладнання: роздруковані шаблони для заповнення, ручка.

Завдання для учнів: 

  • зайди в соцмережу, якою ти користуєшся найчастіше;
  • запиши в зошиті загальну кількість так званих друзів, а поруч - кількість тих, кого ти знаєш особисто;
  • проаналізуй, чому ти додав/ла незнайомців до кола спілкування, що впливало на твоє остаточне рішення; 
  • пригадай, чи доводилося тобі видаляти когось із друзів, якою була причина.

Методичний коментар. Діти виконують завдання, заповнюючи шаблон. Обговорюють результати в групі, визначають спільне й презентують його на загал.

Аналіз твору з елементами медіаграмотности

  • Вправа “Дерево рішень” (30 хв.)

Мета: навчити аналізувати поведінку персонажа, приймати усвідомлені рішення, установлювати зв’язок між дією та наслідком.

Форма: індивідуальна робота, 2-4-усі разом

Матеріали: роздруковані шаблони, ручка, кольорові олівці.

Крок 1 (1-3 хв.). Розмальовка

Завдання для учнів: установи відповідність між елементами сюжету й епізодом твору. Для цього розфарбуй фрагменти з написами на картинці відповідно до поданої колірної схеми: експозиція - зелений, зав’язка - помаранчевий, розвиток дії - жовтий, кульмінація - червоний, розв’язка - фіолетовий.

Ключ

Епізод твору:

  • Хаппі потрапляє в майбутнє (жовтий).
  • Хаппі - це черепашка, яка навчається в школі (зелений).
  • Несподіване прохання Тритона (червоний).
  • Рішення прийняте! (фіолетовий).
  • Новий знайомий у чаті (помаранчевий).

Крок 2 (25-27 хв.). Побудова дерева рішень

Алгоритм виконання завдання:

  • розташуй на гілках дерева подію з життя черепашки (дотримуйся  правильної послідовности);
  • запиши на меншій гілці  вибір, зроблений героїнею, а на листочку - наслідок її вчинку;
  • подумай про інший варіант розв’язання проблеми й можливий результат і занотуй це на другій меншій гілці та відповідному листочку.

Повтори дії від першої до останньої, доки події не завершаться.

Методичний коментар. Учні в парах обговорюють кожен крок і заповнюють шаблон (15 хв.). Після цього  дві пари об’єднуються в мінігрупу й обговорюють заповнені схеми (5 хв.) Далі відбувається спільний обмін результатами й заповнення т-таблиці (загальний час на підсумовування - 5-7 хв.): 

1 стовпчик - правильні вчинки Хаппі; 

2 стовпчик - хибні вчинки черепашки. 

Кожна позиція обґрунтовується. 

! Важливо, щоб учні дійшли висновків:

  • перш ніж додавати в друзі незнайомців, варто ознайомитися з профілем людини;
  • якщо профіль не містить фото автора, налічує мало дописів або вони взагалі відсутні, був створений нещодавно, то ліпше відмовитися від такого контакту.
  •  Вправа “Маска” (до 15 хв.)

Мета: навчити визначати мотив поведінки та ознаки маніпуляції.

Форма: фронтальна робота, робота в групах.

Матеріали: паперова шапочка із зображенням тритона.

Учитель пропонує учням приміряти маску й на короткий час відчути себе одним із персонажів казки - Тритоном. Решта дітей має поставити персонажеві відкриті запитання (3-5) стосовно  мотивів його вчинків, описаних у творі, наприклад: звідки ти дізнався про Хаппі? навіщо ти познайомився з нею? чому наполягав на секретності спілкування? тощо. Після того гравця змінюють. Маску приміряє 2-3 учні / учениці. Кількість залежить від того, чи всі аспекти поведінки персонажа висвітлені під час бесіди.

Учитель зазначає, що поведінка Тритона має всі ознаки маніпуляції, дає визначення цього поняття. 

Далі учні об’єднуються в мінігрупи й складають контрольний список “Як розпізнати маніпуляцію” (5-7 хв.)

Орієнтовний варіант контрольного списку

 “Як розпізнати маніпуляцію”

  • наполягання на дотриманні таємниці спілкування;
  • розмови на особисті теми;
  • прохання про вчинки, що суперечать моралі;
  • поспіх;
  • погрози.

Представники кожної групи презентують списки на загал (до 3-х хв.).

Методичний кометар. Учителеві варто наголосити на тому, що дотримання правил безпеки в інтернеті - це як особиста гігієна, особливо у воєнний час, оскільки ворог застосовує всі засоби, аби ослабити нашу країну й завдати їй шкоди в усіх сферах життя, у тому числі й у віртуальному просторі.

Рефлексія

Мета: визначити нове вміння, набуте під час заняття.

Форма: індивідуальна робота.

Обладнання: роздрукований паперовий жетон, ручка.

Учні отримують паперові жетони із зображенням черепашки та написом “Моя суперсила - це …”. Завдання - завершити речення, зазначивши, яку надзвичайну здібність Хаппі вони взяли собі після проведеного заняття (1-2 хв.). Охочі можуть назвати набуту суперсилу й пояснити свій вибір.

Очікувані результати:

Українська література

Учень / учениця 

  • знає зміст прочитаного твору;
  • визначає складові сюжету;
  • аналізує поведінку персонажів;
  • обґрунтовує власну позицію.

Інфомедійна грамотність

  • визначає маніпулятивні впливи в медіаповідомленні;
  • обирає шляхи протидії таким впливам;
  • обирає стратегію безпечної поведінки в соцмережі.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Обговорення в парах і групах результатів спостереження; складання контрольного списку; аналіз набутих знань і умінь, занотовування їх на шаблоні.


Використані джерела:

Бова І. Хаппі та її суперсила. - Електронний ресурс. - Режим доступу: https://youtu.be/EcTgzoagQg4

Українська література, 5 - 6 класи: Модельна навчальна програма для закладів загальної середньої освіти /Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.: Електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/QKYezuJ

Українська література. 5 - 9 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/OAcra3a


    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram