Конструктор уроку розроблений за твором "Хаппі та її суперсила" сучасної авторки І. Бови (аудіоверсія доступна за покликанням: https://youtu.be/EcTgzoagQg4) . Казка не є програмовою, але може бути опрацьована на уроці позакласного читання, літератури рідного краю або під час виховної години (5 -6 кл.). Учитель на власний розсуд може вилучати деякі вправи чи замінювати свої.
До уроку чи позакласного заняття учні й учениці мають прочитати (або прослухати) вищеназваний твір.
До розробки додано робочий зошит для учнів і учениць, доступний за покликанням: https://cutt.ly/bKT5bb7 . Для кращого розуміння змісту діяльности школярів і школярок варто звертатися до нього під час ознайомлення з Конструктором.
Учитель, проявивши творчість, може успішно адаптувати вправи для онлайн-заняття.
Час на роботу
Впр.1 "Віртуальні друзі" - 10 хв.
Впр. 2 "Дерево рішень" - до 30 хв. (крок 1 - до 5 хв., крок 2 - до 25 хв.)
Впр. 3 "Маска" - до 15 хв.
Рефлексія - до 5 хв.
Для того, щоб укластися в час уроку, можна запропонувати вправи "Віртуальні друзі" та "Літературна розмальовка" (впр.2, крок 1) виконати вдома.
сформувати навички
Роздрукований робочий зошит, кольорові олівці, ручки.
Для проведення онлайн-заняття завдання зошита можна перенести на слайди гугл-презентації, гугл-документа, джемборду, надавши відповідний рівень доступу учням і ученицям.
Підготовча робота
Мета: проаналізувати чинники, що впливають на встановлення нових віртуальних контактів у соцмережах.
Форма: робота в мінігрупах.
Обладнання: роздруковані шаблони для заповнення, ручка.
Завдання для учнів:
Методичний коментар. Діти виконують завдання, заповнюючи шаблон. Обговорюють результати в групі, визначають спільне й презентують його на загал.
Аналіз твору з елементами медіаграмотности
Мета: навчити аналізувати поведінку персонажа, приймати усвідомлені рішення, установлювати зв’язок між дією та наслідком.
Форма: індивідуальна робота, 2-4-усі разом
Матеріали: роздруковані шаблони, ручка, кольорові олівці.
Крок 1 (1-3 хв.). Розмальовка
Завдання для учнів: установи відповідність між елементами сюжету й епізодом твору. Для цього розфарбуй фрагменти з написами на картинці відповідно до поданої колірної схеми: експозиція - зелений, зав’язка - помаранчевий, розвиток дії - жовтий, кульмінація - червоний, розв’язка - фіолетовий.
Ключ
Епізод твору:
Крок 2 (25-27 хв.). Побудова дерева рішень
Алгоритм виконання завдання:
Повтори дії від першої до останньої, доки події не завершаться.
Методичний коментар. Учні в парах обговорюють кожен крок і заповнюють шаблон (15 хв.). Після цього дві пари об’єднуються в мінігрупу й обговорюють заповнені схеми (5 хв.) Далі відбувається спільний обмін результатами й заповнення т-таблиці (загальний час на підсумовування - 5-7 хв.):
1 стовпчик - правильні вчинки Хаппі;
2 стовпчик - хибні вчинки черепашки.
Кожна позиція обґрунтовується.
! Важливо, щоб учні дійшли висновків:
Мета: навчити визначати мотив поведінки та ознаки маніпуляції.
Форма: фронтальна робота, робота в групах.
Матеріали: паперова шапочка із зображенням тритона.
Учитель пропонує учням приміряти маску й на короткий час відчути себе одним із персонажів казки - Тритоном. Решта дітей має поставити персонажеві відкриті запитання (3-5) стосовно мотивів його вчинків, описаних у творі, наприклад: звідки ти дізнався про Хаппі? навіщо ти познайомився з нею? чому наполягав на секретності спілкування? тощо. Після того гравця змінюють. Маску приміряє 2-3 учні / учениці. Кількість залежить від того, чи всі аспекти поведінки персонажа висвітлені під час бесіди.
Учитель зазначає, що поведінка Тритона має всі ознаки маніпуляції, дає визначення цього поняття.
Далі учні об’єднуються в мінігрупи й складають контрольний список “Як розпізнати маніпуляцію” (5-7 хв.)
Орієнтовний варіант контрольного списку
“Як розпізнати маніпуляцію”
Представники кожної групи презентують списки на загал (до 3-х хв.).
Методичний кометар. Учителеві варто наголосити на тому, що дотримання правил безпеки в інтернеті - це як особиста гігієна, особливо у воєнний час, оскільки ворог застосовує всі засоби, аби ослабити нашу країну й завдати їй шкоди в усіх сферах життя, у тому числі й у віртуальному просторі.
Рефлексія
Мета: визначити нове вміння, набуте під час заняття.
Форма: індивідуальна робота.
Обладнання: роздрукований паперовий жетон, ручка.
Учні отримують паперові жетони із зображенням черепашки та написом “Моя суперсила - це …”. Завдання - завершити речення, зазначивши, яку надзвичайну здібність Хаппі вони взяли собі після проведеного заняття (1-2 хв.). Охочі можуть назвати набуту суперсилу й пояснити свій вибір.
Очікувані результати:Українська література
Учень / учениця
Інфомедійна грамотність
Обговорення в парах і групах результатів спостереження; складання контрольного списку; аналіз набутих знань і умінь, занотовування їх на шаблоні.
Бова І. Хаппі та її суперсила. - Електронний ресурс. - Режим доступу: https://youtu.be/EcTgzoagQg4
Українська література, 5 - 6 класи: Модельна навчальна програма для закладів загальної середньої освіти /Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.: Електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/QKYezuJ
Українська література. 5 - 9 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/OAcra3a