Мета вправи:
навчитися визначати особливості будови тварин за їх зовнішнім виглядом, удосконалити навичку порівнювати біологічні об’єкти, сформувати розуміння наявності біологічного підґрунтя міфічних образів;
навчитися помічати візуальні аспекти тваринних мультиплікаційних героїв, що покликані емоційно впливати на глядача, усвідомити наявність мотивів у діях мультиплікаторів під час вибору форм і кольорів тваринних мультиплікаційних героїв
ПІБ автора(ки):
Ліповченко Мирослав Михайлович
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте:
Ніжинська загальноосвітняшкола І-ІІІ ступенів № 19
Ваша посада:
учитель біології та екології
Тема заняття:
Тварини. Особливості будови тварин
Клас / вік:
5 клас, 11–12 років
Короткий опис вправи, анотація:
вдома учні й учениці порівнюють мультиплікаційних драконів із рептиліями та птахами відповідно до критеріїв, поданих у таблиці, а на уроці у загальній бесіді ми обговорюємо віднайдені риси подібності й відмінності, причини їх наявності та роль у створенні образу
Час, необхідний на виконання вправи:
вдома: 4–5 год перегляду мультфільмів та 15 хв на заповнення таблиці
на уроці: 10 хв на обговорення результатів
Застосування вправи:
вправа використовується під час уроку, пов’язаного із розглядом особливостей будови тварин на природознавстві
Необхідне обладнання / матеріали:
порівняльну таблицю потрібно роздрукувати по кількості учнів у класі та роздати разом із озвучуванням випереджувального завдання;
учитель/-ка може підготувати зображення драконів із найпопулярніших мультфільмів і продемонструвати їх на екрані під час згадок учнями та ученицями; задля цього йому потрібен буде комп’ютер чи ноутбук, а також бажано мультимедійний проєктор чи інтерактивний екран
Форма / метод роботи:
випереджувальне завдання на перегляд мультиплікаційних фільмів та заповнення порівняльної таблиці вдома, що супроводжуються бесідою за наведеним планом на уроці
Детальний опис вправи:
Випереджувальне завдання
На наступному уроці ми поговоримо з вами про тварин. Дуже часто у кіно й мультфільмах можна побачити вигаданих живих істот, які виглядають як справжні тварини: єдинорогів, сфінксів чи драконів. Що в них спільного з тваринами, що нині існують, а що відмінного? Дослідіть це вдома.
Для цього знайдіть і перегляньте на вихідних кілька мультфільмів, у яких є герой-дракон. Наприклад, «Як приборкати дракона», «Райя й останній дракон», «Шрек», «Легенда про Костолома», «Добриня Микитич та Змій Горинич» тощо. Оберіть двох драконів, що вам найбільше до вподоби, і порівняйте їх між собою та з птахом (голубом) рептилією (ящіркою) за наведеними у таблиці критеріями. Таблицю спочатку вклейте в зошит на вільний аркуш (обріжте сантиметр з боку аркуша).
А на наступному уроці ми поговоримо про результати ваших спостережень!
Порівняльна таблиця
Критерій | Ящірка | Голуб | ||
ім’я дракона та назва мультфільму | ім’я дракона та назва мультфільму | |||
Кількість ніг | ||||
Кількість крил (якщо є) | ||||
Розмір крил (великі, середні, малі) | ||||
Чим покрита шкіра | ||||
Забарвлення | ||||
Наявність зубів | ||||
Розмір очей (порівняно з розміром голови) |
Робота на уроці
Давайте тепер поговоримо про завдання, яке ви робили вдома.
Підсумуємо за такою схемою (спрощений метод «ПРЕС», відповідають кілька учнів / учениць по черзі). Вам потрібно пояснити думку, навести приклад і зробити висновок.
Очікувані результати:
учні й учениці удосконалять навички порівняння біологічних об’єктів, знання про особливості будови тварин, зокрема тих, що літають, усвідомлюватимуть, що вигадані мультиплікаційні герої мають свої ідейні витоки в реальному біологічному світі, розумітимуть важливість свідомо дивитися на образи тваринних мультиплікаційних героїв, помічатимуть способи емоційного впливу авторів мультфільмів на глядачів через форму та колір героїв
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
комбінування біологічної та медіаосвітньої компоненти на уроках природознавства приносить задоволення учням і ученицям, робить урок жвавішим і цікавішим для них
Використані джерела:
Category:Animated films about dragons. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Animated_films_about_dragons
Найкращий дракон (з наукової точки зору) [MinuteEarth]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=AbU-yANs9Kg.
Каліберда М. С. Медіаграмотність на заняттях з біології. Методичний посібник для вчителя. / М. С. Каліберда, Р. В. Шаламов. — Київ: АУП, ЦВП, 2020. — 60 с., іл.