info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Громадянська освіта, Етика, Українська література, Українська мова
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 10 клас, 11 клас, 9 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Критичне мисленння, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Стереотипи
П.І.Б. автора: Баранова Вікторія Миколаївна
Короткий опис вправи, анотація:

Практично будь-що у цьому світі за своєю природою є нейтральним, а красиве воно чи потворне - визначаємо для себе ми. Часом починаємо ретранслювати наші асоціації як єдиноправильні, нав'язувати свої враження. Але звідки беруться асоціації? Що формує в нашій свідомості враження від чогось? Чи можуть асоціації змінюватися під впливом, наприклад, ЗМІ? Спробуймо відповісти на ці питання, виконавши запропоновану вправу. Вона може бути застосованою на етапі емоційного налаштування, рефлексії, під час виховного заходу тощо.


Мета вправи/заняття:

повторити поняття асоціації, стереотипу, сугестії; дослідити, як вплив інформації змінює наше сприйняття, наше усвідомлення та бачення одного й того самого поняття; допомогти усвідомити, що кожна людина має своє бачення залежно від її досвіду, від отриманої нею інформації, тому не можна агресивно нав'язувати свої думки; розвивати критичне мислення, навички роботи в команді, уміння вибудовувати асоціативні зв'язки, уміння працювати з інформацією; виховувати пізнавальні інтереси, емпатію, толерантне ставлення до інших.


Необхідне обладнання/матеріали:

Роздруковані ілюстрації для групової роботи


Для початку пригадаймо кілька термінів.

Що таке асоціація?

Очікувана відповідь: образи, які виникають на основі побаченого, почутого, це зв'язки на основі нашого життєвого досвіду.

Що таке стереотип?

Очікувана відповідь: упереджене ставлення до чогось або когось, нав'язане суспільною думкою.

Що таке сугестія?

Очікувана відповідь: це навіювання, переконання, вплив на свідомість інших, зміна їх поглядів.

Дякую за відповіді. Поміркуйте над таким питанням: миша - це красиво? (відповіді можуть бути кардинально протилежними). Дійсно, для когось - це потвора, а для когось - миле створіння. Це залежить від нашого ставлення, від нашого досвіду, уподобань. Миша - це миша, а епітет до неї ми підбираємо самі. Часом наше ставлення до людини, події, речі формується під впливом побаченої, прочитаної інформації. Недарма ж існує поняття маніпуляції свідомістю людських мас. Пропоную вам перевірити, наскільки змінюються наші асоціації в залежності від отриманої інформації. Об'єднаймось у 5 мінігруп (принцип утворення груп обирає учитель, наприклад, по 2 парти, що поруч). Кожна група отримує свою інформаційну картку. Завдання: розглянути ілюстрацію та опрацювати текстовий коментар до неї.  На основі отриманої інформації написати три асоціації до слова "чорний". П'ята група пише асоціації на основі власного життєвого досвіду.

Перша група

Очікувані відповіді: елегантність, стиль, мода

Друга група

Очікувані відповіді: знижки, покупки, гроші

Третя група

Очікувані відповіді: містика, тварини, потойбіччя

Четверта група:

Очікувані відповіді: жертви, агресія, пам'ять

П'ята група:

Очікувані відповіді: будь-що залежно від життєвого досвіду учнів/учениць. Найчастіше називають асоціації з негативною конотацією, оскільки традиційно чорний колір - це колір скорботи.

Підсумок: Отже, що означає чорний колір? 

Очікувана відповідь: багато чого, це залежить від контексту, у якому він вживається. Це може бути містика, знижки, жертви, стиль - зовсім не пов'язані між собою речі. Тобто на наші асоціації, наше сприйняття впливає інформація, яку ми отримуєю.

А чи можна завдяки інформації маніпулювати людьми?

Очікувана відповідь: звичайно, адже будь-який факт можна "помістити" у потрібну інформаційну оболонку. Від цього він сприймається по-різному. 

Як же уникнути подібних маніпуляцій?

Очікувана відповідь: критичне мислення, фактчекінг, неупереджене ставлення.

Очікувані результати:

Учні /учениці повторюють поняття стереотипів, маніпуляцій, впливу на свідомість; розуміють, що наше сприйняття багато в чому залежить від отриманої інформації, тому будь-які інформаційні джерела потрібно критично осмислювати, будь-яку інформацію перевіряти, а також самому не опускатися до рівня маніпуляцій, нав'язуючи комусь свою думку. Разом із тим учні/учениці удосконалюють навички роботи в команді, уміння дослухатися до думки оточення, виховують у собі толерантність


Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Поміркуйте, відповідь якої групи більше тяжіла до стереотипної думки. Обґрунтуйте свій вибір.

Очікувана відповідь: мабуть, це п'ята команда, адже вони не мали інформаційного тла, тобто асоціації повинні були будуватися на знаннях та враженнях, отриманих раніше. А кольори мають своє стереотипне визначення. Наприклад, червоний-пристрасть та агресія, рожевий - дівоча наївність тощо. Чорний асоціюють зі скорботою чи трауром. Через це навіть можуть бути якісь необґрунтовані коментарі людям, що надають перевагу чорному.

То чи можна серед ваших відповідей знайти правильні та неправильні?

Очікувана відповідь: ні, кожен має рацію, саме тому ми повинні завжди аргуметувати свою думку, але не нав'язувати її оточенню.

Як ви думаєте, яким чином виконане завдання пов'язане із сьогоденням?

Очікувана відповідь: люди опинилися у вирі інформації, вражень, думок, пропаганди. Саме тому важливо не піддаватися маніпуляціям, провокаціям, нав'язаним думкам. Якщо вам трапилася людина, що має кардинально протилежні вашим погляди, потрібно не проявляти агресію на її адресу, а з'ясувати, що саме послугувало основою для її суджень, яку інформацію має ця людина.


Використані джерела:
  1. Ворон - мудрий і містичний птах [Електронний ресурс].-Режим доступу:https://zelenvsit.cx.ua/voron-mudra-i-mistichnij-ptah.html .-Назва з екрана.
  2. Історія виникнення Чорної п'ятниці [Електронний ресурс].-Режим доступу:https://kalamar.ua/istorija-viniknennja-chornoi-p-jatnici/ .- Назва з екрана.
  3. Маленька чорна сукня: класика поза часом [Електронний ресурс].- Режим доступу https://etnoxata.com.ua/statti/moda-ta-stil/malenka-chorna-suknja-klasika-poza-chasom/ .-Назва з екрана.
  4. 15 травня - День пам'яті жертв політичних репресій [Електронний ресурс].-Режим доступу https://uinp.gov.ua/pres-centr/novyny/15-travnya-den-pamyati-zhertv-politychnyh-represiy .-Назва з екрана.

Ілюстрації 

https://uanp.org.ua/nejroteologiya-shho-pryhovuye-mozok-viruyuchogo/ 

https://uainfo.org/blognews/1454598909-chto-oboznachayut-lenty-.html 

 https://znaj.ua/history/230411-malenka-chorna-suknya-yak-koko-shanel-odyagla-vsih-zhinok-u-traur

 https://acc.cv.ua/news/world/chorna-p-yatnicya-bezgluzdi-ta-tragichni-vipadki-rozprodazhiv-38489


    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram