info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Українська література
Застосування: На уроці
Вік/клас: 9 клас
Методи: Групова робота, Індивідуальна робота, Критичне мисленння, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа)

ПІБ автора(ки) *: Кисленко Світлана Адольфівна

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Виноградівський ліцей Інгульської сільської ради Баштанського району Миколаївської області

Ваша посада*: вчитель української мови і літератури

Короткий опис вправи, анотація*: Вправа може бути інтегрована в один із предметів базової середньої освіти мовно-літературної галузі, зокрема, на уроці української літератури у 9 класі.

Тема, на якій можна застосувати – Лірика Тараса Шевченка періоду арешту й заслання. Цикл поезій «В казематі».

Орієнтовний час для виконання вправи – 20-25 хвилин.

Мета вправи/заняття*: Ознайомити учнів із визначенням «фактчекінг», формувати розуміння історичного та художнього контексту медіаповідомлень, сприяти розвитку творчої ініціативи, розвивати мотиваційні можливості дев’ятикласників та вміння вирізняти плагіат, фейки й інструменти маніпуляцій, формувати критичне мислення, свідому громадянську позицію,  виховувати високі літературні смаки.

Необхідне обладнання/матеріали*: Ноутбук, проєктор, смартфони, доступ до інтернету, 

Тарас Шевченко. Твори у 5-ти томах. Том 1, том 2, Київ : Дніпро, 1970.

Детальний опис вправи/уроку*:         

     У наш складний час пророче слово Тараса Шевченка – відомого національного  поета – є як ніколи актуальним. Проте, на жаль, у соціальних мережах та відеохостингах зустрічається чимало фейкових повідомлень щодо творчості Великого Кобзаря.

Запитання до учнів:

  • Чи відоме вам слово «фактчекінг»? Що воно означає?

Ознайомлення із основним поняттям

Фактчекінг – це перевірка фактів, яка спрямована на те, щоб виявити невідповідність між сумнівними фактами та дійсністю.

Останнім часом у медіапросторі ми натрапляємо на повідомлення, що містять цитати із творів Тараса Шевченка, які спроєктовані на сьогодення.

Звернімося до інтернет-ресурсів:  

Експериментальний  практикум:

  • Прочитайте повідомлення. Висловіть власну думку про наведені вірші «Кацап», «Тихо плаче Україна». Зверніть увагу на дату його написання – 1851 рік.
  • Які слова та рядки вам здалися «дивними», що не відповідають часу, є «осучасненими», не властивими стилю Тараса Шевченка?

(від Курил до Кремля, вживання дієслів середнього роду, іменники із суфіксами згрубілості, у текстах присутні граматичні та пунктуаційні  помилки, відсутнє першоджерело).

Звернімося до фактів із біографії Тараса Шевченка. 

Історична довідка

         Нам відомо, що 5 квітня 1947 року Тараса Григоровича було заарештовано й в супроводі жандармів відправлено до каземату  міста Петербурга. Саме тут поетом  написано відомий цикл поезій  «В казематі», що датується 1847 роком. Після вироку Шевченка відправлено в Оренбург. 

        Невдовзі засланому поетові всміхнулася крихта куцого щастя: у 1848 році його взяли художником у наукову експедицію під керівництвом О. Бутакова для вивчення  й опису Аральського моря. Повернувшись до Оренбурга, Шевченко завдяки доброзичливому ставленню начальства відчуває відносну свободу. Проте так було недовго.

        За доносом одного із офіцерів у поета було вчинено обшук і переведено до Новопетрівського укріплення на півострові Мангишлак. Це було у жовтні 1850 року. Умови тут були жахливими. Навколо пустеля, пісок і солона вода. Клімат такий шкідливий, що солдатів змінювали через два роки. У цій мертвій глухомані поет перебував сім! років. Важкі умови життя, муштра й солдатчина підкосили здоров’я Тараса, тому написаних творів цього періоду практично не було.

Підтвердження того, що  вірші «Кацап», «Тихо плаче Україна» є фейковими, знаходимо за посиланням:

https://voxukraine.org/fejk-taras-shevchenko-ye-avtorom-virshiv-katsapi-ta-a-shho-brati-prospali-volyu/

     Зверніть увагу! У повному зібрання творів Тараса Шевченка у 5-ти томах, а саме – у 1 та 2 томах, де зібрана поезія  з 1837 до 1861 років, таких рядків не знаходимо.

Приклади власне Шевченкових рядків:

Та не однаково мені, 

Як Україну злії люде

Присплять, лукаві, і в огні

ЇЇ, окраденую, збудять…

Ох, не однаково мені.

     *  *  *

Смирітеся, молітесь богу

І згадуйте один другого.

Свою Україну любіть.

Любіть її… Во время люте, 

В остатню тяжкую минуту

За неї господа моліть.

           *  *  *

Любітеся, брати мої,

Украйну любіте.

І за неї, безталанну, 

Господа моліте. (Тарас Шевченко. Твори у 5-ти томах. Том 2. С. 7, 9, 17)

Очікувані результати*:

 Формування предметних компетентностей:

  • власне читацької: здатність взаємодіяти з художнім твором;
  • комунікативно-мовленнєвої: розуміння специфіки мови художнього твору, стилю письменника;
  • продуктивної: залучення учнів до дослідницької роботи;
  • навчально-пізнавальної: уміння учнів працювати з різноманітною інформацією в умовах пошуку та дослідження;
  • особистісної: вміння виявляти самостійність, організовувати свою діяльність, володіти правилами співробітництва.

Формування ключових компетентностей:

  • комунікативної: вироблення умінь комунікативно виправдано користуватися засобами мови;
  • інформаційної: формування дослідницьких умінь та навичок, які передбачають використання різноманітних джерел – медіа та допоміжної літератури, пошукових сайтів;
  • соціальної: виховання свідомого ставлення учнів до власного майбутнього та майбутнього своєї країни;
  • полікультурної: здатність учнів критично оцінювати здобуту інформацію, розуміти нестандартність кожної особистості.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*

Формулювання висновків

Ще раз перечитавши поезію Великого Кобзаря, ми пересвідчилися: не варто довіряти всьому, що бачимо і читаємо в медіапросторі. Критично сприймати інформацію, уміти її перевірити, бути пильними – важлива й необхідна умова медіаграмотності.

Використані джерела*

  1. Гороховський О. Фактчек як тренд розслідувань: можливості та перспективи. Практичний посібник. Прага : KUFR, 2018.
  2. Інфомедійна грамотність онлайн: посібник для тренера / за заг. ред. Тараненко О. / Розроблено в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність». Київ : IREX, 2021. 400 С.
  3. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні у новій редакції, схвалена 21.04.2016 Президією Національної академії педагогічних наук України. URL: https://ms.detector.media/mediaosvita/post/11048/2010-09-29-kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosviti-v-ukraini/
  4. Мірошниченко П., Гороховський О., Мельникова-Курганова О., Островська Н. Фактчекінг і медіаграмотність: словник термінів. Київ : ГО «Центр аналітики і розслідувань», 2020. 79 с.
magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram