Предмети: Гурток, Дизайн, Технології і трудове навчання, Факультатив Застосування: На уроці, Поза уроком, Поза школою Вік/клас: 10 клас, 11 клас, 9 клас, Навчання впродовж життя Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Дискусія, Індивідуальна робота, Критичне мисленння, Мозговий штурм, Проєктна робота Теми медіаграмотності: Етика в медіа, Критичне мислення, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Новинна грамотність, Пошук і збір інформації, Цифрове здоров’я
ПІБ автора(ки) *: Махінько Ольга Кіровна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Середня загальноосвітня школа № 77 м. Львова з поглибленим вивченням економіки та управлінської діяльності з українською мовою навчання
Ваша посада*: вчитель трудового навчання та технології
Короткий опис вправи, анотація*:
Вправа для виконанні на уроках трудового навчання та технології при роботі над проектами «Вироби в етностилі», «Вироби для власних потреб» , «Техніка декоративно-ужиткового мистецтва», «Дизайн предметів інтер’єру» для учнів 9-10 класів. На уроці під час вивчення теми «Вибір та обґрунтування проєкту» використані відеороліки, матеріали з Інтернет-ресурсів, які дають змогу привернути увагу на необхідність відродження та збереження своїх національних традицій.
Мета вправи/заняття*:
організувати навчальну діяльність з формування вміння працювати з інформацією із застосуванням цифрових технологій (користуватися QR кодом), практичного застосування знань, умінь і навичок;
вчити знаходити оптимальні способи досягнення поставленої мети, оцінювати отримані результати, корегувати вміння організувати свою діяльність, співпрацювати з іншими учнями;
удосконалювати навички інфомедійної грамотності;
розвивати логічне й критичне мислення учнів;
сприяти розвиткові творчих здібностей учнів, бажанню зберігати родинні традиції, не забувати своєї національної культури, збільшувати інтерес до української автентичності - народної та культурної спадщини України.
Необхідне обладнання/матеріали*:
Мультимедійне обладнання, смартфони, підключення до мережі Інтернет, роздруковані картки для самостійної роботи з QR кодом.
Детальний опис вправи/уроку*:
Підготовчій етап
При виконання вправи застосовується технологія перевернутого навчання.
Перевернутий клас (навчання) (англ.flipped classroom) — принцип навчання, за яким основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час аудиторної роботи виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації вчителя тощо. Принцип був запропонований у 2007 році учням Вудландської школи в штаті Колорадо (США) двома вчителями природничих наук — Джонатаном Бергманом та Аароном Самсом. Вони почали створювати короткі відеоподкасти з матеріалами лекцій, які учні мали переглядати вдома. Уроки ж присвячувались лабораторним роботам, а також відповідям на питання від учнів.
Переваги методу
Учень отримує знання тоді, коли йому зручно, а не тільки за умови появи на уроці. Це може бути і відео, завантажене на смартфон чи планшет, аудіолекція, завантажена на плеєр.
Учень засвоює матеріал у своєму темпі, може подивитися відео або прослухати аудіо стільки, скільки вважає за потрібне, зробити паузу для конспекту або простого сприйняття нової інформації.
Формат індивідуальних консультацій з учителем допомагає дітям позбутися фрустрації і страху не зрозуміти новий матеріал. Це також допомагає вчителю бачити прогрес і рівень розуміння кожного окремого учня.
На уроках час не витрачається на виклад нового матеріалу, завдяки чому створюється більше можливостей для застосування знань.
Методика не вимагає спеціальних дорогих технічних пристроїв. Для реалізації роботи в межах «перевернутого класу» може знадобитись звукозаписний пристрій (диктофон, мікрофон), камера або вебкамера, комп'ютер зі стандартним програмним забезпеченням.
Учні можуть використовувати більшу кількість додаткових джерел при самостійній підготовці вдома: інтернет, домашні книги, словники і т. д.
На уроці учні діляться на 3 групи (етнографи, дизайнери, мистецтвознавці) та отримують карточки з QR кодоми для самостійного опрацювання дома. Анонсуючи отримання завдання, виконання якого потребує перебування у віртуальному медіапросторі, вчитель нагадує учням про особливості, переваги та загрози Інтернету. Використовуючи інтерактивну вправу «Мозковий штурм», під час якої учні згадують правила поведінки в Інтернеті, механізми уникнення небезпек та викликів, пов’язаних з перебуванням у соціальних мережах.
Група 1. Етнографи
1. 2. 3.
4. 5. 6.
Група 2. Дизайнери
1. 2. 3.
4. 5. 6.
7.
Група 3. Мистецтвознавці
1. 2. 3.
4. 5. 6.
Під час уроку
Інтерактивний етап.
На уроці кожна група на підставі опрацьованої інформації презентує свої дослідження. Разом з вчителем учні обговорюють представлену інформацію та проводять диспут на тему «Писанка - символ України.
Залучення багатьох джерел та обмін інформацією, дозволяє учням зрозуміти широкі можливості медіа простору для самоосвіти.
Як Ви прокоментуєте ці слова : доки люди писатимуть писанки, доти у світі існуватиме любов. І справді, тільки велика любов може творити такі дива гармонії та уяви.
Вчитель: Навесні ми відзначаємо одне з найбільших християнських свят -Великдень. Це свято весняного пробудження природи та добрих справ. Символами свята є усе, що символізує Вічне Життя, Оновлення та Світло: паска, крашанка, або писанка, світло пасхальної свічки.
Писанка - це традиційний символ Пасхи. «Писанка – це неповторне багатство, яке треба берегти як безцінний скарб і пишатися ним перед усім світом».
Завдання для самостійного опрацювання:
«Створи писанку – запали весняне сонце» - розроби власну писанку використовуючи відомі тобі технікі декоративно-ужиткового мистецтва.
Очікувані результати*:
Трудове навчання/ технології
знаходить, відбирає та оцінює актуальну інформацію для виявлення творчого задуму [проблеми], визначає достовірність джерел;
обговорює спільно з іншими особами наявні особистісно та соціально важливі проблеми для розв’язання їх у проекті;
характеризує декоративно-ужиткове мистецтво та ремесла як окремий напрям дизайну;
розрізняє автентичні твори, стилізовані вироби, вироби в етностилі, науково інтерпретуючи власні знання;
визначає ознаки декоративно-ужиткового мистецтва за етнографічними регіонами України;
вивчає історію розвитку традиційних ремесел і декоративно-ужиткового мистецтва як основу пізнання себе, народної культури і створення сучасних виробів в етностилі;
вивчає історію розвитку традиційних ремесел і декоративно-ужиткового мистецтва як основу пізнання себе, народної культури і створення сучасних виробів в етностилі.
Інфомедійна грамотність
критично ставиться до інформації;
здійснює самоконтроль, рефлексію;
визначає мету інформації; формулює теми та ідеї почутої/побаченої інформації;
знаходить, опрацьовує і зберігає інформацію; аналізує її зміст;
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*:
Сходи успіху
Цей прийом допомагає учням оцінити свою діяльність на кожному етапі уроку. Учителі зможуть за допомогою сходинок скоригувати роботу дітей, щоби заняття стали більш ефективними. Що для цього потрібно? Учні беруть аркуш паперу та малюють на ньому сходи (мінімум – 3). Далі кожну сходинку необхідно підписати.
нічого не зрозумів, залишилися питання, все зрозумів;
потрібна допомога, маю додатково повторити, майже все зрозумів, упевнений у власних знаннях;
почув і забув, почув і не зрозумів, побачив і запам'ятав, виконав і зрозумів, зможу пояснити іншим;
мені ще варто багато працювати, щоби досягти чудових результатів, у мене є невеликі результати і на досягнутому я не збираюся зупинятися, у своїй навчальній діяльності я досягнув висот.
Примітка. Сходи успіху можна намалювати на аркуші паперу, на дошці або показати на слайді. Учні мають позначити ту сходинку, на якій знаходяться. Загальна дискусія допоможе виявити прогалини в опрацьованому на уроці навчальному матеріалі.
Якщо Україна дала світові писанку, то Буковина — особливу писанку, з бісеру, витвір унікальної бісерної культури, притаманної саме землі синіх гір та буків... - http://surl.li/fkdly