ПІБ автора(ки) *: Каленська Оксана Анатоліївна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Миколаївський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Роменської міської ради Сумської області
Ваша посада*: Заступник директора з НВР
Матеріали вправи :https://docs.google.com/presentation/d/11vh-Za3dl1szbBFlz4CXj3ggdevqwitR/edit?usp=share_link&ouid=103403636729208077893&rtpof=true&sd=true
Короткий опис вправи, анотація*: Прийом «алюзії» допомагає натякнути на тоталітарний режим, втрату особистості та індивідуальності у тоталітарному суспільстві; «думка на обличчі» розвиває емоційний інтелект та вчить сприймати й критично оцінювати інформацію; мистецький паралелізм демонструє взаємодію літератури з іншими видами мистецтва, вчить порівнювати літературні тексти з їхнім утіленням у кіно; хмаринка слів допомагає встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Мета вправи/заняття*: підвищити медіаграмотність серед учнів.
Необхідне обладнання/матеріали*: відео, інтерактивна дошка.
Детальний опис вправи/уроку*:
Тема : Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопії «1984» Оруелла. Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості.
Очікувані результати учнів
Предметні компетентності:
важливість вияву ініціативи в суспільному житті; уміння формувати , висловлювати й обстоювати свою думку; формувати аналітико-дослідницькі навички, розвивати аналітичне мислення, творчі здібності, поповнювати словниковий запас.
Ключові компетентності:
уміння вчитися: навички самостійної роботи; пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі та емоційного інтелекту; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційну: уміння працювати з текстом; критично сприймати інформацію; сприймання інформації з відеоматеріалів; навички аналізу інформації; здоров’язбережувальну: розуміння цінності життя; загально-культурну: читацькі інтереси; гуманістичний світогляд.
Тип уроку: комбінований з елементами медіаграмотності.
Обладнання: презентація, відео фрагменти фільмів.
Хід уроку
Люди просять мене пророкувати майбутнє,
а я хочу всього лише запобігти йому.
Рей Дуглас Бредбері
Завдання уроку:
сприймати, розуміти, критично оцінювати, інтерпретувати інформацію;
установлювати причино-наслідкові зв’язки;
використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань;
розвивати емоційний інтелект;
уміти відстоювати власну позицію та думку;
демонструвати взаємодію літератури з іншими видами мистецтва, порівнювати літературні тексти з їхнім утіленням у кіно;
усвідомлювати важливість рішучої боротьби проти тоталітарної системи, страху й рабської покірності;
усвідомлювати особисту відповідальність за збереження миру, природи, демократичних засад, життя на планеті Земля.
Ми з вами живемо у XXI столітті, де повно технологій та розваг. І читання книжки відійшло на задній план. Діти, чи треба нам читати книжки?
Перегляньте бук трейлер (слайд 2)
Експрес-бесіда
Складіть синкан.
Тоталітарний режим
Безжальний, жорстокий
Вбиває, нехтує, стирає
Тоталітарний режим руйнує особистість
Контроль
Перегляньте відео та скажіть, хто з героїв на ньому зображений?
Які думки майнули на обличчі Вінстона Сміта та О’Браєна?
Прийом мистецького паралелізму. Вдома ви мали знайти твори, які показують майбутнє життя людства.
1.Олддос Гакслі у своєму романі-антиутопії «Прекрасний новий світ» 1932 року показує суспільство, у якому відкидають будь-які прояви індивідуальності. У світі, який створив Гакслі, панує мир та злагода, але люди позбавлені можливості думати.
2. Роман Ярослава Мельника «Маша, або Постфашизм». Автор показує життя у четвертому тисячолітті. До влади прийшли прихильники фашизму, а людство розділилось на дві групи: власне людей та на стор – істот із людським тілом, але свідомістю тварин. Книга змушує замислитись, що ми робимо із своїм життям та яке суспільство формуємо кожним вчинком і ставленням до інших.
3. «Шосте вимирання: неприродна історія» Елізабет Кольберн. Світ уже пережив п`ять хвиль вимирання, і авторка переконана, що шоста хвиля не за горами. Неймовірні обсяги спалювання корисних копалин катастрофічно впливають на клімат, атмосферу, океан, що незабаром призведе до вимирання усього живого на Землі. У своїй книзі Кольберн описує прекрасні явища та не менш прекрасні місця нашої планети і змушує замислитися над тим, що чекає на нас, якщо ми не змінимо власне ставлення до оточення та самих себе.
V. Рефлексія
Випишіть із хмаринки слів поняття та скажіть як вони пов’язана із твором «1984»?
(Духовні цінності, які втратило суспільство у романі).
Отже, ми бачимо, що «стирання» особистості, тоталітарний контроль, відсутність моральних цінностей не можуть зробити людину щасливою. Ми маємо врахувати всі застереження письменників, щоб не прийти до сумного майбутнього, де життя людини буде нічого не варте та й сама людина буде не важлива.
Які завдання уроку ми виконали на 100%, а які не повністю? Чому?
1. Перегляньте фільми, зняті за романом Джорджа Оруелла «1984» (британський фільм-антиутопія, драма режисера Майкла Редфорда та режисера Майкла Андерсена:
https://www.youtube.com/watch?v=84TON0F-iiE&t=1777s , https://www.youtube.com/watch?v=CGdDubju1w4&t=4640s) та порівняйте: в чийому виконані Вінстон та Джулія найбільше відповідає вашому уявленню про них.
2.Напишіть висловлювання «Яким я уявляю людство через 100 років?»
Закінчити урок хочу словами Рея Дугласа Бредбері: «Я повинен вас примусити повірити в любов, життя…Я передаю людям свою любов до життя. Я хочу, щоб у них пробудилися найкращі людські почуття, щоб вони полюбили цей світ, який потрібно всім нам берегти».
Очікувані результати*: Предметні компетентності:
важливість вияву ініціативи в суспільному житті; уміння формувати , висловлювати й обстоювати свою думку; формувати аналітико-дослідницькі навички, розвивати аналітичне мислення, творчі здібності, поповнювати словниковий запас.
Ключові компетентності:
уміння вчитися: навички самостійної роботи; пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі та емоційного інтелекту; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційну: уміння працювати з текстом; критично сприймати інформацію; сприймання інформації з відеоматеріалів; навички аналізу інформації; здоров’язбережувальну: розуміння цінності життя; загально-культурну: читацькі інтереси; гуманістичний світогляд.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*: Отже, ми бачимо, що «стирання» особистості, тоталітарний контроль, відсутність моральних цінностей не можуть зробити людину щасливою. Ми маємо врахувати всі застереження письменників, щоб не прийти до сумного майбутнього, де життя людини буде нічого не варте та й сама людина буде не важлива.
Використані джерела*: Відео з Y-tube; медіаосвіта та медіаграмотність: підручник/ / Ред.-упор. В. Ф.Іванов, О. В. Волошенюк; За науковою редакцією В. В. Різуна.— Київ: Центр вільної преси, 2012. — 352 с.