info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Англійська мова, Громадянська освіта, Захист України, Інформатика, Історія, Медіаграмотність в умовах війни, Технології і трудове навчання
Застосування: На уроці, Поза уроком, Поза школою
Вік/клас: 10 клас, 11 клас, 12 клас, 5 клас, 6 клас, 7 клас, 8 клас, 9 клас
Методи: Групова робота, Ігрова діяльність, Індивідуальна робота, Критичне мисленння, Мозговий штурм, Проєктна робота, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Violence, Етика в медіа, Інфобезпека, Критичне мислення, Маніпуляція, Медіасоціалізація, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Мова ненависті, Новинна грамотність, Пошук і збір інформації, Цифрове здоров’я
П.І.Б. автора: Сулейманова Тетяна Сергіївна
Короткий опис вправи, анотація:

Учні працюючи індивідуально та в командах беруть участь у проєкті зі створення безпечного для себе цифрового контенту, а також навчаються розпізнавати фейкову інформацію, перевіряти джерела публікації та протидіяти дезінформації.


Мета вправи/заняття:

навчити учнів розрізняти фейкові світлини та новини і зберігати у безпеці своє приватне життя у соц. мережах.


Необхідне обладнання/матеріали:

комп’ютер або інтерактивна дошка, фоторамка, телефон або камера, фоторедактори, фото учнів, картинки для жеребкування, роздатковий матеріал з фото для роботи у групах.


Ця проєктна робота складається з кількох етапів та підійде для учнів 5-12 класів. Її можна виконувати як під час уроків у класній кімнаті, так і за межами кабінету на відкритому просторі. Учні можуть використовувати комп'ютерні технології, дизайн, рамки, фотошоп або хенд-мейд для створення свого зображення.

Вчитель пропонує учням взяти участь у творчій проєктній роботі, яка називається "В об'єктиві".

Попередньо учні отримали домашнє завдання: створити свою хенд-мейд рамку для фото або підготувати улюблені програми для обробки та дизайну фотографій на своєму гаджеті. І першим етапом є створення свого зображення в об'єктиві. Вчитель пропонує своїм учням у якості домашнього завдання на наступний урок взяти саморобну рамку та камеру, або ж заздалегідь підготовлений гаджет і зробити селфі. Учні самі вирішують під яким кутом знімати себе, який периметр охоплювати на фото і який фон вибрати, яку ескпозицію створювати, що обрізати чи додавати. Це творча робота, у ній немає неправильного зображення.

На другому етапі вчитель збирає фото своїх учнів та транслює їх на екрані або розвішує у класній кімнаті. Завдання учнів уважно розглянути фотографії однокласників та під час загального обговорення відповісти на такі запитання:

- що вони найчастіше бачать на фото?

- що видно на задньому фоні?

- чи видно інших людей або тварин на задньому чи передньому фоні?

- Чи можна здогадатися, де було зроблено це фото? Чому "так" чи "ні"?

- Яке враження створюється про людину, дивлячись на фото? Що можуть розповісти нам подробиці на фото?

Вчитель разом із учнями приходять до висновку, що кожен із них є виробником медіа. І саме він або вона вирішує, що залишити або що прибрати з відео чи фото. Споживач же отримує лише кінцевий результат, не знаючи про історію створення цього фото та виконані з ним маніпуляції.

На третьому етапі учні працюють із наочним матеріалом у групах. Варіантів об'єднання за командами є безліч. Один із них: заздалегідь приготувати невеликі картинки на певну тематику (книги, кіно, газети, телебачення, соц.мережі тощо), що є популярними джерелами та засобами інформації. Залежно від того, що витягнув кожен із учнів, вони об'єднуються в 4-5 команд і одержують два-три варіанти однієї й тієї ж фотографії. За групами вони обговорюють побачені фото, нові деталі другого фото, відмінність між ними, а також вплив першого і другого варіанта на підсвідомість і думку людей. Потім кожна команда презентує свої зображення перед усім класом, аргументуючи свою точку зору за наступними критеріями:

  • чи приховує або, навпаки, висвітлює фейкове фото тему жорстокості та насилля;
  • чи є етичними ці фото;
  • як сприймає команда реальне та фейкове фото, які відчуття вони викликають та на що спонукають;
  • які маніпуляції з фото були помічені;
  • чи транслюють реальні та фейкові фото мову ненависті;
  • як фейкові світлини можуть вплинути на нас.

Очікувані результати:
  • учні відчують себе справжніми кріейторами медіа;
  • на власному досвіді зрозуміють вплив світлин на формування власної думки та ставлення до тих чи інших предметів;
  • навчяться перевіряти достовірність інформації;
  • дізнаються про вплив власного медіа контенту на оточуючих, що дозволить їм краще захищати свою особисту інформацію у соц.мережах.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Учнів просять взяти участь в опитуванні та перейти за посиланням на портал mentimeter, де вони мають поділитися своїми враженнями від проєкту, а також користю отриманих навичок та знань.

Відповіді учнів вчитель у режимі реального часу транслює на екрані чи інтерактивній дошці.


Використані джерела:
  1. Josh Phillips, Jennie King, Iris Boyer and Alexia Augeri "Young Digital Leaders 2019: From Safety to Citizenship Online".

    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram