Предмети: Англійська мова, Біологія, Географія, Громадянська освіта, Гурток, Дизайн, Етика, Зарубіжна література, Захист України, Інформатика, Історія, Математика, Медіаграмотність в умовах війни, Мистецтво, Німецька мова, Основи здоров’я, Правознавство, Природознавство, Технології і трудове навчання, Українська література, Українська мова, Факультатив, Фізика, Фінансова грамотність, Хімія, Я досліджую світ
Застосування: На занятті в дитсадку, На уроці, Поза уроком, Поза школою
Вік/клас: 1 клас, 10 клас, 11 клас, 12 клас, 2 клас, 3 клас, 3-4 роки, 4 клас, 5 клас, 5-6 років, 6 клас, 7 клас, 8 клас, 9 клас, Навчання впродовж життя, Студенти
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Дебати, Декодування, Дискусія, Індивідуальна робота, Кейси, Критичне мисленння, Проєктна робота, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Етика в медіа, Інфобезпека, Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаринок, Медіасоціалізація, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Новинна грамотність, Пошук і збір інформації, Стереотипи, Цифрове здоров’я
П.І.Б. автора: Пилипчук Світлана Володимирівна
Короткий опис вправи, анотація: Вправа "Інформація. Шлях медіаграмотності" передбачає практичну аналітичну діяльність однієї людини, або групи осіб. Учасникам/учасницям презентується інтелект-карта, що пропонує шлях аналізу будь-якої інформації в легкій та зрозумілій формі, з нотками гумору.
Для початку, авдиторії пропонується інформація, якась новина з соціальних мереж (фото, відео, мем, стаття тощо).
Як сказано у притчі про три сита "перш ніж щось сказати просій це через три сита: чи правда це, чи не зашкодить це комусь, чи принесе користь…" (джерело притчі https://dyvensvit.org/blogs/1012797/)
Так і учасникам та учасницям потрібно просіяти представлену їм інформацію через ці сита, а ще через аналіз, синтез і логіку.
Тобто, буквально, пройтися шляхом, що пропонує карта і визначити для себе
- чи можна цю інформацію відкривати;
- чи варто брати до уваги;
- чи потрібно коментувати, реагувати, поширювати.
Мета вправи/заняття:
- навчити авдиторію критично і аналітично сприймати інформацію, що є навколо;
- допомогти визначити чітку логіку, послідовність і кроки, що допоможуть відсіяти фейки, маніпуляції, дезінформацію та ІПСО;
- привести до усвідомлення, що всю інформацію, насамперед, потрібно сприймати як чиюсь думку, а не факт і лише після логічних та інтелектуальних маніпуляцій визначати чи варта вона вашої уваги та реакції.
Необхідне обладнання/матеріали:
- проєктор/мультимедійна дошка/ телевізор тощо;
- роздруковані Інтелект-карти в кожного учасника та учасниці, або розіслані на e-mai чи гаджет
- при письмовому виконанні вправи - аркуші паперу і ручки/олівці;
- при віддаленому виконанні вправи - онлайн-дошка чи стіна, де б учасники могли б залишити свої висновки і міркування;
- логіка та критичне мислення)
Таймінг вправи дуже індивідуальний - залежно від потреб і запитів. Найкраще проводити у формі тренінгу у групі до 10 осіб.
Можна розглянути лише один приклад інформації за картою, а можна декілька.
Можуть висловлюватися бажаючі, або усі (індивідуально чи групова робота).
Алгоритм роботи
- ОЗнайомлення із темою заняття і метою.
- Отримання інформації для аналізу - одна на клас/групу, або кожному/ кожній.
- Ознайомлення з Інтелект-картою та пояснення специфіки роботи з нею.
3.1. Визначаємо вид інформації (фото, текст, відео тощо)
3.2. Рухаємося по стрілках. Приймаємо як аксіому, що це може бути просто думка однієї людини, а не факт.
3.3. Проходимо три логічні кроки - просіюємо через три сита, перш ніж відкрити інформацію чи посилання, відреагувати чи поширити.
(за матеріалами карти).
4."Крок вліво" і "Крок вправо" -
якщо треба експрес-аналіз, або повний розбір інформації.
Розуміємо, що будь-яка інформація може бути просто чиєюсь думкою, таким собі творчим самовираженням, але якщо матеріал дууужее актуальний і треба "кров з носа" визначити чи вона правдива - робимо "Крок вліво" і визначаємо чи підтверджується інфа офіційними або авторитетними джерелами. Якщо ні - видихнули, змирились і пішли далі.
Якщо ж, підтверджується, робимо "Крок вправо" - перевіряємо матеріал на 5 основних критеріїв: авторство, дату і час, баланс фактів та думок, наявність плагіату і води, ознаки маніпуляцій і ІПСО.
- Робимо висновок про матеріал. Якщо вартий довіри - відкриваємо, коментуємо поширюємо.
- Прекрасно, якщо представлена інформація/ матеріал буде взятий з реальної стрічки соціальних мереж чи видань і аудиторія зможе в реальному часі, як це робиться в повсякденному житті, перевіряти, аналізувати його і по завершенні роботи, якщо він виявиться вартим довіри - відкриє, відреагує та поширить.
Деталі та саму Інтелект-карту можна знайти за посиланням https://drive.google.com/drive/folders/11OzLm5TNhF6XcYJQwLGd6fg84ao3fJlL
Очікувані результати: Учасники та учасниці
- Аналізують за поданою картою, її логікою, інформацію з якою зустрічаються в повсякденному житті.
- Чітко розуміють, що шлях медіаграмотності починається з усвідомлення, що всі повідомлення, матеріали, фото та відео - будь-який вид інформації з якою вони зустрічаються, це насамперед, чиєсь самовираження, а не факт чи істина.
- Розуміють, що контакт з інформацією починається з моменту її відкриття чи натиснення на посилання, навіть якщо нічого не читали, не коментували, не сприйняли.
- Критично мислять, співставляють інформацію із своїм баченням, перевіряють і аналізують.
- Розуміють, що не варто необдумано реагувати, чи поширювати інформацію.
- Уміють перевіряти інформацію фактично.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Авдиторія складає white and dark list із матеріалів, які опрацювала.
Блокує, банить чи подає скарги на неправдиву, фейкову інформацію.
Відкриває, коментує, висловлює свою думку щодо… поширює безпечну інформацію.
Керівник/спікер проводить підсумки роботи, збирає відгуки і пропозиції.
За одне заняття має бути повноцінно проаналізована хоча б одна новина, фото, відео тощо.
Найбільш активні учасники та учасниці отримують заохочення.
Усі учасники та учасниці по завершенні заняття отримують поради, чи письмовий перелік ресурсів, якими можна скористатися, щоб перевірити будь-який вид інформації на достовірність, або знайти фахові поради з медіаграмотності.
Використані джерела: Використані джерела:
- Карта створена повноцінно у ресурсі www.canva.com.
- Притча https://dyvensvit.org/blogs/1012797/)
- Вправа розроблена на основі курсів, ініціатив з медіаграмотності та ресурсів, що просувають медіаграмотність в маси фахово: EdEra, Orometeus Kуншт, Фільтр, Накипіло, АУП, НотаЄнота, ІМІ, Суспільне, Громадське, StopFake, По Той Бік Новин, Detectormedia тощо