info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Географія, Громадянська освіта, Фінансова грамотність
Застосування: На уроці, Поза школою
Вік/клас: 9 клас, Навчання впродовж життя
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Дискусія, Індивідуальна робота, Критичне мисленння, Проєктна робота
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Пошук і збір інформації, Реклама

ПІБ автора(ки) *: Таранюк Майя Іванівна

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: КЗ «Вороновицький ліцей» Вороновицької селищної ради Вінницької області

Ваша посада*: учитель географії

Короткий опис вправи, анотація*:

Для реалізації наскрізних змістовних ліній, в процесі вивчення суспільної географії, не завжди потрібно оперувати глобальними величинами. Погляд на будь-яке явище чи об’єкт, через призму власного досвіду, пошукової діяльності, уміння аналізувати інформацію   допомагає здобувачам освіти краще зрозуміти суть поняття та зробити необхідні висновки.

Після 24 лютого 2022 року наше життя вже не буде колишнім… Війна принесла українському народу багато горя, непоправних втрат; додала в наш лексикон   нові слова і терміни. Blackout та віялові вимкнення нагадали про важливість електроенергії у всіх сферах господарської діяльності, спонукали шукати альтернативні джерела живлення як на рівні держави, так і на рівні окремих домогосподарств… 

            Вправа «Пошук альтернативи» розвиває критичне мислення та медіаграмотність; спонукає задуматися  над важливістю  нетрадиційних джерел енергії; вчить оцінювати економічні та екологічні переваги використання альтернативних відновлюваних джерел енергії для потреб родини/країни.

Мета вправи/заняття*:

  • сформувати у здобувачів освіти уявлення про альтернативне виробництво електроенергії в масштабах країни та окремих домогосподарств (типи електростанцій, фактори їх розміщення, переваги та недоліки);
  • розвивати вміння використовувати наукові факти для формулювання власних суджень;
  • розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації, вирізняти достовірну інформацію, перевіряти достовірність джерел і створювати власні медіаповідомлення;
  • виявляти маніпулятивні технології та протистояти їм, розрізняти наукові факти та інтерпретувати їх;
  • формувати критичне мислення, вміння висловлювати і аргументувати свою думку, робити висновки. 

Необхідне обладнання/матеріали*

мультимедійна дошка; індивідуальні цифрові пристрої здобувачів і здобувачок освіти з доступом до мережі Інтернет; картки-опитувальники для учасників групи «Споживачі»; зошити; ручки. 

Детальний опис вправи/уроку*:

Випереджаюче завдання:  

  • Опрацювати матеріал підручника §22.
  • На платформі Human переглянути запропоновані матеріали, щодо ситуації в енергетичній системі України під час повномасштабного вторгнення Росії. 
  • Завдання по групах 

І група «Споживачі» отримують завдання обговорити зі своєю родиною такі запитання:

  1. Чи існує необхідність використання альтернативних джерел енергії в світі, в Україні, в приватних домогосподарствах? Чому?
  2. Який вид альтернативного виробництва електроенергії доцільно використовувати на Вінниччині? Чому?
  3. Скільки родина використовує електроенергії (в середньому) за місяць, рік? Яка вартість використаної електроенергії?
  4. Якщо б родина вирішила встановлювати автономне джерело електроенергії, то який варіант би обрали? Чому?

«Споживачі» отримують опитувальник у якому будуть фіксувати своє ставлення до проблеми доцільності використання відновлюваних джерел електроенергії у приватних домогосподарствах нашого регіону. На кожному етапі опрацювання інформації потрібно розділити 10 балів між 3 варіантами. 

 Сонячні батареїВітрова електростанціяБіоустановка
Обговорення в родині    
Опрацювання матеріалу в підручнику   
 Реклама    
Інформація від продавця (маркетолога)   
Інформація від експерта з якості та доцільності   
 Остаточний вибір    

Учасники ІІ, ІІІ, IV груп отримують завдання знайти та опрацювати сайти в мережі Інтернет, що, на їх думку, допоможуть отримати необхідну й, максимально, достовірну інформацію  для їх завдання. Попередньо, учасники  узгоджують   три варіанти альтернативних видів електроенергії, що доцільно використовувати в нашій місцевості (наприклад: СЕС, ВЕС, біоелектростанції).

ІІ група «PR-менеджери»  готуються прорекламувати альтернативні джерела енергії. За зразками реклами із мережі Інтернет створюють свій медіапродукт.  Вид реклами (відео, плакат, слоган) обирають на свій розсуд. 

ІІІ група «Маркетологи» готують інформацію про переваги й перспективи кожного з видів альтернативного отримання електроенергії. 

IV група «Експерти з якості та доцільності»  готують інформацію про недоліки кожного з альтернативних видів отримання електроенергії та їх економічну доцільність у приватних господарствах.

Хід вправи 

Проблемне питання:

Чому російська армія постійно здійснює  обстріл об’єктів енергетичної інфраструктури України?

Робота в групах

  1.  «PR-менеджери»  анонсують типи відновлюваних джерел енергії, які обрані, як потенційно, можливі для використання на Вінниччині та рекламують кожний із них.
  2. «Маркетологи» пояснюють спосіб отримання електроенергії сонячними батареями, вітровими електростанціями, біоустановками та переваги кожної з них.
  3. «Експерти з якості та доцільності» вказують на недоліки кожного з варіантів (взагалі та для нашої місцевості, зокрема), звертають увагу на їх вартість, термін за який реально повернути кошти за установку.  
  4. «Споживачі», які протягом вправи фіксували своє бачення проблеми в паперовому варіанті таблиці та на дошці Padlet, роблять остаточний вибір. Обговорюють його в своїй групі та узагальнюють результат. 
  5. На екран мультимедійної дошки виводиться дошка Padlet з індивідуальними  записами учасників групи «Споживачі» та узагальненим результатом.
  6.   Один представник від групи «Споживачі» оголошує узагальнені результати та аналізує  яка інформація найбільше вплинула на остаточний вибір.  

Очікувані результати*:

Опрацьовуючи та аналізуючи інформацію з різних інформаційних джерел, здобувачі освіти формують  уявлення про альтернативне виробництво електроенергії в масштабах України та окремих домогосподарств;  на основі критичного осмислення фактів, власних суджень роблять висновки щодо необхідності перевірки достовірності інформації з різних джерел, економічної доцільності (недоцільності) та екологічного значення альтернативних джерел електроенергії.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*:

Учасники усіх груп обговорюють результати вправи. Дають відповідь на такі запитання:

  • Які способи автономного отримання електроенергії використовує ваша родина під час аварійного чи планового відключення світла?
  • Чи співпав вибір альтернативного джерела електроенергії  вашої родини з остаточним вибором?
  • Які джерела інформації використовували у підготовці до уроку?
  • Чи залежить якість (направленість) інформації від пошукового запиту? 
  • Чи співпадає інформація на різних сайтах? Якщо ні, то чому?
  • Який висновок можна зробити стосовно критичного опрацювання інформації з Інтернет ресурсів?

Використані джерела*:

Підручник Географія : підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Бойко В.М. [та ін.] –Тернопіль : Підручники і посібники, 2017. 272 с.

https://www.solargarden.com.ua/typy-sonyachnyh-elektrostantsiy-ih-efektyvnist-perevahy-i-nedoliky/

https://uk.wikipedia.org/wiki/Сонячна_електростанція

https://nrv.org.ua/energiya-vitru-perevagy-i-nedoliky/

https://uk.wikipedia.org/wiki/Вітрова_електростанція

https://uk.wikipedia.org/wiki/Біоенергетика

https://bio.ukr.bio/ua/articles/10185/

https://uk.wikipedia.org/wiki/Категорія:Теплові_електростанції_на_біомасі

magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram