Предмети: Історія
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 10 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Індивідуальна робота, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Громадянські права і свободи, Критичне мислення, Медіаринок
П.І.Б. автора: Стоянов Євгеній Сергійович
Короткий опис вправи, анотація: Картина політичного життя західноукраїнських земель у міжвоєнний період широко представлена у періодичній пресі краю. В тому числі і в карикатурному жанрі. Учням пропонується робота з політичними карикатурами, яка допоможе краще зрозуміти політичне життя Галичини 1920-1930-х років.
Мета вправи/заняття:
- вдосконалення навичок роботи з карикатурними джерелами;
- формування навичок критичного мислення.
Необхідне обладнання/матеріали:
- карикатури
- схема аналізу карикатури
Використання: на уроці «Українські політичні партії та організації у Польщі».
- Об’єднати клас у 4 групи. На виконання завдання відводиться 10-12 хвилин.
- Учням необхідно проаналізувати відповідне джерело (карикатуру) за схемою, поданою нижче.
- Групи опрацьовують карикатури та презентують свій аналіз.
Схема аналізу карикатури
- Які образи та персонажі зображені на карикатурі? Чи впізнаєте ви їх?
- Назвіть політичні сили/партії, яких стосується карикатура.
- Які символи використав автор карикатури? Чому?
- Якому явищу присвячена ця карикатура?
- Яке ставлення до героїв висловлює автор малюнка – позитивне чи негативне?
- Як карикатура інтерпретує персонажів?
- Визначте якою є політична позиція автора.
- В якій країні могла б бути надрукована ця карикатура?
- Що вам відомо із інших джерел про явище відображене на карикатурі?
Карикатура 1. Українські герці. Журнал сатири та гумору «Зиз» (м. Львів, 1924-1933 рр.)
Карикатура 2. Нові союзники. Журнал сатири та гумору «Зиз» (м. Львів, 1924-1933 рр.)
Карикатура 3. Дзвін воскресіння. Журнал сатири та гумору «Зиз» (м. Львів, 1924-1933 рр.)
Карикатура 4. Сельроб. Журнал сатири та гумору «Зиз» (м. Львів, 1924-1933 рр.)
Очікувані результати:
- Аналізує сюжет зображення
- Виокремлює головне в медіаповідомленні
- Виявляє прихований зміст карикатури
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Підсумовуючи вправу учні дають відповідь на питання: «У чому полягали проблеми політичного життя краю у міжвоєнні роки?»
Використані джерела:
- Галицький гумор 1920-1930-х рр. // Історична правда: сайт. URL: https://www.istpravda.com.ua/artefacts/2013/12/23/140452/
- Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін: Посібник для вчителя / За ред. В. Іванова, О. Волошенюк, О. Мокрогуза. Київ: Центр вільної преси, Академія української преси, 2016. 201 с.
- Понежа Н. Практична медіаосвіта: творчі завдання для роботи з візуальними та аудіовізуальними медіапродуктами на уроках історії. Першотравенськ. 2019. 73 с.