info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Історія
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 10 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Індивідуальна робота, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Громадянські права і свободи, Критичне мислення, Медіаринок
П.І.Б. автора: Стоянов Євгеній Сергійович
Короткий опис вправи, анотація:

Картина політичного життя західноукраїнських земель у міжвоєнний період широко представлена у періодичній пресі краю. В тому числі і в карикатурному жанрі. Учням пропонується робота з політичними карикатурами, яка допоможе краще зрозуміти політичне життя Галичини 1920-1930-х років.


Мета вправи/заняття:
  • вдосконалення навичок роботи з карикатурними джерелами;
  • формування навичок критичного мислення.

Необхідне обладнання/матеріали:
  • карикатури
  • схема аналізу карикатури

Використання: на уроці «Українські політичні партії та організації у Польщі».

  • Об’єднати клас у 4 групи. На виконання завдання відводиться 10-12 хвилин.
  • Учням необхідно проаналізувати відповідне джерело (карикатуру) за схемою, поданою нижче.
  • Групи опрацьовують карикатури та презентують свій аналіз.

Схема аналізу карикатури

  1. Які образи та персонажі зображені на карикатурі? Чи впізнаєте ви їх?
  2. Назвіть політичні сили/партії, яких стосується карикатура.
  3. Які символи використав автор карикатури? Чому?
  4. Якому явищу присвячена ця карикатура?
  5. Яке ставлення до героїв висловлює автор малюнка – позитивне чи негативне?
  6. Як карикатура інтерпретує персонажів?
  7. Визначте якою є політична позиція автора.
  8. В якій країні могла б бути надрукована ця карикатура?
  9. Що вам відомо із інших джерел про явище відображене на карикатурі?

Карикатура 1. Українські герці. Журнал сатири та гумору «Зиз» (м. Львів, 1924-1933 рр.)

Карикатура 2. Нові союзники. Журнал сатири та гумору «Зиз» (м. Львів, 1924-1933 рр.)

Карикатура 3. Дзвін воскресіння. Журнал сатири та гумору «Зиз» (м. Львів, 1924-1933 рр.)

Карикатура 4. Сельроб. Журнал сатири та гумору «Зиз» (м. Львів, 1924-1933 рр.)

Очікувані результати:
  • Аналізує сюжет зображення
  • Виокремлює головне в медіаповідомленні
  • Виявляє прихований зміст карикатури

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Підсумовуючи вправу учні дають відповідь на питання: «У чому полягали проблеми політичного життя краю у міжвоєнні роки?»


Використані джерела:
  1. Галицький гумор 1920-1930-х рр. // Історична правда: сайт. URL: https://www.istpravda.com.ua/artefacts/2013/12/23/140452/
  2. Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін: Посібник для вчителя / За ред. В. Іванова, О. Волошенюк, О. Мокрогуза. Київ: Центр вільної преси, Академія української преси, 2016. 201 с.
  3. Понежа Н. Практична медіаосвіта: творчі завдання для роботи з візуальними та аудіовізуальними медіапродуктами на уроках історії. Першотравенськ. 2019. 73 с.

    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram