ПІБ автора(ки) *: Циммерман Олена Володимирівна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Запорізька гімназія № 62 Запорізької міської ради
Ваша посада*: учителька інформатики
Короткий опис вправи, анотація*:
впродовж останніх років в соціальних мережах розповсюджується чимало контенту патріотичного спрямування, в тому числі декламація актуальних сьогодні творів відомих українських поетів. Але серед таких творів часто зустрічається чимало підробок (фейкових творів), авторство яких приписують відомим українським поетам, або у творі автора відбувається підміна декількох слів, через що твір стає “пророчим” та “патріотичним”. Пропонована вправа «Патріотичні літературні фейки та маніпуляції: добро чи зло?» покликана навчити здобувачів освіти перевіряти контент, виявляти фейки та маніпуляції, не розповсюджувати фейкову інформацію в соціальних мережах.
Мета вправи/заняття*: проаналізувати повідомлення із соціальних мереж та відео з декламацією або піснею певного автора, висунути гіпотезу про відповідність авторства; знайти оригінальний твір в декількох джерелах або спростувати його існування у цього автора; порівняти з оригінальним твором та виявити чи було його змінено; зробити висновок про твір - це фейк, маніпуляція або правда; формувати навички критичного мислення, уміння працювати з інформацією; виховувати відповідального користувача мережею Інтернет, який не розповсюджує неперевірену інформацію.
Необхідне обладнання/матеріали*: роздруковані тексти повідомлень із соціальних мереж, QR-код з покликанням на відео з декламацією твору, комп’ютер або ґаджет, під’єднані до мережі Інтернет.
Детальний опис вправи/уроку*:
Обговорити з учнями роль соціальних мереж у житті людини.
Які функції соціальних мереж?
Можливі відповіді учнів/учениць:
Соціальні мережі відіграють важливу роль у житті людини. Завдяки їм ми можемо отримувати необхідну інформацію, зберігати спогади, спілкуватися з рідними і друзями незалежно від відстані. Завдяки соціальним мережам та новинним сайтам ми можемо бути в курсі подій з усіх куточків світу.
Які небезпеки очікують користувачів соціальних мереж?
Можливі відповіді учнів/учениць:
Через соціальні мережі поширюють багато неправдивої та спотвореної інформації. Можливий злам акаунту та витік особистої інформації. Невиправдана витрата часу. Кожен користувач знаходиться в своїй «інформаційній бульбашці» та необізнаний стосовно певних речей, процесів, подій та поглядів.
Що таке фейк та маніпуляції?
Можливі відповіді учнів/учениць:
Фейк — це повністю вигаданий факт.
Маніпуляція — це викривлення правдивого повідомлення, коли фейк поєднують з правдою, для достовірності.
Користувачі щодня стикаються з неправдивою інформацією, і більшість людей піддається маніпуляціям.
Як не піддатися фейкам та маніпуляціям у соціальних мережах і не розповсюджувати їх?
Можливі відповіді учнів/учениць:
Критично мислити та перевіряти інформацію.
Як якісно перевіряти інформацію?
Можливі відповіді учнів/учениць:
Щоб якісно перевірити інформацію, потрібно:
Завдяки Інтернету ми можемо швидко та легко знайти будь-яку інформацію, яка нас цікавить. Але треба перевіряти надійність джерел інформації.
Перед виконанням вправи поділити учнів на 2 групи.
Завдання для кожної групи:
Назва твору | Автор твору | Аналіз рядків твору. | Висновок |
Завдання для групи 1
Завдання 1
Завдання 2
Завдання 3
Завдання для групи 2
Завдання 1
Завдання 2
Задвання 3
Зразок заповнення таблиць:
Група 1
Назва твору | Автор твору | Аналіз рядків твору. | Висновок |
Кацап | Тарас Шевченко | Не знайдено серед творів Тараса Шевченка Алфавітний покажчик творів. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 2. (izbornyk.org.ua) | Авторство Тараса Шевченка НЕпідтверджено. Вірш «Кацап» Т. Шевченко – це фейк. |
Розрита могила | Тарас Шевченко | Всі рядки твору співпадають з оригіналом Розрита могила. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 1. (litopys.org.ua) | Авторство Тараса Шевченка підтверджено |
Я утверждаюсь | Павло Тичина | Замінено слова в оригінальному тексті Я утверждаюсь — Павло Тичина, читати повністю текст твору онлайн. УкрЛіб : Українська Бібліотека (ukrlib.com.ua)«Тевтоніє» на «Московіє», «червоні українці» на «незламні українці», «на українських нивах, на російських» на «на українських нивах, на московських»Від редакції: існує думка, що цей вірш був адаптований під радянську цензуру друзями Павла Тичини перед візитом НКВС, що цілком можливо. Але документального підтвердження цієї інформації поки що не знайдено. | У Павла Тичини є твір «Я утверждаюсь», але деякі слова замінено. На одному з ресурсів знайдено адаптовану версію твору, але підтвердження цього факту немає. Тому можна вважати інформацію у відео та повідомлені як спотворену та маніпулятивну. |
Група 2
Назва твору | Автор твору | Аналіз рядків твору. | Висновок |
А що, брати, проспали волю | Тарас Шевченко | Не знайдено серед творів Тараса ШевченкаАлфавітний покажчик творів. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 1. (izbornyk.org.ua)та Алфавітний покажчик творів. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 2. (izbornyk.org.ua) | Авторство Тараса Шевченка НЕпідтверджено. Вірш «А що, брати, проспали волю» Т.Шевченко – це фейк. |
Багно гнилеє між країв Європи | Іван Франко | Замінено слова в оригінальному тексті Багно гнилеє між країв Європи — Іван Франко, читати повністю текст твору онлайн. УкрЛіб : Українська Бібліотека (ukrlib.com.ua) «між країв Європи» на «сході Європи» та «О А[встріє]!» на «Росіє!»У деяких публікаціях, наприклад Іван Франко – 44. «Багно гнилеє між країв Європи…» (i-franko.name)( Франко І. Я. Зібрання творів у 50-и томах. – К.: Наукова думка, 1976 р., т. 1, с. 172 – 173.) має таку редакцію: «Росіє! Де лиш ти поставиш стопи…».Але у примітках зазначено: «Четвертий рядок сонета 44 («О А[встріє]! Де ти поставиш стопи…»), відтворений за автографом Івана Франка | У Івана Франко є сонет «Багно гнилеє між країв Європи» та доведено факт, що цей сонет присвячений Австрії, а не Росії, тому можна вважати у відео та повідомлені як спотворену, маніпулятивну інформацію. |
Гомоніла Україна уривок з поеми «Гайдамаки» | Текст повідомлення та пісні співпадає з оригінальним текстом Гайдамаки. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 1. (litopys.org.ua) | Авторство Тараса Шевченка підтверджено |
Очікувані результати*:
здобувачі освіти навчилися аналізувати та перевіряти контент, що представлений в соціальних мережах та не сприяти просуванню та розповсюдженню його, у разі виявлення спотвореної інформації та фейків;
навчилися порівнювати декілька джерел та оцінювати їх надійність.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*:
Після виконання вправи дати відповідь на таке проблемне питання: патріотичні літературні фейки та маніпуляції: добро чи зло?
Очікувані відповіді:
Дійсно, теми творів багатьох українських письменників і поетів актуальні і сьогодні. Безперечно, ці твори прославляють український народ, його боротьбу за незалежність, є патріотичними, несуть код нації. Але підміна слів у творах, або взагалі приписування чужих творів найвідомішим українським авторам, слова й думки яких часто вважають пророчими, є небезпечною, навіть нібито задля доброї справи, наприклад, піднесення патріотичного чи бойового духу народу. По-перше, небезпека полягає в маніпуляціях з текстом, що сприяє викривленню думки, яка закладена у творах, по-друге, розповсюдження таких літературних фейків свідчить про неосвіченість людей, які не знають творчість своїх митців.
Використані джерела*: