info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Громадянська освіта, Захист України, Історія, Медіаграмотність в умовах війни
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 10 клас, 11 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Декодування, Індивідуальна робота, Кейси, Критичне мисленння, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Громадянські права і свободи, Критичне мислення, Маніпуляція, Мова ненависті
П.І.Б. автора: Мокрогуз Олександр, завідувач катедри суспільних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського ОІ імені К. Д. Ушинського, доцент, кандидат педагогічних наук. Співавтор шкільних програм, підручників, ф навчально-методичних посібників і з громадянської освіти, історії, медіаосвіти, рекомендованих МОН України для загальноосвітніх шкіл та педагогічних ВНЗ України. Член Всеукраїнської Спілки викладачів суспільних дисциплін і громадянської освіти.
Короткий опис вправи, анотація:

Конспект рекомендовано для використання під час опрацювання тем:

  • навчальної програми «Історія України. Всесвітня історія. 10–11 класи» (Всесвітня історія 10 клас, розділ 3 «Провідні держави світу в міжвоєнний період»)
  • інтегрованої навчальної програми з історії «Історія: Україна і світ. 10–11 класи» (Історія: Україна і світ (від 1939 р. до сучасності) 10 клас, розділ 4. «Тоталітарні режими як виклик людству»)
  • навчальної програми інтегрованого курсу для 10 класів «Громадянська освіта» (розділ 6. «Світ інформації та мас-медіа»; розділ 7. «Україна, Європа, світ»)
  • навчальної програми для 10–11 класів «Захист України» (розділ І. «Основи національної безпеки України»)

Мета вправи/заняття:

Сформувати навички декодування  пропаганди


Необхідне обладнання/матеріали:

мультимедійне обладнання


Основні засади нацистської пропаганди були сформовані в роботі А.Гітлера «Майн Кампф» та розширені в діяльності Й.Гебельса, міністра просвіти та пропаганди Третього Рейху. Гітлер надавав великого значення пропаганді, особливо у військовий час. Однією з причин поразки Німеччини у І світовій війні, він називав кращий рівень британської пропаганди, ніж німецької. Це насправді було не так, за розмахом німецька пропаганда під час війни була не менше, ніж британська.

Про нацистську пропаганду написано тисячі сторінок. Але звернемось до першоджерел. Наведемо основні тези розуміння Гітлером значення пропаганди в суспільно-політичній діяльності, які він виклав в 1924-1925 роках.

«…пропаганда має впливати більше на почуття і лише дуже невеликою мірою на так званий розум. Справа йде про те, щоб прикувати увагу маси до однієї чи кількох великих потреб...

Будь-яка пропаганда має бути доступною для загалу; її рівень повинен виходити із міри розуміння, властивої найвідсталішим індивідуумам серед тих, на кого вона хоче впливати. Чим до більшої кількості людей звертається пропаганда, тим елементарнішим має бути її ідейний рівень. А якщо йдеться про пропаганду під час війни, в яку втягнутий буквально весь народ, то ясно, що пропаганда має бути максимально простою. Чим менше так званого наукового баласту в нашій пропаганді, чим більше вона звертається виключно до почуття натовпу, тим більше буде успіх.

…всяка пропаганда, якщо вона хоче бути успішною, повинна обмежуватися лише небагатьма пунктами і викладати ці пункти коротко, ясно, зрозуміло, у формі гасел, що легко запам'ятовуються, повторюючи все це доти, поки вже не може бути жодного сумніву в тому, що і самий відсталий зі слухачів, напевно, засвоїв те, що ми хотіли…

Завдання військової пропаганди полягає в тому, щоб безперервно доводити свою власну правоту, а не в тому, щоб шукати об'єктивну істину.

центральна передумова: будь-яка пропаганда обов'язково має обмежуватися лише небагатьма ідеями, зате повторювати їх нескінченно. Сталість і наполегливість тут є головною причиною успіху…

Не в тому справа, що має на увазі окремий геніальний творець тієї чи іншої великої ідеї, а справа в тому, в якій формі і з яким успіхом цю ідею донесуть до мас народу ті, хто грає тут роль посередника ...

Коли пропаганда завоювала для цих ідей майже весь народ, тоді відповідні висновки може зробити організація вже з невеликою жменькою людей. З цього випливає, що чим ширша пропаганда, тим менше може бути організація. Чим більша кількість прихильників, тим меншою може бути кількість членів партії. Тут зв'язок зворотно пропорційний…»

А. Гітлер в «Майн кампф» вжив словосполучення «Велика брехня», що стало згодом одним з найважливіших прийомів нацистської пропаганди «чим жахливіше брешеш, тим швидше тобі повірять. Пересічні люди швидше вірять великій  брехні, ніж маленькій. Це відповідає їхній примітивній душі. Вони знають, що у малому вони і самі здатні збрехати, ну а вже дуже збрехати вони, мабуть, посоромляться. Велика брехня навіть просто не прийде їм у голову. Ось чому маси не можуть собі уявити, що і інші можуть бути здатні на занадто жахливу брехню, на дуже безсовісне перекручення фактів. І навіть коли їм роз'яснять, що йдеться про брехню страшних розмірів, вони все ще продовжуватимуть сумніватися і схильні вважатимуть, що, можливо, тут є частка істини. Ось чому віртуози брехні та цілі партії, побудовані виключно на брехні, завжди вдаються саме до цього методу. Брехуни ці чудово знають цю властивість маси. Збреши тільки сильніші - щось від твоєї брехні та залишиться.»

Спрямовуючи свою  тезу проти євреїв, звинувативши їх у поразці Німеччини у Першій світовій війні, цей прийом «Великої брехні» згодом став визначальним у побудові ідеологічної вигадки, про те, що за поразку Німеччини у Першій світовій війні можна помститися шляхом очищення німецького населення від тих, хто, нібито, відповідав за цю поразку – євреїв. У 1941 році, через 16 років, коли цей термін з’явився, Гебельс в одній зі своїх статей звинуватив англійців у брехні. «Англійці дотримуються принципу, що коли хтось бреше, треба брехати великою мірою, і дотримуватися цього. Вони продовжують свою брехню, навіть ризикуючи виглядати смішно.» Але іронія в тому, що саме нацистський режим фактично застосував стратегію брехні.

Геббельс розвинув ідеї Гітлера. Він писав, що пропаганда – це засіб досягнення мети. Її мета – привести людей до розуміння, яке дозволить їм охоче і без внутрішнього опору присвятити себе завданням і цілям вищого керівництва.Щоб пропаганда була успішною, вона повинна знати, чого хоче – зазначав Геббельс. Вона повинна мати на увазі чітку і тверду мету і шукати відповідні засоби та методи для досягнення цієї мети. На його думку, Пропаганда як така не є ні добром, ні злом. Їі моральна цінність визначається цілями, які він прагнеВін був основним ретраслятором ідей нацизму і вважав, що суть політичної промови полягає в тому, щоб переконати людей у тому, що ми вважаємо правильним…Пропаганда має бути популярною, а не інтелектуальною. Відкривати інтелектуальні істини не є завданням пропаганди…Найкраща пропаганда — це та, яка, так би мовити, непомітно діє, пронизує все життя, не знаючи громадськості про пропагандистську ініціативу.

Діяльність нацистів у сфері ідеології дала можливість Вільфреду фон Офену, який працював під керівництвом Геббельса визначити 10 основних пунктів нацистської пропаганди.

  1. Пропаганда…є лише засобом, але не метою.
  2. Пропаганда може і повинна особливо під час війни відмовлятися від гуманності та естетики, хоч би як високо оцінювати ці цінності як такі, оскільки йдеться про боротьбу одного народу з іншим за саме своє існування.
  3. Пропаганда – це зброя, «воістину страшна» в руках майстра.
  4. Пропаганду треба вести так гостро і водночас так успішно, як тільки можливо, оскільки – за словами Мольтке – на війні найгуманнішим процесом завжди є той, який найшвидше досягає мети.
  5. Пропаганда завжди звертається тільки до мас, але ніколи не до інтелектуалів, через що її рівень повинен орієнтуватися на здатність сприйняття самого обмеженого з тих людей, на яких слід впливати.
  6. Пропаганда має впливати більше на почуття, ніж на розум, оскільки характер маси переважно жіночий, і тому почуття маси більш дохідливі, ніж роздуми.
  7. Пропаганда має не розважати, а бути засобом досягнення політичної мети. Тому розвага – смертельний ворог її успіху.
  8. Пропаганда повинна обмежуватися мінімумом та повторювати цей мінімум постійно. Наполегливість – це найважливіша передумова її успіху.
  9. Пропаганда ніколи не може бути об'єктивною, а принципово має бути суб'єктивно односторонньою…

10.Пропаганда взагалі не має нічого спільного із правдою.»

Таким чином націонал-соціалістична пропаганда з самого початку базувалась на застосуванні обмеженої кількості основних тем для обговорення, орієнтувалась на примітивне мислення та настрої мас, уникала диференціації і тисячократно повторювала ідеологічні штампи, емоційне кліше «друг-ворог».

Основним лейтмотивом стала ідея спільної батьківщини для всіх німців, де б вони не проживали. І за яку повинні боротися всі німці з багатьма ворогами: євреями, сусідніми державами, світовим імперіалізмом, політичними противниками нацизму.

Тому основними темами пропаганди були: теорія зверхності німців над іншими народами, тотальний антисемітизм, поклоніння німецьким традиціям та «німецьким чеснотам», культ лідера-фюрера.

Основними засобами проведення в життя цих ідей ставали медіа. Основна ідея книг оберталась навколо тем запропонованих нацистською ідеологією. Це проходило червоною лінією і в містичних та пригодницьких романах, і в науково-популярній літературі, і в шкільних підручниках. Книги, які не відповідали нацистським ідеям знищувались. Центральне місце у націонал-соціалістичній пропаганді відводилось кіно. Перед початком кожного кіносеансу демонструвався короткий фільм пропагандистского змісту. Радіо було важливим інструментом нацистської пропаганди. В 1941 році майже 70% німецьких сімей мали вдома так зване «народне» радію, яке працювало лише на одній частоті мовлення Третього Рейху. До речі, кнопка підключення до радіомережі Німеччини була в кабінеті Геббельса, який у будь-який момент міг виступити перед мільйоном слухачів. Багатомільйонними тиражами виходили газети і журнали. Монополія на інформацію держави, на чолі з Міністерством просвіти і пропаганди, була повна, адже інакомислення (партії, організації) було знищено протягом 1933-1934 років.

 

Завдання і питання учням:

  1. У чому ви вбачаєте небезпеку пропаганди?
  2. Дайте власне визначення терміну «пропаганда».
  3. Як ви розумієте термін «Велика брехня»?
  4. Чому нацисти надавали такого значення пропаганді?
  5. Назвіть 3 тези основних пунктів нацистської пропаганди, що визначає зміст її діяльності в Третьому Рейсі.
  6. Які були основні теми нацистської пропаганди в 1930-х роках?
  7. Через які засоби здійснювалась пропаганда нацистами?Робота з джерелами інформації
    1. Яку думку хочуть донести німцям у журналі «Völkischer Beobachter»

  1. Прочитайте у групах частину тексту зі статті «Вождь» Геббельса у газеті "Der Angriff", 22 квітня 1929 р. і дайте відповыдь на запитання
  2. Які ідеї, цінності, інформація та/або погляди очевидні/закриті?
  3. Про що не говориться у цьому повідомленні, що було б важливо знати?
  4. Чи це факт, думка, чи щось інше? Якою мірою меседж гідний довіри (та що змушує вас так думати)?
  5. Чи є це маніпуляцією?

1 група. «Характер - це найважливіший фактор. Знання, читання книг, досвід і практика приносять більше шкоди, ніж користі, якщо вони не ґрунтуються на сильному характері. Характер дозволяє їм досягти найвищого прояву. Для цього потрібні сміливість, витривалість, енергія і послідовність. Сміливість дає людині не тільки здатність розпізнавати, що є добро, а й говорити про це і робити це. Витривалість дає йому здатність переслідувати обрану ціль, нехай навіть на його шляху стоять, здавалося б, нездоланні перешкоди, і проголошувати її, нехай навіть вона непопулярна, нехай навіть вона робить його непопулярним. Енергія мобілізує сили ризикувати всім заради мети і стійкість дотримуватися її. Послідовність дає його зору та розуму гостроту знань і логіку в думках і діях, що дає дійсно великим людям здатність досягати мас, що вічно вагаються. Ці мужні чесноти разом утворюють те, що зветься характером. Характер, коротко кажучи, є стиль і поведінка в найвищій формі. »

2 група. «Воля піднімає характер з індивідуалістичного рівня до рівня універсального. Воля перетворює людину з характером в людину політичну. Будь-яка значна людина чогось хоче, і готова воістину використовувати будь-які засоби для досягнення своєї мети. Воля служить відмітною ознакою між людиною, яка діє, і людиною, яка всього лише думає. Вона - посередник між знаннями і діями. Набагато важливіше хотіти того, що правильно, ніж просто знати, що правильно. Це особливо справедливо для політики. Яка користь від того, що я знаю ворога, якщо при цьому у мене немає бажання його знищити? Багато хто знає, чому на Німеччину обрушилися нещастя, але мало у кого є бажання покласти край її бідам. Що відрізняє того, хто покликаний для лідерства, від всіх інших, так це наступне: він не тільки бажає хотіти, але й хоче бажати. »

3 група. «Але в політиці важливо не тільки те, що ти хочеш, але і те, чого ти хочеш. Це приводить нас до третьої якості політично обдарованої особистості – таланту. Прогрес вимагає досягнень. Лідерство означає хотіти чогось і бути в змозі показати спосіб для виконання того, що ти хочеш. Історія судить по тому, що було зроблено. Нам, німцям, потрібно добре це усвідомити. Політика – це суспільна справа, і не можна застосовувати приватні закони речей до речей суспільних. Ми, німці, часто схильні плутати бажання зі здатністю здійснити бажане, і прощаємо некомпетентних людей, які кажуть, що вони хотіли користі і добра. "Нам не вдалося встановити соціалізм, - кажуть листопадові марксисти, - але ми хоча б хотіли це зробити". Це абсолютно не стосується справи; нам адже все одно, якщо хтось хоче грати на скрипці. Він повинен бути в змозі дійсно навчитися на ній грати. Той, хто хоче врятувати народ, повинен, насамперед, мати необхідний для цього талант.»

4 група. «Характер, воля і талант, три передумови для лідерства, проявляються в здатних людях. Вони або є, або їх немає. І, нарешті, четверта якість, яка об'єднує три інших, - це удача. Вождь повинен бути удачливим. Він повинен мати благословення згори. Потрібно бути в змозі побачити, що всі твої дії знаходяться під захистом якоїсь вищої сили. У вождя може бути відсутнім все, за винятком удачі. Це незамінний атрибут.

Маси не противляться вождям. Кому вони інстинктивно противляться, так це узурпаторам, які претендують на владу, не маючи при цьому необхідної волі і таланту. Вождь навряд чи може бути ворогом мас. Він лише остерігається дешевих прийомів масового підлабузництва, які годують людей порожніми словами, а не хлібом. »

 

  1. Чому в Нюрнберзькому музеї «Документаційний центр «Територія партійних з’їздів НСДАП», який існує в Німеччині з 2001 року і експозиція якого присвячена нагадуванню історії нацизму, на деяких моніторах демонструють уривки з кінофільму «Тріумф волі» (1935 р.)?

Як ви ставитесь до думки, що цей фільм, стопкадри якого зображені нижче, дехто називає не пропагандистським , а документальним, «адже фільм зображує подію, з’їзд нацистської партії»?

  1. Журналісти медіаагенції «LB.ua» порівняли промову В. Путіна (21 та 24 лютого 2022 року) та Й. Гебельса (18 лютого 1943 року). Прочитайте її аналіз у таблиці.

До яких висновків ви прийшли? Що в порівняльному аналізі свідчить про схожість путінської та геббельсівської промов?

Телезвернення Путіна повторює промову Гебельса про необхідність тотальної війни. Щоб у цьому переконатися варто проаналізувати два виступи. Для зручності порівняння буде зроблене у таблиці.

Критерії порівняння Промова Гебельса Звернення Путіна
Тривалість 109 хвилин 90 хвилин(60хв. 21 лютого і  30 хв. 24 лютого)
Кількість риторичних запитань 29 28
Використання слова «загроза», синонимів/однокореневих слів 24 рази

Приклади

«Нам загрожує небезпека». «Така небезпека, яка загрожує нам сьогодні». «Небезпека загрожує саме зараз». «Нам загрожує гігантська небезпека»

«Загроза» – 15 разів, «Загрожувати» – 1 раз,

«Небезпека», «небезпечний» - 3 рази. Разом 19 разів.

Приклади

«Це реальна загроза не просто нашим інтересам, а самому існуванню нашої держави, її суверенітету». «Ми чітко розуміємо, що за подібного сценарію рівень військових загроз для Росії кардинально, в рази підвищиться». «Йдеться про те, що викликає у нас особливе занепокоєння та тривогу, про ті фундаментальні загрози, які рік у рік крок за кроком грубо і безцеремонно створюються безвідповідальними політиками на Заході щодо нашої країни.»

Обґрунтування «три тези щодо нашої боротьби з більшовицькою загрозою на сході»

Перша теза: якби німецька армія була не в змозі знищити загрозу зі сходу, Рейх упав би перед більшовизмом, а незабаром після нього – і вся Європа.

Друге: тільки німецька армія, німецький народ та їхні союзники можуть врятувати Європу від цієї загрози.

Третій: нам загрожує небезпека. Ми повинні діяти швидко і рішуче, або буде занадто пізно.

«три ключові пункти»

«Перше – це недопущення подальшого розширення НАТО. Друге - відмова від розміщення Альянсом ударних систем озброєння на російських кордонах. І, нарешті, повернення військового потенціалу та інфраструктури блоку в Європі до стану 1997 року, коли було підписано Основний акт Росія – НАТО».

Звинувачення побудована на звинуваченні більшовиків і євреїв побудована на звинуваченні більшовиків і українців.
Історичний екскурс про злочинні наміри та небезпеку для Німеччини від більшовиків і євреїв про давню небезпеку для Росії від більшовиків, США, західних демократій та України
Початок промови «Я говоритиму з усією серйозністю та відкритістю, як того вимагає ця хвилина» «Говорити доведеться грунтовно та докладно. Питання дуже серйозне»
Речення з текстів «Криза, з якою ми зіткнулися на східному фронті, досягла свого апогею» «Ситуація на Донбасі знову набула критичного, гострого характеру»
«Тотальна війна - це вимога цієї хвилини» «Обставини вимагають від нас рішучих та негайних дій»
«Це (більшовицько-єврейське поневолення) пряма загроза існуванню всіх європейських держав» «Вступ України до НАТО – це пряма загроза безпеці Росії»
«Це (єврейство) загроза Рейху та Європейському континенту, яка засуває у тінь усі колишні загрози» «Росія не може відчувати себе в безпеці, розвиватися, існувати з постійною загрозою, що виходить із території сучасної України»
«Як виразник думки провідної нації на континенті, я маю повне право називати небезпеку небезпекою» «Ми не можемо не реагувати на цю реальну небезпеку»
«У нас вистачає сміливості для того, щоб дивитися небезпеки прямо в обличчя, щоб холоднокровно і нещадно вживати необхідних заходів і потім переходити до рішучих дій із високо піднятою головою, коли рівень загроз для нашої країни значно зростає.» «Рівень загроз для нашої країни значно зростає, західні покровителі можуть допомогти появі в Україні такої зброї, щоб створити ще одну загрозу для нашої країни”. “Росія має повне право вживати відповідних заходів забезпечення власної безпеки. Саме так і будемо чинити»
«Ніколи під час цієї війни ми не дозволимо собі стати жертвою брехливої та лицемірної об'єктивності, яка стільки разів приносила велике лихо німецькому народу протягом його історії!» «Де тут справедливість і правда? Одна лише суцільна брехня та лицемірство. Тому з повною на те підставою, впевнено можна сказати, що весь так званий західний блок, сформований США за своїм образом і подобою, весь він цілком і є та сама «імперія брехні»
«Десять років націонал-соціалізму було більш ніж достатньо, щоб показати німецькому народу всю серйозність небезпеки, яку більшовизм репрезентує на сході» «Вісім років, нескінченно довгих вісім років ми робили все можливе, щоб ситуація була вирішена мирними, політичними засобами»
«Єврейство – це заразна інфекція» «Бацила націоналістичних амбіцій нікуди не поділася, а спочатку закладена міна, що підриває державний імунітет проти зарази націоналізму, тільки чекала свого часу»
«Німеччина, в жодному разі, не має наміру підкорятися цій єврейській загрозі, а швидше має намір протистояти їй своєчасно, якщо потрібно, з погляду повного і найбільш радикального винищення/усунення іудаїзму» «Злочинці, які вчинили це злочин, не покарані, їх ніхто й не шукає. Але ми знаємо їх поіменно і зробимо все для того, щоб їх покарати, знайти і зрадити до суду»

5.Проаналізуйте тексти двох листівок: періоду російського нападу російських військ на Чеченську республіку в 1999-2000 рр. та німецько-совєтської війни 1941-1945 рр.

Чи можна їх назвати пропагандистськими і чому? Як спільні ознаки в текстах ви помітили? Який меседж передають ці листівки?

1.

Громадяни Чеченської Республіки!
Вас намагаються втягнути у збройне протистояння із федеральними військами. Вас намагаються змусити захищати чужі вам інтереси місцевих грошових магнатів, керівників банд терористів, грабіжників та вбивць, політичних авантюристів усіх мастей
Басаєв, Хаттаб, Удугов та низка інших заробляють свої брудні гроші на вашій крові. Їхні дні пораховані. Багато хто з них уже втік із Чечні, не чекаючи справедливої відплати.
Громадяни Чеченської Республіки!
Басаєви, хаттаби та удугови приходять та йдуть, а чеченський народ залишається. Не дозволяйте втягувати себе у бойові дії! У звільнених федеральними силами районах республіки вже налагоджується мирне життя. Вона чекає на вас. Приступайте до неї!
Мирне життя краще, ніж війна!

Все далі і далі просуваються німецькі війська та їх союзники, що переможно наступають. Німецькі солдати вже стоять біля дверей Кавказу! Що допоможе Сталіну його відчайдушний зойк «Ні кроку назад!»

Будь-який подальший опір – безглузде самогубство! Ви маєте жити, якщо хочете служити своїй Батьківщині!

Ваш опір змусить Німецьке Головнокомандування застосувати у бою нову техніку. Ви добре знаєте, що німецька авіація може знищити ваші відступаючі частини, ваші міста і села.

Радіус дії нашої авіації збільшується з кожним днем… Ваш фронт вже розчленований нашими військами… Ви потребуєте боєприпасів та амуніції. Зброя видана вам виявилася поганою...

Тому багато з ваших командирів і політпрацівників більшість бійців більше не вірять у перемогу неправої справи Сталіна.

Шкода кожного, хто віддає за таких умов своє життя. Щоб урятуватися від дії німецьких льотчиків, у вас є тільки один вихід: перейти якнайшвидше на бік Німецьких військ.

Штик у землю! І скоріше до німців чи додому!

Ваше становище безнадійне. Переходьте до німців – там на вас чекає гарне звернення та їжа, а також швидке повернення на батьківщину.

Ваша боротьба марна! Гоніть комісарів і переходьте до німців.

2.

Очікувані результати:

Учніство декодує різноманітні зразки пропаганди 


Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Самостійно відшукати зразки пропаганди


Використані джерела:
  1. Big lie. https://en.wikipedia.org/wiki/Big_lie
  2. Der Führer. by Joseph Goebbels https://research.calvin.edu/german-propaganda-archive/angrif09.htm

3.     Project Gutenberg Australia. Mein Kampf. Adolf Hitler.             Translated into English by James Murphy. https://gutenberg.net.au/ebooks02/0200601.txt 4.     Joseph Goebbels. https://en.wikiquote.org/wiki/Joseph_Goebbels

  1. Офен В. Кем был Геббельс? Биография с близкого расстояния. — М.: Тотенбург, 2019. С.71-73.
  2. Путін украв промову Геббельса “Про тотальну війну” https://lb.ua/world/2022/03/20/510362_putin_ukrav_promovu_gebbelsa_pro.html

    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram