info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Медіаграмотність в умовах війни, Технології і трудове навчання
Застосування: На уроці, Поза уроком, Поза школою
Вік/клас: 10 клас, 11 клас, 8 клас, 9 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Декодування, Дискусія, Індивідуальна робота, Критичне мисленння, Мозговий штурм, Проєктна робота
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Новинна грамотність, Пошук і збір інформації
П.І.Б. автора: Махінько Ольга Кіровна
Короткий опис вправи, анотація:

На уроці технології під час кодування майбутнього орнаменту для вишиванки використані відео-роліки, матеріали з Інтернет ресурсів які дають змогу акцентувати увагу  на значенні Вишиванки у житті нашого народу.                  «Я ще раз переконалась, що вишиванка – це не просто річ, це щось набагато сильніше, це МегаСимвол, це МегаОберіг, який  передавали і я передаватиму з покоління у покоління…  Вишиванка – спадок нації .»   Леся Воронюк-Волошина, автор ідеї та сценарист  документального фільму «Спадок нації»


Мета вправи/заняття:
  • організувати навчальну діяльність з формування вміння працювати з інформацією із застосуванням цифрових технологій (користуватися QR кодом), з сервісами текстова вишивка https://vyshyvka.ukrzen.in.ua/  та ornament.nene   https://ornament.name/  (розробка власних орнаментів), практичного застосування знань, умінь і навичок;
  • вчити знаходити оптимальні способи досягнення поставленої мети, оцінювати отримані результати, корегувати вміння організувати свою діяльність, співпрацювати з іншими учнями;
  • удосконалювати навички інфомедійної грамотності;
  • розвивати логічне й критичне мислення учнів;
  • сприяти розвиткові творчих здібностей учнів, бажанню зберігати родинні традиції, не забувати своєї національної культури, збільшувати інтерес до української автентичності -   народної та культурної  спадщини України.

Формування ключових компетентностей:

  • Інформаційно-цифрова компетентність,
  • Соціальні і громадські компетентності,
  • Загальнокультурна грамотність,
  • Уміння вчитися впродовж життя.

Необхідне обладнання/матеріали:

Мультимедійне обладнання, смартфони, підключення до мережі Інтернет, роздруковані картки для самостійної роботи з   QR кодом.


    Підготовчий етап.

  При виконання вправи застосовується  технологія  перевернутого навчання. Учні через електронний щоденник School-today отримують посилання на інформацію, яку мають опрацювати для  ефективного проведення  групової роботи та дискусії. Учні створюють 3 групи: дизайнери, дослідники, літератори.

  Анонсуючи отримання завдання, виконання якого потребує перебування у віртуальному медіапросторі, вчитель нагадує учням про особливості, переваги та загрози Інтернету.  Використовуючи інтерактивну вправу «Мозковий штурм», під час якої  учні згадують правила поведінки в Інтернеті, механізми уникнення  небезпек та викликів, пов’язаних з перебуванням у соціальних мережах.

 Група 1 .  Дизайнери.

  1. Українська вишиванка: історія, символіка та особливості – від Карпат до Донбасу     https://www.5.ua/dv/life/215095
  2. Про що говорить вишиванка: орнаменти та їхні значення https://www.hroniky.com/news/view/19314-pro-shcho-hovoryt-vyshyvanka-ornamenty-ta-ikhni-znachennia
  3. Символічність кольорів в українській вишивці https://etnoxata.com.ua/statti/traditsiji/simvolichnist-koloriv-v-ukrajinskij-vishivtsi/
  4. Кольори у вишиванці - символіка, традиція чи задум дизайнера? https://lesia.lviv.ua/kolori-u-vishivantsi-simvolika-traditsiya-chi-zadum-dizaynera/
  5. Обереги. Символи захисту. Українська вишивка. Юрій Мельничук - https://youtu.be/8MLrVe87cEY

Група 2. Дослідники

  1. Українська вишиванка: 10 цікавих фактів, яких ви могли не знати https://folkmoda.net/ukrayinska-vishivanka-10-tsikavih-faktiv-yaki-vi-mogli-ne-znati
  2. Вишиванка є символом нескореності, сучасною зброєю та нерозривним зв’язком поколінь

https://armyinform.com.ua/2020/05/21/vyshyvanka-ye-symvolom-neskorenosti-suchasnoyu-zbroyeyu-ta-nerozryvnym-zvyazkom-pokolin/

Група 3. Літератори  

  1. 10 неймовірних віршів та пісень про вишиванку - https://korali.info/dlya-dushi/10-neimovirnih-virshiv-ta-pisen-pro-vishivanku.html
  2. Матеріал для вчителя "Прислів`я та приказки про вишиванку" - https://vseosvita.ua/library/material-dla-vcitela-prisliva-ta-prikazki-pro-visivanku-453807.html

   Під час уроку

 Інтерактивний етап. На уроці кожна група на підставі опрацьованої  інформації презентує свої дослідження.  Разом з вчителем учні обговорюють представлену інформацію та проводять диспут  на тему «Вишиванка -  спадок нації»

       Залучення багатьох джерел та обмін інформацією, дозволяє учням зрозуміти широкі  можливості медіа простору для самоосвіти.

   Вчитель.  Пропонує переглянути відео

  1. День вишиванки. Україна – вишите відродження - https://youtu.be/xX3tSpw0dHU
  2. Сьогодні у нас живе багато болю, а ще більше - великої любові! -   https://youtu.be/TY7xyA_C5g8
  1. На День вишиванки, кілька сотень людей зібралися біля пам’ятника Шевченка у Дніпрі-    https://youtu.be/XHDnqCx0h0s
  1. Генетичний код нації. Всесвітній День вишиванки – історія свята та його сучасні будні   - https://youtu.be/qBKbs6HJ5XY
  • Яку ідею використали автори при створенні цих відео роликів ?
  • Чи існує між відео логічний зв’язок?
  •  Що об'єднує ці відео?.
  •   Вишиванка  для вас  –   це…

  Вчитель. Жінка вишиває з самого дитинства і щиро вірить, що кожен візерунок на вишиванці, рушнику, серветці – це реальний, дієвий оберіг і справжній генетичний код нації. У час, коли українці як народ у пекельній боротьбі виборюють своє право на існування, вишиванка стала яскравим символом України, впізнаваним у всьому світі.  

    Українська вишиванка – це спадок нашої нації… А нація – це сукупність багатьох українських родин, що проживають часом і на різних територіях. Отже, вишита сорочка – це спадок роду, спадок кожної окремо взятої родини, що має особисте відчуття «національної ідентичності». 

     Кожна вишита сорочка цінна своєю долею, а не поясненнями візерунку. Важливіше хто, де, як і кому вишивав, дарував, купував… Є дослідники, які говорять тільки про  знаки й символи. Насправді, сорочка — це більше, глибше, ширше .  За кожною – своя історія, своя доля, своя радість, свій смуток.

   Вишиванка є символом нескореності, сучасною зброєю та нерозривним зв’язком поколінь

  З прадавніх часів вишиванка була для українців не просто одягом. У ній були зашифровані сакральні символи, які зберігають історію народу, його ідентичність. Сьогодні вишивка – ніби стародавній літопис, через який можна доторкнутися до історії та культури кожного куточка України

 Вишивання сорочок з давніх давен увійшло в життя народу. Наш народ ставився до вишиванки як до святині. Вони передавалися з покоління в покоління, з роду в рід, береглися як реліквії.
   Вишиванка — це символ здоров'я та краси, щасливої долі й родової пам'яті, порядності й чесності, любові та святковості; крім того, вишиванка – це ще й оберіг. Вишиванка - не просто елемент етнічної одягу, це ціле багатство нації, яке несе у собі глибинний смисл. Вишиті орнаменти таять в собі зашифроване послання наших предків, які використовували вишиванку в якості оберега.            Перед початком самостійної роботи  вчитель пропонує переглянути  репортаж

«Дослідник української вишивки та писанки Володимир Підгірняк побував у Бродах»  (ТРК "Броди") -  https://youtu.be/s-pnt1Xw8d4

  • Як можна використати дану інформацію?
  • Для чого це нам потрібно

Завдання для самостійного опрацювання:

 Використовуючи  онлайн сервис створи свій власний орнамент для  вишиванки до Дня перемоги.

  1. Онлайн-конструктор текстової вишивки Ornament Name  -  https://ornament.name/

2. Текстова вишивка -  https://vyshyvka.ukrzen.in.ua/

Очікувані результати:

розвиває навички критичного осмислення інформації та джерел її отримання, розпізнає, міркує, робить висновки на основі інформації , поданої в різних формах, створює  варіант орнаменту для своєї Вишиванки .


Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

   Сходи успіху

Цей прийом допомагає учням оцінити свою діяльність на кожному етапі уроку. Учителі зможуть за допомогою сходинок скоригувати роботу дітей, щоби заняття стали більш ефективними. Що для цього потрібно? Учні беруть аркуш паперу та малюють на ньому сходи (мінімум – 3). Далі кожну сходинку необхідно підписати. 

Приклади (з нижньої до верхньої сходинки)

  • нічого не зрозумів, залишилися питання, все зрозумів; 
  • потрібна допомога, маю додатково повторити, майже все зрозумів, упевнений у власних знаннях; 
  • почув і забув, почув і не зрозумів, побачив і запам'ятав, виконав і зрозумів, зможу пояснити іншим; 
  • мені ще варто багато працювати, щоби досягти чудових результатів, у мене є невеликі результати і на досягнутому я не збираюся зупинятися, у своїй навчальній діяльності я досягнув висот. 


Використані джерела:
  1. П’ять креативних методів дізнатися, як учні засвоюють ваші уроки [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://osvitoria.media/experience/5-kreatyvnyh-metodiv-diznatysya-yak-uchni-zasvoyuyut-vashi-uroky/
  2. Текстова вишивка https://vyshyvka.ukrzen.in.ua/
  3. Онлайн-конструктор текстової вишивки Ornament Name https://ornament.name/
  4.  7 прийомів рефлексії в кінці уроку - https://naurok.com.ua/post/7-priyomiv-refleksi-v-kinci-uroku
  5. https://youtu.be/xX3tSpw0dHU
  6. https://youtu.be/TY7xyA_C5g8
  7. https://youtu.be/XHDnqCx0h0s
  8. https://youtu.be/qBKbs6HJ5XY
  9. https://youtu.be/s-pnt1Xw8d4
  10. https://youtu.be/8MLrVe87cEY
  11.   Українська вишиванка: історія, символіка та особливості – від Карпат до Донбасу     https://www.5.ua/dv/life/215095

  12. Про що говорить вишиванка: орнаменти та їхні значення https://www.hroniky.com/news/view/19314-pro-shcho-hovoryt-vyshyvanka-ornamenty-ta-ikhni-znachennia

  13. Символічність кольорів в українській вишивці   https://etnoxata.com.ua/statti/traditsiji/simvolichnist-koloriv-v-ukrajinskij-vishivtsi/

  14. Кольори у вишиванці - символіка, традиція чи задум дизайнера?  https://lesia.lviv.ua/kolori-u-vishivantsi-simvolika-traditsiya-chi-zadum-dizaynera/

  15. Українська вишиванка: 10 цікавих фактів, яких ви могли не знати   https://folkmoda.net/ukrayinska-vishivanka-10-tsikavih-faktiv-yaki-vi-mogli-ne-znati
    1. Вишиванка є символом нескореності, сучасною зброєю та нерозривним зв’язком поколінь

    https://armyinform.com.ua/2020/05/21/vyshyvanka-ye-symvolom-neskorenosti-suchasnoyu-zbroyeyu-ta-nerozryvnym-zvyazkom-pokolin/

  16. 10 неймовірних віршів та пісень про вишиванку - https://korali.info/dlya-dushi/10-neimovirnih-virshiv-ta-pisen-pro-vishivanku.html
  17. Матеріал для вчителя "Прислів`я та приказки про вишиванку" - https://vseosvita.ua/library/material-dla-vcitela-prisliva-ta-prikazki-pro-visivanku-453807.html
  18. https://gora-rada.gov.ua/wp-content/uploads/elementor/thumbs/0-02-0a-82137b45b876de73e461274f4c124371f50032e805d95139a712e8685aee8cd4_1c6d9e53d40c58-opi581y4d57jclaec5wa11ayk3quzpel3x4u8y3z4w.jpg

    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram