ПІБ автора(ки) *: Таранич Олена Вікторівна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Березотіцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області
Ваша посада*: вчитель історії
Короткий опис вправи, анотація*: Мудборд – один з інструментів, який використовують у своїй роботі графічні дизайнери, фотографи, архітектори, організатори свят, письменники, психологи, арттерапевти тощо. Мудборд (від англ. mood board – дошка настрою) – добірка світлин, ілюстрацій, листівок, кольорів, слів, шрифтів, текстур, цитат, висловів, що пов’язані між собою спільною концепцією. Застосування цього інструменту допомагає дітям візуалізувати ідеї та враження, сприяє творчому та креативному мисленню, розвиває навички командної роботи. Використання дошки настрою або дошки візуалізації на уроках історії дозволить проводити узагальнення та систематизацію знань з показовою наочністю або стане у нагоді під час створення проєктів чи як формат фіксації ідей в ході брейнстормінгу.
Мета вправи/заняття*: навчитися узагальнювати та конкретизувати засвоєні знання з вивченої теми; вдосконалити вміння працювати в команді; формувати інформаційну та медійну грамотність на уроці історії; вдосконалити вміння працювати з великим обсягом інформації.
Необхідне обладнання/матеріали*: мультимедійний проектор та комп’ютер або інтерактивна дошка.
Застосування вправи «Історичний мудборд» на уроці узагальнення знань з теми: «Встановлення й утвердження радянського тоталітарного режиму (1921-1939 рр.)»
На початку уроку узагальнення учням на екрані представлено дошку візуалізації, складові частини якої об’єднані спільною ідеєю, кольоровою гаммою та доцільною наочністю, що дозволяє визначити тему уроку ‒ Встановлення й утвердження радянського тоталітарного режиму (1921-1939 рр.).
Алгоритм роботи з мудбордом:
Складові частини мудборду:
Завдання: аргументуйте свій вибір домінанти, та дайте пояснення цитаті.
Прогнозована відповідь: «Рік великого перелому» ‒ це назва статті Й. Сталіна, яка вийшла друком 7 листопада 1929 р. у газеті «Правда». Сам термін характеризує три напрямки радянської модернізації: форсовану індустріалізацію, примусову колективізацію та «культурну революцію».
Після того, як буде пояснена використана термінологія, учні починають добирати деталі до домінанти, використовуючи при цьому хронологічну послідовність.
Завдання для роботи з плакатом. Дати відповіді на запитання:
Аналізуючи попередні відповіді ставимо перехідне запитання ‒ чим відзначилася перша пятирічка?
Прогнозована відповідь: на фоні світової економічної кризи СРСР прагнув створити ілюзію успіху, розпочавши масове будівництво промислових об’єктів у руслі першої п’ятирічки. Така надіндустріалізація не підкріплювалася реальними можливостями. Окремі галузі економіки розвивалися з випередженням, інші відставали. Унаслідок цього на новобудовах не вистачало коштів, кваліфікованих кадрів, устаткування. Проблему вирішили, завдяки тому що зосередили увагу країни на будівництві заводів-гігантів. Одним з таких став Криворізький металургійний завод.
Прискорений розвиток промисловості виявив три проблеми: нестача коштів, сировини і робочих рук.
Завдання: визначте і перерахуйте основні джерела фінансування форсованої індустріалізації?
Учні дають відповідь, визначаючи із попереднього переліку головне ‒ «перекачування» коштів із села в місто. Брак коштів за відсутності зовнішніх джерел (кредитів, технологій) можна було вирішити лише за допомогою селянства, що становило більшість населення. Однак селянин-власник був незручною і небажаною фігурою для партійно-державного апарату. Маючи певний мінімум засобів виробництва, він мало залежав від державних структур. Сталінський план колективізації ‒ це не лише зручний засіб забезпечити населення міст та армії продовольством, а промисловість ‒ сировиною і робочою силою, але й шлях до повного одержавлення економіки.
Завдання для роботи з плакатом: виявити ознаки пропаганди в творі образотворчого мистецтва, давши відповіді на запитання:
Для того щоб перейти до розгляду наступної світлини, формулюємо питання: які наслідки мала кампанія насильницької колективізації? Очікувано, що учні головним наслідком називають Голодомор 1932-1933 рр.
Завдання 1: виходячи з назви та композиції скульптури – визначте символічне значення постаменту.
Прогнозована відповідь: дана скульптура є символом пам'яті про дітей, убитих голодом під час геноциду української нації у 1932-1933 роках, а також тих, хто вижив, але не мав дитинства. Дівчинка тримає в руках 5 колосків, які нагадують про злочинну постанову від 7 серпня 1932 року «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперації та зміцнення суспільної (соціалістичної) власності», названу в народі «Закон про п'ять колосків».
Завдання 2: дати аргументовані відповіді на проблемне запитання – чому невинний намір більшовиків працювати у колективі перетворився на одну з найтрагічніших сторінок в історії українського народу?
За тоталітарного режиму важливим елементом контролю над суспільством є страх. Його досягали поширенням масового терору проти явних і уявних противників сталінського режиму. Найефективніша опозиція проти діяльності комуністичної влади була з боку української інтелігенції. Втрати в літературі й мистецтві України 1930-х рр. були настільки масштабними, що письменники української діаспори назвали цей період добою «розстріляного відродження».
Завдання: назвати досягнення представників літературно-мистецького покоління, яке знищив тоталітарний сталінський режим.
Головне завдання для роботи з карикатурою – це її правильна інтерпретація.
Алгоритм інтерпретації політичної карикатури:
Підводячи підсумки, варто наголосити, що заходи сталінського терору не змогли зламати силу духу українського народу та знищити нашу українську ідентичність.
Примітка: вправу «Історичний мудборд» можна використовувати при створення проєктів з історії на різну тематику або для творчої роботи під час виконання домашнього завдання.
Очікувані результати*: 1) встановити причинно-наслідкові зв’язки та побачити загальну картину історичниx подій; 2) характеризувати та критично ставитися до візуальних джерел; 3) висловлювати власне ставлення до подій, що вивчають; 4) давати оцінку політичним діячам тієї доби.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*: Після закінчення вправи «Історичний мудборд» запропонуйте дітям створити хмару «тегів», які необхідно доповнити. Наприклад, на інтерактивній дошці можна вивести слайд, де вказані варіанти:
Кожен учень вибирає по 1-2 речення і закінчує. Проводити таку рефлексію можна усно, а можна і письмово (на листочках або прямо в зошити).
Використані джерела*:
1. Безкоштовний онлайн інструмент для графічного дизайну CANVA - https://www.canva.com
2. Платформа Освіта Нова https://osvitanova.com.ua/posts/5602-mudbord-abo-doshka-vizualizatsii-iak-vykorystovuvaty-u-navchanni?fbclid=IwAR2WSCxU2iXXAIFKSOfQdQAFt6i9eVOd_GJRY3JHSJhs9868vnn3zkSA-qk
3. Історія України (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. ‒ Харків: Вид-во «Ранок», 2018. ‒ 240 с.: іл.