Дистанційний урок , в якому поєднане асинхронне і синхронне навчання.
Урок- ділова гра «Медична консультація: сучасні методи генетичних досліджень» з використанням віртуального аркушу wizer.me https://app.wizer.me/learn/4IF5FV
Знаннєвий компонент: ознайомити учнів з методами вивчення спадковості людини, розкрити значення генетики для медицини й людства в цілому; з’ясувати їх роль в екосистемах та значення для людини; розвивати вміння порівнювати, аналізувати.
Діяльнісний компонент: формувати уявлення про спадкові захворювання людини; розвивати вміння аналізувати і робити висновки, розв’язувати типові задачі з генетики; критично ставитись до повідомлень біологічного характеру в медійному просторі, розвивати біологічну мову.
Ціннісний компонент: виховувати розуміння важливості генетичних досліджень для практичної діяльності людства;продовжити розвивати вмінням оцінювати свою діяльність підчас уроку,ділитися своїми враженнями стосовно успіхів на уроці.
Засоби навчання: ґаджети, медійні джерела інформації.
Електронні освітні ресурси: GoogleClass (віртуальний клас), learningapps.org(інтерактивні вправи), wizer.me(віртуальний аркуш), Word , youtube(відео), vseosvita(ресурс для створення ,розміщення анкети для рефлексії),PowerPoint(ресурс для презентації до уроку), Google Meet(для синхронного зв’язку з учнями)
Дистанційний урок ,що містить вправи з інтеграції медіаграмотності.
Тема: Сучасні методи молекулярної генетики.
Мета уроку:
Знаннєвий компонент: ознайомити учнів з методами вивчення спадковості людини, розкрити значення генетики для медицини й людства в цілому; з’ясувати їх роль в екосистемах та значення для людини; розвивати вміння порівнювати, аналізувати.
Діяльнісний компонент: формувати уявлення про спадкові захворювання людини; розвивати вміння аналізувати і робити висновки, розв’язувати типові задачі з генетики; критично ставитись до повідомлень біологічного характеру в медійному просторі, розвивати біологічну мову.
Ціннісний компонент: виховувати розуміння важливості генетичних досліджень для практичної діяльності людства;продовжити розвивати вмінням оцінювати свою діяльність підчас уроку,ділитися своїми враженнями стосовно успіхів на уроці.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма проведення: ділова гра «Медична консультація»
Методи та методичні прийоми: «Моя мрія», «Медіасторінками», «Фейк чи правда», «Настанови для успішних» ,метод «Прес», евристична бесіда.
Засоби навчання: ґаджети, медійні джерела інформації.
Електронні освітні ресурси: GoogleClass (віртуальний клас), learningapps.org(інтерактивні вправи), wizer.me(віртуальний аркуш), Word , youtube(відео), vseosvita(ресурс для створення ,розміщення анкети для рефлексії),PowerPoint(ресурс для презентації до уроку), Google Meet(для синхронного зв’язку з учнями)
Ключові компетентності:
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
(Привітання викладача, перевірка присутніх та готовності учнів до уроку, створення робочої атмосфери)
Прийом «Моя мрія» (створення позитивного настрою)
У кожного з вас, діти, є своя мрія. Складіть долоні разом,піднесіть їх до вуст і пошепки вимовте свою мрію: «Я мрію про…»Заховайте свою мрію в кулачок,притуліть до серця,потримайте трохи і відпустіть,дмухнувши на неї. Нехай ваші мрії летять і обов’язково збуваються!
Прийом «Настанови на спів працю» (створення робочої атмосфери)
Американський винахідник Генрі Форд сказав:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх!
разом - це успіх!
Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо наш урок.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
1.Прийом «Знайди фейк».
1.Ті самі мутації можуть виникати повторно(«правда».)
2. Мутації втрачаються і передаються з покоління в покоління(«фейк»)
3. Залежно від причин, що викликають мутації поділяються на ядерні і цитоплазматичні.( «фейк»)
4. Геномні мутації – зміна числа хромосом.( «правда».)
5. Соматичні мутації,це мутації , які проходять у соматичних клітинах і успадковуються тільки дочірніми клітинами, які утворились шляхом мітозу. («правда».)
6. Імовірність виявлення мутацій не залежить від кількості досліджених особин(«фейк»)
7. Рецесивні мутації проявляються в гетерозиготі.( «фейк»)
8. Поліплоїдія – це збільшення кількості хромосом шляхом додавання цілих хромосомних наборів у результаті порушення мейозу.( «правда».)
9. Індуковані мутації проходять у статевих клітинах і передаються наступним поколінням організмів.
10. Зміна структури хромосом відбувається при Генній мутації .( «фейк»)
11. Гетероплоїдія – це зміна кількості хромосом, не кратна галоїдному набору («правда».)
12. За відношенням до можливості успадкування мутації розрізняють Генеративні і Соматичні.( «правда».)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Мутаційна мінливість є явищем, спільним для організмів різного рівня організації. На сьогоднішній день відомі мутації у всіх класів тварин, рослин і вірусів. Існує багато мутацій і в людини.
Згідно із законом М. І. Вавилова, у тварин мають траплятися фенотипи, що аналогічні спадковим хворобам людини. Дійсно, багато патологічних станів, що виявлені у тварин, можуть бути моделями спадкових хвороб людини. Так, у собак спостерігається гемофілія, яка зчеплена зі статтю. Альбінізм виявили у багатьох видів гризунів, кішок, собак, птахів і плазунів. Для вивчення м’язової дистрофії використовують мишей, велику рогату худобу, коней; епілепсії – кролів, пацюків, мишей; аномалій у будові ока – гризунів, собак, свиней та інших тварин. Спадкова глухота існує у гвінейських свинок, мишей і собак. Вади будови обличчя людини, що є гомологами заячої губи (розщілини верхньої губи) та вовчої пащі (розщілини верхньої щелепи і твердого піднебіння), спостерігаються у лицьовому відділі черепа мишей, собак, свиней. На спадкові хвороби обміну речовин в організмі, наприклад ожиріння й цукровий діабет, хворіють також миші.
І V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
Я запрошую вас відвідати генетичну консультацію. В консультації працюють певні кабінети і лабораторії.( Запитання до учнів . На консультацію яких спеціалістів ми сьогодні потрапимо? З якою метою?)
1.Вчений генетик
2.Консультація медика-консультанта
1.Молекулярно-генетичні методи – це методи дослідження структури й мінливості генетичного апарату, з яким пов'язані процеси збереження й реалізації спадкової інформації. За їх допомогою науковці можуть визначати подібність та відмінності геномів різних організмів, виявляти ушкодження структури ДНК, встановлювати нуклеотидні послідовності генів у нормі та у разі захворювань Сучасні молекулярно-генетичні методи можна умовно поділити на кілька груп. Зазвичай усі методи досліджень використовують у комплексі.
Зараз я вас запрошую до кабінету вченого генетика, де ви зможете ознайомитися з деяким групами методів молекулярно-генетичних досліджень.(Робота учнів у інтерактивному аркуші wizer.me, учні аналізують таблицю з групами методів молекулярно-генетичних досліджень і виконують вправу на встановлення відповідності )
Група методів | Особливості | Що дають у результаті |
Методи виділення й очищення | Ґрунтуються на виділенні хоча б невеликої кількості матеріалу, в якому міститься ДНК | Дозволяють виділяти ДНК з дуже давніх кісток або невеликих фрагментів організмів |
Методи
ампліфікації (копіювання) ДНК |
Роблять копії цілих молекул ДНК або їхніх фрагментів, використовуючи звичайні механізми реплікації. Основою таких методів зазвичай є полімеразна ланцюгова реакція | Дозволяють із дуже незначної кількості ДНК отримати достатньо матеріалу для аналізу |
Методи гібридизації | За допомогою спеціальних молекул-зондів упізнають певні молекули ДНК. Використовують властивість ланцюжків ДНК утворювати подвійні ланцюжки з молекулами, які мають відповідні до них послідовності нуклеотидів | Дозволяють розпізнавати наявність у зразках певних молекул нуклеїнових кислот |
Методи обробки даних і моделювання | Створюють бази даних про послідовності молекул ДНК різних видів і аналізують інформацію за допомогою спеціальних комп'ютерних програм | Створюють моделі, за якими можна перевіряти гіпотези щодо еволюційних зв'язків організмів |
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень мають суттєві переваги перед традиційними методами. Вони дають значно більші можливості для проведення досліджень і підвищення надійності їхніх результатів. До таких методів належать методи виділення потрібних молекул зі зразків, методи ампліфікації ДНК, методи гібридизації, методи обробки інформації.
Етіологія – це розділ медицини, який вивчає саме причини виникнення хвороб.
Зараз запрошую вас на консультацію до медика-консультанта , який познайомить вас з синдромом Лебера.
( Робота учнів у інтерактивному аркуші wizer.me)
3. Кабінет «Етології». Генетика людини вивчає особливості успадкування генетичних ознак в залежності від генотипу людини і факторів зовнішнього середовища. Незважаючи на труднощі в дослідженнях, генетика людини сьогодні вивчена набагато краще генетики інших організмів.
Генетичні захворювання.
Виникають як результат пошкодження ДНК на рівні гена. До таких захворювань належать хвороба Німана-Піка, фенілкетонурія, альбінізм, гідроцефалія, галактоземія, синдром Холта-Орама, синдром Марфана.
Хромосомні захворювання.
Хвороби, пов'язані з аномалією кількості хромосом або аберацією хромосом. Прикладами хромосомних захворювань є синдром Дауна, синдром Клайнфельтера, синдром Патау, синдром котячого крику, синдром Лебера, синдром Едвардса.
Захворювання зі спадковою схильністю.
Прикладом даних захворювань є гіпертонія, цукровий діабет, ревматизм, шизофренія, ішемічна хвороба серця.
( Робота учнів у інтерактивному аркуші wizer.me)
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень мають суттєві переваги перед традиційними методами.
Евристична бесіда. Які можливості дають сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень?
Які сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень ми сьогодні розглянутли? (обговорення можливих відповідей,учні заносять остаточну відповідь до wizer.me(віртуальний аркуш), зберігають свою роботу і на цьому етапі відправляють роботу вчителю)
2.Рефлексія.
Прийом«Поділись думками»
(анкетування на платформі vseosvita, відбувається асинхронно)
https://docs.google.com/document/d/1ISCZqcQ34GDZOuGm4j2PlY_9wc3C47nD/edit?usp=sharing&ouid=107023664939947500922&rtpof=true&sd=true
)
Обов’язкове завдання:
1.Опрацювати матеріал наданий вчителем.
2.Виконати тренувальні вправи за QR-кодом:
3.Виконати завдання та проаналізувати його результат:
1)Чоловік, хворий на гемофілію, взяв шлюб із жінкою, батько якої був гемофіліком. Установітьімовірністьнародження в ційродиніхворих на гемофіліюдітей.
2)Рецесивний ген дальтонізму міститься в Х-хромосомі. Чоловік хворіє на дальтонізм, а дружина і її батьки розпізнають кольори нормально. Яка ймовірність народження в подружжя хворої дитини?
Творче завдання:
1.Підготувати короткометражний мультфільм , інтерактивний плакат, або відео гру на тему «Спадкові захворювання людини»
використовуючи додаток https://scratch.mit.edu/
Додаток.
Рекомендації учням: https://docs.google.com/document/d/1UN--f3FirimKIy7EcXNaFWRJMoqr6H-I/edit?usp=sharing&ouid=107023664939947500922&rtpof=true&sd=true
Очікувані результати:У дітей формуються ключові компетентності:
Ініціативність: бути ініціативним, генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень.
Рефлексія.
Прийом«Поділись думками»
(анкетування на платформі vseosvita, відбувається асинхронно)