info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Медіаграмотність в умовах війни, Українська мова
Застосування: На уроці
Вік/клас: 10 клас, 11 клас, 8 клас, 9 клас
Методи: Групова робота, Дискусія, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Пошук і збір інформації
П.І.Б. автора: Баранова Вікторія Миколаївна
Короткий опис вправи, анотація:

Іноді від учнів/учениць можна почути твердження про несучасність, неактуальність української літератури. Запропонована вправа дає можливість переконати школярів у тому, що серед рядків літературного твору, писаного ще в минулому сторіччі, читається сьогодення. Вправу можна використати на уроці української мови під час вивчення поняття "текст", а також як матеріал для дискусій, творів-роздумів на морально-етичні, суспільні теми, як опертя для есеїв . Можливе використання на уроці української літератури у 8 класі під час вивчення творчості Ю.Винничука та В.Дрозда. Основна мета вправи - це розвиток критичного мислення та усвідомленого читання.


Мета вправи/заняття:

Повторити відомості про літературну діяльність Ю.Винничука та В. Дрозда, поглибити знання про текст як продукт соціокультурної діяльності, дослідити поняття підтексту та особливості його сприйняття через призму життєвого досвіду, удосконалити вміння дискутувати, вдало аргументуючи свою позицію, показати актуальність художніх текстів, їх позачасовість, розвивати критичне мислення, усвідомлене читання, навички літературознавчого аналізу, зв'язне мовлення, уміння робити тези відповідей, розвивати навички партнерства; виховувати зацікавленість у вивченні літератури, що є не архаїчним текстом, а актуальним підґрунтям для роздумів, виховувати культуру мовлення, емпатію, почуття гідності


Необхідне обладнання/матеріали:

Інтерактивна дошка lino, картки кольру


На жаль, часто можна почути твердження, що читати - це нудно, а художні тексті не є актуальними, особливо якщо писані вони у минулих століттях. Але чи так це? Можливо, ми просто читаємо не глибоко, не усвідомлено, а поверхово: читання заради читання. Так, у кожного свої книжкові смаки, але спробуймо спроєктувати зміст двох літературних творів на сьогодення та з'ясувати для себе, чи актуальні вони. 

Спершу пригадайте творчість письменників, яких ви вивчали у 8 класі. Це Юрій Винничук та Володимир Дрозд.

  1. Які твори цих письменників ви вивчали?

Очікувана відповідь: Ю. Винничук повість-казка "Місце для дракона" та В. Дрозд оповідання "Білий кінь Шептало".

2. Що спільного, можливо, ви помітили у вивченій прозі?

Очікувана відповідь: обидва твори були глибоко філософськими, насиченими метафорами, потребували вдумливого читання. Також в обох творах ми бачимо смерть (духовну та фізичну) нетипових особистостей, які здатні до марної жертви, але не здатні побороти обставини.

3. Оповідання "Білий кінь Шептало" змальовує людей певної доби. Що це за часи?

Очікувана відповідь: тоталітарний режим.

4. А зараз є актуальним поняття "тоталітаризму"?

Очікувана відповідь: так, можливо, адже деякі країни продовжують пригнічувати право на самовираження, право вибору, право свободи.

5. Чим це загрожує людині?

Очікувана відповідь: злиттям із масою, пригніченням індивідуального в собі, забороною самовираження, осудом за "нетипову" думку тощо.

6. Яких же філософських проблем торкається повість-казка "Місце для дракона"?

Очікувана відповідь: у цьому творі так само можна побачити заборону самовираження, нав'язування стереотипів, прагнення знайти крайнього, несправедливість, жертовність заради того, хто це не оцінить. 

Дякую вам за відповіді. А тепер прошу витягнути картку (учитель пропонує обрати картку фіолетового чи блакитного кольору. Це випадковий вибір, оскільки картки односторонні і зовні виглядають однаково). Картки за покликанням https://docs.google.com/document/d/10XZ6gb2BavOH2cDmC_xvawSkUtVxtOHN/edit?usp=sharing&ouid=113133063491229803081&rtpof=true&sd=true

Відповідно до кольору об'єднайтесь у дві групи. Ми працюватимемо з інтерактивною дошкою. Перейдімо за покликанням  https://cutt.ly/7KOANaM

Ви бачите наліпки двох кольорів. Кожна група працює зі своїм кольором. Погляньте на наліпки. Блакитні цитати - це який твір? (Ю.Винничук "Місце для дракона"). А фіолетові? (В.Дрозд "Білий кінь Шептало"). Вашим завданням буде прочитати цитати з творів та поміркувати, які актуальні проблеми порушують автори? Чи можемо ми у 2022 році знайти відголос у рядках? Майте на увазі, що Дрозд написав оповідання 1965 року, а Винничук - 1990. Сформулюйте тези відповіді на питання.

Очікувані відповіді:

В. Дрозд в оповіданні "Білий кінь Шептало" порушує такі проблеми, що є актуальними у 2022:

  • виправдовування агресора, адже українці - дуже чутлива нація, яка вміє пробачати тих, хто на це не заслуговує;
  • сподівання на "старших". На жаль, нам присутній комплекс меншовартості, відчуття національної неповноцінності. Українці за кордоном могли помітити, що Україна має низку переваг, наприклад, діджиталізація, а українці часто вважають свою батьківщину відсталою;
  • страх перед змінами. Краще нескінченно терпіти, бо раптом буде гірше. Але успіх залежить від рішучості та наполегливості. Під лежачий камінь вода не тече;
  • страх індивідуальності, адже це велика відповідальність -бути особливим, вирізнятися, прагнути іншого життя;
  • краще бути вільним умовно, а не реально, адже це може обернутися на "батіг". Україна не захотіла бути вільною умовно, тому ми організували Євромайдан. Наша країна обрала свій шлях, тому, незважаючи на "батіг", досягне своєї мети, а не буде "сіренькою серед сіреньких", щоб конюх Степан хвицав батогом.

Ю. Винничук у повісті-казці "Місце для дракона" порушує такі актуальні для 2022 року проблеми, як:

  •  нечулість народу. Ми вже протягом 30 років маємо незалежність, але досі українська мова є меншовартісною, українське кіно не є популярним, українське книговидавництво ніяк не розбереться з квотами на іноземний продукт;
  • звичка шукати винного. У першу чергу кожен з нас відповідальний як за себе, так і за свою державу. Усе потрібно починати із себе: прибирати сміття, ставитися толерантно до всіх людей, говорити українською, дотримуватися правопорядку тощо;
  • відмінність від інших. Україна, Росія та Білорусь завжди якось тісно перепліталися, "дружили", але українці обрали свій шлях, на який нас, на жаль, не відпустили так просто, тому зараз відстоюємо своє право на самовираження на полі бою;
  • політика країни-агресора, що не терпить "крилатих", не терпить "відходу від традицій", називаючи це загрозою,прикриваючи турботою про державність, а за спільника бере народ, що завдяки брудній пропаганді починає вірити в "іноземних мух" та всюди вбачати зло. Та чи не обернеться така політика проти її зачинателя?

Зробімо висновок з опрацьованого. Яку б спільну ідею для обох творів ви виокремили?

Очікувана відповідь: "крилаті" можуть стикатися з багатьма проблемами на шляху до мрії. І тільки від них залежить, ким вони стануть: сірим пристосуванцем чи білим конем та єдиним у своєму роді драконом-пацифістом. 

Очікувані результати:

Учні /учениці розуміють, що література є поза часом та простором, головне - навчитися бачити скриті смисли, читати між рядків. Українська література не меншовартісна, не відстала, не примітивна, а сучасна, злободенна та глибинна. Те, що читач зрозуміє для себе із твору, багато в чому залежить від обставин, у яких він опинився. Учні/учениці удосконалюють уміння працювати в команді, уміння вести дискусії, підбирати стислі та влучні аргументи. Учні/учениці усвідомлюють, що комформізм призводить до втрати особистості, а прагнення бути яскравим вимагає долання труднощів. Школярі розуміють, що історія - річ циклична, тому ми повинні завжди засвоювати її уроки.


Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Проблемні питання. 

Чи можна стверждувати, що література поза часом?

Очікувана відповідь: так, адже у творах, написаних у минулі століття, ми вгадуємо події сьогодення.

А якби зараз була не війна, можливо б, опрацьовані вами рядки сприймалися по-іншому?

Очікувана відповідь: Можливо, адже читач "проживає"книгу відповідно до свого життєвого досвіду. Зараз наша свідомість занурена у війну, тому сторінки практично будь-якої книжки суголосні цим подіям. Почасти ми бачимо те, що хочемо бачити. Плюс до всього медійні засоби впливають на наше сприйняття, а вони зараз також занурені у події останніх місяців


Використані джерела:
  1. В. Дрозд "Білий кінь Шептало" [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=32 . - Назва з екрана
  2. Ю. Винничук "Місце для дракона" [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=10482 .-Назва з екрана

    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram