info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Медіаграмотність в умовах війни, Українська мова
Застосування: На уроці
Вік/клас: 11 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Дискусія, Індивідуальна робота, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Етика в медіа, Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа)
П.І.Б. автора: Баранова Вікторія Миколаївна
Короткий опис вправи, анотація:

Під час повномасштабного вторгнення активна пропаганда стала одним із інструментаріїв війни. Ми стикаємося з абсурдною пропагандою РФ, що ґрунтується на брехні та домислах. Українській пропаганді приділяється значно менше уваги, а вона відіграє величезну роль у піднесенні бойового духу, а також у формуванні думки про те, що війна – це справа не тільки України. У вправі здобувачам освіти запропоновані уривки зі щоденних виступів В.Зеленського, де він послідовно утверджує думку про важливість захисту суверенності України для світу. Запропоновано виокремити агітаційні наративи з виступів та розтлумачити їхнє значення для вибудови стратегії дипломатичного спілкування. Вправа може бути використана для роботи з учнями/ученицями 11 класу профілю «Українська філологія» в контексті теми «Формування культури публіцистичного мовлення: способи привернення уваги, принципи побудови, засоби структурування тексту».


Мета вправи/заняття:

Проаналізувати виступи В. Зеленського на предмет пропагандистських заяв, що спрямовані на посилення підтримки з боку міжнародних партнерів, пояснити значення таких наративів, спостерегти спільну ідею цих заяв, пояснити учням/ученицям, що пропаганда може бути й позитивною залежно від її мети; розвивати критичне мислення, усвідомлене читання, уміння працювати з медіатекстом, навички робити самостійні висновки з прочитаного, навички вести дискусії; виховувати громадянську свідомість, патріотичні почуття, уміння будувати вислови публіцистичного характеру


Необхідне обладнання/матеріали:

Робоча таблиця на google-диску


На сьогодні інформаційний фронт відіграє потужну роль. І він не може бути тільки фактологічний, бо пропаганда, агітація, емоційна складова – це його невід’ємні частини. Спершу поміркуймо над такими запитаннями:

1)    Що ж таке пропаганда?

Очікувана відповідь: поширення певних думок, ідей з метою отримання бажаного.

2)    Чи можна ототожнювати пропаганду з брехнею?

Очікувана відповідь: і так, і ні. Це залежить від підґрунтя пропагандистської заяви: чи воно вигадане, чи реальне.

3)    Чи використовує пропаганду Україна? Чи це тільки прерогатива РФ? Наведіть приклади української пропаганти (якщо знаєте).

     Зараз я вам пропоную попрацювати з таблицею та проаналізувати кілька уривків із виступів В. Зеленського. Президент веде активне медійне життя, щодня звітуючи про свою діяльність. Вашим завданням буде виокремити спільні ідеї, думки, твердження, що простежуються у виступах, та вписати їх у праву колонку. Після цього спробуйте сформулювати завдання цих наративів, мету  публікування, їхнє значення для українців, для світової спільноти (5 завдань).

Таблиця та очікувані результати до неї https://docs.google.com/document/d/1lIwUjIdVY8UkT84d6SG5niKgZBJAGGzI/edit?usp=sharing&ouid=113133063491229803081&rtpof=true&sd=true

Очікувані результати:

Учні/учениці :

  1. Розмежовують поняття негативної та позитивної пропаганди;
  2. Вчасть критично аналізувати матеріал, зокрема опублікований в соцмережах;
  3. Вчаться етиці спілкування в соцмережах;
  4. Досліджують вектор дипломатичної політики нашої держави;
  5. Усвідомлюють важливість політичної, економічної, санкційної підтримки з боку партнерів України.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Займіть позицію

Пропаганда – це зло чи добро?

Обґрунтуйте свій вибір

Очікувані відповіді: пропаганда може носити агресивний характер, перетворюватися на маніпуляції, при цьому ще й ґрунтуватися на фейках – це негативна пропаганда, яка спотворює свідомість. А є пропаганда загальнолюдських цінностей, пропаганда, спрямована до досягнення потрібного результату. Вона, звичайно ж, є позитивною.


Використані джерела:

1.               Хроніки Незалежності. Україна – це Європа [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lb.ua/news/2018/07/04/401973_hroniki_nezavisimosti_ukraina-.html. – Назва з екрана

2.               Zelenskiy / Official [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://t.me/V_Zelenskiy_official.  – Назва з екрана


    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram