info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Мініпроєкт СпільноПростір «ІнфоСито» триває

20.06.2023  

Мета мініпроєкту СпільноПростір «ІнфоСито», що впроваджується на базі бібліотек Олександрійської міської централізованої бібліотечної системи — підвищити рівень медіаосвіти учнівської та студентської молоді, педагогів Олександрійської територіальної громади в умовах фізичної та інформаційної війни, забезпечивши формування медіа-імунітету на основі медіаграмотності та критичного мислення, що наразі  стало питанням національної безпеки.

В рамках проєкту (з 1квітня 2023 р.) вже відбулося 23 різнопланових заходи, які відвідало 370 користувачів. Серед них:

  • медіа-майстерки із циклу «Захисти власне інфополе під час війни»: «Українські, російські та іноземні медіа: пошук правди», «Російська пропаганда: як розпізнати та протидіяти», «Telegram як інструмент ворога», «Обережно - ворожі Youtube-блогери!», «ІПСО. Як не стати жертвою чужих маніпуляцій», «Мова ворожнечі. Стереотипи про ВПО», «Кібербезпека. Захист особистих даних під час війни», «Телефонні шахраї»;
  • цикл медійних хитриків (лайфхаків) від тренера «Інфо-парасолька»: «Маркери фейку», «Як розпізнати бота і троля в соціальних мережах», «Як перевірити першоджерело фото і відео», «Що робити коли немає часу на перевірку інформації»;
  • цикл комунікаційних лялькових вистав для наймолодших: «Шкідливий чи корисний телевізор?», «Чи варто довіряти дитячим блогерам у Youtube», «Що таке реклама і навіщо вона потрібна?», «Віриш чи ні»! ;
  • цикл майстерок фейкових новин: «Ферма «качок», «З фактів - у фейк», «Репортаж з місця не подій», «Інтерв'ю з псевдо-експертом», «Новина з таємного власного джерела».

Так, перший захід  за проєктом — Медійні хитрики «Як перевірити першоджерело фото і відео» відбувся в центральній бібліотеці 19 квітня, його  учасники мали можливість ознайомитись з існуючими механізмами розповсюдження недостовірної інформації та розглянули, як можна перевірити першоджерело фото і відео. Особливу увагу було зосереджено на розумінні традиційних та новітніх принципів перевірки інформації та практиці застосування відповідних інструментів. Після цього ці інструменти було успішно протестовано в групах, де учасники, серед іншого, підвищили свої вміння працювати з візуальним контентом, фотографіями та відео. Учасниця заходу, Тетяна, сказала: «Надзвичайно корисний тренінг, який навчив перевіряти першоджерела фото та відео, перевіряти чи використовувати фото і відео матеріали у правильному контексті».

Спробувати себе у ролі детектива і дізнатися хто все-таки вбив Білла. Просіяти новини через сито медіаграмотності і знайти фейки. А ще самим спробувати писати фейкові заголовки. Все це спробували учні 7-х класів Ліцею інформаційних технологій  27 квітня під час тренінгу — Медійні хитрики «Маркери фейку» на базі Центральної бібліотеки разом з Катериною Карпенко – тренеркою з медіаграмотності. Також до матеріалів з Інтернету про нетрадиційне лікування від коронавірусу та грошові виплати усім українцям учні застосували маркери фейків і виявили, що автори матеріалів створили неправдиві повідомлення. Ще одна із вправ, яка була під час медійних хитриків — це розпізнавання фейків у заголовках. Також учасники заходу самі спробували створити фейкові заголовки поряд із правдивими та надали можливість іншим присутнім відгадати, де правда, а де вигадка. Відгук учасниці заходу: «Мені дуже сподобалося самій придумувати фейковий заголовок і щоб інші відгадали з поміж правдивих заголовків, який фейковий. Виявляється, що придумувати фейки не так вже й складно і це може зробити кожна людина. Тож не треба довіряти усьому, що написано в соціальних мережах чи на сайтах. Бо виходить, що ти сам дозволяєш себе обманути».

1 травня в Центральній бібліотеці відбулася медіа-майстерка із циклу «Захисти власне інформаційне поле під час війни». Студенти Олександрійського фахового коледжу культури і мистецтв разом з тренеркою з медіаграмотності Катериною Карпенко досліджували тему «Українські, російські та іноземні медіа: пошук правди». Під час заходу учасники з’ясували, які є види засобів масової інформації, кому вони належать та які є основні журналістські стандарти. Попрактикувалися розбирати тексти на відповідність журналістським стандартам. На прикладах учасники розібрали як одну й ту саму новину можуть подавати українські, російські й іноземні медіа, виявляли факти і фейки у цих матеріалах. Про це учасниця майстерки Ганна написала: «Я ще раз переконалася, що одну й ту саму новину різні сайти можуть подавати зовсім інакше і тому, якщо справді хочеш докопатися до істини, то потрібно читати декілька справді якісних сайтів, де працюють люди, котрі дотримуються журналістських стандартів»

2 травня у бібліотеці-філії №8 для юнацтва було проведено майстерку фейкових новин «Із фактів - у фейк». Разом із тренеркою, Аліною Касьяновою, студенти Олександрійського фахового коледжу культури та мистецтв розібрали ознаки фейкових новин, а також за допомогою практичних вправ потренувалися вирощувати «качок». Кожен учасник, використавши допоміжні кубики з піктограмами, розповідав реальні або вигадані історії. Інші ж намагалися вгадати, де правда, а де фейк. Крім того, за допомогою вікторини «Види маніпуляцій» вчилися вирізняти маніпуляції і медіа.  «Яким би упередженням це не було, але українські курочки несуть найкращі у світі яйця!», – підсумував учасник заходу Андрій.

Хто власник Telegram? Скільки людей користується цією мережею? Які основні небезпеки можуть бути у чатах і в приватних повідомленнях? Та чи захищені персональні дані в Telegram? Про це й не тільки дізналися учні Центрально-українського наукового ліцею-інтернату під час медіа-майстерки із циклу «Захисти власне інформаційне поле під час війни»: «Telegram як інструмент ворога», яка відбулася 4 травня 2023 року на базі Центральної бібліотеки. Тренерка Катерина Карпенко познайомила учасників з інструментами за допомогою яких можна перевірити яким Telegram-каналам можна довіряти, а на які не варто підписуватися. На запропонованих прикладах учасники медіа-майстерки попрактикувалися знаходити ворожі канали. Звертали увагу на кількість підписників; теми, які обговорюються у чаті; чи є реклама, наявність контактів для зворотного зв’язку, чи є опис каналу про що він та кому належить. Резюмуючи обговорювали й те наскільки безпечно в Telegram вказувати своє прізвище, ім’я, дату свого народження, місце навчання чи роботи, надавати посилання на свої соцмережі й публікувати своє фото. Назар сказав: «Я не знав, що Telegram і Вконтакте створила одна й та сама людина, росіянин за походженням. Не так все безпечно в цьому Telegram. Тепер подумаю над тим, щоб прибрати в ньому своє фото і прізвище та приховати номер телефону».

20–21 травня в бібліотеці філії № 8 для юнацтва відбулася дводенна «Інформаційна толока з медіаграмотності для майбутніх тренерів». Реєстрація для участі в толоці відбувалась відкрито та демократично, за допомогою гугл форми. У заході взяли участь 14 активних жінок міста: це вчителі, бібліотекарі, представниці громадських організації, волонтерки. Протягом першого дня тренінгу учасниці практикувалися розрізняти види джинси в медіа, виявляли маркери фейків в новинах, навчилися розрізняти типи контенту. Крім того, обговорювали, що таке усвідомлене медіаспоживання та яким чином відбираються новини в редакціях. Учасниці дізналися, які бувають маніпуляції в медіа та як їм протидіяти. Під час другого дня присутні розбиралися, з яких етапів складається тренінг, а також, у чому полягають особливості проведення онлайн і офлайн заходів. Учасниці різних команд практикувалися складати портрет ідеального тренера та визначали, якими знаннями та навичками він має володіти. Крім того, дізнавалися, що має бути в сумці тренера та як нестандартно можна застосовувати звичні предмети під час неформальної освіти. На практиці присутні пропонували свої ідеї щодо того, як зробити тренінги з медіаграмотності цікавими і як вдало підібрати теми під особливості цільових аудиторій. На завершення учасниці дізналися, як тренер може зіпсувати свій захід, а також обговорили 7 найпоширеніших помилок. Усі учасниці отримали сертифікати та планують застосовувати отримані знання для організації та проведення власних заходів з медіаграмотності. Цитата учасниці Оксани: «Після першого дня інформаційної толоки разом з донькою перевірили відповідність заголовків до текстів, виявили маніпуляцію в кожному другому. Пояснила дитині наскільки важливо читати інформацію повністю і вже потім думати чи варто її поширювати. Після тренінгу планую ділитися отриманими знаннями на заходах з медіаграмотності для молоді Олександрії».

Вхідне та вихідне тестування в рамках Інформаційної толоки склали 14 учасниць. В анкеті було 7 запитань. Правильні відповіді під час вхідного тестування усіма учасницями склали 6 з 98. Після вихідного тестування результат склав 82 правильні відповіді з 98. Також учасниці під час вхідного тестування самостійно оцінили рівень обізнаності в темі медіаграмотності від 1 до 10, де 1- нічого не знаю, а 10 – гуру з медіаграмотності. За результатами вхідного тестування середнє арифметичне рівня медіаграмотності групи склав: 2,85. По результатами вихідного тестування середнє арифметичне рівня медіаграмотності групи склав: 7,57.

Що належить до переліку персональних даних? Кому і на яких підставах можна надавати ці дані? Як убезпечити себе від шахраїв? Про це і не тільки учні 9-Б класу Гуманітарного ліцею говорили з Катериною Карпенко – тренеркою з медіаграмотності під час медіа-майстерки «Кібербезпека. Захист особистих даних під час війни». На конкретних прикладах учасники визначили, що з запропонованих варіантів є персональними даними, а що загальнодоступною інформацією. Змоделювали ситуації, що може статися, якщо розмістити свої персональні дані в соціальних мережах. Також учасники медіа-майстерки отримали рекомендації як захистити свої дані. Своїми враженнями поділився учень Артем: «Було не так вже й легко визначити, що відноситься до персональних даних, а що ні. Але тепер я знаю, який треба придумати пароль до пошти, щоб її важко було зламати».

Хто такі боти і тролі? Хто їх створює і навіщо вони потрібні? Як їх вирізнити в соціальних мережах? Все це з’ясували студенти 1 курсу факультету «Сестринська справа» комунального закладу «Олександрійський медичний фаховий коледж» в бібліотеці-філії №8 для юнацтва під час тренінгу «Як розпізнати бота і троля в соціальних мережах». Разом з Катериною Карпенко – тренеркою з медіаграмотності студенти пошукали ботів і тролів серед своїх підписників у соціальних мережах та з’ясували яку інформацію вони поширюють. Студентка Марія сказала: «Я знала про ботів і тролів, періодично бачу їх у себе на сторінці. Але не знала, які є застосунки, щоб їх можна було вчасно виявляти, а головне тепер знаю, як їх можна блокувати».

Замислитись над рівнем експертності улюблених блогерів та переконатись, що стати «експертом» не так вже й важко  допомогла студентам Олександрійського фахового медичного коледжу Майстерка фейкових новин «Інтерв‘ю із псевдоекспертом», що відбулась в бібліотеці-філії №8 для юнацтва 6 червня. Разом із тренеркою – Аліною Касьяновою учасники майстерки приміряли на себе роль «експерта» та дали інтерв’ю в цьому амплуа. Також отримали поради щодо викриття таких недобродіїв. А ще потренували своє критичне мислення за допомогою гри «Критикотики».

В червні місяці в центральній міській бібліотеці для дітей відбулися 6 лялькових вистав з медіаграмотності, які відвідали 106 дітей початкових класів навчальних закладів міста. Так, 5 червня відбулася лялькова вистава з медіаграмотності «Пригоди брехливої Сороки» на тему «Віриш чи ні», під час якої другокласники Гуманітарного ліцею № 9 навчалися розрізняти фейки, маніпуляції та пропаганди. Діти з ляльковими героями в ігровій формі аналізували різні повідомлення, намагаючись визначити, які з них справжні, а які шахрайські. Школярі переглянувши лялькову виставу зрозуміли, що в сучасному світі не обійтися без вміння «фільтрувати» інформацію.  Цитата учасника Владислава: «По-чесному, так хочеться пожартувати, що урок відмінили і де-хто з учнів отримав зауваження від вчителя. Після перегляду лялькової вистави я зрозумів, що так вчиняти не гарно».

 

7 червня в Центральній міській бібліотеці для дітей Олександрійської міської ЦБС відбулася лялькова вистава з елементами гри «Івасик-вихвалясик та Сергійко-мудрійко», метою якої було поглибити знання з медіаграмотності на тему "спіймай неправду" та сформувати навички розрізняти правдиву та неправдиву інформацію, закріплювати з дітьми зміст казок; розвивати пам’ять, увагу, мислення, навчити дітей бути розсудливими та приймати виважені рішення. Головний герой дійства Івасик часто говорив неправду, неперевірену інформацію  видавав за дійсну. П’ятикласники гімназії «Сузіря-19» разом із героями вистави вчилися протистояти брехні за допомогою інформаційно-розважальної гри «Спіймай неправду».  Цитата учасниці Поліни: «Сьогодні на ляльковій виставі про Івасика-вихвалясика розповідалось про хлопчика, який любить обманювати та вигадувати. Коли нас запитали чи є такі діти у нашому класі, то всі промовчали, а в того хлопчика навіть вуха були червоні. Напевне, він зрозумів, що вчиняв не гарно».

Загалом, усі проведені заходи вирізнялись різноманітністю форм та методів.  Слідкувати за подіями можна на сторінці централізованої бібліотечної системи на Фейсбуці (https://www.facebook.com/alexlibrary.CBS) та в Інстаграм (https://www.instagram.com/bibliotekioleksandriyi/), на сайті Олександрійської міської ЦБС  (https://www.alexandriya.com/), про них розповідали на місцевому телеканалі КТМ (https://www.youtube.com/watch?v=AKwNhlQsX8I) та «Вітер» (Репортаж про подію: https://fb.watch/ktByYgDVHf/).

 

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram