ПІБ автора(ки) *: Біляєва Ганна Олександрівна, Жинжер Марина Олександрівна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Запорізька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 100, Дніпровського району міста Запоріжжя
Ваша посада*: Вчитель історії та правознавства
Короткий опис вправи, анотація*: Роль особи в історії – гетьман Іван Мазепа – Зрадник чи патріот України.
Мета вправи/заняття*: Навчити учнів критично мислити та формувати власну думку спираючись лише на факти, навчити інфо-медійній грамотності, вміти протистояти пропаганді.
Необхідне обладнання/матеріали*: Відео-фотоматеріали, підручники та документальні джерела, а також інтернет ресурси та інтерв’ю з представниками волонтерських організацій.
Детальний опис вправи/уроку*:
Вправа для уроку з історії України для 8 класу
Тема: «Гетьманщина за часів Івана Мазепи»
Розраховано на 1 чи 2 уроки.
Вступ.
Актуалізація знань:
Гетьман Мазепа був великим будівничим Незалежної Української держави й тому став найбільшим ворогом Російської імперії. Понад 300 років Москва «затирає» та «випікає» найменший слід, найменшу згадку.
«Нет, не было, и быть не может» - писав Євген Маланюк.
Скільки б років не було Український Незалежності, але пошанування чи зневага пам’яті великого гетьмана завжди буде показником повноти та змісту цієї незалежності.
У своєму останньому опусі на тему української історії, путін не проминув нагоди назвати Мазепу зрадником.
Цю заїжджену фразу російської ідеології можна прокоментувати словами доктора історії Ярослава Дашкевича: «Якщо сьогодні, у хвилину нових небезпек, що нависли над Україною, яку хочуть ще раз позбавити незалежності, за чимось шкодувати, то хіба за тим, що Мазепині мрії майже три століття тому не здійснилися та що вірних України державних мужів – і нібито «зрадників росії» - в українській історії було так мало».
Нагальна потреба в умовах військової агресії рф, актуалізувати героїчний чин наших воїнів-предків, велетів української духовності чия діяльність в усі віки наповнювала українців високою моральністю та вірою; привернути увагу суспільства до постатей, чия віра, сила і талант можуть стати взірцем для наслідування молоддю у цей складний час.
Хід уроку:
Вчитель, спираючись на отриманні учнями знання з попередніх уроків, згадує разом з ними, що військо Запорізьке – Гетьманщина 1654 року за Березневими статтями отримує протекторат від російського царства, але з іншого боку має все своє – адміністративний розклад, власну армію, судову систему, на землях Гетьманщини немає кріпацтва тощо.
Вчитель разом з учнями згадую про тактику Петра І «спаленної землі» під час Північної війни 1700-1721 років. Про відмову з боку царської росії в військовій допомозі. За правилами міжнародної тенденції Україна має всі права спростувати договір з Петром І та підписати договір з Карлом ХІІ для захисту інтересів Гетьманщини, що і було зроблено у 1708 році Іваном Мазепою. Петро І зреагував на це рішення Івана Мазепи своїм наказом про знищення столиці Гетьманщини – Батурина, що й відбулося 2 листопада 1708 року.
Проблемна тема: Чи стала Україна «розмінною монетою» в планах Петра І? Доцільність та логічність політики Івана Мазепи?
А) Гетьманщина та її адміністративно-політичне положення згідно Березневих статей 1654 року;
Б) Російсько-Шведська Північна війна 1700-1721 років та роль України в ній;
В) Батуринська трагедія (листопад 1708 року).
Робота учнів в групах по техніці «Кубика-Блума».
«Кубик-Блума» – один з ефективний прийомів навчання сучасних школярів. Один з популярних технологій критичного мислення був розроблений американським вченим та психологом Бенджаміном Блумом. Метою цього прийому є те, що дитині не пропонують готові рішення, а тільки проблему.
Учень має самостійно використовуючи свій досвід та знання знайти шляхи вирішення цієї проблеми. На боках кубика інформація що зачіпає всі сторони заданої теми. Кубик-Блума допомагає розвивати навички критичного мислення, та в активній та цікавій формі перевіряти знання учнів. Він є ефективним засобом в інфо-медійній грамотності школярів відкидаючи думки та судження від дійсних фактів.
Ознайомлення з уривками відео-матеріалу розміщених з боків «Кубика-Блума».
На сторонах «Кубика-Блума» розміщено:
Висновки:
Учні ознайомлюються з матеріалом. Складають своє враження від «сторін» кубика та розробляють свої висновки щодо проблемного питання. І хоча у двобію з московським царем український гетьман програв, його ім’я у боротьбі з імперією стало для подальших поколінь величним символом прагнення незалежності. Сучасна історія цьому підтвердження. Битва з режимом імперії продовжується сьогодні та в цій важкій битві українці стоять не лише за територіальну цілісність своєї держави, відбувається принципова світоглядна битва за Україну Європейську – саме такою її бачив Іван Мазепа – проти України Азійської, якою хотів її зробити цар Петро І, і за яку сьогодні так завзято змагаються адепти «руського мира»
Вправа для уроку з історії України для 9 класу
Тема: «Модернізація сільського господарства у другій половині 19 століття земель України які входили до російської імперії»
Розраховано на 1 урок.
Хід уроку:
Учитель ставить учням 4 основний запитання:
Наочний матеріал:
Учитель пропонує різні джерела інформації:
Учні, застосовують уміння та навички з інфо-медійної грамотності відповідають на запропоновані запитання.
Висновки:
Данна вправа, завдяки методам інфомедійної грамотності, спрямована на розвиток комптентностей у учнів а саме таких як:
А) вміння читати та розуміти прочитане;
Б) вміння висловлювати думку усно та письмово;
В) критичне мислення;
Г) здатність логічно обгрунтовувати позицію;
Д) вміння вирішувати проблему;
Е) здатність працювати в команді;Ж) і як висновок будувати та висловлювати свою думку спираючись лише на факти.
Вправа для 10 класу з курсу Громадянська освіта
Тема: Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа
Розраховано на 1 урок
Хід уроку
Вступне слово вчителів
Методичний коментар:
Підсумки уроку (діти діляться враженнями, та заключне слово вчителя)
Підсумкове слово вчителя
Шановні учні, ми живемо з вами у дуже складний час. Вже більше року наша країна знаходиться у стані війни зі страшним агресором (російською федерацією). Саме зараз, як ніколи ми повинні вмикати своє критичне мислення, робити самостійні висновки тільки за допомогою перевіреної інформації, цікавитися новинами нашої країни та світу і обов’язково перемога буде за нами! Слава Україні! Героям Слава!
Примітка: фото з тг.к. “Запоріжжя.Інфо”:
фото з інтерв’ю:
Аудіозапис:
https://drive.google.com/file/d/16eebqwRKLZygMGP5tMn34YLJsZ9DIZNz/view?usp=share_link
Очікувані результати*: результати навчання – високий рівень медіа грамотності учнів та можливість гідній протидії ворожій пропаганді.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*:
Використані джерела*: *: Відео-фотоматеріали, підручники та документальні джерела, а також інтернет ресурси та інтерв’ю з представниками волонтерських організацій.