ПІБ автора(ки): Сорока Ірина Анатоліївна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Рівненський ліцей №14 Рівненської міської ради
Ваша посада*: учителька фізики
Короткий опис вправи, анотація*: Вправа поєднує завдання з фізики (тема «Теплопровідність») та медіаграмотності (тема «Маніпуляція та пропаганда»).
Мета вправи/заняття*: формувати стійкість до маніпулятивних впливів, уміння ідентифікувати інструменти маніпуляції, розвивати навичку чутливості до маніпуляцій та пропаганд.
Необхідне обладнання/матеріали*: обговорити з учнями (розмістити на дошці) ознаки пропаганди та маркери маніпуляції
Маркери маніпуляції
Ознаки пропаганди:
Детальний опис вправи/уроку*: Ціль медіаграмотності – не запам’ятати факти про медіа чи навчитись робити відео або презентацію, а, перш за все, уміти досліджувати питання, які виникають під час критичного сприйняття медіамеседжу – друкованого чи електронного. Це включає навички мислення вищого порядку: уміння визначати ключові ідеї, встановлювати зв’язки між різними думками, ставити доречні запитання, помічати протиріччя, рефлексувати.
Маніпулювання – це чиєсь свідоме бажання викривити інформацію з метою прихованого спонукання в іншій людині намірів, що не збігаються з її актуально існуючими бажаннями. Сьогодні існують спеціальні технології, які спрацьовують за бажанням маніпулятора доволі ефективно. Щоб протистояти маніпуляціям, потрібно знати їхні ознаки.
Пропаганда – це цілеспрямоване поширення ідей та моделі поведінки серед широких мас населення. Пропаганду можна назвати «сестрою» маніпуляції, оскільки в обох випадках присутнє викривлення інформації. Проте завдяки маніпуляції користь отримує обмежена кількість людей, а пропаганда стосується широких мас населення. Окрім того, «біла» пропаганда сприяє соціальному благу.
Педагогу спочатку потрібно обговорити з учнями маркери маніпуляції та пропаганди (розмістити їх на дошці), а далі разом попрактикуватися знаходити маніпуляцію та пропаганду, визначати їхні ознаки.
Текст для опрацювання:
«ТеплоБуд» завжди дбає про Вас!
Найважливішим у житті людини є її дім. Комфортні, теплі умови вдома – це щастя!
У наших будинках постійно відбувається передача енергії тепла від нагрітих частин приміщення до менш теплих. Такий обмін енергією буде відбуватися, поки температура не зрівноважиться. Тому при будівництві або ремонті дуже часто виникають такі питання: як правильно утеплити будинок? Який вибрати теплоізоляційний матеріал? А ще – який утеплювач кращий? Який завтовшки повинен бути шар теплоізоляції саме у Ваших обставинах? Відповіді на ці запитання можемо знайти тільки на уроках фізики. Вивчайте фізику – це корисно! Фізика збереже Вам життя і здоров’я!
Фірма «ТеплоБуд» проведе для Вас урок фізики. Для характеристики провідності тепла матеріалами використовують таке поняття, як коефіцієнт теплопровідності. Він показує, яка кількість тепла за одну одиницю часового проміжку пройде через одну одиницю площі поверхні. Чим вищий цей показник, тим сильніший теплообмін, значить, споруда буде охолоджуватися значно швидше. Тобто при спорудженні будівель (будинків та інших приміщень) необхідно використовувати матеріали, провідність тепла яких мінімальна.
Теплова провідність будь-якого матеріалу залежить від безлічі параметрів: пориста структура (забезпечить мінімальне охолодження); щільність (висока щільність сприяє швидкому охолодженню); вологість (висока вологість збільшує теплопровідність); товщина використаного матеріалу (збільшення товщини зменшує теплопровідність).
Британські вчені довели, що однаковий коефіцієнт теплопровідності буде при використанні різних матеріалів такої товщини:
ППУ – це пінополіуретан.
Наша фірма «ТеплоБуд» використовує тільки пінополіуретан, тому ми – найкращі. Звертайтеся до нас і у Вашому будинку завжди буде тепло та затишно! Ваш будинок залишатиметься в чудовому стані більше 200 років. Уся родина буде із задоволенням збиратися у Вашій оселі!
Коментар: Проаналізуємо текст за маркерами маніпуляцій:
Головне завдання учителя – навчити упізнавати маркери маніпуляції. Тому педагог має підтримувати учнів, які запропонують власну інтерпретацію таких маркерів.
У цьому тексті бачимо маніпуляцію «Звертайтеся в «ТеплоБуд»» та пропаганду «Вивчайте фізику».
Після обговорення учні розв’язують задачу про утеплення будинку.
Задача: Розрахувати товщину необхідного шару теплоізоляції з пінополіуретану для стіни в півтори цеглини (товщина стіни 38см, цегла червона глиняна).
Довідник: Необхідна товщина теплоізоляції – це теплоопір. Теплоопір є величиною постійною, яка розраховується для кожного регіону окремо.
Виходячи з кліматичних умов України, нормативом вважається:
При розрахунку теплоізоляції стін (підлоги, стелі), що складаються з декількох шарів, загальний теплоопір дорівнює сумі показників теплоопору кожного шару: R = R1 + R2 + R3
Теплоопір ізоляційного шару розраховується за формулою: R = p / k, де p –товщина шару (м), k–коефіцієнт теплопровідності матеріалу (Вт/мк)
Коефіцієнт теплопровідності будівельних матеріалів
Матеріал | Коефіцієнт теплопровідності, Вт/(м*К) |
Мінеральна вата | 0,045 – 0,07 |
Пінополістирол | 0,031 – 0,041 |
Скловата | 0,033 – 0,05 |
Ековата (целюлозний утеплювач) | 0,038 – 0,045 |
Тирса | 0,07 – 0,93 |
ДСП, ОСП | 0,15 |
Дуб | 0,20 |
Сосна | 0,16 |
Цегла пустотіла | 0,35 – 0,41 |
Цегла червона глиняна | 0,56 |
Керамзит | 0,16 |
Пінополіуретан | 0,014 |
Розв’язок:
Дано: R=Rст+Rп ; визначимо Rп =R – Rст
R= 3,5 м2К/Вт Rст= pц / kц
рц= 0,38м Rст= 0,38/0,56
kц= 0,56 Вт/мК Rст= 0,68 м2К/Вт
kп= 0,014 Вт/мК Rп = R – Rст = 3,5-0,68= 2,82 м2К/Вт
рп - ? Rп = pп / kп ; визначимо рп = Rп kп
рп= 2,820,014 =0,03948 м= 4 см
Відповідь: шар теплоізоляції з пінополіуретану повинен мати товщину 4 см.
Очікувані результати*: учень практично застосовує знання з фізики з теми «Теплопровідність» та володіє такими медіанавичками: ідентифікація інструментів маніпулятивних впливів (пошук маркерів маніпуляції, ознак пропаганди), уміння використовувати медіа для соціального блага, уміння оцінювати та інтерпретувати інформацію, критичне мислення (уміння ставити запитання, обґрунтовувати власну позицію, аналізувати передумови та причини).
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*: Щоб протидіяти маніпуляції/пропаганді, необхідно дати відповіді на такі запитання: