Предмети: Зарубіжна література, Факультатив
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 9 клас, Навчання впродовж життя, Студенти
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Індивідуальна робота, Критичне мисленння, Мозговий штурм, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Пошук і збір інформації
П.І.Б. автора: Білозуб Олена Олександрівна
Короткий опис вправи, анотація: Прийом «Fishbone» (діаграма «риб’ячої кістки» (англ. Fishbone Diagram) – один з найбільш ефективних прийомів встановлення причинно-наслідкових взаємозв'язків між об'єктом аналізу і факторами, які впливають на нього. Додатково метод дозволяє розвивати навички роботи з інформацією і вміння робити висновки, ставити і вирішувати проблеми.
Голова "рибини" являє собою проблему, питання або тему, які підлягають аналізу.
Скелет - верхні "кісточки" фіксують основні поняття теми, причини, які привели до проблеми.
Нижні - факти, що підтверджують наявність сформульованих причин, або суть понять, зображених на схемі.
Хвіст - відповідь на поставлене запитання, висновки, узагальнення.
Під час аналізу медіатекстів учні з'ясовують особливості проблематики, розкриття літературного образу головної героїні, образної символіки драми "Ляльковий дім"
Мета вправи/заняття: У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:
- осмислити проблематику драми Г.Ібсена «Ляльковий дім»;
- на прикладі образу головної героїні Нори Хельмер простежити шлях становлення особистості жінки,
- зрозуміти символіку твору;
- удосконалювати вміння та навички аналізу драматичного твору;
- розвивати дослідницькі здібності і критичне мислення.
Необхідне обладнання/матеріали: - комп'ютер, мобільний пристрій;
- якісний Інтернет-зв'язок;
- Google-aккаунт;
- при письмовому виконанні вправи - зошит і ручки/олівці;
- при віддаленому виконанні вправи – інтерактивна віртуальна дошка Google Jamboard, яка дозволить демонструвати ключову інформацію та вносити нову інформацію під час уроку в Zoom чи Google Meet;
- логіка та критичне мислення.
Алгоритм роботи:
Очікувані результати: Учень (учениця):
- глибоко усвідомлює філософський зміст драматичного твору;
- виявляє у творі провідні проблеми, теми, мотиви;
- вільно оперує текстовим матеріалом твору;
- називає художні засоби створення художнього образу;
- висловлює власні судження щодо актуальних тем і проблем, образів і подій твору;
- усвідомлює необхідність брати на себе відповідальність за власні рішення;
- критично мислить;
- генерує нові ідеї;
- працює індивідуально, фронтально, в парі.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Відповіді на проблемні запитання:
- Що ж таке справжнє сімейне щастя?
- Хто вона - Нора Хельмер: слабка жінка чи особистість?
- Яким ви бачите фінал твору?
Використані джерела: ЛЯЛЬКОВИЙ ДІМ - Генрік Ібсен: аудіокнига українською https://www.youtube.com/watch?v=PeL7H7zW0oM&t=1s
Фільм "Ляльковий дім" (1973р.) https://w140.zona.plus/movies/kukolnyi-dom