info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Громадянська освіта, Медіаграмотність в умовах війни, Українська література, Я досліджую світ
Застосування: На уроці
Вік/клас: 10 клас, 11 клас, 12 клас, 5 клас, 6 клас, 7 клас, 8 клас, 9 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Дискусія, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Маніпуляція, Новинна грамотність, Пошук і збір інформації
П.І.Б. автора: Холеван Лілія Марківна
Короткий опис вправи, анотація:

Мова на занятті піде про  те як маніпулятивні технології в радянській пропаганді  регламентували що і як святкувати.


Мета вправи/заняття:

розвивати навички критичного та аналітичного мислення, зокрема, самоусвідомлення та ідентифікації себе, як громадянина/громадянки України, патріота/патріотки рідної Землі, ознайомити дітей з фальшивою історією створення ідола Нового року(діда мороза) , на основі історичних фактів формувати розуміння того, що наша родова спадщина надзвичайно багата та цінна , створити скрайбінг на тему: «Прошу у Святого Миколая» чи створити Reels/пост, на основі почутого та побаченого на занятті.


Необхідне обладнання/матеріали:

комп’ютер( лептоп, мультимедійна дошка, плазма); візуальний ряд: мультимедійна презентація, відеоролик http://surl.li/ecexp , руханка https://www.youtube.com/watch?v=hXu9WW6te6c; прилади та матеріали: аркуш паперу, фломастери, кольорові ручки, кольорові олівці.


Види діяльності учнів/учениць
Ключові поняття:

Ідеологія комунізму – це утопічна філософська ідея про ідеальне в економічному і суспільному плані облаштування держави, де процвітає рівність і справедливість. На практиці, дана ідея виявилася нежиттєздатною і нездійсненною з огляду на безліч причин.

Антиріздвяна пропаганда – з 1917 по 1935 рік з голови радянської людини комуністи вибивали усе, що пов'язано з Різдвом. Радянська людина мала вірити тільки у компартію.

Пролетаріат – це термін, що характеризує суспільний клас, який не має у своїй власності засобів та знарядь виробництва й існує, заробляючи виключно продажем своєї праці, а не живе коштом прибутку з якого-небудь капіталу.

Репресії – це дія з підпорядкування когось чи чогось силою. Суть репресії у здійсненні контролю через придушення.

Скрайбінг (з англійської scribe - робити екскіз, нарис) – це метод розповіді чи пояснення, який супроводжується графічною ілюстрацією головного змісту сказаного.

1.Емоційне налаштування.
Вправа «Вірю – не вірю».

Мета: продемонструвати дітям певні «маркери брехні», показати маніпулятивну технологію «напівправди», коли той, хто хоче поширити фейк, маскує його під правду, ховає серед правдивої інформації.
Класна кімната умовно поділяється на два сектори «ВІРЮ» та «НЕ ВІРЮ». Прошу дітей переміститися на обрану ними сторону, у залежності, що це правда («ВІРЮ!»), чи це неправда («НЕ ВІРЮ!»).

Після кожного факту один/одна з учасників/учасниць занотовує правдиву інформацію, щоб під час засвоєння теми, можна було б підтвердити чи спростувати той чи інший факт.

1. Дід мороз вигаданий персонаж. (Вірю)
2. Святий Миколай справді існував і допомагав знедоленим (Вірю)
3. Ті, хто вигадав діда мороза надихнулися монстром, яким до того лякали українських дітей. (Вірю)
4. Дід мороз одразу був позитивним новорічним героєм. (Не вірю)
5. До 1917 року українським дітям подарунки взимку приносив Святий Миколай. (Вірю)
6. Українці у 1936 році з радістю прийняли діда мороза та перестали святкувати Різдво. (Не вірю)
7. Дід мороз та святкова ялинка були заборонені в радянському союзі 18 років (з 1917-1935). (Вірю)
8. Радянська влада шанобливо ставилася до того, що до українських дітей з подарунками приходив Святий Миколай. (Не вірю)

2.Сприймання та інтерпретація візуального ряду (презентація).
Дід мороз – радянський фейк, а вигадав його – вбивця. Україна, як і весь цивілізований світ, віками шанувала Святого Миколая. Але все змінилося 85 років тому.
Перегляд презентації.

Пряме покликання на презентацію

https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/%28%D0%BD%D0%B5%29%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B8%D0%B9%20%D0%B4%D1%96%D0%B4%20%D0%BC%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7.pptx

3. Руханка «Коли сирену чуєш».
https://www.youtube.com/watch?v=hXu9WW6te6c

4.Практичне завдання.
Виконання скрайбінгу «Що я хочу попросити у Святого Миколая».

Очікувані результати:

формує навички критичного осмислення інформації та джерел її отримання, розпізнає, міркує, робить висновки на основі інформації, поданої в різних формах, створює скрайбінг, експериментує з кольорами, лініями, формами.


Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Вправа «Газетний заголовок»
Вигадайте газетний заголовок, який може бути використаний до почутого та усвідомленого на цьому занятті. Без маніпуляцій, без клікбейту та без упередження.


Використані джерела:

1. https://termin.in.ua/komunizm/
2. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%96%D0%B4_%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7
3. https://www.youtube.com/watch?v=TsnJJRAMEGQ
4. https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.radiosvoboda.org%2Fa%2F30327960.html&psig=AOvVaw0yxSHfBUdCRwGByeE0vG5M&ust=1671901440382000&source=images&cd=vfe&ved=0CBEQjhxqFwoTCNDoo66ckPwCFQAAAAAdAAAAABAJ
5. https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Flviv1256.com%2Fhistory%2Fdid-moroz-pryklad-radianskoi-propahandy-pid-chas-masovykh-represiy%2F&psig=AOvVaw0yxSHfBUdCRwGByeE0vG5M&ust=1671901440382000&source=images&cd=vfe&ved=0CBEQjhxqFwoTCNDoo66ckPwCFQAAAAAdAAAAABAR
6. https://www.istpravda.com.ua/articles/2013/01/5/106843/
7. https://www.instagram.com/p/CmbPJBJNVv9/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D
8. https://tsn.ua/ukrayina/dobriy-didus-yakiy-prinosit-podarunki-hto-takiy-svyatiy-mikolay-i-koli-vin-prihodit-do-ditok-2206492.html


    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram