Предмети: Історія
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 10 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Декодування, Індивідуальна робота, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Комікси, Критичне мислення
П.І.Б. автора: Стоянов Євгеній Сергійович
Короткий опис вправи, анотація: Сучасні школярі під мемами розуміють гумористичні картинки, відео, які трапляються їм у соціальних мережах і швидко набувають популярності. Однак це поняття має значно ширше визначення:
«Мем – це одиниця культурної інформації. Мемом є будь-який символ, ідея, манера чи спосіб дії, який свідомо або несвідомо передається за допомогою тексту, зображення, відео, жестів, тощо, часто в жартівливій формі».
Але навіть, на перший погляд, «звичайна» картинка із Instagram, Facebook чи Twitter несе певну інформацію і розрахована на певну категорію людей.
Мета вправи/заняття:
- формування навичок роботи з мемами;
- формування навичок критичного мислення.
Необхідне обладнання/матеріали:
- меми;
- схема аналізу мемів.
Використання: на уроці «Українські землі у складі Чехословаччини. Карпатська Україна». Вправа може бути використана і в якості додаткового домашнього завдання. у ході практичного заняття «Срібна земля. Третя спроба утвердження незалежності України у XX ст.»
- Учням пропонується переглянути запропоновані меми, які стосуються Карпатської України і дати відповіді на запитання (письмово або усно).
- На виконання вправи відводиться 5 хвилин.
Схема аналізу мемів
- Перегляньте запропоновані зображення. Які події висвітлюють ці меми?
- Як ви розумієте ці зображення?
- Наскільки інформативним є кожен із мемів?
- Яка ідея закладена у них?
- Яка сторона подій, що висвітлені в мемах, проігнорована їхніми авторами?
- На яку аудиторію розраховані ці зображення?
Зображення 1
Зображення 2
Зображення 3
Очікувані результати:
- Порівнює інформацію із різних джерел
- Аналізує сюжет зображення
- Виокремлює головне в медіаповідомленні
- Виявляє прихований зміст мему
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: На завершення вправи варто поцікавитись в учнів чи є, на їхню думку, подібні меми корисними з точки зору запам’ятовування історичної інформації?
Використані джерела:
- Мем. // Вікіпедія: сайт. URL: https://cutt.ly/XKBqnsd
- Daily History - історичні меми. // Instagram: сайт. URL: https://www.instagram.com/the.daily_history/