План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 2 класі “Як змінюється життя звірів восени?”

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Урок-подорож у 2-му класі:

«Як змінюється життя звірів восени?»

МЕТА: ознайомити учнів із життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; з`ясувати, які тварини змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, впадають в  зимову сплячку; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, побаченого, почутого; розвивати творчі здібності, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.

ОБЛАДНАННЯ: Мультимедійна презентація; казкова осіння галявина; листочки з завданнями; схема «Групи тварин»; гра «Перелітні та зимуючі птахи»; картки із тестуванням; ілюстрації тварин; слайди «Осінь фарбами заграй», мікрофон, смайлики: зеленого, розового та голобого кольорів.

ХІД УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.

  1. Привітання.

Холодно зараз в лісах і в лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго ранку, вітаю я вас!

Дітки, поверніться до гостей,
Скажемо їм: « Добрий День!»

Всім присутнім здоров’я ми зичим й добра,

А тепер до роботи нам братись пора.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Вправа «Очікування».

(На дошці прикріплено модель сонечка)

  • Дітки, яка в нас зараз пора року? (Осінь)
  • З приходом осені, сонечко все частіше ховається за хмарку, ховає свої промінчики і тому стає дуже холодно.
  • Тож, давайте разом із вами складемо сонечко сподівань, яким ми зігріємо та звеселимо наш клас. (Сонечко – Додаток 1)
  • Подумайте і скажіть, яким має бути урок, щоб вам було затишно і приємно працювати? (Цікавим, веселим, корисним, пізнавальним, казковим, проблемним, пошуковим).
  • А щоб урок був (цікавим, веселим, корисним, пізнавальним, казковим, пошуковим та продуктивним) якими ви повинні бути? СЛАЙД 2 (Працьовитими, розумними, обізнаними, активними, життєрадісними).

Отже, я сподіваюсь, що ви будете виконувати ці умови, СЛАЙД 3  і ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  1. З’ясування змін у природі. СЛАЙД 4

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори

І малює картини чарівні,

Та міняє щодня кольори.

  • А яка ж сьогодні осінь?! Про погоду сьогоднішнього дня нам допоможуть дізнатися чергові синоптики.
  • Надамо їм слово.
  1. Прогноз погоди від синоптиків. (Картки «Показники погоди» – Додаток 2)
  • Будь ласка, повідомте нам погоду.
  • Дякуємо нашим синоптикам! Діти, а ви продовжуйте вести спостереження, помічайте зміни, які відбуваються в природі і записуйте в календарі спостережень.

Про народний прогноз погоди.

Сьогодні СЛАЙД 5 29 листопада за народним календарем вшановується пам’ять Апостола й євангеліста Матвія.

  • У народі казали: «Якщо в день апостола Матвія віють буйні вітри, то буде завірюха до Миколи Зимового».
  • Хто знає, коли день Святого Миколая? (19 грудня).
  • А ще холодний Матвій передвіщає сурову зиму.
  1. Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування. СЛАЙД 6
  • Скажіть, що ми вивчали на попередньому уроці? (Життя птахів восени).
  • Які групи птахів знаєте? (Перелітних та зимуючих)
  • Як називають птахів, які покидають рідну домівку? (Перелітними).
  • Куди вони летять? (В теплі краї).
  • А чому ж вони вимушені відлітати з рідного краю? (Тому що холодно і голодно).
  • Ви молодці! Добре знаєте життя птахів.
  • А чи всі птахи відлітають в теплі краї? (Ні).
  • Які залишились? (Сороки, ворони, синички, горобці).
  • То як називають цих птахів? (Зимуючими).
  • Молодці, добре попрацювали!
  • Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Вітрів накликала, листочки порозсипала, холод привела і примусила птахів покинути рідній дім.
  • Дітки, погляньте, осінь і вам подарувала гарні листочки, але вони різні та ще й незвичайні: з іншої сторони осінь залишила завдання, загадки, які ми маємо виконати на протязі уроку.
  • Ось перша із них.
  1. Загадка.

Стрімко вибігли на гору

Дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски

Звуть цих подружок… (Берізки) СЛАЙД 7

  • Дітки, погляньте, на чию парту впав березовий листочок? (Відповіді учнів)
  • Добре, а тепер погляньте на дошку. Осінь-чарівниця залишила нам казкову лісову галявину, (Лісова галявина – Додаток 3) яку ми повинні застелити осіннім килимом із листочків-завдань.
  • Ось березовий листочок перший впаде на осінню галявинку.
  • Прочитай, будь ласка, завдання. На березовому листочку завдання: гра «Впізнай пташку». (Листочки – Додаток 4)

  1. Гра «Впізнай пташку».
  • Осінь пропонує пограти гру «Впізнай пташку». На дошці розміщені птахи та групи птахів. Ваше завдання: впізнати пташку та віднести до певної групи (до зимуючих чи перелітних?) (Картинки до гри «Впізнай пташку» – Додаток 5)
  • Прошу, на допомогу одного помічника, будь ласка.
  • Дуже добре! Ви активні учні.
  • А зараз наступна загадка.

Загадка

  • На дереві я народився в кожусі, кожух розірвався й на землю я впав. (Каштан) СЛАЙД 8
  • Що це?
  • В кого на парті каштановий листочок? Мерщій читай завдання і ложи листочок на галявинку. На каштановому листочку завдання: гра «Перелітні чи осілі?». (Листочки – Додаток 4)
  • Що в нас? У нас гра на кмітливість «Перелітні чи осілі?».

(Грає мелодія Антоніо Вівальді «Осінь»)

  1. Гра «Перелітні чи осілі?» СЛАЙД 9
  • Встаньте, будь ласка. Я буду називати птахів: перелітні – махаєте крилами, осілі – присідаєте.
  • Правила гри зрозумілі? (Ластівка, лелека, синичка, голуб, журавель, горобець, соловей, жайворонок, дятел, дикі гуси, зозуля, ворона, шпак, снігур).
  • Чудово, ви всі проявили свою кмітливість! Сідаємо за парти.
  • А знаєте, що снігур прилітає до нас з ще холодніших місць, бо в нас тепліше.
  • Чим можемо допомогти птахам, які залишилися у нас? (Будувати годівнички та підгодовувати постійно). СЛАЙД 10
  • Дуже добре! Ви добре засвоїли тему птахів. Я вами пишаюсь! Тепер я впевнена, з такими друзями птахи не загинуть взимку.
  1. Розв’язання логічного завдання «Що зайве? Чому?»
  • А зараз виконаємо більш складніше завдання. Завдання на логіку «Хто зайвий?». СЛАЙД 11
  • Шпак, ластівка, ведмідь, грак.
  • Хто зайвий? (Ведмідь)
  • Чому? (Зображені птахи)
  • СЛАЙД 12 Оса, метелик, заєць, бджола.
  • Зайвий? (Заєць)
  • Чому? (Тому, що тут зображені комахи)
  • До якої групи тварин СЛАЙД 13 ми відносимо ведмедя, зайчика? (Звірів)
  • Де вони мешкають? (У лісі).

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

  • Отже, тема нашого уроку: СЛАЙД 14 «Як змінюється життя звірів восени? Підготовка звірів до зими».
  • На уроці ми дізнаємося, які труднощі з’являються в диких тварин з настанням осені та як вони їх вирішують.
  • Уже з жовтня у всіх звірів замість рідкого хутра відростає СЛАЙД 15 нове – густе і пухнасте. А в деяких змінюється і забарвлення. Такі зміни називаються линянням.
  • Дітки, залежно від того як звірі готуються до зими, їх ділять на 3 групи.
  • Наше завдання сьогодні на уроці дізнатися як дикі тварини готуються до зими та заповнити цю схему.

(На дошці таблиця «Групи тварин») (Схема «Групи тварин – Додаток 6)

  • Тож мандруймо разом з дівчинкою Осінню у царство тварин, де спробуємо дізнатися про їхнє життя та турботи, які з’явилися в осінню пору.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Робота над загадкою
  • І знову загадка.

Стоїть велетень у лісі

Такий дужий і міцний.

Ще й плоди, мов на горісі

Відгадайте, хто такий? (Дуб) СЛАЙД 16

  • Підніміть у кого дубовий листочок? Іди до дошки читай завдання і прикрашай нашу галявинку. На дубовому листочку завдання: відгадати ребуси та загадки. (Листочки – Додаток 4)
  1. Відгадування ребусів та загадок. (Ребуси – Додаток 7)
  • Знаєте як розгадувати ребуси?
  • Ось погляньте, будь ласка і відгадайте.
  • Перший ребус у нас. (Білка) СЛАЙД 17
  • Як ці звірята будуть жити, будемо ми зараз говорити.

  1. Розповідь вчителя про білочку.

Білка

Білки дуже старанно запасають на зиму корм — жолуді, горіхи, гриби, які ховають у дуплах, під опалим листям, або розвішують на сучках дерев. У білочки в запасах буває до трьох і більше кілогра­мів горіхів. Міняє хутро руде на сіре – тепліше, пухнастіше. У зимову сплячку вони не лягають, хоч у дуже люті морози і в хуртовину кілька днів сплять.

Закриває дверцята листочком,

згортається клубочком,

вкривається пухнастим хвостиком і кілька днів спить,

чекає поки пройде негода.

  • Дітки, давайте розгадаємо наступний ребус. (Кріт) СЛАЙД 18

Кріт

Кріт на зиму заготовлює їжу, щоб не голодувати. Ловить хробаків і вбудовує їх у стіни своїх нір, іноді сотні штук відразу. Взимку вони не сплять, як їжаки, а риються під землею та снігом.

  • А зараз, погляньте на екран і скажіть хто це? (Бобер) СЛАЙД 19

Бобер

Дуже цікавий звірок. Робить запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризає і складає у воді біля своїх хатинок. Коли замерзне вода, буде сидіти у своїй хатці і з задоволенням гризтиме кору й молоді гілки дерев.

  • Ми дізналися про трьох звірів, як готуються до зими? Що їх поєднує? (Роблять запаси їжі на зиму).
  • Але є ще один маленький звірок. Хто це? (Мишка-полівка) СЛАЙД 20

Мишка-полівка

  • Вона теж робить запаси. В основному – це зерно.
  • Дітки, тепер ми можемо заповнити в схему першу групу тварин, як звірі готуються до зими.
  • Яка це група? (Роблять запаси на зиму). (Вивішую групу «Роблять запаси на зиму»). (Схема «Групи тварин – Додаток 6)
  • То які звірята відносяться до цієї групи? (Білочка, кріт, бобер, мишка). СЛАЙД 21
  • Молодці, дітки!
  1. Фізкультхвилинка СЛАЙД 22

Ви старанно потрудились,

бачу трішки вже стомились.

Час прийшов для відпочинку,

розпочнем фізкультхвилинку.

Розминка

Сплять маленькі зайченята  (Очі заплющені).

Раз — відкрили оченята,

Подивились вліво, вправо  (Рухи вліво, вправо)

вгору і додолу.                     (Рухи вгору, і до долу)

А тепер іще навколо.           (Кругові рухи)

Оченята — блим, блим, блим!

Відпочити треба їм!

Зайченята будуть спати,

А ми будем танцювати.

Відео фізкультхвилинка. (1 хв. 57 с.) СЛАЙД 23

  • Відпочинок закінчили і за парти тихо сіли.
  • Продовжуємо нашу подорож. СЛАЙД 24 Ой, я бачу на дереві оголошення! «Ми залягли в сплячку, прохання не турбувати
  • Дітки, а чи знаєте ви хто ж це заліг у сплячку? (Ведмідь) СЛАЙД 25

Загадка

    Клишоногий, волохатий,

    Влітку спритний та завзятий,

    Ну а взимку, лежебока,

    У барлозі гріє боки. (Ведмідь)

Ведмідь

СЛАЙД 26 Ведмідь за кілька тижнів до холодів намагається якомога більше наїстися – їсть усе, що трапляється їстивного: горіхи, рибу. Потім вибирає у тихому густому лісі закуток під великим деревом і там готує барліг: викидає зайву землю, носить туди сухе листя й гілочки ялини і вкладається спати на всю зиму.

  • Дітки, говорять, що ведмідь смокче лапу. Правда це чи ні?

Тільки він не смокче її, а лиже. Взимку у ведмедів на підошві відшаровується й злазить стара шкіра, що огрубіла за літо. Молода ніжна шкірочка чешеться й мерзне. От ведмідь і облизує підошви гарячим язиком.

  • А тепер, щоб відгадати тваринку, погляньте і розгадайте ребус. (Їжачок) СЛАЙД 27

Їжачок

Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кор­мів, їжаки зариваються в опале листя і загортаються у клубок, впадаючи у глибоку сплячку аж до березня.

Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину, зменшується маса, бо протягом сплячки вони не живляться, а живуть завдяки жиру, відкла­деному в тілі восени.

Борсук СЛАЙД 28

  • Дітки, а іншу тваринку ми повинні впізнати за її описом.

Дуже обережний звір. Полює вночі, тому побачити його не просто. Як ведмідь і їжак, запасається жиром, споживаючи жуків, ящірок, ягоди. Потім утеплює норку і лягає спати на цілу зиму.

  • Хто це, дітки? (Борсучок)
  • А що поєднує ведмедя, їжака і борсучка? (Впадають у сплячку)
  • Тепер ми можемо доповнити нашу схему ще однією групою тварин.
  • Якою, дітки, групою? СЛАЙД 29 (Залягають у сплячку). (Вивішую групу тварин «Залягають у сплячку»). (Схема «Групи тварин – Додаток 6)
  • На вашу думку, що означає слово сплячка? СЛАЙД 30 (Малорухомий, сонний спосіб життя.)
  • Щоб дослідити ще одну групу тварин переглянемо відеоролик «Звірі восени».
  1. Відеоролик «Звірі восени» (1 хв. 37 с.) СЛАЙД 31
  • Ви дізналися про ще одну групу тварин, які ходять по лісі шукаючи поживу. Яких звірів зустріли? (Лисичку, зайчика та вовка).

Лисичка

  • Що знаєте про лисичку? (Лисиця полює мишей. Опустивши низько голову, вона бігає по снігу, прислухаючись, чи не писне полівка. Лисиця ловить куріпок, які ночують під снігом. Часто підкрадається в село за домашньою птицею.)

Заєць

  • Що можете сказати про зайчика? (З настанням холодів хутро у зайців стає густішим і світлішим. Зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Запасів їжі на зиму вони не заготовляють. Харчуються дрібними корінцями, згризають молоді пагони дерев, кору.)
  • Так дійсно, з настанням холодів, зайчики змінюють свою шубку.

Вовк

  • Ну а вовк всім відомий хижак, який взимку майже завжди голодний, тому пробігає до 10 км, перш ніж вдасться кого-небудь вислідити. Взимку не погидує з’їсти навіть мишу, птаха й мертву тварину, хапає собак, що заґавилися, коло житла людини.
  • Яка спільна ознака лисички, зайчика та вовка? (Ведуть активний спосіб життя). СЛАЙД 32
  • Отже, тепер ми можемо заповнити вже і третю групу тварин. Це тварини, які ведуть активний спосіб життя. (Вивішую групу «Активний спосіб життя»). (Схема «Групи тварин – Додаток 6)
  • А тепер підсумуємо, які групи тварин у нас утворилися. (Карточки тварин по групах – Додаток 8).
  • 1-ша група – тварини, які роблять запаси їжі на зиму. (Вивішую картинку з тваринками, які роблять запаси на зиму).
  • 2-га група – залягають у сплячку. (Вивішую картинку з тваринками, які залягають у сплячку).
  • 3-тя група – ведуть активний спосіб життя. (Вивішую картинку з тваринками, які ведуть активний спосіб життя).

  • Дітки, як ви думаєте, як живеться пізньою осінню й узимку в лісі звірам – добре чи погано? (Відповіді учнів) СЛАЙД 33
  • Чому погано? (Холодно і голодно)
  • Правильно, холодно й голодно буде звірам у лісі взимку.
  • Тому наш Їжачок-хитрячок, який сам лягає у сплячку на зиму, передав листа, в якому просить про допомогу своїм друзям, звірятам, які блукають по лісі в пошуках поживи.
  • Ось, послухайте.
  1. Читання та обговорення листа від Їжачка-Хитрячка.

  • Дітки, ми можемо допомогти цим тваринкам? (Можемо)
  • Як? (Ставити кормушки в лісах, ложити в них корм, кам’яну сіль)
  • Тому в нашій країні є така професія єгер (лісник), СЛАЙД 34 працівник який опікується лісовими звірятами. СЛАЙД 35
  • Для зайців, наприклад, вони готують купи осикових гілок, для лосів – годівниці із сіном.
  • Настав час повертатися із цього дивного світу – царства тварин, частини живої природи. Він дуже багатий і різноманітний.
  • Але в нас ще залишилася одна загадка.

Дуже широке листя у мене

п’ятикутне і  зелене.

Наче скульптор різаком,

працював над тим листком. (Клен) СЛАЙД 36

  • У кого з вас на парті залишився листочок? На кленовому листочку завдання: робота з підручником. (Листочки – Додаток 4)
  • Повідомляємо швиденько завдання та прикріплюємо листочок на галявину.
  • Подивіться, яка вона прекрасна. Лісова галявина вкрилася розкішним осіннім килимом. Осінь дуже задоволена вашою працею, бо тільки за допомогою ваших зусиль виконали дані завдання.
  1. Робота з підручником ст. 60 СЛАЙД 37
  • Відкрийте, будь ласка, підручники на сторінці 60. Осінь запрошує нас до художньої галереї.
  • Розглянемо уважно картину Ісака Бродського «Осінь».
  • Яка пора року зображена на картині? (Осінь)
  • Які ознаки осені зобразив художник на даному полотні? (Похмуре небо, пожовклі листочки).
  • Деякі дерева стоять безлисті, отже скоро наступить зима.

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ. СЛАЙД 38

  • А тепер підведемо підсумки нашій подорожі і пограємо гру «Чи віриш ти?»
  1. Гра «Чи віриш ти?»
  • Умови гри: якщо вірите в це – плескаєте два рази в долоні, якщо ні – один.
  • Ви вірите в те, що з настанням холодів всі звірі готуються до зими? +
  • А у лісі всі звірі лягають спати до весни? –
  • Узимку вовк може з’їсти навіть мишу і птаха. +
  • Заєць їсть узимку моркву і капусту? –
  • Лисиця часто підкрадається в село за домашньою птицею. +
  • Ви молодці. У вас партах лежать картки з тестами. Оберіть правильну відповідь. На дане завдання вам дається 2 хвилини.
  1. Тестування. Картки. (Картки тестування – Додаток 9) СЛАЙД 39
  • Хто із звірів залягає в зимову сплячку?

а)  білка

б)   їжак

в)   вовк

  • Який звір у сплячку не впадає і веде активний спосіб життя?

а)   миша

б)   борсук

в)   ведмідь

  • Хто робить собі на зиму запаси?

а)  білка

б)  заєць

в)  кабан

  • Хто змінює літнє хутро на зимове?

а)  заєць

б)  олень

в)  тхір

  • Перевіряємо. Увага на екран. СЛАЙД 40-43
  • Підніміть руки в кого все правильно. Чудово!
  • В кого одна помилка? Молодці!
  • Дві помилки і більше? Добре!

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. ОЦІНЮВАННЯ.

  1. Вправа «Незакінчене речення» СЛАЙД 44
  • Сьогодні на уроці ми познайомилися…
  • Мені запам’яталося…

    Рефлексія.

  • Чи справдились наші очікування? (Відповіді учнів)
  • Ви відповідально ставились до виконання завдань, були активними та дисциплінованими. Ви самі маленькі, але найяскравіші зірочки на шкільному небосхилі. Ви допитливі, кмітливі. Я пишаюся вами.
  1. Оцінювання (за допомогою смайликів). (Смайлики – Додаток 10) СЛАЙД 45
  • А зараз оцініть свою роботу на уроці. Виберіть той смайлик, який відповідає вашій роботі. Якщо ви були уважними, активними на уроці, тобто «Я сьогодні розумник або розумниця», то підніміть розовий смайлик.
  • Якщо ви працювали добре, але можете або хочете бути більш активними і працювати ще краще, то підніміть голубий смайлик.
  • І якщо сьогодні на уроці ви були мало активними. Може були сором’язливі або невпевнені у ваших знаннях, то підніміть зелений смайлик.
  • А тепер подивіться на свої смайлики. Всі вони до вас посміхаються.
  • Зелений смайлик заспокоює вас і говорить, що все у ваших руках. Тільки потрібно більше працювати і старатися.
  • Ви всі молодці, добре попрацювали. Дякую за увагу, старанність і активність на уроці.

У природі все взаємозалежне.

Природа – наш дім,

а ми з вами – господарі в нім.

Тож зростайте гарними господарями

на рідній українській

землі.

Дякую за урок!


Підготувала: Денисюк Ольга Сергіївна, вчитель початкових класів с. Буцин Старовижівський район Волинська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *