План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 1 класі “Як зробити планету щасливою”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Конспект заняття з елементами медіаграмотності 1 клас

Курс «Я досліджую світ»

Тема тижня «Я  мандрівник»

Тема заняття «Як зробити планету щасливою»

Орієнтовні дослідницькі/проблемні запитання

  1. Які проблеми існують в навколишньому середовищі?
  2. Що може зробити кожен для скорочення кількості сміття?

Учні знатимуть:

про сміття як одну з проблем планети Земля;

про забруднення навколишнього середовища пластиковими, паперовими і харчовими відходами;

про заходи щодо зменшення відходів у побуті, їх повторного використання;

та вмітимуть:

спостерігати, документувати дослідження, фіксувати результати спостережень за засміченістю своєї місцевості;

визначати і виконувати прийняті для себе і суспільства дії, що допоможуть скоротити кількість відходів та повторно їх використати;

мотивувати себе й інших на серйозне ставлення до проблеми засміченості планети та зміну власної поведінки.

№з/п Назва освітньої галузі Очікуванні результати
1. Природнича

Змістова лінія «Я пізнаю природу»

– використовує інформацію з відомих та запропонованих іншими джерел;

– вирізняє істотну інформацію про природу;

– на основі власного досвіду знаходить підтвердження правдивості відомостей про природу, висловлює свою думку про це.

Змістова лінія «Я у природі»

– дотримується правил поведінки в довкіллі і пояснює ці правила іншим;

– не смітить, пояснює про негативні наслідки викидання сміття у лісах, парках, забруднення водойм;

– сортує сміття (папір, пластик, скло, метал);

– розповідає про тривалість розпаду різних видів сміття і зменшує споживання цих матеріалів у своєму побуті;

– пояснює загрозу для довкілля дій людини.

2. Мовно-літературна

Змістова лінія «Взаємодіємо усно»

– сприймає монологічне висловлювання з конкретною метою;

– з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі;

– розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого та побаченого;

– підтримує аргументами власні думки або спростовує їх.

Змістова лінія «Досліджуємо медіа»

– обговорює зміст і форму простого медіа тексту, виявляє з допомогою вчителя очевидні ідеї у простих медіа текстах;

– визначає тему і головну думку простих візуальних медіа текстів;

– висловлює власні думки і почуття з приводу переглянутих (мультфільми, світлини, фільми) або прочитаних (дитячі журнали, комікси)  простих медіа текстів;

– створює прості аудіальні медіапродукти з допомогою вчителя, зважаючи на мету і аудиторію.

3. Інформативна

Змістова лінія «Я у світі інформації»

– виокремлює факти в текстах і повідомленнях;

– розпізнає в тексті хибні чи правдиві висловлювання;

– розрізняє припущення і фантазію, правду і неправду у простих медіа текстах;

– робить власні припущення стосовно розвитку подій;

– діє за узгодженими правилами під час спільної роботи з інформацією;

– встановлює послідовність із запропонованих дій під час роботи у групі;

– застосовує інформацію з веб-джерела для конкретних потреб.

4. Соціальна та здоров’язбережувальна

Змістова лінія «Добробут»

– пояснює, що кожен вчинок має наслідки, спираючись на власний досвід та на приклади літературних героїв, персонажів мультфільмів;

– пояснює правила ощадного використання природних ресурсів (наприклад збирання та утилізації сміття);

– пояснює важливість добрих учинків для довкілля.

Як зробити планету щасливою?

І. Ранкова зустріч

  1. Вітання

Щоб хороший настрій мати,

Треба всім його бажати.

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, плането моя!

– У кожного з вас зараз різний настрій. Я пропоную скласти в чарівний мішечок усі негативні емоції (неспокій, злість, образу, сум, тощо) і викинути його. А з іншого чарівного мішечка взяти позитивні емоції, які вам потрібні, та сподівання щодо сьогоднішнього уроку.

– Хто бажає висловити свої сподівання, побажання?

– Подумки пошліть добрі думки один одному і всьому, що вас оточує.

  1. Новини дня
  • Інтерактивна вправа «Що ми знаємо про сьогоднішній день?»

– Як називається сьогоднішній день?

– Які найближчі родичі цього дня (вчора, завтра)?

– Яке порядкове число у цього дня?

– Якому місяцю він належить?

– Яка пора року ним опікується?

– Чи почуваєтесь ви сьогодні щасливо?

  1. Обмін інформацією
  • Фотозагадка

Вчитель демонструє на екрані фотографії із зображенням нашої планети (дод.1)

– Що зображено на фотографіях? Як ви здогадались про це?

– Як називається наша планета?

– Розкажіть, що ви знаєте про неї?

– Яке найбільше багатство нашої планети?

– Чому саме природа?

– Природа щедро дарує нам свої дари, не шкодуючи нам нічого. А від нас щоденно просить лиш одного: щоб ми до неї були добрими.

– Чи почувається щасливою наша планета? Чому?

ІІ. Основна частина

  1. Створення проблемної ситуації

– Увага. На електронну пошту нашого класу надійшов лист. Відкриємо його.

– О, це повідомлення від нашого друга із газети «Колосочок» – Розумника.

– Погляньте, він надіслав нам ще одне зображення нашої планети (дод. 2)

– Якою тут зображена планета? Чому?

– Сміття – це хвороба нашої планети.

– Чи помітили ви проблему засмічення на вулицях нашого села, ідучи до школи?

– У яких місцях можемо ще зустріти різні побутові відходи?

  1. Віртуальна подорож

– Сядьте зручніше. Заплющте оченята.  Уявіть чудовий сонячний день. Над вашими голівками яскраво світить сонечко, воно наповнює вас здоров’ям. Подумки вирушайте на прогулянку. Ось ми на чудовій галявинці. Ви бачите ледь помітну стежину. Вона запрошує вас – сміливо ідіть уперед. Торкніться деревця, травички, квіточок… . Але  що це? Перед вами купа сміття! Звідки це? І що з ним робити?

– Розплющуємо оченята і подумки залишаємо нашу галявинку.

– Розкажіть про свої враження від уявної подорожі. Що сподобалось, а що засмутило?

– З  проблемою засмічення зустрілися і лісові друзі. Давайте дізнаємося як вони її вирішили?

  1. Перегляд мультфільму «Пригоди лісових друзів»

https://www.youtube.com/watch?v=JZL8EqG7YoI

– Що трапилося з лісовими звірятами?

– Якої помилки вони допустилися?

– Чи придатні для повторного використання харчові відходи?

– Що потрібно порадити туристам, які залишають після себе величезні купи сміття?

  1. Фізкультхвилинка
  2. Інтерактивна вправа «Дискусійна гойдалка»

– Існує  думка, що засмічення це лише проблеми природи, і нас вони зовсім не стосуються.

– Чи насправді це так? Доведіть свою думку.

– Порівняйте свої судження із наступними.

  • Перегляд інформаційного ролику

https://www.youtube.com/watch?v=7mI0ZhcdK1w

– Про які заходи щодо вирішення проблеми сміття ви дізналися?

  1. Робота з матеріалами газети «Колосочок» № 26/2015

http://kolosok.org.ua/wp-content/uploads/2016/01/kls_ukr_026_10_11_20151.pdf

– Сміття ускладнює наше життя. Про це розповідають читачі газети «Колосочок», а ще діляться з нами своїми фантастичними ідеями щодо проблеми вивозу та утилізації сміття. Зокрема, малі винахідники пропонують створити дорогу на пластиковій «подушці», електронного робота, сміттєїда-всюдихіда тощо. А ще закликають викидати сміття в спеціальні контейнери, адже можливе вторинне використання сміття.

– Як ви гадаєте, що може статися, якщо смітити і не прибирати після себе?

  1. Бесіда за коміксом «Як гукнеться, так і відгукнеться» (журнал «Джміль» №3, 2014)

– Чи буде наша планета чистою  залежить від нас. Не смітіть на природі, збережіть її для себе! А ті, хто порушують це правило, обов’язково пошкодують. Саме про це наступний комікс.

https://jmil.com.ua/2014-3/movie

 – Чому ведмедики викинули казанок? Чи добре вони вчинили? Чому?

 – У чому помилка ведмедиків?

 – Яке “ відлуння ” мав цей учинок? Чому?

 – А який гарний вчинок ведмедики могли б зробити? Яке “відлуння” він мав би? Тільки для ведмедиків чи й для інших теж?

 – Чи варто думати тільки про себе, чи треба дбати й про інших також? Чому?

 – Куди слід викидати те, що вам уже ніколи не знадобиться? Чому кажуть:

“Що посієш, те й пожнеш”? Що “посіяли” ведмедики?

  1. Робота в групах. Створення реклами

– На сьогодні здатність природи поглинати наші відходи майже вичерпана, тому необхідно знайти розумне розв’язання проблеми сміття, якщо ми не хочемо, щоб Земля перетворилася на одне велике звалище!

– Кожній групі пропоную створити власний рекламний слоган  щодо шляхів розв’язання проблеми засмічення в нашому селі. А представники від кожної групи озвучать свою рекламу у гучномовець після завершення уроку, щоб привернути увагу усіх учнів школи.

Варіанти слоганів:

І група – «Сміття – це хвороба планети. Ми можемо її вилікувати – смітити довкола якнайменше та прибирати за собою»

ІІ група – «Деяке сміття  з користю можна переробляти, або  виготовляти з нього корисні речі. Тому викидайте сміття у спеціально відведені контейнери »

ІІІ група – «Пам’ятайте: чисто не там, де часто прибирають. Чисто там, де не смітять»

ІІІ. Підсумкова частина. Рефлексія

  • Обговорення результатів роботи

– Чи існує проблема засмічення в нашому селі? А на планеті в цілому?

– Чи почувається планета Земля щасливою від цього?

– Що ви навчилися робити для зменшення кількості сміття?

– Яка інформація на уроці була для вас важливою?

– Яку інформацію розповісте вдома рідним?

– Що хочете зробити негайно?

– Сподіваюсь, що кожному із вас схотілося зробити щось корисне для своєї планети і зробити її щасливішою.

– Пропоную надалі позбуватися від сміттєвих проблем під гаслом:

«Хай згине сміття! Щасливими зробимо планету і життя»

Додаток 1

Додаток 2


Підготувала: Слівчук Тетяна Іванівна, вчитель початкових класів Дібрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів с. Дібрівськ Зарічненського району Рівненської області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *