План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ” у 1 класі “Як і де живуть тварини? Наші сусіди на планеті Земля”

План-конспект уроку є переможцем Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Конспект уроку курсу «Я досліджую світ» у 1 класі на  тему:

«Як  і де живуть тварини? Наші сусіди на планеті Земля»

Мета:

  • Познайомити дітей з умовами життя тварин, розширити уявлення про життя тварин, про тісний взаємозв’язок з людиною.
  • Сприяти розвитку зв’язного мовлення, критичного мислення, оперативної пам’яті, довільної уваги, розвитку вміння аналізувати та оцінювати достовірність інформації.
  • Виховувати бережне ставлення до тварин; активність та самостійність.

КОРи .  Наприкінці заняття учні:

  • називають умови життя тварин, умови їх співіснування з людиною, діляться результатами власних досліджень.
  • розрізняють тварин, трансформують та оцінюють одержану інформацію, роблять висновки в результаті спільної роботи усього класу, роботи в групах.
  • усвідомлюють необхідність бережного ставлення до тварин.

Обладнання та матеріали: демонстраційний матеріал, картки «Бінго», кейси – конверти з завданнями для роботи в групах,  відео ролики

Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності. Підготовка учнів до активного й свідомого засвоєння нового матеріалу.

Ранкове коло :

  1. Поділ класу на групи за принципом «Бінго».

У вчителя два набори карток зі зображенням горобця та лелеки. Діти навмання вибирають одну картку, далі лелеки об’єднуються з лелеками, горобці з горобцями.

  1. Евристична бесіда. Колективне заповнення діаграми Вена. (картинки – підказки в групах)
  • Що спільного у горобця та лелеки? (Вони – птахи)
  • Чим вони різняться? (Горобець – зимуючий птах , а лелека перелітний)
  • Назвіть своє ім’я та по одному зимуючому, або перелітному птахові, в залежності від групи вибору.
  1. Аналіз інформації з медіа – ресурсів.
  • Вчора, шукаючи потрібну мені для уроку інформацію на безкрайніх просторах Інтернету , я звернула увагу на те, що деякі Інтернет видання висвітлюють одну і ту ж інформацію по-різному. Причому не вся подана інформація правдива. Неправдива інформація називається фейками. Пропоную прослухати  коротку статтю з Інтернету (http://cikavo.net/cikavi-fakti-pro-gorobciv/) та спробувати визначити, яка інформація з поданої статті – фейкова.
  • Горобці зазвичай літають на швидкості 38 км/год, але переляканий горобець може розігнатися до 50 км/год! Через кожні 15 хв. польоту вони зупиняються, щоб відпочити.
  • За будівництво гнізда відповідальні самці. Поки йдуть роботи вони намагаються привабити партнерок. Горобчихи оцінюють горобця і нерухомість і тоді роблять своє рішення.
  • Новонароджені пташенята можуть відразу залишати гніздо та літати.
  • У 1992 році, готуючись до Дня Народження, син одного правителя подарував своєму батькові незвичайний подарунок — велику ковдру з горобиного пір’я. За півроку його команда вбила близько 700 горобців.
  • У Боснії в XIX столітті зробили пам’ятник горобцям.
  1. Крісло автора.

    Легенда про лелеку.

Бог дав людині лантух і наказав віднести далеко в ліс і закопати з умовою не розв’язувати і не заглядати в нього. Та на півдорозі чоловік не витримав і поцікавився, що ж він несе. Тоді з мішка повистрибували жаби, вужі та змії і розповзлися по всьому світові. Розгніваний Бог перетворив чоловіка на лелеку і звелів ходити по полях та болотах і збирати усяке гаддя.

Люди вірили, що лелека приносить щастя тій оселі, де він збудував гніздо. Якщо ж хтось зруйнує гніздо, то лелека принесе вогню і спалить хату, або накличе блискавку.

  • Як ви гадаєте , чи може бути правдою інформація про те, що лелека приносить щастя в оселі? Якщо так, чому ви так вважаєте?
  • Коли до нас повертаються перелітні птахи?
  • Що об’єднує птахів з комахами, звірами, рибами, плазунами, земноводними? (Всі вони тварини)
  1. Повідомлення теми та мети уроку.
  • На минулому занятті ми говорили з вами про тварин навесні. Сьогодні ми дізнаємося де і як живуть тварини, будемо вчитись правилам добросусідства з ними, навчимося доглядати за тваринами живого куточка в класі.
  • Якої мети не зможемо досягти сьогодні? (навчитися доглядати за тваринами живого куточка, бо в класі його немає).

ІІ. Відкриття учнями нового знання.

– На минулому уроці ми з вами дізналися які умови необхідні для життя рослинам. Давайте зараз згадаємо їх. (Побудова асоціативного куща «Чому рослини – живі». )

  1. Дослідження № 1.

– Отже, ми довели, що рослини живі. А тварини? (Всі тварини дихають, ростуть, харчуються, пересуваються, розмножуються та помирають).

– Давайте дізнаємося , що необхідно тваринам для життя.

Почнемо з того, що будь-якій живій істоті потрібно харчуватися. У кожної групи на столі лежать кейси – конверти з завданнями, які ми будемо виконувати впродовж уроку. Зараз відкрийте конверт № 1.

  • Назвіть тварин, зображення яких ви там знайшли. Виберіть картинку з їжею, яку вони зазвичай вживають. Прокоментуйте свій вибір.

   У трьох групах зображення тварин поділених за способом харчування: хижаки, травоїдні, всеїдні. Діти роблять висновок, що за способом харчування тварини поділяються на три групи.

  • Чи можна сказати, що всі тварини харчуються?
  • Значить їм необхідна їжа.

На дошці вивішується слово «їжа». Починається побудова ментальної карти «Щоб потрібно для життя тварин».

  1. Дослідження № 2.

За допомогою чого різні тварини можуть пересуватись? У цьому дослідженні нам допоможе конверт № 2.

  • Визначте, яким тваринам належать ці частини тіла і для чого вони потрібні.
  • Який висновок можемо зробити?
  • Всі тварини рухаються по різному: літають, повзають, плавають, стрибають. Завдяки цьому вони добувають їжу та воду для себе та своїх дитинчат.
  • А чи можуть вони жити без води? А без повітря?

Ментальна карта доповнюється словами «повітря», «вода».

Руханка «Веселі звірята» ( https://www.youtube.com/watch?v=5gxZ2-Hoyqo)

  1. Дослідження № 3.

Всі тварини розмножуються, вони ретельно піклуються про своїх дитинчат. Але для дітей тварин, як і для людських дітей потрібне своє житло. (На дошці з’являється напис «житло»). Чому вони не живуть на відкритому місці? (Бо в житлі тепло)

  • Що ж ще необхідно тваринам для життя? (Ментальна карта доповнюється словами «тепло» і «світло»).
  • Відкрийте конверт № 3. Відгадайте загадки і «поселіть» тварин з відгадок у їхні житла на дошці.

Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…
(Лисиця)

Маленький, сіренький
По гаях літає,
Уночі співає.
Як сонце заходить,
Він чарівний спів заводить.
(Соловейко)

Я веселенький звірок,
Плиг з ялинки на дубок.
(Білка)

Довгі ноги  – довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)

Ось хатина, в ній – Співак
Як цю пташку звати…
(Шпак)

Наче птиця, крила має,
Все літає і співає:
– Я медок вам ношу,
Не чіпай же, бо вкушу.
Так лякає нас мала,
А зовуть її…
(Бджола)

Тіло як у черв’ячка,
Вуса наче у жучка,
Крила гарні, кольорові,
Наче квіточки казкові.
(Метелик)

  1. Дослідження № 4 (домашнє).
  • До якої групи тварин належать тварини з останніх двох загадок? (Комахи).
  • А чи знаєте ви, що комахи найчисельніша група тварин нашої планети? Я просила кожного з вас вдома провести невеличкий дослід.

Ви повинні були пройти своїм подвір’ям біля маминої клумби і татового города та за невеликий проміжок часу підрахувати кількість комах, яких ви зустріли в цей період. Чи виконали моє прохання? А зараз перегляньте відео ролик Інтернет ресурсу «Цікава наука» (https://www.youtube.com/watch?v=jFlN53P14WQ ), згадайте якими були результати вашого домашнього дослідження і зробить висновок: чи погоджуєтесь ви з твердженням авторів ролика про те, якби комахи збільшилися у розмірі та вирішили піти на нас війною, то людство зазнало б поразки. (Діти переглядають ролик, роблять висновки).

ІІІ. Закріплення нових знань.

  • Прочитайте ще раз які умови потрібні тваринам для життя. Всі ці умови дає їм природа Такі ж умови потрібні не тільки диким тваринам, а й домашнім. Та є ще одна умова, без якої тварини жити не зможуть. Вона залежить від людини. Це турбота людини про тварин.
  • Як ми можемо піклуватися про тварин? Але не завжди людина повинна піклуватися про тварин, особливо диких. Є випадки, коли нам краще не втручатися у справи природи, інакше тварини та рослини можуть загинути.
  • Ми, наприклад, звикли відвідувати циркові вистави та спостерігати за кумедними трюками, які виконують циркові тварин, артисти. А чи задумувались ви над тим, як їм живеться в неволі? Перегляньте рекламний ролик «Дитячі розваги – реклама про права тварин» (https://www.youtube.com/watch?v=8t7pVb_om0k ).
  • Чи підтримуєте ви заклик авторів ролика : «Не купувати квитки на шоу з тваринами». Чому?

ІV. Рефлексія діяльності.

  • Урок добігає кінця і мені б хотілося провести останнє сьогоднішнє дослідження. Рідко яка родина не тримає вдома пухнастого воркотуна – котика. Інтернет видання «КорреспонденТ.net » розмістило статтю, в якій стверджується, що перегляд роликів з котиками чи іншими тваринами зовсім не шкодить, а навпаки приносить користь. Люди відчувають себе значно щасливішим та більш енергійними після перегляду цих відео. Натомість тривожність, роздратованість та сум вони стали відчувати менше. (https://ua.korrespondent.net/lifestyle/health/3528767-perehliad-video-z-kotamy-maie-terapevtychnyi-efekt-ucheni )
  • Давайте переглянемо такий ролик і ми. А потім ви поділитесь своїми відчуттями.
  • (Перегляд ролика (https://www.youtube.com/watch?v=l316DHLXV4Q ). Висновки дітей).
  • Отже тварини оточують нас все наше життя. Вони – наші помічники та друзі, наші домашні улюбленці. Бережіть їх, піклуйтеся про них і вони обов’язково вам віддячать.

Автор: Кондратенко Ольга Василівна, вчитель 1 класу Благовіщенської ЗОШ І – ІІІ ступенів Комиш – Зорянської селищної ради Більмацького району Запорізької області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *