План-конспект уроку географії у 7 класі “Геологічна будова. Основні форми рельєфу Південної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)


Тема: Геологічна будова. Основні форми рельєфу Південної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин.

Мета:

навчити Сформувати загальні уявлення про рельєф Південної Америки, ознайомити з розташуванням і основними рисами великих форм рельєфу материка, встановити взаємозв’язок між рельєфом, тектонічною будовою і розміщенням корисних копалин;
розвивати розвивати вміння логічно мислити, показати залежність між природними процесами та явищами,удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації;  розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки і узагальнення;
виховувати уважність при вивченні нового матеріалу, толерантне відношення до товаришів під час роботи в  групах, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань,сприяти вихованню економного ставлення до природних ресурсів світу.

Обладнання: фізична карта Південної Америки, атласи, контурні карти, підручники, комп’ютерна презентація, дидактичний матеріал.

Опорні поняття: рельєф, корисні копалини, тектонічна будова, основні форми рельєфу.

Епіграф уроку: Природа творить вічно нові форми: що є, того ще не було, що було, те не повернеться, – все нове, і по суті, завжди старе.

                             Вольфганг Гете

Хід уроку

І. Організаційний етап

Створення емоційно-позитивної атмосфери на уроці.

Подивіться одне на одного. Посміхніться. Зберіться з думками. Будьте уважні. Працюйте з джерелами інформації. Не бійтесь помилитись. Висловлюйте свої думки.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

На минулому уроці ми з вами визначили особливості фізико-географічного положення Південної Америки, ознайомилися з елементами берегової лінії материка та дізналися про першовідкривачів та дослідників континенту, давайте пригадаємо, які саме знання ми отримали під час минулого заняття.

Завдання:

1. Розпізнай анаграми

Потрібно відгадати об’єкт і показати  його на карті.

ДЕРОФУР  (Фроуерд)

САНЬЇЛАГ (Гальїнас)

БАБУКАКУРН  (Кабу-Бранку)

ГОВНАНЯЛЯМЕЗ  (Вогняна Земля)

ТАПЛАЛА  (Ла-Плата)

ДАКЕЙР  (Дрейка)

САПАГОЛАГ(Галапагос)

ЛАМОЛЕВОГАНА (Магелланова)

2. «Заповітне слово». 

називаю  одне слово, учні повинні пояснити, як впливає це слово на географічне положення материка).
Екватор (перетинає Південну Америку в північній частині, відповідно, клімат північної частини буде теплішим і вологішим)

Тропік (південний тропік перетинає материк майже посередині. Територія, що знаходиться на південь від  Південного тропіка, значно менша і її природа буде відрізнятися від природи жаркого північного пояса).

Тихий (океан омиває Південну Америку з заходу, але високі гори Анди заважають проходженню повітряних мас, тому він має менший вплив на клімат материка).

Бразильська (тепла течія Атлантичного океану, яка проходить біля східних берегів материка, робить істотний вплив на клімат: у цій частині випадає велика кількість опадів, територія рівномірно зволожена).

Північна (Америка – найближчий до Південної Америки материк. Розділяє два материка вузький Панамський канал).

3. Робота з  фото «Хто ці люди?»

Завдання: визначити прізвища  дослідників та визначити, що об’єднує цих людей з Південною Америкою.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

Я пропоную вам виконати наступне завдання. Уважно читаємо логічний ряд і називаємо зайве слово.

Африка, Південна Америка, Австралія, низовина.

Галапагос, гори , Вогняна Земля, Фолклендські.

Перуанська, Бразильська, рівнина, Гвіанська.

Височина, Дарвін, Пісарро, Вавилов.

Фроуерд, Паріньяс, Гальїнас, плоскогір’я.

На слайді з’являються зайві слова

Учитель

У нас з вами з’явився ряд слів.

Яким одним словом можна назвати ці слова? (рельєф)

Ці слова  не прості, а пов’язані з темою нашого уроку.

Давайте подумаємо і висловимо свої припущення про тему нашого уроку.

(діти висловлюють свої думки)

Тема уроку: «Геологічна будова. Основні форми рельєфу Південної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин».

Чому вивчення будь-якої території починається з рельєфу?

(так як рельєф впливає на клімат, річки, рослинність і т. д.)

Що ви вже знаєте про рельєф материка?

 (Учні заповнюють 1 стовпчик таблиці)

Що б ви хотіли дізнатися про рельєф Південної Америки?

(Учні заповнюють 2 стовпчик таблиці)

Знаю Хочу дізнатися Дізнався
     

Реалізувати наші сподівання ми зможемо під час спільного  проекту «Відкрий для себе Південну Америку». На попередньому уроці ми почали створювати спільно карту Південної Америки, на якій нанесли елементи берегової лінії материка. Пропоную далі продовжувати оформляти  картосхему.

Формування рельєфу та утворення корисних копалин прямо пов’язані з геологічною історією певної території. Сьогодні нам необхідно згадати основні положення теорії літосферних плит, спробувати застосувати їх до тектоніки Південної Америки та розв’язати проблемне питання: як же пов’язані тектонічна будова, рельєф та корисні копалини в межах материка Південна Америка?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Щоб розпочати подальше знайомство з природою материка, нам потрібно згадати основні поняття, які ми будемо використовувати протягом уроку.

Встановіть відповідники між поняттями та їх характеристиками.

(Ключ: 1-в, 2-е, 3-ж, 4-б, 5-и, 6-з, 7-а, 8-є, 9-г, 10-д)

Учитель

Ось ми і пригадали потрібні нам поняття. А тепер пропоную здійснити

екскурс в далеке минуле, приблизно в 600 млн років тому.

(відео https://www.youtube.com/watch?v=voNDIJ4Uofs  Еволюція материків)

– Давайте пригадаємо як виглядала наша Земля 600 млн років тому?

(Існував один материк Пангея)

– Що відбулося з Пангеєю 500 млн років тому?

(Вона розкололася на дві частини: Лавразію та Гондвану)

З якої частини 250 млн років тому утворилася Південна Америка?

(Південна Америка, Африка, Австралія та Антарктида утворилися після розколу Гондвани)

Для того, щоб більш докладно вивчити будову земної кори і рельєф Південної Америки, нам необхідно попрацювати з картою.

Прийом «Розумний куб»

(На гранях куба розміщені запитання, передаючи куб один одному, учні дають відповіді)

  1. На який літосферній плиті знаходиться Південна Америка?
  2. З якими плитами літосфери вона межує ?
  3. Яка тектонічна структура займає більшу частину материка , і в який час вона була сформована?
  4. В якій частині материка вона розташовується ?
  5. У який геологічний час сформувалися інші ділянки земної кори материка ?
  6. У які геологічні ери формувалася земна кора Південної Америки ?
  7. Які форми рельєфу будуть розташовані на цьому материку ?
  8. Які форми рельєфу переважають на материку ? Чому ?
  9. В якій частині материка розташовуються рівнини ? Назвіть їх.
  10. Де на материку розташовані гори ? Назвіть їх.
  11. Чому на заході материка утворилися Анди ?
  12. Які за віком Анди , як вони виглядають ?
  13. Що ще доводить , що це дуже молоді гори ?

Учитель
На основі отриманих даних заповніть схему і зробіть висновок.

Записуємо загальний висновок:

Переважають рівнини;

серед них багато низовин, плоскогір’я;

є високі протяжні гори Анди;

найвища вершина – гора Аконкагуа (6959 м)

материк умовно ділиться на дві частини – західні (гірську) і східні (рівнинну).

Учитель

А тепер я пропоную вам пофантазувати.

Уявіть на хвилину, що материк Південна Америка знаходиться не на Південно-Американській  плиті, а на плиті Наска. І лінія сходження двох плит буде проходить із східного боку материка. Як тоді зміниться рельєф материка?

Де тоді будуть розташовуватися гори?

(На місці сходження двох плит, з східного боку)

Що тоді буде в західній частині? (рівнини)

Як ви думаєте, якби наша фантазія здійснилася, чи змінилося що-небудь на материку? (Рельєф, природа, клімат)

Прийом “Інформаційний відділ”

Назвіть та покажіть на фізичній карті форми рельєфу материка Південна Америка, які,  на ваш погляд, є великими.

Тепер я пропоную вам детально познайомитися з цими формами рельєфу.

Робота в групах.

І група  –  “Гори Анди”

(Робота з відео https://www.youtube.com/watch?v=8yooAR80lZ8

Скласти коротку характеристику)

II група  – “Вулкани Південної Америки”

(Робота з відео https://www.youtube.com/watch?v=xgrqRlXXJlE&t=62s

Виписати згадані вулкани та показати на карті)

III група –  “Плоскогір’я Південної Америки”

(Робота з Інтернет-ресурсами, скласти  коротку характеристику)

IV група – “Низовини Південної Америки “

(Робота з Інтернет-ресурсами, знайти інформацію про Амазонську низовину)

Презентація роботи.

Географічний практикум (практична робота)

А щоб краще ви запам’ятали місце знаходження великих форм  рельєфу  материка, позначте їх на контурній карті відповідними цифрами:

  1. Амазонська низовина.
  2. Орінокська низовина.
  3. Ла-Платська низовина.
  4. Бразильське плоскогір’я.
  5. Гвіанське нагір’я.
  6. гори Анди.
  7. г. Аконкагуа.

Учитель

Природа – це справжня комора скарбів, яку люди навчилися відкривати. Скарби ці вони використовують по різному: іноді створюють необхідні блага для задоволення власних потреб, іноді – під ногами не бачать справжніх скарбів. Діти про які скарби, даровані природою ми говоримо?  (Думки дітей)

Правильно, це корисні копалини та мінерали. Давайте заглянемо всередину земної кори і виявимо, якими корисними копалинами багатий наш континент.

Зараз я вам пропоную завдання: за допомогою карт атласу накресліть схему і випишіть корисні копалини, характерні для різних частин Південної Америки

(робота в парах)

Розповідь учителя

В усьому світі відомі родовища смарагдів, розсипні родовища платини і золота, вміст яких у річному піску збіль­шується після кожної зливи. Багато людей загинуло в цих горах у пошуках загадкових скарбів, але багатьом вдалося знайти власне „Ельдорадо”. Так саме тут, було знайдено найбільший в світі кристал смарагда масою більше 7,5 кг. Смарагд цінують не тільки за його красу, а й вважають могутнім талісманом. Камінь цей рідкісний і дорогоцінний, темно-зелені його зразки коштують навіть дорожче за алмаз. До ХІХ ст. єдиним постачальником смарагдів на світовий ринок були колумбійські родовища.

Посушливий клімат на край­ньому заході материка сприяв утворенню в майже сухих водоймах йоду і відомої чилійської селітри, з якої виробляють азотне добриво.

Приблизно на 1000 км тягнеться так званий олов’яний пояс Цент­ральних Анд, де в рудах міститься багато рідкісних металів. З вул­канізмом Анд пов’язані значні поклади сірки і будівельних матеріалів.

Учитель

Чому корисні копалини мають таке розміщення на материку?

 (Їх розміщення пов’язане з певною тектонічною структурою)

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

А)  Склади логічний ланцюжок

Давайте повернемося до питання, яке було поставлене на початку уроку: як пов’язані, тектонічна будова, рельєф і корисні копалини в межах материка Південна Америка?

1.Гори – область складчастості – корисні копалини магматичного та метаморфічного походження

2.Рівнини – Південно-Американська платформа

А) Плоскогір’я  –  щит Південно-Американської платформи – корисні копалини магматичного та метаморфічного походження.

Б) Низовини – прогин Південно-Американської платформи – корисні копалини осадового походження.

Б) Визначити правильні та хибні твердження.

І рівень

  1. Південна Америка «залишок» Лавразії.
  2. В основі материка Південна Америка лежить Південно-Американська платформа.
  3. Найвища точка Південної Америки є гора Аконкагуа.
  4. Найбільша низовина світу та Південної Америки Орінокська.
  5. Район, де залягають одні з найбільших у світі покладів мідних руд – це Гвіанське плоскогір’я.
  1. Бразильське плоскогір’я називають «залізним серцем Бразилії».
  2. Анди – старі та низькі гори, вони утворилися в герцинську епоху горотворення.
  3. На щитах, де на поверхню виходять кристалічні породи фундаменту, утворились низовини.
  4. На карті Південної Америки чітко вирізняють дві частини: рівнинну – на заході та гірську на сході.
  1. Найбільша у світі Ла-Платська низовина має плоску заболочену поверхню з широкими річковими долинами.

VІІІ. Підсумок уроку.

Напишіть SMS-повідомлення своїм батькам чи друзям про враження ,які отримали на уроці.

Тепер давайте повернемося до нашої таблиці  і заповнимо третій стовпчик.

Знаю Хочу дізнатися Дізнався
     

„Я обираю”

Візьміть, будь ласка, фішки та прикріпіть їх на те місце в Південній Америці, яке вас найбільше зацікавило.

(Учні ще на початку уроку отримали невеликі картонні фішки на подвійному скотчі.  Кожен учень чіпляє свою фішку на те місце в Південній Америці (на  фізичній карті  світу), яке його найбільше зацікавило.

Учитель

Подорожуйте, вивчайте, відкривайте. Як говорив  французький письменник і літературний критик Анатоль Франс: «Подорожі вчать більше, ніж щоб то не було. Іноді один день, проведений в інших місцях, дає більше, ніж десять років життя вдома».

ІХ. Домашнє завдання

  • Опрацювати відповідний текст підручника, виконати завдання 5 на с. 152
  • Скласти кросворд із назв географічних об’єктів Південної Америки.

Підготувала: Гречко Таміла Павлівна, учитель Карлівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4, Полтавська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *