План-конспект уроку біології в 10 класі “Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини”

План-конспект уроку є переможцем Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).


Урок  біології в 10 класі за новою програмою, з останніми змінами, затвердженими Міністерством освіти і науки України (2017 рік, рівень стандарту)

Тема. Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.

Мета уроку:

  • освітня: сформувати знання про спадкові хвороби і вади людини, причини спадкових хвороб, визначати основні типи успадкування, з`ясувати задачі медичної генетики, представити інформацію у вигляді мультимедіа продукту з системою посилань;
  • розвивальна: на прикладі спадкових хвороб людини розвивати і конкретизувати знання учнів про види мутацій, їх наслідки для організму, про вплив факторів середовища на генотип;
  • виховна: виховувати бережливе ставлення до здоров’я особистого та здоров’я нащадків, формувати толерантне ставлення до людей, які мають спадкові захворювання; формувати навички використання методів і засобів інформаційно-комунікаційних технологій у вивченні предмета біологія, самостійно шукати нову інформацію з застосуванням конструкцій і правил пошуку до Інтернету.

Матеріали та обладнання: інтерактивна дошка з доступом в Інтернет,  схеми, малюнки, презентації з даної теми.

Основні поняття та терміни: медична генетика, геном людини, спадкові хвороби, уроджені вади розвитку.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми організації роботи: індивідуальна, групова, колективна.

Ключові компетентності: наукове розуміння природи і сучасних технологій, уміння аналізувати інформацію з Інтернет-ресурсів, здатність до пошуку і засвоєння нових знань, уміння працювати в команді.

Хід уроку

Організаційний етап.

І. Актуалізація опорних знань.

 Вправа « Готуємось до ЗНО»

У темі нашого уроку є терміни: генетика, спадковість, тому пропоную учням пройти онлайн-тестування з використанням цих термінів на сайті EdEra, курс «Автостопом по біології», використовуючи QR-код. Він дозволяє швидко і зручно одержати доступ до інтерактивної вправи в Інтернеті. Для цього достатньо відсканувати його за допомогою спеціального додатку, встановленого на мобільному телефоні.

Також на сайт EdEra можна перейти  за Гіперпосиланням:

https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-Osvitoria+BIO+1/courseware/b04ad43ddcb946a8bf0ce40cd80a31b6/f1260700827e4b268eb6b48b9cc7ceea/

Модуль 3. Генетика та розмноження > Лекція 4. Закономірності спадковості > Проміжні завдання

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Уявіть таку картину: тендітна наречена у білій сукні, мужній наречений,  звучить весільний марш Мендельсона, народжується нова сім`я. Молодята мріють про дитину і відбувається магія, зароджується новий організм. Спочатку це лише клітина, у хромосомах якої записана вся історія роду жінки та чоловіка.  Якою буде ця дитинка, який у неї характер, здібності, талант?

І раптом… сумна звістка, діагноз дитини: спадкова хвороба, батьки у відчаї, почувають себе винними перед дитиною. У родині стає напруженою атмосфера, і всі внутрішні конфлікти точаться навколо хворої дитини. А може ця дитина не хвора, а «особлива»? Хто ж вони – «особливі» діти, які у нашому суспільстві перетворились на привидів? Чи маємо ми право не  помічати їх, ховаючи погляд в екрані смартфона.

В арсеналі сучасної медицини існують методи діагностики, профілактики і лікування багатьох спадкових патологій. І не скористатися ними зараз ‒ це вже справжня недбалість, за яку людина буде розплачуватися все життя.

Сьогодні на уроці ми з вами маємо змогу розібратися в причинах появи спадкових хвороб, поговоримо про профілактику цих захворювань, з`суємо, чи може наше суспільство стати на щабель вище, бути толерантнішим до «особливих» дітей, торкнемося проблем нашого міста, звичайно,  використавши сучасні комп’ютерні технології.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя.

  1. Медична генетика розділ загальної генетики.

Медична генетика вивчає:

  • закономірності успадкування і мінливості ознак патології людини;
  • причини виникнення спадкових захворювань людини;
  • характер їх успадкування в сім’ях;
  • розповсюдження в популяціях;
  • специфічні процеси на клітинному і молекулярному рівнях.

Основними завданнями медичної генетики є:

  • вивчення спадкових захворювань і синдромів;
  • оцінка ролі спадковості і середовища у виникненні неспадкових форм патології;
  • розробка і вирішення нових медико-біологічних проблем генної інженерії (переносу генів нормального метаболізму в клітини хворих).
  1. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.

Чим спадкові хвороби відрізняються від вроджених вад розвитку?

Спадкові хвороби виникають при змінах генетичного матеріалу, передаються нащадкам у рецесивному або домінантному станах

( дальтонізм, гемофілія, синдром Дауна…)

Спадкові вади метаболізму – виникають при внутрішньоутробному розвитку зародка, внаслідок дії певних чинників патогенів.

На інтерактивній дошці розміщена схема, опрацювавши параграф підручника, учні заповнюють схему:

  • хромосомні – обумовлені порушеннями кількості і структури хромосом:

– аномалії аутосом (хвороба Дауна, синдром Едвардса, Патау);

– аномалії статевих хромосом (синдром Шерешевського-Тернера, Кляйнфельтера);

  • генні хвороби – обумовлені порушенням у структурі генів (полідактилія, альбінізм, гемофілія, дальтонізм, іхтіоз),
  • хвороби зі спадковою схильністю (подагра, цукровий діабет, виразкова хвороба, бронхіальна астма, шизофренія, епілепсія);
  • спадкові вади метаболізму:

– порушення амінокислотного обміну (фенілкетонурія);

– порушення вуглеводного обміну (галактоземія);

– порушення ліпідного обміну (ліпідози);

– порушення обміну мукополісахаридів (муковісцидоз).

Вправа «Тепер я вмію!» Самостійна робота.

Клас об`єднано в 4 групи. Відповідно до цієї схеми групи учнів оформлюють презентації в програмі  Power Point.

Група № 1 ‒ Генні хвороби (5 учнів)

Група № 2 ‒ Хромосомні хвороби (5 учнів) – вставити Гіперпосилання на фільм «Синдром Дауна ‒ не вирок»

Група № 3 ‒ Хвороби зі спадковою схильністю (6 учнів)

Група № 4 ‒ Спадкові вади метаболізму (4 учня)

Інструкція для груп

  1. Вам необхідно знайти нову інформацію в пошуковій системі Google.
  2. Відвідати відкриту енциклопедію ‒ Wikipedia за посиланням https://uk.wikipedia.org/wiki/ або інші сайти.
  3. Провести інвентаризацію всього матеріалу, який знайдете по заданій темі (тексти, малюнки, фотографії та ін.)
  4. Відібрати матеріал для створення свого продукту відповідно до завдань.
  5. Відредагувати його.
  6. Зробити презентацію з 4‒5˗х слайдів, дотримуючись усіх правил її створення.

Час роботи ‒ 15 хвилин.

Публічне представлення своєї роботи. (2 хвилини)

Зразки презентацій знаходяться в додатках до уроку.

В Україні проблеми навчання, розвитку, працевлаштування дітей з синдромом Дауна залишаються внутрішньою проблемою родин, які мають таких малюків. За світовою концепцією інвалідності на рівні ООН та Конвенції про права інвалідів, інвалідність трактується як одна з ознак людства, а не як вада. Малюки з генетичними відхиленнями набагато краще розкривають свої можливості, якщо вони живуть удома в атмосфері любові, з ними проводять навчання за спеціальними програмами, а суспільство не відштовхує цих дітей.

Від літа в Україні запрацював Закон про інклюзивну освіту. Документ гарантує школярам з особливими освітніми потребами індивідуальне чи дистанційне навчання. Впровадженням інклюзивної освіти в Україні займається Марина Порошенко, голова Фонду «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації».

  1. Питання, що стосуються проблем нашого міста.

Чи зустрічаються спадкові хвороби у жителів нашого міста?

Які хвороби зустрічаються найбільш часто?

Чи має місце зростання спадкових хвороб?

ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів.

  1. Вправа «Я це знаю!» Електронна версія вправи за посиланням :

https://learningapps.org/2643412

  1. Вправа «Я це вмію!».

У людини дальтонізм (порушення колірного зору) кодується рецесивним геном, локалізованим у Х-хромосомі. Чоловік з нормальним колірним зором одружився з гетерозиготною за цією ознакою жінкою. Яка ймовірність народження в цій сім’ї дітей з дальтонізмом?

Робота з інтерактивною дошкою.

3. Вправа «Як розпізнати фейкову інформацію в Інтернеті?»

Чи можна спрогнозувати розумові здібності майбутньої дитини?

На сайті https://mizky.com/article/162/children-intelligence-mother-genes була  опублікована інформація, що діти успадковують розум від матері. Чи згодні ви з таким твердженням? Поясніть вашу думку.

V. Рефлексія. Основним є цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації, формування у кожного з учнів власного ставлення до досліджуваного матеріалу.

  • що нового дізналися;
  • які навички отримали;
  • як це може бути корисним у навчанні і житті;
  • що сподобалося;
  • що було важливим.

Питання, уточнення.

Співтворчість з учнями, складання сінквейну:

1 рядок ‒ тема або предмет (один іменник);

2 рядок ‒ опис предмета (два прикметника, виражають головну думку);

3 рядок ‒ опис дії (три дієслова);

4 рядок ‒ фраза з чотирьох слів, що виражає відношення до предмету;

5 рядок ‒ синонім, узагальнюючий, розширює зміст теми або предмета (одне слово). Запис сінквейна на Інтерактивній дошці:

Людина

Розумна, недосконала.

Живе, творить, страждає.

Вона, звичайно, гідна щастя!

Безперечно.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника. Підготувати повідомлення «Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб».
  2. Відеоуроки. Біологія. «10 хвилин школи». [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.10minschool.ua/video/789

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО ПЛАНУ-КОНСПЕКТУ УРОКУ >>>


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Основи критичного мислення: Навчальний посібник для учнів старших класів загальноосвітньої школи / [авт. : О. І. Пометун, Л. М. Пилипчатіна, І. М. Сущенко, І. О. Баранова]. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2010. – 216 с.
  2. Відеоуроки. Біологія. «10 хвилин школи». [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.10minschool.ua/video/789
  1. Сервіс для створення електронних інтерактивних вправ. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://learningapps.org/about.php
  2. Тести ЗНО онлайн з біології. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zno.osvita.ua/biology/
  3. Студія онлайн освіти EdEra.[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ed-era.com/
  4. Педіатрія з оцінкою результатів досліджень. За ред. О. Є. Федорців, Л. А. Волянської.[Електроннийресурс]. Режим доступу: https://pidruchniki.com/86113/meditsina/pediatriya_z_otsinkoyu_rezultativ_doslidzhen

 

Розробила: Лях Наталя Миколаївна, учитель хімії та біології комунального закладу «Мереф`янська загальноосвітня школа І˗ІІІ ступенів № 4» Мереф`янської міської ради Харківської області «спеціаліст вищої категорії», «старший учитель»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *