План-конспект уроку біології у 6 класі “Запилення”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).


Порада колегам. Даний конспект доцільно використовувати в комплекті з відповідною презентацією, яка була створена для нього. Презентація додається.

Тема. Запилення.

Цілі. Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.

Формування предметних компетентностей: продовжити знайомити учнів з процесами життєдіяльності квіткових рослин; сформувати знання про основні типи запилення квітів; дати поняття про перехресне запилення; розкрити значення запилення у природі; розвивати уміння порівнювати біологічні явища та процеси у житті рослин; уміння спостерігати, робити висновки та узагальнення; розвивати логічне мислення, мову, пам’ять, увагу; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; любов до прекрасного, інтерес до предмету.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі: поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно-рецептивний:

а) словесний:  розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний. 

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4. Інтерактивні: «мозковий штурм», «створи пару», «відкритий мікрофон», робота в групах.

5. Когнітивні: метод фактів, метод прогнозування, метод порівняння.

6. Креативні:  метод образної картинки, створення віртуальних букетів.

7. Візуальний: складання схеми різноманітності видів запилення.

8. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва –  вірші, музика.

9. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв язки: географія, мистецтво, історія.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м/м дошка.

Основні поняття та терміни: перехресне запилення, самозапилення, штучне запилення.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційна частина

Учитель. Доброго дня, діти. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення.  Для початку посміхніться один одному і побажайте успіху.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Квіти. Вони такі різні та неповторні. Споконвіку привертали увагу різних митців, письменників, модельєрів, скульпторів, ювелірів, художників.

Які почуття, думки у вас виникають, коли ви дивитеся на квіти? (Демонстрація слайдів № 2, 3, 4)

Про квіти складено чимало загадок. Спробуйте відгадати деякі з них. (Демонстрація слайдів № 5, 6, 7, 8, 9, 10)

Перевірка знань (виконати тестові завдання – слайди № 11-15; за кожну вірну відповідь – 0,5 бала)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

На Землі існує велика різноманітність квіток:  непримітні, без запаху, яскраві та запашні; є ті, що утворюють пилок у великій чи малій кількості. Вона створювалась тисячоліттями. Як ви думаєте, для чого? (Слайд №16).

Яка ж тема сьогоднішнього уроку?

Оголошення теми та мети уроку. (Слайди № 17, 18)

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Розповідь з елементами бесіди

Запилення – це процес перенесення пилкових зерен із тичинок на маточки, у яких знаходяться насінні зачатки (слайд №19). Розрізняють наступні способи запилення: перехресне та штучне запилення, самозапилення (слайди № 20, 21). Складання схеми «Способи запилення»

Перехресне запилення — дуже поширений спосіб запилення (слайди №22, 23). Воно здійснюється вітром,водою, комахами, птахами та іншими тваринами, людиною.

Переваги перехресного запилення. При такому запиленні зародок збагачується різною спадковою інформацією від обох батьківських форм, що забезпечує процвітання виду і можливість рости в різних умовах середовища.

Рослини мають характерні особливості в будові квітки, що забезпечує запилення відповідним чинником. Розглянемо деякі з них.

Ознаки рослин, які запилюються вітром (слайди № 24, 25).

Запилення вітром властиве багатьом трав’янистим і деревним рослинам. До вітрозапильних рослин належать дуб, бук, береза, вільха, граб, ліщина, тополя, осика, а з трав’янистих – представники родин лободових, подорожникових, коноплевих, осокових, ситникових, більшість злаків. Серед культурних рослин вітром запилюються волоський горіх, шовковиця, жито, кукурудза, хміль, конопля, частково цукровий буряк.

«Мозковий штурм»

Як ви вважаєте, чому у більшості вітрозапильних рослин квіти з’являються до появи листків?

Діти, ви побачили зображення квітів вітрозапильних рослин. Чи мали вони яскраві великі пелюстки? Чому? Які рослини мають яскраво забарвлені квіти?

Ознаки рослин, які запилюються комахами.

Комахозапильними називають рослини, які запилюються перехресно за допомогою комах (бджіл, ос, джмелів, мух, метеликів, жуків, мурашок та ін.). Приблизно 90 % усіх видів квіткових рослин запилюються комахами.

«Відкритий мікрофон»

Давайте подумаємо, навіщо люди використовують рекламу? (Для того, щоб привернути увагу до рекламованого продукту.)

Чи можлива реклама серед рослин? (Так.) Щоб привабити до себе комах вони використовують яскраве забарвлення оцвітини, суцвіття, нектарники із солодкою речовиною та запахи.  Все це заради однієї мети – запилення (слайди № 26, 27)

Перенесенню пилку комахами сприяють його клейкість і горбкувата поверхня.

Ознаки рослин, які запилюються водою (слайди № 28, 29).

До рослин, які запилюються водою, належать кушир, валіснерія, стрілолист. Характерна їхня ознака — утворення пилку, який не змочується і не гине у воді. У більшості цих рослин пилок ниткоподібний, що забезпечує кращий контакт з приймочкою.

Запилення птахами та іншими тваринами.

«Відкритий мікрофон»

Комахи не єдині тварини, які здійснюють запилення квітів. Які ще тварини можуть здійснювати запилення?

Рослини запилюються дрібними птахами (колібрі, медососами). Квітки цих рослин мають багато нектару й яскраве забарвлення. Птахи висмоктують нектар, тримаючись на крилах у повітрі, при цьому клейкий пилок пристає до їхньої голови. Перелітаючи з квітки на квітку, птахи переносять пилок. Запилення можуть здійснювати деякі види кажанів, кускуси (слайди № 30-32).

Серед квіткових рослин чимало є таких, які у справі запилення не потребують послуг вітру, води, комах та інших тварин. У такій важливій справі, як запилення, вони вдаються до «самообслуговування». Як називається таке запилення? (Самозапилення)

Самозапилення — це процес перенесення пилку двостатевої квітки на приймочку цієї самої квітки.). Розглянемо пристосування рослин до самозапилення. (Слайди № 33, 34).

«Мозковий штурм»

Які переваги має самозапилення? Які недоліки можливі у випадку самозапилення? (Після відповідей учнів демонстрація слайду № 35).

Запилення, в яке втручається людина, називається штучним. Його застосовують при виведенні нових сортів або для підвищення врожайності на виробничих посівах перехреснозапильних рослин. (Демонстрація слайдів № 36, 37).

Фізкультхвилинка

V. Осмислення обєктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Конкурс “Склади віртуальний букет”

Учні об’єднуються у групи.Їм пропонуються картки з зображенням рослин. (Демонстрація слайдів № 38, 39). Одна група складає букет з комахозапильних рослин, друга — з вітрозапильних, третя – з самозапильних, четверта – з рослин, які запилюються водою. Кожна команда пояснює свій вибір.

Тестова робота у зошиті

Із запропонованого переліку ознак оберіть окремо особливості квіток, які запилюються вітром та окремо особливості квіток, які запилюються комахами:

  1. Великі та яскраві квітки.
  2. Дрібні яскраві квітки, зібрані у суцвіття.
  3. Наявність нектару.
  4. Дрібні неяскраві квітки, зібрані у суцвіття.
  5. Аромат.
  6. Багато пилку.
  7. Пилок великий, липкий.
  8. Утворюють зарості.
  9. Цвітуть навесні до розпускання листків.

Обговорення відповідей

Гра «Створи пару».

Пропонуються картки з зображенням рослин, комах та інших тварин, води, вітру. Одна група учнів  обирає  зображенням рослин, інша – запилювачів. По команді вчителя діти шукають «свою рослину». Гра проводиться у супроводі музичної композиції Є. Доги «Вальс квітів». (Наприкінці гри здійснюється корекція знань ).

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

Біологічні задачі.

Чому безвітряна погода під час цвітіння жита може стати причиною зниження його врожайності, а на врожайність пшениці така погода не вплине? (Слайд № 40).

У теплицю висадили розсаду огірків і томатів. Через деякий час огірки зацвіли, проте плоди не утворилися. Плоди томатів у такій теплиці добре розвивалися. Як це пояснити? (Слайд № 41).

На Землі існує велика різноманітність квіток:  непримітні,  без запаху,  яскраві та запашні; є ті, що утворюють пилок у великій чи малій кількості. Вона створювалась тисячоліттями. Як ви думаєте, для чого?

VІІ. Підведення підсумків уроку.

Подумайте  над словами китайського прислів’я: «До запашних квіток багато бджіл летить, до вченої людини багато людей за порадою йде». Як можна це пояснити? (Слайд № 42).

VІІІ. Домашнє завдання (Слайд № 43).

  1. Опрацювати 33 (с. 148 – 150), виконати вправу № 1 с.152.
  2. Додатково для:
  • Біологів (Квітки картоплі та вишні ще в бутоні були закриті марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося. Плід утворився тільки у картоплі. Чому?)
  • Мовознавців ( Підготувати загадки про квіти)
  • Математиків (Скільки за день одна бджола може запилити квіток? А за один місяць?)
  • Істориків (Підготувати повідомлення про улюблену квітку бога сонця Аполлона; імператриці Жозефіни; Жан-Жака Руссо. Поясніть, який спосіб запилення притаманний цим квітам?)

Презентація до уроку>>>


Підготувала: Ковальова Світлана Миколаївна, вчитель біології Григорівського навчально-виховного комплексу (школа-садок) Барвінківської районної ради Харківської області, с. Григорівка Барвінківського району Харківської області

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *