ОСВІТНІ ПРАКТИКИ В ЧАСИ ІНФОДЕМІЇ В ОФЛАЙНІ

10-13 серпня в селищі Сатанів на Хмельниччині відбулася 19 Літня школа медіаосвіти і медіаграмотності АУП для медіаосвітян із Волинської, Івано-Франківської, Рівненської та Хмельницької областей за підтримки Internews. Партнером виступив Хмельницький ОІППО.

Для нашої організації, яка зазвичай проводить до 200 заходів впродовж року, Школа стала першою подією в офлайні за 150 днів. Звісно, зі всіма заходами безпеки.

І соціальної дистанції.

Андрій Кулаков, директор із програмної діяльності ГО «Інтерньюз-Україна» так нажахав повсюдними маніпуляціями в часи постправди, підступами діпфейків, які чатують на нас,

що слухачі вирішили завчити їх як абетку:

• відвернення уваги (Whataboutism);

• відверта брехня або толерантність до «вигідної» брехні;

• надумані асоціації;

• призвичаювання до неприйнятних раніше думок;

• упередженість – блокування альтернативних джерел / поглядів;

• хаос версій;

• hate speech.

На допомогу поспішив «воїн світла» – Олександр Гороховський, засновник фактчек-проекту «БезБрехні», – і озброїв техніками фактчекінгу. Потім згадав, що за першим фахом – він педагог, і поділився навичками зі створення онлайн-квізів.

Коли на лекторську трибуну вийшов авторський колектив посібника «Освітні практики в часи інфодемії», то загрози постправди відразу поблякли перед «інфодемією» – навалою фальшивих і тривожних новин про пандемію COVID-19. Генеральний директор ВООЗ Тедрос Адханом Гебреєсус назвав «інфодемію» одним із найбільших викликів нашого часу. Вона, за його словами, спричиняє зайву паніку і плутанину, а також роз’єднує людей. Тому Оксана Волошенюк, Валентина Потапова, Галина Дегтярьова, Олександр Мокрогуз, Руслан Шаламов, Андрій Кулаков провели майстер-класи з різних аспектів медіаосвіти, медіаграмотності та критичного мислення. І як написав один із учасників це було:

Чітко, вимогливо, емоційно,

Шляхетно і емоційно,

Глибинно, емоційно, артистично,

Сучасно, емоційно,

Інтелектуально, емоційно.

А хто з них як це робив вирішувати вам на основі фото.

Андрій Кулаков

Руслан Шаламов

Галина Дегтярьова

Оксана Волошенюк

І зрештою ми розібралися в поняттях:

На питання: «Який зв’язок між вірусом, інфекцією і інфекційною хворобою?» відповіли, що це – причина, процес і результат. Можливо, з цим також колись розберуться українські медійники завдяки Руслану Шаламову.

І завершували традиційно заняттями з візуальної грамотності. Оксана Волошенюк поділилася вісьмома основними методиками для вчителя з декодування рухомих образів.

А продюсер Ірина Сахалтуєва окреслила древо української анімації (ознайомтеся зі статтею тут: http://medialiteracy.org.ua/abetka-ukrayinskoyi-animatsiyi-derevo-majstriv/) від «Солом’яного бичка» В. Левандовського

до Капітана Врунгеля.

Як зауважив Сергій Білошицький, доктор політичних наук із Хмельницького, нам спільно вдалося сформувати позитивні поведінкові моделі, коли особистість:

  • дивиться на джерело;
  • слідкує за деталями (напр., інтершум);
  • знає, кому належить медіа, чи хто його контролює – питання – кому це вигідно?;
  • не довіряє надмірності емоцій (за винятком тренерів – фанатів медіаосвіти);
  • слідкує за повнотою інформації;
  • слідкує за експертами, які коментують (в т. ч. соціологами);
  • перевіряє цифри – цифри стають зрозумілими тільки у порівнянні;
  • слідкує за істинним балансом;
  • розрізняє факти і коментарі;
  • думає самостійно.

І як додала Оксана Рудь із Луцька, тоді ми всі ми зможемо розгребти цей «інформаційний смітник» часів постправди і інфодемії.

Спільно дійшли думки, що слухачі піднялися ось на такі вершини…

А ми, викладачі, залишилися ось там…

Але все було:

Дякуємо Івану Вєтрову за фото, а Віктору Очеретянко, Вірі Гуменюк та Сергію Рибаку за неповторні краєзнавчі враження від Хмельниччини.

Ми запам’ятали Сатанів таким:

Далі буде!

З 24 серпня Літня школа для природничників – Двадцята!


Проведення цього заходу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю Академії української преси та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

2 Replies to “ОСВІТНІ ПРАКТИКИ В ЧАСИ ІНФОДЕМІЇ В ОФЛАЙНІ

  1. Величезна вдячність за чудову організацію і фахову компетентність тренерів! Вкотре приємно вражена надзвичайно вдалим (за викликом часу) вибором теми та змістовим наповнення. Було дуже цікаво, інноваційно і динамічно поєднано теоретичний матеріал і практичні вправи. Дякую за Ваш професіоналізм і гарний стимул навчатися далі! Оксано Валеріївно! Ви і Ваша команда справжні гуру медіаосвітнього руху в Україні!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *