Медіаосвіта в Швеції: Оскархамен гімназія, або чому шведські учні отримують «незалік», якщо користуються Вікіпедією

Чи реально за один день візиту до навчального закладу ознайомитися з основними принципами навчання? Наскільки ймовірно осягнути за такий короткий час основні ідеї, покладені у філософію взаємозв’язків: навчання – виховання; директор – вчитель; вчитель – учень; учень – цілі навчання; освіта – соціалізація особистості та інші, побувавши у гімназії в передостанній день навчального року, коли присутній доволі закономірний «канікулярний» настрій як дітей так і дорослих? Як осягнути основні технології та методи навчання впродовж декількох годин перебування у школі? Саме такі питання виникали напередодні відвідування Оскархамен гімназії  у невеличкому промисловому і портовому місті Оскархамен, розташованому на півдні Швеції.

Оскархамен має населення близько 17 000. Тут розташована атомна електростанція, яка виробляє 10%  споживаної в країні електроенергії. При в’їзді в місто зустрічає дерев’яна композиція, яка у збільшеному вигляді повторює фігурки знаменитого різьбяра по дереву Акселя Петерсена, який жив тут у 19 столітті. За 25 еро (четверта частина крони, одна з найдрібніших монет) він за кілька хвилин створював із шматочків дерева мініатюрні портретні композиції. Майстер-примітивіст відтворював різноманітні сценки з життя із декількох простих контурів, використовуючи лише пару ударів.

 

 

Приклад фігурок Акселя Петерсена

Єдина у місті гімназія розрахована на 1000 учнів, є профільним навчальним закладом, останньою ланкою здобуття середньої загальної освіти. Вступають до гімназії підлітки 16-17 років після 9-ти річного навчання у обов’язковій школі (окремо молодшій та середній). Навчання є безкоштовним. Зарахування відбувається відповідно до отриманого учнями середнього балу  у середній школі без додаткових іспитів. Розпочати навчання у гімназії мають право усі бажаючі до 20-ти років. Три роки у шведській гімназії вихованці вчаться за різними профільними програмами, здобуваючи у загальноосвітньому навчальному закладі спеціальну та професійно-технічну освіту. Широке охоплення професій, серед яких: програмування, інформаційні технології, будівництво, транспорт, фрезерування, зварювання, перукарська справа тощо і дає можливість кожному, враховуючи власні здібності та уподобання, вибрати фах. Притім, обраний у гімназії профіль не обмежує  спеціальностей, яким молода людина надасть перевагу у майбутньому. Додатково в гімназії розташовані відділення для дітей з особливими потребами,  для емігрантів, вивчення іноземних мов. Учні мають можливість не лише навчатись музиці та мистецтвам, а й створювати власні музичні твори в шкільній продакшен-студії, від обладнання якої згоріли б  від заздрощів вітчизняні музичні продюсери. Недарма Швеція обіймає третє місце після США і Британії на ринку сучасної музики. Поряд з тим, за бажанням, учні опановують спеціальну теоретичну програму для вступу до вищих навчальних закладів.

Однією з найпопулярніших програм, за словами директора гімназії, є «Суспільствознавство», вивчення якого відкриває широкі перспективи для випускників у майбутньому.

 

На фото куратор Літнього табору Еран Андерсон і директор гімназії Ніклас Хаммар

 

Та все ж  30-40% учнів обирають робітничі професії, які, на відміну від нашої країни, тут популярні і престижні. Показовим є принцип, почутий у гімназії від учнів: «Ходити у школу не ради того щоб просто ходити». Злагоджене поєднання вивчення навчального матеріалу та застосування отриманих знань на практиці дає можливість учням працювати на конкретний кінцевий результат. Третину навчального часу відведено роботі над проектами. Наприклад, у 2015 році учні працюють над втіленням «естонського проекту», метою якого є надання допомоги дітям Естонії. Згідно завданням проекту вихованці гімназії з напрямку «Зварювання» (аналог нашого ПТУ) беруть участь у створенні дитячих ігрових майданчиків. Вони їх власноруч спочатку проектують, а затим  виготовляють та встановлюють у естонських містах та селах. І, як зазначили учні – виконавці проекту, пріоритетними для них є інтереси дітей, а не власні уподобання. Реалізація соціального проекту корисна обом сторонам. Задля доброчинної мети своєї роботи учні  викладаються  і, як вони свідчать, отримують від цього незмірне задоволення.  А естонська малеча грається на нових майданчиках.

 

 

Учні – виконавці «естонського проекту»

 

Навчальна програма медіаосвітнього спрямування «Медіа та комунікації» розрахована на роботу з газетами, фотографією, відео тощо. У процесі навчання учні стають реальними творцями різних видів медіапродукції. Разом з тим у гімназії велику увагу приділено роботі з інформацією, формуванню критичного мислення та аналітичного відношення до всього, що бачать, чують, читають, отримують з різних джерел учні, особливо до інформації розміщеної в мережі інтернет. На прикладі роботи із поширеною в усьому світі Вікіпедією, вчителям вдається актуалізувати дану проблему. Усвідомлюючи інтерес молоді до різних соціальних медіа, викладачі відзначають проблемне питання майбутнього друкованих медіа, припускають можливість розповсюдження інформації у майбутньому виключно через інтернет. Шведська енциклопедія, що містить більше ніж 170 тис. статей, які вже із 2000 року розміщена у вільному доступі в мережі, є яскравим тому прикладом.

Оновлення інформації в інтернеті є неконтрольованим, ніхто не знає що відбувається в мережі, де є правда, а де вимисел, тому вчителі вимагають від учнів використання перевіреної інформації взятої з достовірних джерел. Звернення до матеріалу Вікіпедії у навчальному процесі гімназії є можливим лише за умови аналізу зазначених у посиланнях першоджерел, детального опрацювання інформації на предмет авторства, мети створення та цілей її розміщення в інтернет. У виконанні учнями тих чи інших завдань посилання лише на матеріали Вікіпедії оцінюється педагогами незадовільно. Основне завдання вчителів полягає в тому, щоб навчити дітей шукати і знаходити інформацію, аналізувати і перевіряти її, користуватися будь-якою інформацією розумно, нікому і нічому безпідставно не довіряти. Мотивація наставників проста: «Якщо Вам легко внести зміни у текст будь-якої статті Вікіпедії, то це не складно зробити кожному». Учасники Літнього табору провели спільний урок з учнями, під час якого внесли зміни у  Вікіпедію.

 

 

Викладач гімназії Окке Нільсон дає завдання нашій змішаній групі

 

«Давайте поміняємо інформацію у Вікіпедії про кількість країн-членів ООН, − сказав вчитель гімназії. Кілька кліків − і ось Організація Об'єднаних Націй нараховує 200 членів. Це − найпростіший приклад для того, щоб показати школярам, ​​як можна маніпулювати інформацією в інтернеті та навчити перевіряти дані, наскільки б правдоподібними вони не здавалися.

Знайдіть відповіді на запитання:

·        Хто зробив цю сторінку в інтернеті?

·        З якою метою була зроблена ця сторінка? Може бути, це жарт, іронія, алегорія, а не достовірна інформація?

·        Хто оплачує появу цього матеріалу?

·        Це першоджерело або передрук?

·        Чи може джерело об'єктивно оцінювати інформацію?

І учні, і учасники табору справилися з завданням щодо внесення змін.

 Як наслідок Білорусія отримала нового президента…

25 років поспіль у гімназії ім. Оскара успішно впроваджується художньо-естетичний напрям. Вивчення мистецтва, оволодіння грою на різних музичних інструментах, співи у хорі, засвоєння основ продюсерської діяльності під час навчання у гімназії, дають можливість учням розвивати свої загальнокультурні компетентності, удосконалювати вміння чути і слухати, поглиблювати свої можливості відчувати та розуміти. Індивідуальні заняття педагога з кожним учнем окремо, формування груп відповідно до рівня фахової підготовки, творча робота мистецьких колективів дають гідні результати.  Влада  країни  розуміє необхідність підтримки розвитку культурного життя міста Оскархамен. Це дало можливість для отримання великих інвестиції на зведення у 1995 році великої окремої будівлі, закупівлі музичних інструментів, оснащення навчальних кабінетів найсучаснішим обладнанням, яке постійно оновлюється.

Окремої уваги заслуговує бібліотека навчального закладу – місце для розумової діяльності. Велика кількість різного роду видань: від навчальних до наукових, крісла для читання наодинці, відокремлені один від одного комп’ютери, кваліфіковані бібліотекарі сприяють плідній роботі кожного учня. Фахівці бібліотеки допоможуть не лише з пошуком інформації, а й навчать критично аналізувати її, та головне, вони прагнуть прищепити в учнів любов до книги, хочуть навчити їх відчувати радість від прочитаного. Бібліотекарі постійно дбають про розвиток навичок читання, які поглиблюються за рахунок проведення спеціальних занять, з урахуванням індивідуального підходу до кожного учня. Працюють бібліотекарі  разом з педагогічним колективом гімназії доповнюючи один одного у виконанні навчального плану. Вони впевнені в тому, що сьогодні інформацію знайти не важко, складніше її упорядкувати та вміти критично оцінити, тому нині вкрай важливо розвивати інформаційну грамотність. Коли ми попросили бібліотекарів коротко сказати, що все таки найголовніше в їх заняттях з учнями, то почули у відповідь: «Привчити їх ніколи не зупинятись на одному джерелі».

Чудово, що кожен учень Оскархамської гімназії має можливість самореалізації, кожен учень знаходить справу по-душі за фахом, який саме йому сьогодні є цікавим. Притім, важливо, що саме учень формує свій власний навчальний план, в якому пріоритетність обов’язкових дисциплін у співвідношенні до профільних предметів може варіювати від 60-ти і 40-ка % до 30-ти і 70-ти %, в залежності від бажань та поставленої учнями мети щодо свого подальшого навчання. Необов’язково гімназисти, які поглиблено вивчають медіа та пишуть статті в шкільну газету, стануть у майбутньому журналістами; ті, хто сьогодні грає на музичних інструментах та співає у хорі, будуть музикантами; ті, хто сьогодні працює з металом, будуть працювати фрезерувальниками. Найважливішим є те, що соціалізація підростаючого покоління  розпочинається ще у шкільних кабінетах, а справжній фахівець формується шляхом усвідомленого власного вибору. Показовим є те, що головною особою у шведській гімназії є учень, а цілі навчання та виховання, головним чином, направлені на задоволення потреб та розвиток усіх здібностей, талантів та можливостей дитини.

Нільс Хаммер, директор так бачить мету діяльності гімназійного колективу: «Нам потрібні дорослі, думаючі люди, які можуть приймати самостійні рішення і відповідати за власні вчинки».

 

 

У статті використані фото Юрася Колосовського (Білорусь) 

Ольги Капліної 

Вікіпедія