НАВЧАННЯ ДЛЯ ЖИТТЯ АБО ЄВРОПЕЙСЬКА ОСВІТА В ДІЇ

Гімназія Оскарсхамн (Швеція)

Сьогочасне гімназійне навчання учнівської молоді у Швеції можна з впевненістю назвати освітою для життя. Ідейну сутність європейських стандартів освіти, що сьогодні активно популяризуються майже в усьому світі, можна побачити, а головне, зрозуміти у «звичайній», на думку шведів, муніципальній гімназії. Звичайній не лише тому, що навчання в ній відбувається відповідно до єдиних державних освітніх стандартів, а через те, що стрижневою у гімназійній освіті є її особлива, достатньо прозора та структурно-чітка філософія, відповідна вимогам сучасного розвинутого суспільства. Прикладна направленість, відсутність усіляких умовностей на шляху до досягнення основної мети, якою є всеосяжна реалізація творчих здібностей, розкриття наявних талантів, інтересів та уподобань вихованців і, головне, учнівський центризм – одні з основних аспектів навчання шведської молоді.

Шведські педагоги невпинно дбають як про фізичний так і про ментальний розвиток гімназистів, тим самим пробуджуючи в них жагу до пізнання та бажання до засвоєння інновацій. Викладачі дбайливо вчать учнів генерувати власні ідеї, наполегливо підтримують розвиток духу підприємництва й розвивають, так необхідні людині ХХІ століття, соціальні компетентності. Саме тому, головними фаховими вимогами до вчителя є: лідерство, педагогічний професіоналізм та соціальна компетентність. Постійне самовдосконалення та неодмінне професійне зростання кожного педагога є основною вимогою часу. Сучасний наставник у навчанні повинен не лише вчити, а й безперервно прагнути вчитися та бути готовим повсякчасно засвоювати нове.

Кожен вчитель має у гімназії свій особистий простір: невеличкий осібний міні-офіс, який не лише оснащений усією необхідною для роботи комп’ютерною технікою, а й обладнаний відповідно до фахових вимог та естетичних уподобань його господаря. Багато книг, різної друкованої продукції та робочих матеріалів на полицях; чимало усіляких фото, малюнків, репродукцій творів мистецтва та постерів тощо, акуратно розміщених на стінах, – є неодмінними атрибутами кожного невеличкого вчительського кабінетику.

Одночасно з тим велику увагу в гімназії приділено відпочинку та професійно-творчому спілкуванню вчителів. Просторі зони у вчительських реакріаціях з великими столами, зручними стільцями та необхідною побутовою технікою, як то кавові машини, чайники, столове приладдя й інші потрібні кухонні предмети, створюють комфортні умови не лише для перепочинку між уроками, а й для продовження робочого процесу в нестандартних, здавалося б, для того умовах. Саме тут відбуваються засідання методичних об’єднань, створених переважно не за предметами, а за класами в яких працюють викладачі, зокрема, функціонують методичні об’єднання вчителів 9-го класу, вчителів 10-го класу тощо. Усе у гімназійному просторі сприяє особистісному розвитку учасників навчально-виховного процесу.

  

Клас медіа

Особливою є й сама архітектура гімназії в Оскарсхамні. В її концепції лежить ідея «базарної площі» – замисел, завдяки рішенню якого, у єдиному величезному просторі знаходяться, обладнані лавками і столами різної конструкції, холи та їдальня; учнівські шухляди та кафетерій; комп’ютери загального доступу та копіювальна техніка і навіть боулінг-майданчик. У величезних коридорах гімназії можна відпочити, підготуватися до наступного уроку, а головне, саме на цій шкільній території «усі» мають можливість спілкуватися «з усіма».

   

Стіни гімназії вільні для творчості, а коридори для відпочинку та спілкування 

На окрему увагу заслуговує бібліотека. Її прозорі стіні не можуть залишитися непомітними. У замислі розташування та оформлення бібліотеки, як і в усьому облаштуванні гімназії, лежить креативність та творчий підхід. Величезний фонд на паперових носіях, значна кількість електронних засобів, можливості користування бібліотечно-інформаційним центром та консультативною допомогою, умови для роботи в групах та відпочинку, є привабливими і для учнів, і для педагогічних працівників.

  

Бібліотека гімназії 

Як продовження креативного простору бібліотеки оформлено коридори гімназії. Рухливі динамічні стенди, виставки творів мистецтва у вестибюлях слугують як інтер’єрним оформленням навчального закладу, так і елементом музейної педагогіки в дії. Переглядаючи «рухливі» експозиції, учні мають можливість ознайомитися з історією розвитку комп’ютерної техніки, переглянути твори мистецтва, продемонструвати власні мистецькі шедеври, як то власноруч створені настінні графіті, постери, колажі й таке інше. Усе це вкладається в єдине ціле у загальній структурі модернових методів викладання сучасного європейського навчального закладу.

Учні гімназії на уроках та у позакласній діяльності одразу осягають результативність свого навчання. Обраний персонально кожним гімназистом профіль дає можливість опановувати фах за уподобаннями та отримати майбутню професію. І якщо вихованець мріє отримати технічну спеціальність, то він одразу має можливість під час навчального процесу втілювати у життя свої авторські задуми, створювати прототипи автомобілів майбутнього, розробляти проекти модерних вітряків та досліджувати сучасні технології енергозбереження. Естетичний профіль окрім розвитку власних талантів надає шанс їх творчої реалізації: кожен бажаючий, використовуючи висококласне професійне обладнання може записати свою власну музику та зняти своє авторське відео. Інформаційний профіль налаштовує учнів одразу працювати на реалізацію менторської діяльності. Природничі спеціальності вимагають вирішення першорядних екологічних проблем пов’язаних, наприклад, із забрудненням природного середовища.

Сучасні учні не мають права «сприймати на віру» все сказане вчителем, вони навіть вимушені ставити під сумнів усі академічні знання. Головним у навчанні є вміння учнів самостійно здобувати та засвоювати знання, піддаючи усе критичному мисленню та сприйняттю. Та провідним у сучасній шведській освіті є те, що учням надана можливість бути собою. Саме даний факт, на наш погляд, і стимулює учнів до розвитку.