Шоста міжнародна науково-методична конференція «Національна розмова: розвиток медіаграмотності в Україні»

Шоста міжнародна науково-методична конференція «Національна розмова: розвиток медіаграмотності в Україні» відбулася 20-21 квітня 2018 року в місті Києві за участі Надзвичайного і Повноважного Посла США в Україні Марі Йованович.

Організаторами виступила Академія української преси в партнерстві з Міністерством освіти і науки України за підтримки Програми У-Медіа Інтерньюс-Нетворк та Deutsche Welle Academie.

Захід зібрав близько 200-т медіаосвітян для обміну професійним досвідом та практичними напрацюваннями.

У рамках конференції відбулося декілька пленарних сесій:

  • Державні пріоритети розвитку медіаграмотності: де ми зараз?
  • Ключові медіагравці: як найпопулярніші медіа впливають 
    на громадську думку і що можна з цим робити
  • Дезінформація: як подолати? Чим громадянське суспільство, медіа та освіта можуть бути корисними?

Обговорили питання досягнення поступу в розповсюдженні навичок критичного мислення посеред населення, хто такі ключові медіагравці, як вони впливають на населення, яка відмінність між захистом інформаційного простору та цензурою. Також поза увагою модераторів дискусійних панелей та учасників заходу не залишилися контраверсійна тема дезінформації, боротьби з інформаційною війною, та роль освіти у даній площині.

Як зауважила старший віце-президент з розвитку програм Internews Марджорі Роуз: «Українці потребують і хочуть достовірних новин, щоб ухвалювати поінформовані рішення. Однак, в наш час, коли довіра до традиційних медіа та громадських інституцій часто сягає свого найнижчого рівня, а поряд з цим здійснюється постійне поширення пропаганди, дезінформації, мови ворожнечі, пліток та неправдивої інформації, контент, який ми споживаємо з різних медіа каналів істотно впливає на хід думок та рішень громадян. Сьогодні особливо важливим є уміння відфільтровувати, свідомо сприймати і критично тлумачити отриману інформацію. Розрізняти фейкові новини та маніпуляції. Впродовж останніх восьми років, Internews підтримує зусилля наших партнерів, зокрема, Академії української преси, впроваджувати інноваційні медіаосвітні проекти в Україні. За цей час, ми досягли багато ефективних результатів у навчанні медіаграмотних освітян та учнів. Ми сподіваємося, що разом ми й надалі продовжуватимемо активно співпрацювати в пошуку дієвих рішень, які забезпечать ведення публічного дискурсу на основі правди, голосу спільнот та взаємної довіри».

У ході роботи однієї із пленарних сесій доктор філологічних наук, професор, президент Академії української преси Валерій Іванов розповів про значущість медіаграмотності та акцентував увагу на важливості розпізнання фейків: «Медіаграмотність життєво необхідна для будь-якої сучасної людини. Ми маємо дати населенню інструменти перевірки даних. Кожен має право на отримання знань та навичок для розпізнавання фейків. Володіння правдивими відомостями про те, що відбувається в країні та світі, дозволяє людині робити адекватні висновки і кроки».

Думку колеги підтримала та розділила менеджер медіаосвітніх програм Академії української преси Оксана Волошенюк, зауваживши наступне: «Шоста конференція з медіаосвіти і медіаграмотності — направду найголовніша медіаосвітня подія року. Не лише тому, що вона є визнаною авторитетною платформою для обміну досвідом, а й тому, що саме цього року тут, чи не вперше, була інспірована національна розмова за участі основних суб’єктів державної політики в освітній, молодіжній, культурній, інформаційній сфері. Це надалі дозволить спільно опрацьовувати подальші вектори руху, систематизувати та узгоджувати дії».

Заступник директора з навчально-виховної роботи Першотравенської загальноосвітньої школи №2 Дніпропетровської області, випускниця восьмої Літньої школи Академії української преси Інна Іванова одразу по завершенню школи ввела для другого класу курс «Я у медіапросторі». Медіапедагог вважає, що діти «з пелюшок» приймають моделі поведінки, які їм пропонують медіа, де герої не відчувають болю, страху тощо. Суспільство повинно забезпечити можливість засвоєння навичок критичної автономії від цих моделей та основи медіаграмотності для орієнтування в медіапросторі.

Медіапедагоги з Чернігівщини — завідувач кафедри суспільних дисциплін та методики їх викладання, доцент Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського, кандидат педагогічних наук Олександр Мокрогуз та його колега доцент кафедри Михайло Коропатник зазначили: «Шоста міжнародна науково-методична конференція, без сумніву, стала знаковою подією як для української медіаспільноти, так і всього освітянського загалу. Така оцінка зумовлена цілим рядом обставин. Перш за все тим, що конференція була представлена на досить високому рівні. На ній відбулося обговорення широкого спектру питань, пов’язаних з формуванням інформаційно-цифрової компетентності. Вона поставила на порядок денний необхідність відвертої розмови фахівців стосовно шляхів підвищення рівня медіаграмотності всіх верств населення України, всіх вікових категорій. Заходи подібного ґатунку стали не лише системними, але й з кожним роком набувають нової, більш високої якості, що свідчить про незворотність процесу запровадження медійної та інформаційної освіти, входження України до європейського гуманітарного простору».

Проведення цього заходу, а також весь проект з впровадження медіаграмотності в Україні мали підтримку американського народу, що була надана через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюс. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю Академії української преси та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Інтерньюс.

Академія Deutsche Welle є провідною організацією Німеччини для розвитку міжнародних засобів масової інформації. Консультанти і тренери підтримують вільні і незалежні медіа з 1965 року. Організація пропонує міжкультурні та професійні навчальні семінари, програми і стажування для майбутніх журналістів. DW Академія також розробила магістерську програму «Міжнародні Медіа Студії», яка поєднує у собі навчання з розвитку ЗМІ, управління медіа, журналістики та комунікації.